Nieuw proces over ongeluk Ayrton Senna

Gestart door Jonas, 22 april 2005 - 22:32:25

« vorige - volgende »

Jasper

Het recht moet zijn beloop hebben, maar dat is het nu net, aan een ongelukis niemand schuldig.

Doefie

Citaat van: The Lion op 27 april 2005 - 00:47:17
Ratzenberger was nieuw en dus onervaren in de F1 in tegenstelling tot Senna. Misschien kon "men" moeilijk geloven dat Senna "zomaar", out of the blue slachtoffer kon worden van een banaal race-ongeval. Vandaar misschien de grotere aandacht voor het ongeval van "Magic".

Zei men van Clark, Gilles Villeneuve en nog enkelen anderen ook... daar is nooit een proces over begonnen.

Juan Pablo

Citaat van: DoefieF1 op 27 april 2005 - 17:26:41
Citaat van: The Lion op 27 april 2005 - 00:47:17
Ratzenberger was nieuw en dus onervaren in de F1 in tegenstelling tot Senna. Misschien kon "men" moeilijk geloven dat Senna "zomaar", out of the blue slachtoffer kon worden van een banaal race-ongeval. Vandaar misschien de grotere aandacht voor het ongeval van "Magic".

Zei men van Clark, Gilles Villeneuve en nog enkelen anderen ook... daar is nooit een proces over begonnen.
Dat zouden dan wel geen technische ''defecten'' zijn

O look a bunny
(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

The Lion

Citaat van: Jasper op 27 april 2005 - 17:11:20
Het recht moet zijn beloop hebben, maar dat is het nu net, aan een ongeluk is niemand schuldig.
Zo kan je het bekijken: Senna had pech. Shit happens.

Helaas, gebeurde dit "ongeluk" niet op de openbare weg maar in zeer kunstmatige omstandigheden: een F1-race. Een situatie dus die meer dan normaal "gemonitored" wordt en daarom beter achteraf reconstrueerbaar is: telemetrie, filmbeelden, zwarte doos enz.

Blijkbaar wil de Italiaanse justitie dit "tot op de bodem uitspitten". Ik heb daar niets op tegen en het is nog maar de vraag of Senna's familie er anders over denkt. Het is makkelijk zeggen: "zand erover", maar - nogmaals - ik kan mij voorstellen dat men als nabestaande volledige klaarheid wil ondanks het verdriet dat zoals bekend zeer groot was en dat men geen bezwaar maakt tegen herhaalde procesgangen.
Look at me: I worked my way up from nothing to a state of extreme poverty. (Marx Groucho)

Doefie

Citaat van: R@cing Bull op 27 april 2005 - 18:39:05
Citaat van: DoefieF1 op 27 april 2005 - 17:26:41
Zei men van Clark, Gilles Villeneuve en nog enkelen anderen ook... daar is nooit een proces over begonnen.
Dat zouden dan wel geen technische ''defecten'' zijn

Gilles Villeneuve stuurde de verkeerde kant op, akkoord kan je moeilijk iets over beginnen. Maar Clark kreeg een klapband op volle snelheid... Cévert vloog gewoon rechtdoor tegen en over de vangrails waarbij zijn wagen in duizenden stukjes verdween. Waarom weet men nog altijd niet. Mark Donohue crashte, stapte uit en viel in coma waar hij drie dagen later aan overleed. Weet men nog altijd de oorzaak niet. Helmut Koinigg vloog rechtdoor onder de vangrails door (!), waarom hij zijn bocht miste weet men nog altijd niet. Zijn allemaal van die crashes die je gelijkwaardig aan die van Senna kunt zetten en die nooit een gerechtelijk gevolg hebben gehad. Ik wil maar zeggen, er zijn er zovelen die je dan kan gaan onderzoeken en doen. En Senna was niet echt een "technisch defect" he.

Juan Pablo

Citaat van: DoefieF1 op 30 april 2005 - 11:44:05
Citaat van: R@cing Bull op 27 april 2005 - 18:39:05
Citaat van: DoefieF1 op 27 april 2005 - 17:26:41
Zei men van Clark, Gilles Villeneuve en nog enkelen anderen ook... daar is nooit een proces over begonnen.
Dat zouden dan wel geen technische ''defecten'' zijn

En Senna was niet echt een "technisch defect" he.

dat weet niemand nog toch?

O look a bunny
(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Doefie

Citaat van: R@cing Bull op 30 april 2005 - 19:30:07
dat weet niemand nog toch?

Euhm, zoals al zo dikwijls gezegd: Senna crashte omdat de bandendruk verlaagde tijdens de Safety Car-periode voordien. Senna had zijn wagen al extreem laag afgesteld, en door de bandendruk was het dus nog lager. De vonken op het beeld vlak voor zijn crash wijzen op contact tussen de bodemplaat (toen nog geen plank) en het asfalt, de wielen stonden als het ware hoger dan de bodemplaat en maakten dus geen contact meer met de baan, waardoor de wagen in een skilat veranderde en rechtdoor schoof. Technisch defect? Ik denk het niet.

kenny

Citaat van: DoefieF1 op 30 april 2005 - 20:31:39
Citaat van: R@cing Bull op 30 april 2005 - 19:30:07
dat weet niemand nog toch?

Euhm, zoals al zo dikwijls gezegd: Senna crashte omdat de bandendruk verlaagde tijdens de Safety Car-periode voordien. Senna had zijn wagen al extreem laag afgesteld, en door de bandendruk was het dus nog lager. De vonken op het beeld vlak voor zijn crash wijzen op contact tussen de bodemplaat (toen nog geen plank) en het asfalt, de wielen stonden als het ware hoger dan de bodemplaat en maakten dus geen contact meer met de baan, waardoor de wagen in een skilat veranderde en rechtdoor schoof. Technisch defect? Ik denk het niet.

Ge gaat toch niet af op die 'belachelijke' reportage van Channel 4 (ook uitgegeven op National Geographic)?
Want daar heb ik 1 opmerking over:
Senna crashte in de 2e ronde na de safety car... die eerste volledige ronde, reed hij de 3e snelste ronde van heeeel de race...  nadien enkel verbeterd door Schumacher in Hill later in de race...  Senna was goed, maar om met 'koude banden' zo een snelle ronden te rijden, lijkt mij zelf voor Senna onwaarschijnlijk...

Trouwens, er is onlangs een artikel verschenen in een braziliaanse krant, (ook bevestigd in het boek van Hernesto Rodrigues van 2004) dat 1 jaar na zijn dood, Frank Williams naar Senna's familie was gegaan, met de feiten dat het effectief de stuurkolom was, maar in akkoord met Senna's familie zou dit tussen 'hun' blijven, zodat frank en zijn team geen gevolgen zouden hebben...   nu, in hoevere dit waar is, weet ik ook niet, (don't shoot the messenger).
maar ik geloof toch wel sterk in die gebroken stuurkolom, .. die kouden banden theorie vertoond serieuze gaten...


Bruno

Citaat van: kenny op 01 mei 2005 - 13:32:37
Citaat van: DoefieF1 op 30 april 2005 - 20:31:39
Citaat van: R@cing Bull op 30 april 2005 - 19:30:07
dat weet niemand nog toch?

Euhm, zoals al zo dikwijls gezegd: Senna crashte omdat de bandendruk verlaagde tijdens de Safety Car-periode voordien. Senna had zijn wagen al extreem laag afgesteld, en door de bandendruk was het dus nog lager. De vonken op het beeld vlak voor zijn crash wijzen op contact tussen de bodemplaat (toen nog geen plank) en het asfalt, de wielen stonden als het ware hoger dan de bodemplaat en maakten dus geen contact meer met de baan, waardoor de wagen in een skilat veranderde en rechtdoor schoof. Technisch defect? Ik denk het niet.

Ge gaat toch niet af op die 'belachelijke' reportage van Channel 4 (ook uitgegeven op National Geographic)?
Want daar heb ik 1 opmerking over:
Senna crashte in de 2e ronde na de safety car... die eerste volledige ronde, reed hij de 3e snelste ronde van heeeel de race...  nadien enkel verbeterd door Schumacher in Hill later in de race...  Senna was goed, maar om met 'koude banden' zo een snelle ronden te rijden, lijkt mij zelf voor Senna onwaarschijnlijk...

Trouwens, er is onlangs een artikel verschenen in een braziliaanse krant, (ook bevestigd in het boek van Hernesto Rodrigues van 2004) dat 1 jaar na zijn dood, Frank Williams naar Senna's familie was gegaan, met de feiten dat het effectief de stuurkolom was, maar in akkoord met Senna's familie zou dit tussen 'hun' blijven, zodat frank en zijn team geen gevolgen zouden hebben...   nu, in hoevere dit waar is, weet ik ook niet, (don't shoot the messenger).
maar ik geloof toch wel sterk in die gebroken stuurkolom, .. die kouden banden theorie vertoond serieuze gaten...


Of het nu wel of niet de juiste redenering was spreek ik me niet over uit, maar weet je wat ze met de bandendruk doen tijdens de kwalifsrondjes?

Juist, ze verlagen de bandendruk...

-----<
O O
-(_)-Ooo--- Bruno