Haalbaar concept

Gestart door McChouffe, 27 juni 2004 - 22:13:08

« vorige - volgende »

Is dit een haalbaar concept?

Ja
3 (21.4%)
Nee
3 (21.4%)
Enkel indien andere fabrikanten volgen
7 (50%)
Ik ben een opinieloos wezen
1 (7.1%)

Totaal aantal stemmen: 12

Poll gesloten: 27 juni 2004 - 22:13:08

McChouffe

Onlangs las ik volgend bericht op Autoweek.nl. Ik vraag me af wat jullie van dit concept vinden. Is het haalbaar? Totaal onhaalbaar? ...

CitaatAlcohol in het verkeer. We weten het allemaal: dat gaat niet samen. Maar weten en doen is twee. Saab heeft nu de Alcokey ontwikkeld om te zorgen dat de achteloze alcoholdrinkers zich daarvan bewust zijn op het moment dat ze achter het stuur stappen.

De Alcokey van Saab is nog een prototype, waarmee de auto alleen gestart kan worden als de bestuurder eerst op het mondstuk heeft geblazen en de ingebouwde alcoholgevoelige sensor groen licht heeft gegeven. In Zweden is 29 procent van de dodelijke aanrijdingen het gevolg van alcoholgebruik. Daarom heeft de alcoholtester in de contactsleutel volgens Saab dan ook zin. Als hij in productie zou gaan, zou hij zo'n € 250 moeten kosten.
In de Alcokey gaat de adem langs een sensor die verbonden is met de transponder in de sleutel. Is het alcoholpromillage in de adem boven de wettelijk toegestane waarde (dat is programmeerbaar), geeft de transponder geen deblokkeringcode af voor de elektronische startblokkering van de auto. Saab ziet mogelijkheden voor levering van een dergelijke sleutel als optie, zeker nu bedrijven en Zweedse overheidsinstellingen met omvangrijke wagenparken zich zorgen maken over het rijden onder invloed.
De sleutel maakt gebruik van het in de auto aanwezige antidiefstalsysteem. Zodra de bestuurder met een druk op de knop in de sleutel de auto ontgrendelt, schakelt hij tegelijkertijd de alcoholsensor in. Om te kunnen starten moet er eerst worden geblazen, waarna een groen of rood lampje oplicht. Bij groen functioneert de sleutel normaal, bij rood blijft de startblokkering ingeschakeld.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Ruud

Of het haalbaar is, vast wel. Maar zolang het een optie blijft zullen weinig mensen het aanschaffen vermoed ik. Weinigen zullen €250 extra betalen uit zelfbescherming, misschien dat sommige bedrijven het verplicht gaan stellen. Het systeem zorgt er in ieder geval wel voor dat de drempel om met alcohol op achter het stuur te kruipen hoger wordt.

Eric

Goed gevonden en best wel nuttig, maar zoiets zou standaard in elke auto moeten zitten.

Welk merk ook, maar als er maar een paar fabrikanten dit standaard zouden leveren zullen ze merken dat hun verkoop een beetje minder zal zijn.

Daarom zou het in iedere wagen moeten zitten.
Als er één ding is waar ik een enorm hekel aan heb is het alcoholgebruik in combinatie met autorijden...hier kunnen ze niet streng genoeg tegen optreden. :evil:

Schumi nr1

Hebben ze gedacht aan de mensen met ademhalingsproblemen, gaan die in staat zien om voldoende uit te ademen?

jona

als dat erdoor komt zou ik niet graag bij dhl werken....

Eric

Citaat van: jonaals dat erdoor komt zou ik niet graag bij dhl werken....

en wat te zeggen van de openbare diensten  :shock:  :shock:  :shock:

Bjorn

Ik stem ook voor. Dagdagelijks zie ik hier mensen op m'n piste verschijnen dat ik zeg, mensen toch hoelang zal het nog duren vooralleer jullie iemand doodrijden.
Dat ze drinken en hun zelf naar de hemel daaraantoe maar ze zijn een gevaar voor iedereen die zij passeren.
Invoeren en inderdaad het liefst op alle merken!  :D
De Mens: In Het Gras![/color]

Alan Blues

Het idee is goed, maar wel makkelijk te omzeilen. Laat effe een nuchtere vriend in je sleutel blazen...  :wink:

Ik zal me maar eens een fiets aanschaffen, zeker... ;) ;)

Ruud

Citaat van: Alan BluesHet idee is goed, maar wel makkelijk te omzeilen. Laat effe een nuchtere vriend in je sleutel blazen...  :wink:

Ik zal me maar eens een fiets aanschaffen, zeker... ;) ;)

Dan rijdt die vriend toch wel zeker?  :roll:

Racegirl

Citaat van: Ruud
Citaat van: Alan BluesHet idee is goed, maar wel makkelijk te omzeilen. Laat effe een nuchtere vriend in je sleutel blazen...  :wink:

Ik zal me maar eens een fiets aanschaffen, zeker... ;) ;)

Dan rijdt die vriend toch wel zeker?  :roll:

Tenzij ze beide met de wagen zijn... of de vriend geen rijbewijs heeft :wink:
You shoot me in a dream, you better wake up and apologize.

Ruud

Citaat van: Racegirl
Citaat van: Ruud
Citaat van: Alan BluesHet idee is goed, maar wel makkelijk te omzeilen. Laat effe een nuchtere vriend in je sleutel blazen...  :wink:

Ik zal me maar eens een fiets aanschaffen, zeker... ;) ;)

Dan rijdt die vriend toch wel zeker?  :roll:

Tenzij ze beide met de wagen zijn... of de vriend geen rijbewijs heeft :wink:

Dat had ik inmiddels ook bedacht  :oops:

MS Fan

Ik heb ja geklikt, maar ik heb toch een aantal bedenkingen.
De voornaamste daarvan zijn het feit dat het geld kost (ik ga daar echt geen 250€ voor betalen) en het tweede feit is dat mensen die veel met de auto rijden en veel moeten starten of stoppen (een thuisverzorgster ofzo) wel gek moeten worden als ze de ganse dag moeten blazen voordat ze verder kunnen rijden.

Kan een alcohol promillage niet aan de hand van zweet ofzo gemeten worden? Dan kan je sensors in het stuur inbouwen  :lol:
A sick mind is a true delight ...

Alan Blues

Citaat van: MS FanIk heb ja geklikt, maar ik heb toch een aantal bedenkingen.
De voornaamste daarvan zijn het feit dat het geld kost (ik ga daar echt geen 250€ voor betalen) en het tweede feit is dat mensen die veel met de auto rijden en veel moeten starten of stoppen (een thuisverzorgster ofzo) wel gek moeten worden als ze de ganse dag moeten blazen voordat ze verder kunnen rijden.

Kan een alcohol promillage niet aan de hand van zweet ofzo gemeten worden? Dan kan je sensors in het stuur inbouwen  :lol:

Ja, maar dan moet je eerst 100 meter sprint doen voor je in je wagen stapt. Ook niet zo handig voor die thuisverzorgsters.... ;)