Kunstmatige spanning

Gestart door The Lion, 05 maart 2005 - 21:40:14

« vorige - volgende »

Ferrari 2010

Citaat van: Doefke op 06 maart 2005 - 18:59:44
Man man man,

wat is er toch aan de hand met die formule 1??? Heeft ene Max Mosley de ring in handen gekregen? is hij in de dan van Mordor?...en waar blijven Frodo & Sam om hen te redden???
Want geef nu toe..wa is me da allemaal op die grid seg.

Punt 1: die kloten bandenregel...ik heb nog nooit zo'n saai pitstops gezien. Echt volkomen belachelijk. Vroeger waren pitstops aantrekklijk en spannend..nu zie je een bende staan rond een wagen en ze komen er niet aan. Geef die banden terug!!!

Punt 2: die stomme motorenregel...2weekends...komaan..die bolides zijn gemaakt om te racen, niet om te paraderen...BELACHELIJK!!! iemand zijn motor sien opblazen is toch spectaculair (cfr McLaren vorig jaar)

Het wordt tijd dat frodo en sam de ring vernietigen, want de laatste jaren heeft die alleen maar slechte dingen veroorzaakt. Ik wil terug het oude systeem. 12 rondjes in 1 kwalmificatiesessie. Onbeperkt banden. onbeperkt brandstof!

WE NEED FRODO EN SAM!
Zullen we frodo en sam in je bericht dan maar omdopen naar de GPWC?
Ik denk dat dat de enige oplossing is. De teams moeten niet besparen, ze moeten meer krijgen van de winsten!!
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Ruud

#31
Citaat van: The Lion op 06 maart 2005 - 19:09:18
Citaat van: Ruud op 06 maart 2005 - 17:43:13
Er wordt hier gesproken over 'kunstmatige spanning'. Het pijnlijk is alleen dat er geen spanning is.

Lion: je probeert de discussie aan te gaan, misschien is dat ook wel nodig om de tegenzijde van alle kritiek aan te geven, maar het lukt je niet om met sterke argumenten komen anders dan 'jullie zijn zo kritisch'.

Er is misschien ook bar weinig wat deze slechte regels rechtvaardigt. De uitwerking in ieder geval niet, want bijna elke regel die Mosley en consorten hebben bedacht, werkt contraproductief. Ik zou zeggen: probeer er drie te bedenken die gewerkt hebben en echt een betere Formule 1 hebben opgeleverd. Beoordeel dan alle andere maatregelen...

Er *was* geen "spanning" vannacht. Maar dat kan de volgende races heel anders zijn, zowel in de race als in de qualies.

Ik probeer het forum op een hoger plan te tillen.  ;)

Wat betreft die regelveranderingen: daar kan ik me niet over uitspreken en dat wil ik ook niet zo vroeg in het seizoen.

Ik denk niet dat de saaie race van vannacht een incident is of zal blijken te zijn. Dat er geen heftige strijd plaatsvindt is een gevolg van de reglementen die coureurs ertoe dwingen het rustig aan te doen. Daar heb je geen heel seizoen voor nodig om dat te constateren. De feiten spreken voor zich:


  • Schumacher kwalificeerde als 18de, puur door de pech dat hij onder de meest ongelukkige omstandigheden moest kwalificeren
  • meerdere coureurs namen geen deel aan de tweede kwalificatie omdat de regen in de eerste kwalificatie al vergooid had
  • als gevolg van deze pech vocht Schumacher om plaatsen in de middenmoot i.p.v. met Fisichella om de voorste posities
  • meerdere coureurs gaven toe niet geracet te hebben, zeker aan het einde van de race hielden meerdere coureurs in om het materiaal te sparen voor de volgende GP
  • meerdere coureurs die buiten de top 8 vielen, stopten om de volgende race met een nieuw motorblok te kunnen beginnen

Je kunt moeilijk beweren dat het spektakel is toegenomen. De regels zoals ze nu zijn leiden tot risicomijdend gedrag.

DerMika

Citaat van: mike op 06 maart 2005 - 01:30:54

Ik ben tegen slechte systemen. Als je een goed systeem hebt, moet je dat houden. Als je een slecht systeem hebt, moet je dat aanpassen. Ik wil terug naar het systeem van de 2* 12 ronden ouit de goede oude tijd.

Volgens mij was dat ook geen goed systeem, waarom niet iedereen een uur of 1,5 uur onbeperkt laten rijden? geen beperking van 12 ronden, dan zullen ze wel de hele tijd gebruiken om de setup perfect te krijgen! En veel actie op de baan! Maar nee, met deze regels rijdt iedereen zo weinig mogelijk om toch maar niets kapot te krijgen aan de wagen. Opletten voor de motor, opletten met de banden, als je kwalificeert met veel benzine mag je het al vergeten voor de pole want je moet met die hoeveelheid brandstof starten... Dit is geen F1 meer, dit is een circus voor kinderen.

En die commentatoren van Canvas waren nog verrast dat ze weinig inhaalbewegingen zagen. Verwondert je dat? Iedereen rijdt rond OM ZIJN WAGEN TE SPAREN, niet meer om te RACEN! Waar zijn ze in godsnaam mee bezig >:(
The Dude abides

The Lion

Citaat

Ik denk niet dat de saaie race van vannacht een incident is of zal blijken te zijn. Dat er geen heftige strijd plaatsvindt is een gevolg van de reglementen die coureurs ertoe dwingen het rustig aan te doen. Daar heb je geen heel seizoen voor nodig om dat te constateren. De feiten spreken voor zich:


  • Schumacher kwalificeerde als 18de, puur door de pech dat hij onder de meest ongelukkige omstandigheden moest kwalificeren
  • meerdere coureurs namen geen deel aan de tweede kwalificatie omdat de regen in de eerste kwalificatie al vergooid had
  • als gevolg van deze pech vocht Schumacher om plaatsen in de middenmoot i.p.v. met Fisichella om de voorste posities
  • meerdere coureurs gaven toe niet geracet te hebben, zeker aan het einde van de race hielden meerdere coureurs in om het materiaal te sparen voor de volgende GP
  • meerdere coureurs die buiten de top 8 vielen, stopten om de volgende race met een nieuw motorblok te kunnen beginnen

Je kunt moeilijk beweren dat het spektakel is toegenomen. De regels zoals ze nu zijn leiden tot risicomijdend gedrag.

Kijk, ik wil graag toegeven dat ik een ordinaire sensatiezoeker ben maar jullie kenners zijn geen haar beter: "Je kunt moeilijk beweren dat het spektakel is toegenomen. De regels zoals ze nu zijn leiden tot risicomijdend gedrag." Juist ja, spektakel, spanning, sensatie dat is wat we allemaal willen van de F1. Je kunt dan nog nuanceren tussen spanning aan de top en spanning in het middenveld, spanning ontstaan door dat de besten elkaar onder druk zetten zonder dat er ook maar één inhaalbeweging gemaakt wordt, maar dat is mij allemaal te subtiel: ik ben al blij als er een beetje spanning en spektakel waar dan ook te bespeuren valt, liefst met hier en daar een flitsend inhaalmaneuvre. Maar voor mij hoeft het niet tot elke prijs: geen crashes tegen 300 per uur, geen beenbreuken en asjeblief geen fatale ongelukken. "De regels zoals ze nu zijn leiden tot risicomijdend gedrag." En dat is maar goed ook! Er zijn al doden genoeg gevallen in de F1 en dat is het niet waard! Hoera voor de FIA! De FIA doet er alles aan om de F1 trager te maken en dat juich ik ronduit toe. Zo hoort het, want als de regels geen rem plaatsen op de sport wie dan wel? De rijders? Die zoeken altijd de limiet op. De teambazen? Die willen het WCC binnenrijven. De toeschouwers? Voor die kan het snel genoeg gaan...
Look at me: I worked my way up from nothing to a state of extreme poverty. (Marx Groucho)

Tim C

Wat heb je nu?

Zal ik het je zeggen:

Twintig wagens die tegen 200km/u rondjes draaien. Als ik 20 wagens rondjes wil zien maken dan ga ik naar de kermis en spendeer ik een uur bij de draaimolen.

Als "wij kenners" het hebben over spektakel dan hebben we het over Raikkonen en Montoya die vorig jaar in Brazilië tientallen ronden lang streden om de overwinning. Dan hebben we het over Hakinnen en Schumacher die in Spa tegelijkertijd Zonta dubbelen omdat ze elkaar geen duimbreedte toegeven. Dan hebben we het over gevechten om posities, niet over crashes.

Hoe kan je nu verwachten dat Kimi en Juan een hele race lang liggen te strijden als ze hun motor moeten sparen voor de volgende race?

Hoe kan je nu verwachten dat een piloot alles geeft om tijd goed te maken als hij zijn banden moet sparen om nog maar aan te komen?

De ziel is uit de F1 verdwenen, in 2002 hadden we nog een kampioenschap. Het werd gedomineerd door de beste en dat mocht blijkbaar niet. Als ze toen van de regels waren afgebleven hadden we nu de grootste show op aarde meegemaakt in plek van een veredelde kermisattractie...

mike

Citaat van: Tim C op 07 maart 2005 - 02:01:00
Wat heb je nu?

Zal ik het je zeggen:

Twintig wagens die tegen 200km/u rondjes draaien. Als ik 20 wagens rondjes wil zien maken dan ga ik naar de kermis en spendeer ik een uur bij de draaimolen.

Als "wij kenners" het hebben over spektakel dan hebben we het over Raikkonen en Montoya die vorig jaar in Brazilië tientallen ronden lang streden om de overwinning. Dan hebben we het over Hakinnen en Schumacher die in Spa tegelijkertijd Zonta dubbelen omdat ze elkaar geen duimbreedte toegeven. Dan hebben we het over gevechten om posities, niet over crashes.

Hoe kan je nu verwachten dat Kimi en Juan een hele race lang liggen te strijden als ze hun motor moeten sparen voor de volgende race?

Hoe kan je nu verwachten dat een piloot alles geeft om tijd goed te maken als hij zijn banden moet sparen om nog maar aan te komen?

De ziel is uit de F1 verdwenen, in 2002 hadden we nog een kampioenschap. Het werd gedomineerd door de beste en dat mocht blijkbaar niet. Als ze toen van de regels waren afgebleven hadden we nu de grootste show op aarde meegemaakt in plek van een veredelde kermisattractie...

Amen!

Dit is de beste beschrijving van het probleem tot nu toe.

Ruud

#36
Citaat van: The Lion op 07 maart 2005 - 01:42:24
Citaat

Ik denk niet dat de saaie race van vannacht een incident is of zal blijken te zijn. Dat er geen heftige strijd plaatsvindt is een gevolg van de reglementen die coureurs ertoe dwingen het rustig aan te doen. Daar heb je geen heel seizoen voor nodig om dat te constateren. De feiten spreken voor zich:


  • Schumacher kwalificeerde als 18de, puur door de pech dat hij onder de meest ongelukkige omstandigheden moest kwalificeren
  • meerdere coureurs namen geen deel aan de tweede kwalificatie omdat de regen in de eerste kwalificatie al vergooid had
  • als gevolg van deze pech vocht Schumacher om plaatsen in de middenmoot i.p.v. met Fisichella om de voorste posities
  • meerdere coureurs gaven toe niet geracet te hebben, zeker aan het einde van de race hielden meerdere coureurs in om het materiaal te sparen voor de volgende GP
  • meerdere coureurs die buiten de top 8 vielen, stopten om de volgende race met een nieuw motorblok te kunnen beginnen

Je kunt moeilijk beweren dat het spektakel is toegenomen. De regels zoals ze nu zijn leiden tot risicomijdend gedrag.

Kijk, ik wil graag toegeven dat ik een ordinaire sensatiezoeker ben maar jullie kenners zijn geen haar beter: "Je kunt moeilijk beweren dat het spektakel is toegenomen. De regels zoals ze nu zijn leiden tot risicomijdend gedrag." Juist ja, spektakel, spanning, sensatie dat is wat we allemaal willen van de F1. Je kunt dan nog nuanceren tussen spanning aan de top en spanning in het middenveld, spanning ontstaan door dat de besten elkaar onder druk zetten zonder dat er ook maar één inhaalbeweging gemaakt wordt, maar dat is mij allemaal te subtiel: ik ben al blij als er een beetje spanning en spektakel waar dan ook te bespeuren valt, liefst met hier en daar een flitsend inhaalmaneuvre. Maar voor mij hoeft het niet tot elke prijs: geen crashes tegen 300 per uur, geen beenbreuken en asjeblief geen fatale ongelukken. "De regels zoals ze nu zijn leiden tot risicomijdend gedrag." En dat is maar goed ook! Er zijn al doden genoeg gevallen in de F1 en dat is het niet waard! Hoera voor de FIA! De FIA doet er alles aan om de F1 trager te maken en dat juich ik ronduit toe. Zo hoort het, want als de regels geen rem plaatsen op de sport wie dan wel? De rijders? Die zoeken altijd de limiet op. De teambazen? Die willen het WCC binnenrijven. De toeschouwers? Voor die kan het snel genoeg gaan...

Wat je nu beweert heeft totaal niets met racen te maken, meer met een rondtocht van bejaarden. Het spijt me te zeggen, maar ik betwijfel of je tot de doelgroep van raceliefhebbers behoort. Want die trekt zijn handen massaal af van Formule 1. Racen = gevaar.

Ga voor een keer op een zaterdag of zondagmiddag voor je plezier naar een kartwedstrijd in de buurt kijken. Daar wordt nog echt geracet. Of naar een circus, waar een acrobaat in de trapeze gaat hangen. Het liefst zonder vangnet, dat maakt het dubbel zo spannend ;)

IVY440

Citaat van: Tim C op 07 maart 2005 - 02:01:00
Wat heb je nu?

Zal ik het je zeggen:

Twintig wagens die tegen 200km/u rondjes draaien. Als ik 20 wagens rondjes wil zien maken dan ga ik naar de kermis en spendeer ik een uur bij de draaimolen.

Als "wij kenners" het hebben over spektakel dan hebben we het over Raikkonen en Montoya die vorig jaar in Brazilië tientallen ronden lang streden om de overwinning. Dan hebben we het over Hakinnen en Schumacher die in Spa tegelijkertijd Zonta dubbelen omdat ze elkaar geen duimbreedte toegeven. Dan hebben we het over gevechten om posities, niet over crashes.

Hoe kan je nu verwachten dat Kimi en Juan een hele race lang liggen te strijden als ze hun motor moeten sparen voor de volgende race?

Hoe kan je nu verwachten dat een piloot alles geeft om tijd goed te maken als hij zijn banden moet sparen om nog maar aan te komen?

De ziel is uit de F1 verdwenen, in 2002 hadden we nog een kampioenschap. Het werd gedomineerd door de beste en dat mocht blijkbaar niet. Als ze toen van de regels waren afgebleven hadden we nu de grootste show op aarde meegemaakt in plek van een veredelde kermisattractie...

Dat is echt het probleem. Schumacher is te dominant en MM en BE vrezen dat er geen kat meer gaat kijken (dus voor hen minder onkomen) en zij willen ook meer strijd op de baan zien. Dus mag MS niet meer winnen en de regels worden gewoon opgesteld om MS niet meer te laten winnen. Ze vergeten 1 ding: wie past zich er het best aan aan veranderende omstandigheden? Juist MS. Je zal zien, als MS in 2005 geen WDC kampioen wordt, blijven de regels zo. Wordt hij wel WDC, komen er weer nieuwe regels.
F1 is racen, maw strijd op de baan en geen pretritje op de paardenmolen. Wij willen strijd en dat is niet per se sensatie of zware crashes. Zoals Tim zegt, acties zoals MS en MH in 2000 of RB en KR in 2004 (Hockenheim). Actie willen we, geen uithoudingsraces.
Trouwens de nieuwe regels zijn zo lek als wat. Kijk naar BAR, ook MS maakte van deze regel gebruik. Wat voor zever is dat nu? De straf door uit te vallen is al erg genoeg. BAR was zelfs niet goed genoeg om te volgen, dan is het geen straf dat ze uitvallen.

Amateur

"..Je zal zien, als MS in 2005 geen WDC kampioen wordt, blijven de regels zo. Wordt hij wel WDC, komen er weer nieuwe regels."

;D dus toch nog een lichtpuntje in deze droeve dagen. ;)

Ferrari 2010

Citaat van: Amateur op 07 maart 2005 - 20:15:00
"..Je zal zien, als MS in 2005 geen WDC kampioen wordt, blijven de regels zo. Wordt hij wel WDC, komen er weer nieuwe regels."

;D dus toch nog een lichtpuntje in deze droeve dagen. ;)
Ik hoop dat dat het niet zal zijn. Je moet de regels niet veranderen omdat een deel van de teams hun huiswerk niet goed doet tov van een ander team. De qwali moet aangepast worden. Ik zou het zo goed als hetzelfde houden, met als verschil dat ze niet worden opgeteld maar dat de beste tijd wordt gehouden. Je moet al vet pech hebben als je 2 keer juist in het hoogtepunt van de regen mag rijden.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

sledge

Even snel mijn mening:

De nieuwe quali: Grote verbetering tov vorig jaar. Waar vorig jaar de eerste quali verwaarloosbaar was, heb je nu 2 keer een quali die wel degelijk van belang is. Akkoord, de 12-ronden format was nog beter, maar goed, mij hoor je niet klagen.

De nieuwe bandenregel: Ook een verbetering. Nu is het aan de rijders om verstandiger te rijden, zodat hun banden er na 15 ronden niet doorzitten. Nadeel is mischien dat er in het begin van de race veiliger zal gereden, maar naar het einde toe zullen de races wel spannend worden. In Australie zag je op enkele ronden van het einde bv de eerste 5 in één shot.

De nieuwe motorregel: Onmiddelijk afvoeren. Wat heeft een motor met een lange levensduur te maken met autosport? Zie je het in andere sporten al gebeuren? Armstrongs fiets moet zeker 2 tours kunnen rijden, Williams haar tennisracket moet 2 wedstrijden doen zonder enig onderhoud? Zidane mag zijn schoenen voor 2 wedstrijden niet wassen.
Een motor moet gewoon het volgende doel hebben: zoveel vermogen hebben dat hij na  1gp en 10 ronden gewoon uit elkaar valt....

De nieuwe areodynamica van de wagens ipv ze proberen trager te maken, zou men eerder moeten proberen het inhalen te vergemakkelijken. had dit niks te maken met de vorm van de diffuser?
Ik leef ook nog (een (heel klein) beetje)

Doefke

Citaat van: Schumi 2002 op 06 maart 2005 - 19:22:43
Citaat van: Doefke op 06 maart 2005 - 18:59:44
Man man man,

wat is er toch aan de hand met die formule 1??? Heeft ene Max Mosley de ring in handen gekregen? is hij in de dan van Mordor?...en waar blijven Frodo & Sam om hen te redden???
Want geef nu toe..wa is me da allemaal op die grid seg.

Punt 1: die kloten bandenregel...ik heb nog nooit zo'n saai pitstops gezien. Echt volkomen belachelijk. Vroeger waren pitstops aantrekklijk en spannend..nu zie je een bende staan rond een wagen en ze komen er niet aan. Geef die banden terug!!!

Punt 2: die stomme motorenregel...2weekends...komaan..die bolides zijn gemaakt om te racen, niet om te paraderen...BELACHELIJK!!! iemand zijn motor sien opblazen is toch spectaculair (cfr McLaren vorig jaar)

Het wordt tijd dat frodo en sam de ring vernietigen, want de laatste jaren heeft die alleen maar slechte dingen veroorzaakt. Ik wil terug het oude systeem. 12 rondjes in 1 kwalmificatiesessie. Onbeperkt banden. onbeperkt brandstof!

WE NEED FRODO EN SAM!
Zullen we frodo en sam in je bericht dan maar omdopen naar de GPWC?
Ik denk dat dat de enige oplossing is. De teams moeten niet besparen, ze moeten meer krijgen van de winsten!!


Ik snap da dus ni hé..in de f1 lopen de beste managers rond...en toch slagen ze erin om de f1 onaatrekkelijk te maken. Wat onderscheidt de formule 1 van een andere raceklasse...De snelheid, de motoren, de prestige dacht ik. Wel, de snelheid hebben ze ons afgenome, de moteren worden teruggedraaid...en da prestige smelt als ijs in de zon...pff....ik weet niet meer at ik ervan moet denken. maar, en ik denk dat ik in naam spreek van het ganse forum, ik hoop dat er echte spanning komt! hoe da ze da fixen, i dont care, als er maar gestreden wordt!!! RACEN moeten ze doen!

Correct me, when I am wrong!
FERRARI RULES

davevreugde3b@hotmail.com

The Lion

Hoe nu? Ik verschil van mening met de "die hards" en daarom ben ik geen raceliefhebber? Nou bedankt, hoor. Uiteraard is racen gevaarlijk, maar er is toch een verschil tussen het gevaar enerzijds accepteren en het trachten te controleren en anderzijds het gevaar opzoeken? De regels dwingen de rijders tot het eerste en reduceren het tweede tot een minimum. Daar kan je toch niks op tegen hebben? Jullie vinden dat te ver gaan en ik zeg "wacht nog even af in plaats van te klagen". Jullie vinden de FIA een stelletje knoeiers en ik beweer dat de FIA zijn job doet en goed ook. Het aantal ongelukken is drastisch verminderd sinds de nieuwe regels en de spanning is toegenomen: 2003 was stukken beter dan 2002, wat niet geldt voor 2004, ik weet het. Wat gaat 2005 geven? Gaat F1 naar de bliksem? Krijgen we een superspannend seizoen zoals Jean Todt beweert? Wie zal het zeggen?

Voor diegenen die denken dat de regels aangepast worden alleen maar omdat deze of gene renstal te dominant is: in 2008 zullen de regels wederom veranderen en vrij drastisch (geen semi-automatische versnellingsbak, veel minder electronica, etc.). De FIA heeft een hele waslijst in dat verband met als basisgedachte: minder "gizmo's" en meer "racing", voor de "ziel" zullen de piloten zelf moeten zorgen, maar altijd binnen zekere grenzen!

Ik geloof niet dat de "goede tijden ooit weerom zullen keren". F1 is speerpunt-sport en als er over de technologische schreef gegaan wordt dan moet er bijgestuurd worden.
Look at me: I worked my way up from nothing to a state of extreme poverty. (Marx Groucho)

Tim C

2003 was stukken beter omdat Ferrari de eerste races aan het sukkelen was...

Elke keer de regels wijzigen is er minder en minder te zien...

Maar ja, ik snap hoe jij als zlfverklaarde "nieuweling" alles beter weet te analyseren...

Ruud

#44
Citaat van: The Lion op 08 maart 2005 - 00:05:26
Hoe nu? Ik verschil van mening met de "die hards" en daarom ben ik geen raceliefhebber? Nou bedankt, hoor. Uiteraard is racen gevaarlijk, maar er is toch een verschil tussen het gevaar enerzijds accepteren en het trachten te controleren en anderzijds het gevaar opzoeken? De regels dwingen de rijders tot het eerste en reduceren het tweede tot een minimum. Daar kan je toch niks op tegen hebben? Jullie vinden dat te ver gaan en ik zeg "wacht nog even af in plaats van te klagen". Jullie vinden de FIA een stelletje knoeiers en ik beweer dat de FIA zijn job doet en goed ook. Het aantal ongelukken is drastisch verminderd sinds de nieuwe regels en de spanning is toegenomen: 2003 was stukken beter dan 2002, wat niet geldt voor 2004, ik weet het. Wat gaat 2005 geven? Gaat F1 naar de bliksem? Krijgen we een superspannend seizoen zoals Jean Todt beweert? Wie zal het zeggen?

Voor diegenen die denken dat de regels aangepast worden alleen maar omdat deze of gene renstal te dominant is: in 2008 zullen de regels wederom veranderen en vrij drastisch (geen semi-automatische versnellingsbak, veel minder electronica, etc.). De FIA heeft een hele waslijst in dat verband met als basisgedachte: minder "gizmo's" en meer "racing", voor de "ziel" zullen de piloten zelf moeten zorgen, maar altijd binnen zekere grenzen!

Ik geloof niet dat de "goede tijden ooit weerom zullen keren". F1 is speerpunt-sport en als er over de technologische schreef gegaan wordt dan moet er bijgestuurd worden.

Je moet de auto's inderdaad veilig maken, als bescherming voor het geval dat het fout gaat. Wat de FIA doet is volledig doorschieten als het gaat om veiligheid. Het komt de sport niet ten goede. De essentie van het racen is risico's nemen, gevaar lopen en net iets meer durven dan de concurrent. Racen alsof je een bank hebt overvallen. Dan denk je niet aan het sparen van je banden.

De regels zoals ze nu zijn moedigen alleen maar consistent rijden aan, maar niet het nemen van risico's: het is zeer onverstandig risico's te nemen, want dat is slecht voor je banden. Risico's neem je omdat er iets te winnen valt. In deze situatie valt er alleen maar mee te verliezen. Wat Villeneuve deed was slecht voor zijn race, dus kan hij het in het vervolg maar beter niet meer doen. Deze regels werken saaiheid in de hand. Je ziet dus ook geen 'bankovervallers', maar taxichauffeurs die enkel houden van een beetje doorrijden.

Je moet niet die absolute nadruk willen leggen op veiligheid, zoals de FIA dat doet. Het reguliere wegverkeer, dat moet heel veilig zijn. Racen daarentegen moet net veilig genoeg zijn, niet meer dan dat. Eau Rouge was een hele mooie en spannende bocht, waar degenen die het konden en durfden veel tijd konden winnen. Het risico was dat het hartstikke fout gaan, maar dat is het risico van het vak. Een bocht als Eau Rouge is al veel minder spannend als je er 100 meter astfalt naastlegt...

Mensen hebben geen zin om te kijken naar middelmatigheid, wat jij "racen binnen bepaalde perken noemt". Er moet gevochten worden, racen is extreem, we willen coureurs zien met een heel groot hart die rijden alsof hun leven ervan af hangt. Niet in Formule 1 helaas: daar win je races door te 'consolideren'.

Wat Mosley wil is een 100% veilige en tegelijkertijd 100% spannende raceklasse. Dat is onmogelijk, het is of het een of het ander. Mosley leeft in zijn eigen wereldje, waar dit wel samen gaat. Hij verzint allerlei regels, maar ziet nooit de consequenties daarvan.

Maar veiligheid was niet waar het topic over ging. Het ging over spanning en dat was ook de inzet van de nieuwe bandenregel. De FIA heeft daar tot nog toe volledig in gefaald. De voorgaande race en alle inmiddels op dit forum genoemde redenen geven ons niet de verwachting dat het beter zal worden.

Alle argumenten waarom dit format niet zou werken - en niet werkt! - zijn gegeven. Geef jij nou eens één argument waarom de volgende races daarentegen wel spannend worden... en dan bedoel ik races met veel actie ('spanning'), de toevalsfactor van de kwalificaties buiten beschouwing gelaten ('kunstmatigheid').