verkiezingen

Gestart door viperke82, 11 juni 2004 - 12:12:35

« vorige - volgende »

ik stem voor

VLD / vivant
11 (34.4%)
sp.a / spirit
5 (15.6%)
CD&V / N-VA
7 (21.9%)
Groen!
1 (3.1%)
Vlaams Blok
8 (25%)
andere
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 25

Poll gesloten: 11 juni 2004 - 12:12:35

Alan Blues

Uiteindelijk is het Groen! die beslist heeft, door niet te willen besturen,  dat Leterme de VLD moet meepakken in de Vlaamse regering. Best wel grappig... :)

Bart VD

Citaat van: DerMikaBruno,

Iedereen weet dat veel politiekers hypocrieten zijn en dat partijen hun standpunten soms draaien zoals de wind draait.

Maar ik snap niet dat zoveel mensen niet doorzien wat de werkelijke redenen zijn van de goedkope praat van mensen die niets kunnen verkeerd doen: ze moeten geen beleid voeren, ze moeten zelfs geen objectieve oppositie voeren, ze moeten enkel luid roepen als er iets misloopt en zeggen dat het toch wel een schande is. En intussen nog klagen dat iedereen ze altijd bekritiseren. Maar als je de bewijzen ziet over het verleden van vlaams-blok leden en het feit dat niemand dat verleden ooit verloochend heeft (en al helemaal de leiders van de partij niet) is het gewoon ongelofelijk om te weten dat die mensen nog vrij rondlopen. In duitsland zou dit niet gebeurd zijn. Bij de minste reuk van negationisme vlieg je direct in de bak, geen medelijden.

Ik geef toe dat het blok zijn programma sterk genuanceerd heeft de laatste jaren.  Maar ik vind het toch maar verontrustend dat de leiders van het blok van vandaag een tiental jaar geleden geregeld in straatgevechten zaten, negationistische ideeën, ideeën over raszuiverheid enzovoort, verkondigden. Ze hebben nooit gezegd dat ze zich daar nu over schamen of dat ze niet meer staat acher de ideeën waar ze vroeger achter stonden. geloof je dan echt dat men dergelijke ideeën opgeeft? Wat denk je dat deze mensen werkelijk gaan doen als ze aan de macht komen? Ik durf er eerlijk gezegd niet aan denken.

Zolang het maar bij het verkondigen van ideeën blijft, zie ik het probleem niet.  De wet tegen negationisme is trouwens een onding: negationisme hoort thuis in de vrije meningsuiting, niet in de criminaliteit.

Maar je stelt aan het einde van je betoog wel een heel interessante vraag: Wat denk je dat deze mensen werkelijk gaan doen als ze aan de macht komen?
This space for rent

Bruno

Citaat van: WebMachine
Citaat van: BrunoIk kan wel volgen waar je naartoe wil, maar is dat niet iets waar alle partijen goed in zijn, beweren dat ze iets niet gedaan kregen omdat de "anderen" tegenwerkten en als er wel iets in samenspraak gerealiseerd werd de pluimen op hun hoed steken???

Das waar. Maar ik heb de indruk dat die aanpak bij de "traditionele" niet werkt om kiezers te lokken. Mijn insziens zijn zij niet in staat slachtoffer te spelen. Iets waar het vb heel sterk in is (en eigenlijk ook in wordt geholpen door de andere partijen).

Zoals al gezegd, de suggestie dat 99% van de VB kiezers racisten zijn gaat dus helemaal niet op, laat traditionele partijen eens wat beter werken en het VB gaat er de eerstvolgende verkiezingen sterk op achteruit.
Het zijn natuurlijk niet alleen de regerende partijen die fouten maken, het gaat ook soms over dingen die we elke dag in de krant lezen of elders horen die de mensen een foert stem doen uitgeven.
Voorbeeld: Als je leest dat er voor de leden van een bende die de streek een hele tijd onveilig gemaakt hebben (er stond bijna elke dag wat over in de krant of hoorde je op het nieuws) een straf uitgesproken werd die 30 maanden voorwaardelijk was. Terwijl een tijdje ervoor iemand die zijn eigen 10 (zieke) kippen doodgeschoten had een langere effectieve straf gekregen had krijg je weer een deel kiezers die het aan het systeem wijten die een foert stem uitbrengen.
De kippen man kreeg nadien wel een voorwaardelijk straf maar dat word al snel vergeten, het was de effectieve straf die bij de mensen bleef hangen.

Citaat van: WebMachine
Citaat van: BrunoNn, ik ben het eigenlijk niet eens met de manier van plaatsen van je laatste quote. Zo lijkt het alsof ik zou wensen dat het VB in de regering of gemeenteraad geraakt. Ik wou duidelijk maken dat als ze (toen ze nog een kleine partij waren) ergens in de regering of gemeenteraad zouden opgenomen werden er nu al heel wat minder kiezers op hun zouden stemmen omdat ze doorhadden dat het evenals de anderen politiekers waren die veel beloofden maar uiteindelijk weinig gaven.

Dan heb ik je gewoon verkeerd begrepen, sorry :wink:

Citaat van: VRTNieuws.netLeterme nodigt ook Vlaams Blok uit voor gesprek

wo 16/06/04 - Vlaams informateur Yves Leterme gaat overmorgen praten met alle politieke partijen, ook met het Vlaams Blok. Dat heeft hij gezegd op een persconferentie na zijn eerste dag informatiegesprekken.
         
Overmorgen begint informateur Leterme aan gesprekken met CD&V/N-VA, VLD-Vivant, SP.A-Spirit, het Vlaams Blok en Groen!. Ook naar het Blok wil Leterme dus luisteren uit respect voor de kiezer die op die partij heeft gestemd.

"Omdat 980.000 mensen hebben gekozen voor het Vlaams Blok", zegt Leterme. "Ik maak geen enkele uitzondering en ik wil ook van hen vernemen wat hun inzichten zijn voor een toekomstig Vlaams beleid", aldus de informateur. Leterme wil hen ook een aantal vragen stellen over wat er in hun programma staat en luisteren naar wat ze te vertellen hebben over de toekomst van Vlaanderen.

Leterme vindt dus dat ook de Vlaams-Blokkiezer au sérieux moet worden genomen, maar samen besturen met het Vlaams Blok ziet hij niet zitten.


Euh ... hoe kun je nu de kiezers van het vb serieus nemen, maar samen regeren al op voorhand uitsluiten?
[/quote]

Het was waarschijnlijk de bedoeling om aan de kiezers te laten zien dat er wel degelijk met hun verzuchtingen gaat rekening gehouden worden. Het cordon doorbreken kan niet want dan is hij een hoop kiezers kwijt die hem geloofden toen hij zei stelde dat van doorbreken van het cordon geen sprake is.
Het niet doorbreken zal een deel kiezers nog meer het idee doen krijgen dat ze maar doen.
Op deze manier zal hij ook niet echt stemmen winnen, ik denk dat hij het gesprek zal aangaan en dan nadien de hardste punten eruit zal halen met de verkondiging dat het VB dingen wilt die ondemocratisch zijn, enz, enz...

Ik ben ns benieuwd naar het vervolg, ook hoe er gaat gewerkt worden met de berekening hoe het met de financiën van ons land gesteld is trekt mijn aandacht.

-----<
O O
-(_)-Ooo--- Bruno