De "PC taks"

Gestart door Tim C, 20 februari 2005 - 16:50:48

« vorige - volgende »

Tim C

Even vooraf zeggen dat ik compleet achter het idee van de PC taks sta.

Het draait allemaal om een extra 30 tot 40 Euro bij aankoop van een nieuwe PC. Met dat geld wordt het verlies gecompenseerd aan auterusrechten door het veelvuldig downloaden van muziek en films. Tenslotte draait het hier om een industrie die duizenden mensen te werkt stelt, en die door het toenemend gebruik van computers sterk bedreigd wordt.

Maar wat vinden jullie ervan? Is het een goed idee om een beetje extra te betalen voor een PC om al je downloads te compenseren?

Zij die er een petitie tegen willen ondertekenen kunnen terecht bij TIK vzw

sledge

Word downloaden dan legaal?
Ik leef ook nog (een (heel klein) beetje)

Tim C

neen, al is er nog steeds geen duidelijke wetgeving over downloaden...

Jasper

Dit kan niet kloppen; niet iedereen die een PC koopt, downloadt...

sledge

Dan nee.
Met alle respect, maar ik ben zeker dan in 2004 ik meer geld aan cd's gegegeven heb dan iets anders. Om dan nog eens 30 a €40 te betalen omdat ik zou downloaden, vind ik wat tever gaan.
Net zoals je een nieuwe wagen koopt, je een extra taks moet betalen omdat de staat teveel verliest omdat ze niet iedereen kunnen flitsen....
Ik leef ook nog (een (heel klein) beetje)

sledge

Trouwens, geld dit ook als je de stukken los koopt, en de pc thuis in elkaar steekt?
Ik leef ook nog (een (heel klein) beetje)

Mikacouli

Ik sta ook wel achter het idee. Maar ik denk dat het een beter idee zou zijn om 1 eur of meer per maand meer te betalen aan telenet of belgacom.

met een klein rekensommetje kom je aan een groot bedrag.

we nemen 1 eur

1 eur x 6000000 (internetgebruikers in belgië)=6000000 eur oftewel 240 000 000 bef

Neem je 2 eur dan heb je direct al 480 000 000.
Daar kan je al veel artiesten en platenfirma's gelukkig mee maken.
Moet kunnen vind ik.

Schumi nr1

Dan straf je infeite de mensen die alles braafkes legaal doen ook, daar heb ik iets optegen. 'k Kan verstaan dat ze een taks willen uitschrijven om dat verlies te compenseren, alleen vind ik het niet de juiste oplossing.

Mikacouli's idee zou dan beter zijn.

Jasper

Citaat van: Schumi nr1 op 20 februari 2005 - 17:22:17
Dan straf je infeite de mensen die alles braafkes legaal doen ook, daar heb ik iets optegen. 'k Kan verstaan dat ze een taks willen uitschrijven om dat verlies te compenseren, alleen vind ik het niet de juiste oplossing.

Mikacouli's idee zou dan beter zijn.
Dat idee is niet veel beter, omdat hier ook elke internetgebruiker boet voor de misdaden van een (redelijk groot) aantal mensen.

Schumi nr1

Citaat van: Jasper op 20 februari 2005 - 17:32:02
Citaat van: Schumi nr1 op 20 februari 2005 - 17:22:17
Dan straf je infeite de mensen die alles braafkes legaal doen ook, daar heb ik iets optegen. 'k Kan verstaan dat ze een taks willen uitschrijven om dat verlies te compenseren, alleen vind ik het niet de juiste oplossing.

Mikacouli's idee zou dan beter zijn.
Dat idee is niet veel beter, omdat hier ook elke internetgebruiker boet voor de misdaden van een (redelijk groot) aantal mensen.

Ze kunnen misschien wel een taks heffen vanaf een bepaald volume dat je gedownload hebt, iemand die braafkes op het net surft zal nooit aan zijn volume komen van 10GB of laat staan meer. Maar misschien zoek ik het hier wel te ver.

Jasper

Oké, daar zit iets in. Maar meer dan 10GB aan muziek downloaden per maand is toch ook al heel veel vind ik. Misschien ligt de 10GB-grens dan iets te hoog. En dit idee bereikt de wet toch nooit...

Tim C

Met alle respect maar ik heb de afgelopen 2 weken 3 afleveringen van een van mijn favoriete tv series gedownload omdat kanaaltwee hem vanaf vandaag niet meer uitzend. Als ik er elke week 2 download kom ik niet aan tien gig.

De meeste mensen downloaden trouwens niet gigantisch veel nummers...

Niet iedereen heeft een auto, maar toch betalen we allemaal voor de wegen...  Het is net hetzelfde. Tenslotte spreken we hier over een bedragje van 30-40 euro per nieuwe computer. En hoeveel keer per jaar koop je dat?

Mikacouli

Citaat van: Jasper op 20 februari 2005 - 17:32:02
Citaat van: Schumi nr1 op 20 februari 2005 - 17:22:17
Dan straf je infeite de mensen die alles braafkes legaal doen ook, daar heb ik iets optegen. 'k Kan verstaan dat ze een taks willen uitschrijven om dat verlies te compenseren, alleen vind ik het niet de juiste oplossing.

Mikacouli's idee zou dan beter zijn.
Dat idee is niet veel beter, omdat hier ook elke internetgebruiker boet voor de misdaden van een (redelijk groot) aantal mensen.

Wat is nu een euro, niks toch. En ja het leven is niet eerlijk. We betalen al genoeg voor dingen die we toch niet gebruiken.
Maar moest ja vanaf de downloadlimiet betalen dan zou dit wel goed zijn. We praten hier 'maar' over een euro he.

sledge

Citaat van: Tim C op 20 februari 2005 - 17:47:42
Met alle respect maar ik heb de afgelopen 2 weken 3 afleveringen van een van mijn favoriete tv series gedownload omdat kanaaltwee hem vanaf vandaag niet meer uitzend. Als ik er elke week 2 download kom ik niet aan tien gig.

De meeste mensen downloaden trouwens niet gigantisch veel nummers...

Niet iedereen heeft een auto, maar toch betalen we allemaal voor de wegen...  Het is net hetzelfde. Tenslotte spreken we hier over een bedragje van 30-40 euro per nieuwe computer. En hoeveel keer per jaar koop je dat?

En vijftv heeft S2 van Alias gecanceld.
Ik heb dit weekend €40 betaald voor de dvd box, zodat ik ze toch kan bekijken....
Ik leef ook nog (een (heel klein) beetje)

Tim C

#14
Ik gebruikte het als voorbeeld dat 10 gig gewoon te veel is, en dat je aan bandbreedte niet kan aflezen of iemand overvloedig muziek download...

Want wat met game-freaks die uren online spelen?