Groot Dictee der Nederlandse taal

Gestart door Jasper, 14 december 2004 - 14:03:26

« vorige - volgende »

Jasper

Gisteren was het weer dictee. Gewonnen door een Nederlander, niet met 0 maar met 1 fout. Het record van de Vlaming van 2 jaar geleden, blijft ongeëvenaard.

Proficiat aan Nederland, jullie kruipen dichterbij tot 8-7 voor Vlaanderen.

Wie heeft er allemaal meegedaan en hoeveel fouten heb je dan gemaakt? Ik had er 25, het gemiddelde van de Eerste Kamer, wat ik niet slecht vind voor een jonkie van 14. 8)

Ruud

25 fouten is zeker niet slecht, vooral daar al degenen die in de show zaten natuurlijk wekenlang met het Groene Boekje geoefend hebben.

Zelf deed ik gisteren voor de eerste keer mee, meteen onder het gemiddelde met 17 fouten. Niet ontevreden :)

De voorsprong van Vlaanderen is niet eens zo gek, gezien jullie meer affiniteit hebben met de franse taal. Woorden als craquelé klinken de meeste Nederlanders niet heel bekend in de oren. Zo schreef ik 'de gekrakkeleerde deur', ik kende het woord simpelweg niet - en zal het waarschijnlijk ook nooit meer tegenkomen of gebruiken :roll:

Jasper

Het moeilijkste vind ik om te weten of een woord uit het Frans reeds vernederlandst is of niet.

Bijvoorbeeld craqueleren of zoiets, had ik volledig vernederlandst: krakelleren (ik zou trouwens niet weten wat dat woord in godsnaam betekent?) Zo ook prakkiseren. Ik had het aantal k's juist gegokt, ik had het dus ook met een k, maar dan met een z achteraan in plaats van een s.

Nog enkele domme fouten zoals "gebruskeerd" in plaats van "gebruuskeerd" en zo...

Ruud

Net aangepast, maar dat was blijkbaar een veelgemaakte fout. 'Resuscitatie', ook al zo'n woord. Het rottige was dat Philip Freriks dat woord ook nog verkeerd uitsprak, met een k-klank :?

Alan Blues

Jasper en Ruud, proficiat!! Jullie hebben wel echt hoge scores!!
Als je ziet dat een professioneel schrijver als Patrick De Witte ook 20 fouten had, dan zitten jullie wel écht goed!!

Ikzelf heb niet meegedaan. Maar volgend jaar wil ik het wel eens proberen.

Doefie

Ik zou er niet eens aan beginnen eigelijk, de woordenschat die ze daar gebruiken zie ik niemand in het dagelijks leven gebruiken, dus zijn we er ook niet echt iets mee.

Vind ik.

daan

Vergeten... had eigenlijk wel ff mee willen doen :(

Racegirl

Citaat van: DoefieF1Ik zou er niet eens aan beginnen eigelijk, de woordenschat die ze daar gebruiken zie ik niemand in het dagelijks leven gebruiken, dus zijn we er ook niet echt iets mee.

Vind ik.

Idem, kheb gisteren wel gekeken naar de verbetering, maar vind het niet de moeite om zelf mee te doen, ik zou toch veel te veel fouten maken, sinds in aan de universiteit zit is mijn nederlands fel achteruit gegaan, vroeger was ik een 'pietje-precies' als het op taal aankwam, maar nu steekt het me allemaal niet meer zo nauw.

En ik vind inderdaad ook dat ze echt wel alle moeilijke, die ik zelden nodig heb achter elkaar hebben gezet in dat dictee.

Maar toch allesinds een dikke proficiat! Onder de 30 fouten vind ik al een hele prestatie!!!  :wink:
You shoot me in a dream, you better wake up and apologize.

Martin

De winnaar kwam wel uit Utrecht..... :lol:  :lol:

Eric

Citaat van: MartinDe winnaar kwam wel uit Utrecht..... :lol:  :lol:

en het was niet Martin.... :lol:  :wink:

Martin

Citaat van: eric
Citaat van: MartinDe winnaar kwam wel uit Utrecht..... :lol:  :lol:

en het was niet Martin.... :lol:  :wink:

Nope, maar hij wel degelijk 0 fouten.
De jury heeft een fout gemaakt.
Maar omdat de uitzending al voorbij hebben ze het zo gelaten.
http://www.utrechtsnieuwsblad.nl/regioportal/UN/1,1478,954-Voorpagina__2486472_,00.html

Jasper

Voor dat artikel moet je je registreren, geef eens een ander artikel waar dat in staat van 0 fouten?

Want de jury had inderdaad gezegd dat er geen enkele fout in stond, maar op het middernachtnieuws hoorde ik weldegelijk op de radio dat de jury 1 fout over het hoofd had gezien.

Ruud

Citaat van: JasperVoor dat artikel moet je je registreren, geef eens een ander artikel waar dat in staat van 0 fouten?

Want de jury had inderdaad gezegd dat er geen enkele fout in stond, maar op het middernachtnieuws hoorde ik weldegelijk op de radio dat de jury 1 fout over het hoofd had gezien.
Het woord pampus moet toch niet met een hoofdletter geschreven worden, omdat 'voor pampus liggen' een figuurlijke uitdrukking is. De winnaar schreef het woord wel met een hoofdletter, waardoor hij alsnog 1 fout gemaakt had.