Regels veranderen of niet?

Gestart door Roel, 05 maart 2005 - 23:22:25

« vorige - volgende »

Roel

Er wordt hier serieus wat geklaagd en gemord over de zoveelste regelverandering, zeker nu die eerste kwalificatie op een mop uitdraaide.

Maar waarom worden de regels veranderd?

1 Voor de veiligheid van de piloten --> goede zaak? Absoluut, de wagens gaan nu weeral bijna zo snel als vorig seizoen, wat als er niet was ingegrepen? dat is net zo typisch aan de F1 in vergelijking met andere autosporten, hier worden de miljoenen-miljarden uitgegeven aan Research and Developement. Elk jaar opnieuw om elk jaar opnieuw een pak sneller te zijn dan de andere.

2 Om de spanning er in te houden --> goede zaak? Absoluut. ik hoor hier een meerderheid morren over het benadelen van ferrari nu ze in een overduidelijke winning mood waren. Als ik mij goed herinner werd vanaf het jaar 98 ook een serieus pak nieuwe regels van kracht. dit keer werd Williams en zijn oppermachtige wagens benadeeld, maar het pakte goed uit want er was 'strijd' tussen de Mclarens en Schumacher. en de vergelijking met veldrijden en voetbal is absurd, want daar bepalen ALLEEN menselijke factoren succes of mislukking. F1 wordt toch grotendeels materiaal technisch bepaald en dus door BUDGETTEN! en wie is daar de fout van? Wij! want mensen willen geld verdienen, aandeelhouders eisen zo veel meer geld, waar zit het geld van de gewone man? bij de bank (in aandelen via de banken) aandeelhouders zetten bedrijven onder druk om te presteren, op te brengen. hoe brengen ze op: meerwaarde creëren, sterk merk opbouwen, hoe doe je dat? reclame maken, kwaliteit, investeren in R&D, en we zijn bij het probleem van de constructeurs van de huidige F1.

3 Is dit de goede manier? Absoluut NIET. Het grote probleem van de F1 zit in de budgetverschillen en de ruimte in de regels. de oplossing zit hem volgens mij in een veel groter 'gezamelijke dingen' per wagen. allemaal zelfde chassis en banden en dan zou er veel minder over belachelijke nevenregeltjes moeten bedacht worden. Ook de trend om zo frequent te sleutelen aan kwalificaties is helemaal fout! F1 is vernieuwing maar ook grotendeels legendarisch en traditie, dus waarom niet de eerlijkste en spannende kwali's behouden.

Althans mijn bescheiden gedacht!
God save Mclaren

Doefie

Hoe de regels 5 jaar hetzelfde en de teams zitten zowieso terug op duizendsten van elkaar. Geen tienden ofzo. Ze veranderen te veel en daarom zijn de verschillen zo groot.

Roel

Citaat van: DoefieF1 op 05 maart 2005 - 23:29:00
Hoe de regels 5 jaar hetzelfde en de teams zitten zowieso terug op duizendsten van elkaar. Geen tienden ofzo. Ze veranderen te veel en daarom zijn de verschillen zo groot.

5 jaar dezelfde regels, daar vallen gewonden bij denk ik.
God save Mclaren

Doefie

Citaat van: Roel op 05 maart 2005 - 23:32:08
Citaat van: DoefieF1 op 05 maart 2005 - 23:29:00
Hoe de regels 5 jaar hetzelfde en de teams zitten zowieso terug op duizendsten van elkaar. Geen tienden ofzo. Ze veranderen te veel en daarom zijn de verschillen zo groot.

5 jaar dezelfde regels, daar vallen gewonden bij denk ik.

Ja se. Het is geen gezellig koffiekransje, het is autosport. Kan je even goed op café het wereldkampioenschap bierviltjes stapelen gaan bekijken als je autosport 100% veilig wilt hebben.

Tim C

Hoe de F1 redden?

- Breng de oude format van 12 rondjes terug en verplicht hen 6 rondjes te rijden in het eerste half uur.
- Bandenwissels terug toelaten, en het afschaffen van al dat "een hele race volhouden" gedoe.
- Stabiliteit bij de technische regels garanderen voor een termijn van op z'n minst 3 jaar.
- Indien de twaalf rondjes te veel gevraagd zijn. Een mini-race op zaterdag om de startvolgorde van zondag te bepalen. Hier kan je dan wel artificieel spektakel opzetten door bvb de grid om te draaien.

Een toeschouwer waar voor zijn geld geven moet niet enkel van de F1 komen, maar plan de weekends zo dat meer en meer evenementen samen vallen. Als ik me net vergis is het in Indianapolis tijdens het F1 weekend groot motorsportfeest met een heleboel nevenraces...


Doefie

Citaat van: Tim C op 06 maart 2005 - 00:57:13
Hoe de F1 redden?

- Breng de oude format van 12 rondjes terug en verplicht hen 6 rondjes te rijden in het eerste half uur.
- Bandenwissels terug toelaten, en het afschaffen van al dat "een hele race volhouden" gedoe.
- Stabiliteit bij de technische regels garanderen voor een termijn van op z'n minst 3 jaar.

Een toeschouwer waar voor zijn geld geven moet niet enkel van de F1 komen, maar plan de weekends zo dat meer en meer evenementen samen vallen. Als ik me net vergis is het in Indianapolis tijdens het F1 weekend groot motorsportfeest met een heleboel nevenraces...

... en maar één pitlane. Ooit aan gedacht wat voor een gigantisch werk dat gata worden als dan al die races en dergelijke dezelfde pits moeten gebruiken?

Citaat van: TimC- Indien de twaalf rondjes te veel gevraagd zijn. Een mini-race op zaterdag om de startvolgorde van zondag te bepalen. Hier kan je dan wel artificieel spektakel opzetten door bvb de grid om te draaien.

Ja, dat is wat ze net niet wilden doen vanwege het grotere risico op crashes... En grid omdraaien, waar zou ik dat nog gezien hebben.

FerrariMan

Citaat van: DoefieF1 op 05 maart 2005 - 23:36:58
Citaat van: Roel op 05 maart 2005 - 23:32:08
Citaat van: DoefieF1 op 05 maart 2005 - 23:29:00
Hoe de regels 5 jaar hetzelfde en de teams zitten zowieso terug op duizendsten van elkaar. Geen tienden ofzo. Ze veranderen te veel en daarom zijn de verschillen zo groot.

5 jaar dezelfde regels, daar vallen gewonden bij denk ik.

Ja se. Het is geen gezellig koffiekransje, het is autosport. Kan je even goed op café het wereldkampioenschap bierviltjes stapelen gaan bekijken als je autosport 100% veilig wilt hebben.
Is dat jouw visie op autosport? De besten achteraan en in het midden?
De snelsten die een race lang met zware moeite moeten vechten voor plaatsen achterin tegen rookies?
Regels die aangepast worden om het terug spannend te maken na een zwakke periode van alle teams min één?
Toeschouwers die liever een kunstmatige show zien en hun eigen onzin willen geloven in plaats van een echte race tussen de besten?

Autosport,... ::)

FerrariMan

Quote van DC
CitaatAggregate qualifying in F1 is 'artificial' and 'a farce,' David Coulthard growled following the largely futile Sunday session at Melbourne's Albert Park.

The Scot, albeit an auspicious fifth on the grid, said adding up the times from two sessions does not create a level playing field -- especially in the event of fickle weather.

''Poor (Felipe) Massa,'' he said, referring to the young Brazilian who - yesterday - found himself stranded in a rain shower.

33-year-old DC, who said skill had little to do with his own qualifying triumph, added: ''To not get another opportunity to have a go is, to my mind, ludicrous.

''You may as well pull the grid from a hat. I think it's shit.''
Als iemand die een super plaats kan behalen het al durft zeggen...

Jasper

Citaat van: FerrariMan op 06 maart 2005 - 10:15:57
Citaat van: DoefieF1 op 05 maart 2005 - 23:36:58
Citaat van: Roel op 05 maart 2005 - 23:32:08
Citaat van: DoefieF1 op 05 maart 2005 - 23:29:00
Hoe de regels 5 jaar hetzelfde en de teams zitten zowieso terug op duizendsten van elkaar. Geen tienden ofzo. Ze veranderen te veel en daarom zijn de verschillen zo groot.

5 jaar dezelfde regels, daar vallen gewonden bij denk ik.

Ja se. Het is geen gezellig koffiekransje, het is autosport. Kan je even goed op café het wereldkampioenschap bierviltjes stapelen gaan bekijken als je autosport 100% veilig wilt hebben.
Is dat jouw visie op autosport? De besten achteraan en in het midden?
De snelsten die een race lang met zware moeite moeten vechten voor plaatsen achterin tegen rookies?
Regels die aangepast worden om het terug spannend te maken na een zwakke periode van alle teams min één?
Toeschouwers die liever een kunstmatige show zien en hun eigen onzin willen geloven in plaats van een echte race tussen de besten?

Autosport,... ::)
En dat heeft NIKS te maken met wat Doefie zei! >:( >:( ::) ::)

Ferdinand C Grun

Kan iemand mij uitleggen hoe het nu precies zit met de regel dat je niet van banden mag veranderen en geen benzine mag bijtanken tijdens/na de kwalificatie. Geldt dit alleen voor de tweede kwalificatie, of ook al voor de eerste? Ik bedoel, mag je NA de eerste kwalificatie nog wel bijtanken (ja?)? Of wisselen van banden (nee?)?
Seizoen 15: kampioen groep G3h (F1-REM)
F1REM: G1
MOTOGPREM: G1

Ruud

#10
Tot mijn stomme verbazing kwam ik er afgelopen nacht achter dat er nog steeds pitstops gemaakt worden :-\

Het nut van de één-bandenset-regel zou zijn dat er op de baan ingehaald zou worden. Nu stoppen de coureurs alsnog voor brandstof en is de situatie niets veranderd ten opzichte van vorig jaar. Er werd weinig ingehaald en wat nog het meest stuitende was aan de hele race is dat er niet geracet werd. Er werd niet gestreden om elke centimeter, elke bocht, om positie.

Fisichella zei dat hij op geen enkel moment de limiet heeft opgezocht, maar gewoon 'consolideerde': cruisen dus en geen fouten maken. Coulthard werd vierde, maar heeft daar in feite niks bijzonders voor hoeven te laten zien. Het is gewoon een kwestie van solide rijden en de banden sparen, maar geen race. Het gaat niet meer om de pure snelheid die je uit een auto kan persen, maar om de meest vloeiende rijstijl. Schumacher is de snelste coureur, maar aan snelle ronden rijden heb je niets meer, dat is alleen maar slecht voor de banden...

De bandenregel maakt dus niet dat er ingehaald wordt, want dan hadden pitstops in het algemeen afgeschaft moeten worden, of de brandstofstops. De zoveelste contraproductieve maatregel uit de hoge hoed van Max Mosley dus. De man heeft de gave met zijn ongebreideld fanatisme en intellectuele praatjes steeds weer de plank volledig mis te slaan. Hij zou eigenlijk de politiek in moeten gaan ???

lieven

kvin eigenlijk die bandenwissel ook maar dom, wat neemt het meeste tijd in beslag in een pitstop? juist ja tanken, dus of ze nu wisselen of ni, kzie tverschil niet echt!

DerMika

Citaat van: Roel op 05 maart 2005 - 23:32:08
5 jaar dezelfde regels, daar vallen gewonden bij denk ik.
Je kan de veiligheidsreglementen verhogen zonder dergelijke ridicule regeltjes te introduceren! Zwaardere crashtests, HANS, enzovoort... ingevoerd voor de veiligheid. Maar moet je daarom de bandenwissels verbieden? Moet je daarom 2 kwali-sessies hebben en ze bij elkaar optellen?
The Dude abides

DerMika

Citaat van: Ruud op 06 maart 2005 - 17:36:29
Tot mijn stomme verbazing kwam ik er afgelopen nacht achter dat er nog steeds pitstops gemaakt worden :-\

Het nut van de één-bandenset-regel zou zijn dat er op de baan ingehaald zou worden. Nu stoppen de coureurs alsnog voor brandstof en is de situatie niets veranderd ten opzichte van vorig jaar. Er werd weinig ingehaald en wat nog het meest stuitende was aan de hele race is dat er niet geracet werd. Er werd niet gestreden om elke centimeter, elke bocht, om positie.

Fisichella zei dat hij op geen enkel moment de limiet heeft opgezocht, maar gewoon 'consolideerde': cruisen dus en geen fouten maken. Coulthard werd vierde, maar heeft daar in feite niks bijzonders voor hoeven te laten zien. Het is gewoon een kwestie van solide rijden en de banden sparen, maar geen race. Het gaat niet meer om de pure snelheid die je uit een auto kan persen, maar om de meest vloeiende rijstijl. Schumacher is de snelste coureur, maar aan snelle ronden rijden heb je niets meer, dat is alleen maar slecht voor de banden...

De bandenregel maakt dus niet dat er ingehaald wordt, want dan hadden pitstops in het algemeen afgeschaft moeten worden, of de brandstofstops. De zoveelste contraproductieve maatregel uit de hoge hoed van Max Mosley dus. De man heeft de gave met zijn ongebreideld fanatisme en intellectuele praatjes steeds weer de plank volledig mis te slaan. Hij zou eigenlijk de politiek in moeten gaan ???
Zijn vader was politicus... Voor de Britse fascistische partij... Zegt dat iets?
The Dude abides

Ruud

Citaat van: DerMika op 06 maart 2005 - 23:12:41
Zijn vader was politicus... Voor de Britse fascistische partij... Zegt dat iets?

Dat wist ik niet, ik vind hem trouwens ook geen fascist als je dat bedoelt.

Maar dat neemt niet weg dat het een verschrikkelijk elitaire man is die draait en draait, zonder de realiteit onder ogen te willen zien. Een echte draaikont, zeer incompetent als bestuurder (alles wat hij verzint en implementeert verandert in... het tegenovergestelde van goud) en toch komt hij er steeds mee weg, omdat niemand anders zijn baan wil.