Andere raceklassen

Gestart door Doefie, 29 maart 2005 - 13:06:14

« vorige - volgende »

Vind je het goed?

Ja
15 (83.3%)
Nee
3 (16.7%)

Totaal aantal stemmen: 15

SDG

Citaat van: Jehoentelaar op 24 februari 2013 - 00:28:27
Dat schijnt vooral te komen doordat de Supercars erg lastig van hun plek komen; ze slaan gemakkelijk af en hebben een afwijkende startprocedure.

NASCAR Nationwide Series: de openingsronde in Daytona ging lang goed, maar liep uit op een drama. Zoals zovaak op de ultrasnelle ovals (Daytona, Talladega, Michigan) ging het in het slot helemaal verkeerd. Een van de deelnemers vloog de vanghekken in, de auto werd in drie stukken gescheurd en het hek werd compleet vernield. Coureur OK, maar wel bijna twintig gewonde toeschouwers doordat een wiel van de auto door het hek een vloog en halverwege de tribune neerkwam. Minstens vijf van hen zijn er slecht aan toe. Het laat andermaal de discussie oplaaien of NASCAR voldoende maatregelen neemt om de veiligheid van de betrokkenen te garanderen.

Triestig nieuws.  :(

Fabian

Dat was een zware klap inderdaad.
Dit filmpje zegt wat mij betreft genoeg:

Fabian

Overigens lijkt het met een sisser af te lopen. De twee personen die nog in kritieke toestand waren zijn dat inmiddels niet meer. Gelukkig!

Gerard

33 gewonden... triest ongeluk..Ik snap ook niet dat ze dat kippegaas daar hebben als bescherming....

Jehoentelaar

Niet zozeer dat gaas, maar vooral de palen bleken niet stevig genoeg om de klap op te vangen. Wat ook niet meehielp is dat Kyle Larson precies in het stuk hek terecht kwam dat open staat als er niet geracet wordt; dan is het de doorgang voor de fans naar de pits en de paddock. Dat stuk hek is, mede omdat het niet zo rotsvast aan de grond zit als de rest van de constructie, een stukje zwakker. Op de wandelgangen wordt zelfs beweerd dat het hek na sluiting voor de race niet goed is afgesloten, maar dat gaat wellicht wat ver.

Fabian

Zouden ze niet wat anders kunnen verzinnen voor de oversteek van tribune naar paddock zodat die hekken goed en stevig zijn. Een bruggetje ofzo of ergens een tunneltje er onderdoor gooien...

Franky R.

Citaat van: Jehoentelaar op 24 februari 2013 - 16:30:42
Niet zozeer dat gaas, maar vooral de palen bleken niet stevig genoeg om de klap op te vangen. Wat ook niet meehielp is dat Kyle Larson precies in het stuk hek terecht kwam dat open staat als er niet geracet wordt; dan is het de doorgang voor de fans naar de pits en de paddock. Dat stuk hek is, mede omdat het niet zo rotsvast aan de grond zit als de rest van de constructie, een stukje zwakker. Op de wandelgangen wordt zelfs beweerd dat het hek na sluiting voor de race niet goed is afgesloten, maar dat gaat wellicht wat ver.
Ah,
Ik vond het al zo raar...Bedankt voor je achtergrond-info. Het is nu een stuk duidelijker voor mij hoedit heeft kunnen gebeuren. :)

Jehoentelaar

Gaarne. :)

De hoofdrace van de Daytona SpeedWeek, de Daytona 500, was een prooi van topcoureur Jimmie Johnson. We zagen hem de hele race in de voorhoede rijden, maar na het uitvallen van de dominerende Matt Kenseth (motorproblemen, net als twee andere Toyotacoureurs Kyle Busch en Martin Truex Jr) was hij niet meer bij te halen. De race kenmerkte zich door het ontbreken van zware klappers, wat vooral te danken is aan het aerodynamische ontwerp van de nieuwe Generation 6 stockcars. Het is een stuk lastiger om naast een concurrent te gaan rijden en de 'train' is de place to be. Twee keer vond de zeer commercieel georiënteerde organisatie van de race het nodig om een full course caution voor 'debris' in te lassen terwijl iedereen wist dat men probeerde om de auto's weer wat meer naast elkaar te krijgen. Dat mocht echter niet baten, en ondanks wat chaos achterin het veld in de laatste ronde waren er geen herstarts nodig om onder een groene vlag te finishen. Danica Patrick reed een bijzonder goede race, deed tot ver in de slotfase voorin mee maar ook zij kon niet naast Johnson komen. Haar gok om het toch te proberen gooide haar van de derde naar uiteindelijk de achtste plek. Veel topcoureurs hadden een lastige dag door een crash in de eerste helft van de race, waardoor onder andere Tony Stewart uitviel. Huidig NASCAR Sprint Cup Series kampioen Brad Keselowski wist ondanks twee incidenten en een heleboel duct-tape toch om de eindzege mee te strijden.

SDG

Citaat van: Matthijs op 22 februari 2013 - 13:57:26
Citaat van: SDG op 20 februari 2013 - 12:29:34
De Duitser Maro Engel - tot 2011 nog actief in de DTM - rijdt dit jaar in de Australische V8Supercars. Engel is daarmee na de Fransman Alexandre Prémat de tweede Europeaan die dit jaar fulltime in het kampioenschap rijdt.
Vorige week wat V8-races bekeken via Youtube (briljant kanaal heeft V8Supercars daarop), maar ik zag Prémat niet meer terug. Viel me tijdens de Gold Coast 600 weer op hoe moeilijk het is voor sommige Europese en Amerikaans coureurs om zich aan te passen aan de V8Supercar.

Dit weekend gaat het nieuwe seizoen trouwens van start met de Clipsal 500, op het oude getrouwe stratencircuit van Adelaide dat we uiteraard allemaal nog kennen van de Formule 1 destijds.  :)


janke

Jeroen Bleekemolen won dit weekend de 12h van Sebring in zijn klasse met een Porsche 997 GT3. Audi won met hun diesel de race. Dat is de eerste keer dat Audi Sebring wint met deze configuratie.
Some things are too important to be left in the past.

Jehoentelaar

Mooie zege van Jeroen! Ik heb er, anders dan andere jaren, weinig van gezien. Hopen dat de race volgend jaar niet samenvalt met een vroege Grand Prix.

Jehoentelaar

Op Monza regent het vandaag een beetje, en Mans Grenhagen (Van Amersfoort Racing) kreeg dat ook in de gaten. Sodeknetter!
http://www.youtube.com/watch?v=2qDnEPu_0v8&feature=youtu.be&a

Fabian

Zit nu op ESPN naar dragraces te kijken.  8)

SDG

Zonet een naar stukje van de eerste manche van het WTCC in Monza zitten kijken. Zelden een race in dergelijke erbarmelijke weersomstandigheden gezien.