Andere raceklassen

Gestart door Doefie, 29 maart 2005 - 13:06:14

« vorige - volgende »

Vind je het goed?

Ja
15 (83.3%)
Nee
3 (16.7%)

Totaal aantal stemmen: 15

Victor Monza 2008

Citaat van: Franky R. op 07 december 2012 - 13:15:16
Citaat van: Victor Monza 2008 op 07 december 2012 - 01:37:58
Zou het niet zijn omdat in GP2 en WSR Renault duidelijk aanwezig is  en dat in F2 Audi geen bindingen heeft met F1?
Bijna goed, Victor...Maar het heeft i.i.g. wel met politiek te maken.


GP2/WSR = Bernie & Flavio. F2/AudiPalmer = Max Mosley... ;)
Bedankt, die connectie kende ik niet.

Franky R.

Citaat van: Victor Monza 2008 op 07 december 2012 - 19:08:22
Citaat van: Franky R. op 07 december 2012 - 13:15:16
Citaat van: Victor Monza 2008 op 07 december 2012 - 01:37:58
Zou het niet zijn omdat in GP2 en WSR Renault duidelijk aanwezig is  en dat in F2 Audi geen bindingen heeft met F1?
Bijna goed, Victor...Maar het heeft i.i.g. wel met politiek te maken.


GP2/WSR = Bernie & Flavio. F2/AudiPalmer = Max Mosley... ;)
Bedankt, die connectie kende ik niet.
Had daar ooit iets over geschreven, maar dat was nog voor een andere F1-website [formule1wereld]. Het is een simpel optelsommetje; Flaav en Bernie zijn vriendjes. Flaav had/heeft een connectie met Renault [Flavio was toen teambaas van Renault met Alonso]. En Bernie is 'mister F1', zoals we dat weten...

Jehoentelaar

Rolex Grand-Am Road Racing
Over een aantal weken begint het Rolex Grand-Am kampioenschap met de (voorheen) prestigieuze 24 uursrace van Daytona. Een week later volgt ronde twee op het voor ons inmiddels meer dan bekende Circuit of the Americas.

Als voorbereiding op de Rolex 24 at Daytona wordt op 4, 5 en 6 januari de Roar Before the 24 gehouden, wat eigenlijk niet meer is dan een reeks testdagen. Daar zal de lineup voor de Rolex 24 (en voor een groot deel voor de rest van het Grand-Am seizoen) voor het eerst te zien zijn. Vooral interessant is de introductie van de GX-klasse, die in het kort bedoeld is voor auto's die dichter bij de gewone straatauto's staan dan de GT-klasse.

De Pitters onder ons die Le Mans leuk vinden zouden Grand-Am, of in ieder geval de Rolex 24, een kans moeten geven. Het is niet ongewoon dat de strijd in de DP-klasse (Daytona Prototype) tot op de laatste meters van de lange race spannend is, en dat meerdere auto's in dezelfde ronde eindigen als de leider. Voor de GT-klasse geldt hetzelfde, al is de verslaggeving rond deze klasse soms wat beperkter. De andere races van het Grand-Am kampioenschap variëren in lengte van twee tot vier uur, met uitzondering van de Sahlen's Six Hours at The Glen, die zoals de naam al verraadt zes uur duurt. Deze WEC-achtige slijtageslag (in Grand-Am is de betrouwbaarheid van het materiaal wat beperkter) wordt dit jaar op 30 juni gehouden.

Voor de Nederlandse fans is Jeroen Bleekemolen een niet te vermijden naam in de Rolex 24. Hij rijdt normaal gesproken geen andere Grand-Am-races. Dat geldt ook voor het Braziliaanse duo Tony Kanaan en Rubens Barrichello, wie volgens Endurance-Info.com (FR) met een Porsche in de GT-klasse eind van de maand ook zullen meedoen. Ik weet niet of er dit jaar ook Belgische deelnemers zijn, eigenlijk is alleen een deelname van Bertrand Baguette (normaal ALMS met Conquest Racing) een theoretische mogelijkheid.

Overigens wordt over twee dagen (vier januari) de klassenstructuur van het gecombineerde ALMS/Grand-Am kampioenschap voor 2014 bekend gemaakt. Voor dit jaar ziet het er voor Grand-Am goed uit; de lage kosten zijn prima beheersbaar voor de teams en er staat een hele rits historische circuits op het programma. ALMS heeft het een stuk moeilijker: de LMP1-klasse heeft wel een groei van het aantal vaste deelnemers - er komen in ieder geval één à twee Rebellions bij. De LMP2 heeft voor het komende seizoen echter precies nul inschrijvingen, en de deadline van 15 januari komt nu wel erg dichtbij. De problemen voor de LMP2 komen niet goed uit voor de plannen van 2014, aangezien het idee volgens insiders juist was om de LMP1 te laten vallen en door te gaan met de LMP2.

Jehoentelaar

Vanmiddag is in Daytona, waar op het moment dus de voorbereidingen voor de Rolex 24 aan de gang zijn, de class structure voor het gecombineerde ALMS/Grand-Am kampioenschap van 2014 bekend gemaakt. Zoals verwacht verdwijnt LMP1, waardoor Pickett Racing, Dyson en Rebellion hun laatste jaar met het huidige materiaal in gaan. De LMP2 en Grand-Am DP klassen worden gecombineerd tot één geheel, maar daarvoor is het nodige testen nodig om beide typen auto's gelijkwaardig te maken. Verrassend genoeg blijft de LMPC - de specseries van het geheel - wel bestaan. Dit is de goedkoopste Le Mans prototype klasse.

Op GT-gebied blijven de Grand-Am GT's als de ALMS GT's als twee aparte klassen bestaan, waarbij de GTC-klasse (ALMS) wordt toegevoegd aan de Grand-Am GT's. De belangrijkste reden die wordt genoemd voor het niet samenvoegen van de klassen zijn de vele fans van teams en materiaal, die men niet wilt zien vertrekken.

De nieuwe Grand-Am GX-klasse, die deze maand zijn debuut maakt en bestaat uit kleinere GT's, wordt eventueel toegevoegd aan de Grand-Am GT's. Een andere mogelijkheid is dat deze auto's hun eigen klasse blijven behouden.

De DeltaWing en andere technologische innovaties worden in principe toegevoegd aan de prototypes. De precieze (technische) invulling van de klassen en de namen van de klassen worden later bekend gemaakt.

Bron: autoweek.com: http://www.autoweek.com/article/20130104/GRAND_AM/130109950

Sphinx

#94
In hetzelfde weekend dat de Dakar-rally van start ging, werd in Oostenrijk het vernieuwde EK-rally afgetrapt met de Internationale Jänner Rally. Daar de rally ook meetelt voor het Oostenrijks en het Tsjechisch kampioenschap, waren er vooral veel lokale deelnemers in de omgeving van Freistadt te vinden. Bandenkeus bleek heel belangrijk te zijn, want al op de eerste dag waren er 3 totaal verschillende omstandigheden. Stage 1 en 4 werden in herfstachtige omstandigheden met natte wegen zonder sneeuw verreden, stage 2 en 5 waren bezaaid met stukken ijs en op stage 3 en 6 lag nog flink wat sneeuw op de wegen. Het waren Jan Kopeçky (Skoda), Bryan Bouffier (Peugeot) en Raimund Baumschlager (Skoda) die na die eerste dag het dichtste bij elkaar stonden. De nummer vier, Vaclav Pech (Mini), stond toen al op twee minuten.

Op de tweede dag regende het veel erger dan op dag 1 en door de waterkoude temperaturen waren er ook meer stukken ijs op de route te vinden. Kopeçky en Bouffier gingen daar het beste mee om en liepen een minuut weg bij Baumschlager, die consolideerde om punten voor het Oostenrijks Kampioenschap te pakken. Het leek er op dat Kopeçky een makkelijke overwinning pakte, tot hij drie stages voor de finish een lekke band kreeg en toch nog even flink aan de bak moest. Uiteindelijk klauwde de Tsjech zich weer omhoog en klopte Bouffier met een halve seconde verschil! Baumschlager kwam als derde binnen op 1m18s, Pech werd vierde op 2m47. In de produktie-Cup was het net zo spannend tussen de Subaru van Kajetan Kajetanovic en de Mitsubishi van Beppo Harrach. Harrach pakte op de eerste dag verrassend een paar stage-wins mee, maar Kajetanovic sloeg terug op dag twee. Uiteindelijk hield Harrach 1.1 seconde over op Kajetanovic, waarmee ze als vijfde en zesde binnenkwamen. François Delecour finishte de rally in een Peugeot als zevende op 5 minuten, vooral doordat een paar gewaagde bandenkeuzes op dag 1 niet goed hadden uitgepakt.

Hier beelden (met dank aan SDG voor de link mét geluid)

http://www.youtube.com/watch?v=1W-bHmLPNtc&list=UUkI3jX2Uk05Ema-mWJz043Q&index=2
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jehoentelaar

Ik begin een vertegenwoordiger te worden van Daytona, maar het evenement ontwikkelt zich steeds meer tot een all-star race van (voormalig) coureurs uit NASCAR, IndyCar, Formule 1 en endurance. Een rits bekende namen in de Roar Before the 24 (wat geen bevestiging is van racedeelname!):

IndyCar: Charlie Kimball, Max Papis, Tony Kanaan, James Hinchcliffe, Paul Tracy, Scott Dixon, Dario Franchitti, Scott Sharp.

Formule 1 (e.a.): Juan Pablo Montoya, Sebastian Bourdais, Alan McNish, Anthony Davidson, Pedro Lamy, Markus Winkelhock, Jan Magnussen, Rubens Barrichello, Christian Fittipaldi, Nelson Piquet Jr. (Felipe Nasr).

NASCAR: Andy Lally, Michael Waltrip, Jamie McMurray.

Toppers uit de endurancewereld: Memo Rojas, Scott Pruett, Ryan Dalziel, Alex Popow, Nicolas Minassian, Stéphane Sarrazin, Oliver Gavin, Jeroen Bleekemolen, Damien Faulkner, Nicolas Armindo, Richard Lietz, Tommy Milner, Jörg Bergmeister, Dominik Farnbacher, Tracy Krohn, Marino Franchitti, Joey Hand.

gloudiesaurus

GPPits.net: als Formule 1 een passie is

SDG

Het begint er hoe langer hoe sterker op te lijken dat het 'pensioen' van Casey Stoner wel eens van korte duur zou kunnen zijn:

http://www.v8supercars.com.au/news/stoner-extinguishes-media-firestorm

gloudiesaurus

Jammer alleen dat hij niet op de motor stapt...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

De 17 DP's, 33 GT's en 6 GX's hebben vandaag hun kwalificatie voor de Rolex 24 at Daytona afgewerkt. Bij de Prototypes was het de #01 Chip Ganassi Riley BMW die de pole award in de wacht sleepte. Deze auto wordt in de race bestuurd door Scott Dixon, Charly Kimball, Juan Pablo Montoya, Scott Pruett en Memo Rojas. Ze delen de eerste startrij met de andere auto van Chip Ganassi (#02), waar bijzonder genoeg Scott Dixon wederom tot een van de coureurs behoort. Het aansluitende kwartet bestaat uit Dario Franchitti, Joey Hand, Jamie McMurray en, jawel, ook hier Scott Pruett.

Konrad Motorsport (Christensen/Engelhart/Tandy/Willsey) wist de Porsche GT3 op pole te zetten bij de GT's. De buurmannen van dit team zijn de heren van Magnus Racing (Armindo/Lally/Lietz/Potter), die ook met een Porsche rijden. De eerste vier plekken zijn Porsches, op de vijfde plek vinden we de Ferrari van Scuderia Corsa. Jeroen Bleekemolen staat met zijn Porsche van Alex Job Racing (gedeeld met Faulkner, Holzer en MacNeil) een stuk verderop; 31e overall.

De nieuwe GX-klasse, waar een drietal Mazda's en een drietal Porsche Caymans aan de start verschijnen, wordt zaterdag aangevoerd door de Porsche van Napleton Racing, met als line-up Canache/Donohue/Lewis/Norman. Nooit van gehoord? Ik ook niet. Iets bekendere namen vinden we in de als vierde gekwalificeerde GX-auto van VisitFlorida/Speedsource/Yellow Dragon (hoe verzinnen ze het), met een drietal aanstormende IndyCar-talenten: Tristan Nunez, Spencer Pigot en Tristan Vautier, die hun Mazda 6 met twee anderen (J. Miller en Y. Terada) zullen delen.

Jehoentelaar

Ik heb nog niet echt tijd gehad om wat te zeggen en schrijven over de 51e Rolex 24 at Daytona van afgelopen weekend, maar ik kan u mededelen dat de race weer een absolute kraker was die pas in de laatste vijf minuten werd beslist. Bij de Prototypes ging de strijd tot in het laatste uur tussen vier auto's, maar een aanvaring tussen Joao Barbosa en AJ Allmendinger leidde tot een discutabele stop/go van 60 seconden voor Barbosa (Action Express Racing), en Allmendinger (Michael Shank Racing) moest een snelle pitstop maken om vol gras zittende radiator vrij te maken. Toen ging de strijd tussen Juan-Pablo Montoya (Chip Ganassi) en Max Angelelli (Wayne Taylor Racing), en door de timing van de SC-situaties kwam het aan op fuel milage. Beide teams moesten een extra pitstop maken aan het einde, waardoor de zege uiteindelijk ging naar de BMW Riley #01 van Chip Ganassi, met Montoya die de auto over de streep mocht brengen. Hij en Charlie Kimball, Memo Rojas en Scott Pruett mochten de Rolex in ontvangst nemen.

Bij de GT's was de strijd nog veel spannender: met een uur te gaan reden maarliefst zeven auto's in de leidende ronde. De strijd was zeer close met twee Audi's en een Ferrari, welke in de slotfase zelfs met z'n drieën naast elkaar de bus stop chicane in doken. De zege ging uiteindelijk naar de Audi Sport Customer Racing R8 van Filipe Albuquerque, Oliver Jarvis, Eduardo Mortara en Dion von Moltke.

In de nieuwe GX-klasse was de strijd met slechts zes deelnemers snel gestreden. De drie op diesel rijdende Mazda's vielen in de openingsfase al uit met mechanisch malheur, waardoor de drie Porsche Caymans overbleven. De zege ging naar Napleton Racing, dat reed met Nelson Canache, Shane Lewis, David Donohue en Jim Norman. De blauw-groene Cayman had aan de finish bijna geen krasje en reed een vrijwel perfecte race.


Drie van de vier winnaars van de 51st Rolex 24 at Daytona. De twee reguliere coureurs Scott Pruett (links) en Memo Rojas op de voorgrond, daarachter in het knaloranje Charlie Kimball. Foto: Grand-Am Road Racing op Facebook.

Jehoentelaar

Wat doe je als een stockcar onderweg naar de pitlane is stilgevallen? Je geeft hem een duwtje. Openingsrace van de ARCA Series, gisteravond op Daytona International Speedway. De race vormt de opening van de Daytona SpeedWeek, welke barst van de (trainings)races en eindigt met de beroemde Daytona 500.

SDG

De Duitser Maro Engel - tot 2011 nog actief in de DTM - rijdt dit jaar in de Australische V8Supercars. Engel is daarmee na de Fransman Alexandre Prémat de tweede Europeaan die dit jaar fulltime in het kampioenschap rijdt.

Matthijs

Citaat van: SDG op 20 februari 2013 - 12:29:34
De Duitser Maro Engel - tot 2011 nog actief in de DTM - rijdt dit jaar in de Australische V8Supercars. Engel is daarmee na de Fransman Alexandre Prémat de tweede Europeaan die dit jaar fulltime in het kampioenschap rijdt.
Vorige week wat V8-races bekeken via Youtube (briljant kanaal heeft V8Supercars daarop), maar ik zag Prémat niet meer terug. Viel me tijdens de Gold Coast 600 weer op hoe moeilijk het is voor sommige Europese en Amerikaans coureurs om zich aan te passen aan de V8Supercar.

Jehoentelaar

Dat schijnt vooral te komen doordat de Supercars erg lastig van hun plek komen; ze slaan gemakkelijk af en hebben een afwijkende startprocedure.

NASCAR Nationwide Series: de openingsronde in Daytona ging lang goed, maar liep uit op een drama. Zoals zovaak op de ultrasnelle ovals (Daytona, Talladega, Michigan) ging het in het slot helemaal verkeerd. Een van de deelnemers vloog de vanghekken in, de auto werd in drie stukken gescheurd en het hek werd compleet vernield. Coureur OK, maar wel bijna twintig gewonde toeschouwers doordat een wiel van de auto door het hek een vloog en halverwege de tribune neerkwam. Minstens vijf van hen zijn er slecht aan toe. Het laat andermaal de discussie oplaaien of NASCAR voldoende maatregelen neemt om de veiligheid van de betrokkenen te garanderen.