Wat vinden jullie van euthanasie?

Gestart door Raikkonen MASTER, 15 mei 2004 - 20:30:34

« vorige - volgende »

Wat vinden jullie van euthanasie?

Moet kunnen, op elk moment !
11 (44%)
Mag niet, je mag niemand zijn leven ontnemen!
2 (8%)
Moet kunnen zoals het nu is!
12 (48%)

Totaal aantal stemmen: 21

Poll gesloten: 15 mei 2004 - 20:30:34

Raikkonen MASTER

Hi people, velen staan er niet bij stil, maar wat vinden jullie van euthanasie?
Moet het kunnen, is het streng genoeg, is het te streng?
Mogen Belgen naar Nederland gaan als ze in Belgie voor euthanasie zijn afgekeurd en in Nederland wel mogen omdat de reglementering daar minder streng is?

Graag jullie antwoord ;)

KVDracer

Ik heb gekozen dat het moet kunnen zoals het nu is. Want ik vind dat wanneer iemand verder moet leven als een plant, je hem dan beter uit zijn lijden verlost. Voor de persoon in kwestie zal het minder erg zijn, want hij heeft nergens nog besef van en voor de personen die voor hem moeten zorgen, zal het ook beter zijn, want dag in dag uit moeten leven met zo iemand, ik denk dat je dan erg sterk moet zijn van karakter.

Schumi nr1

Ik heb de laatste optie gekozen, maar ik vind ook dat ongeneesbare of langdurige zieke (zonder hoop op vooruitgang) kinderen ook moeten kunnen beslissen over hun leven.

Jasper

Ik vind mijn antwoord niet terug, dan kan ik niet stemmen. Mijn mening: de reglementering nu is te streng, maar op elk moment betekent een legalisering van zelfmoord en dat wil ook niemand.

Dus als je een mogelijkheid toevoegt: de regels moeten een beetje versoepeld worden, én artsen mogen het niet weigeren, dat stem ik daarop.

Een arts die euthanasie weigert toe te dienen doet meer kwaad dan een arts die het wél toedient, vind je niet? Want door het te weigeren ontneem je de kans van oude mensen op een relatief goed einde van hun leven. En dat is erger dan iemand een spuitje te geven en in schoonheid te laten sterven...

IVY440

Ik heb voor optie 1 gekozen. Als een mens het leven niet meer ziet zitten, mag hij er een einde aan maken. Als de dokter het niet wil doen, kan hij het ook zelf doen. Dus waarom niet? Een mens mag zelf beschikken over ZIJN of HAAR leven.

Ruud

Citaat van: JasperIk vind mijn antwoord niet terug, dan kan ik niet stemmen. Mijn mening: de reglementering nu is te streng, maar op elk moment betekent een legalisering van zelfmoord en dat wil ook niemand.

Dus als je een mogelijkheid toevoegt: de regels moeten een beetje versoepeld worden, én artsen mogen het niet weigeren, dat stem ik daarop.

Een arts die euthanasie weigert toe te dienen doet meer kwaad dan een arts die het wél toedient, vind je niet? Want door het te weigeren ontneem je de kans van oude mensen op een relatief goed einde van hun leven. En dat is erger dan iemand een spuitje te geven en in schoonheid te laten sterven...

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Je hebt nog altijd zoiets als de persoonlijke integriteit van de arts. Als de arts om persoonlijke redenen weigert euthenasie uit te voeren, is dat zijn goed recht. Immers is diegene arts geworden om mensen te genezen (of tenminste een 'zachter' lijden te geven) en niet om ze te doden.

Zelf ben ik voor euthenasie in geval van uitzichtloos lijden.

Racegirl

Citaat van: Ruud
Zelf ben ik voor euthanasie in geval van uitzichtloos lijden.

Idem dito
You shoot me in a dream, you better wake up and apologize.

Doefie

Euthanasie moet kunnen, hoe het nu wettelijk in elkaar steekt weet ik niet...

Maar ik vind dat wanneer de patiënt zich helemaal geen bewust meer is van alles wat rondom hem gebeurt denk ik dat het het beste is om euthanasie te 'plegen'. De patiënt beseft niet meer water gebeurt, dus kan die toch ook niet meer "normaal" leven ?

In gevallen als kanker en andere ongeneeslijke ziekten vind ik ook dat het moet kunnen. Als je weet dat je waarschijnlijk toch nog maar amper 5 jaar te leven hebt... de keuze tussen 5 jaar ondraaglijke pijnen lijden om dan uiteindelijk toch dood te gaan aan een of ander stom kwaaltje dat een gezonde mens moeiteloos overleefd, of meteen een einde aan al dat lijden maken denk ik dat de keuze snel gemaakt zal zijn (allee, bij mij toch)

En 3, om mijn uitleg waarschijnlijk erger te maken, al die gepensioneerden van 80-90 jaar die ergens in een rusthuis gedumpt zijn door familie en vrienden, die de godgansen dag voor hun venster naar buiten zitten te gapen en 's avonds dan te eten en niks meer te doen. Die mensen zitten hun een gansen dag steendood te vervelen en in veel gevallen worden ze nog is dement ook. Dan heb ik zoiets van: geeft die mensen toch een euthanasiespuit.
Ik bedoel, ze zitten hun daar járen weg te rotten in een of ander rusthuis en geen mens die er nog naar omziet...

Klink waarschijnlijk erg en stom en weet ik allemaal nog, maar dit is nu eenmaal mijn (bescheiden) mening...

Martin

Als ik een eind aan mijn leven wil maken doe ik dat.
Ik neem een overdosis of verhang mezelf.

Nu heb ik nog lol in het leven.
Maar in 2025 weet ik het niet.

Ik neem die beslissing zelf.
Mocht ik kanker krijgen ben ik snel dood.
Een langzame dood, niet voor mij.

Ruud

Citaat van: MartinAls ik een eind aan mijn leven wil maken doe ik dat.
Ik neem een overdosis of verhang mezelf.

Dat is vrij moeilijk als je een dwarslaesie hebt.

Bruno

Ik vind dat euthanasie moet kunnen wanneer de betrokken persoon echt zo ver is dat hij in een uitzichtloze situatie gekomen is. Als hij er zelf niet meer kan over beslissen zou ik graag hebben dat een ander het voor hem kan doen.

Voor diegenen die zelf kunnen beslissen om eruit te stappen ligt het wat moeilijker, je hebt mensen die eruit willen omdat ze het niet meer zien zitten om de verkeerde redenen, een berg grote schulden gemaakt en/of iemand wat aangedaan en daar een straf voor moet uitzitten die heel lang kan duren. Dat zijn moeilijke situaties, maar als je voor een andere reden het leven niet meer aankan en je doet er iemand anders geen kwaad mee dan vind ik dat je best mag beslissen over het wel of niet verder zetten van je eigen leven.

-----<
O O
-(_)-Ooo--- Bruno

Alan Blues


FerrariMan

Dat men gewoon iedere burger verplicht een formulier in te vullen, ondertekenen en af te geven waarop staat dat men in zulke situaties het recht heeft hem uit zijn lijden te verlossen.

Mocht je nu onverwacht zelf in die situatie geraken, dan heb je er tenminste zelf voor gekozen.

Ruud

Citaat van: FerrariManDat men gewoon iedere burger verplicht een formulier in te vullen, ondertekenen en af te geven waarop staat dat men in zulke situaties het recht heeft hem uit zijn lijden te verlossen.

Mocht je nu onverwacht zelf in die situatie geraken, dan heb je er tenminste zelf voor gekozen.

Als je onvrijwillig kiest voor je eigen dood heet dat moord geloof ik.

Maar hier in Nederland kun je iig al een verklaring afleggen bij de notaris waarin staat dat je in bepaalde situaties euthenasie wilt.

FerrariMan

Citaat van: Ruud
Citaat van: FerrariManDat men gewoon iedere burger verplicht een formulier in te vullen, ondertekenen en af te geven waarop staat dat men in zulke situaties het recht heeft hem uit zijn lijden te verlossen.

Mocht je nu onverwacht zelf in die situatie geraken, dan heb je er tenminste zelf voor gekozen.

Als je onvrijwillig kiest voor je eigen dood heet dat moord geloof ik.

Maar hier in Nederland kun je iig al een verklaring afleggen bij de notaris waarin staat dat je in bepaalde situaties euthenasie wilt.

Moord?

Kiezen om te sterven noem ik het. Als het je eigen keuze is dan is het geen moord.

Zoek de betekenis van 'moord' maar eens op.