Speciale Audi's voortaan harder dan 250 km/h.

Gestart door Martin, 19 april 2004 - 18:02:01

« vorige - volgende »

Martin

Audi vindt 250 km/h niet langer de maximum snelheid voor enkele van haar modellen. In navolging van de RS6 Plus, die deze week op de autoshow in Leipzig schittert, zal de fabrikant in de toekomst meer speciale uitvoeringen harder laten rijden dan de begrensde 250 km/h die door de Duitse auto-industrie wordt gehanteerd als maximum snelheid. Volkswagen, Mercedes en BMW omzeilen al geruime tijd het gentlemens agreement voor speciale en sportieve types.

De RS6 Plus is een speciale afscheidsversie van de RS6 Avant. De totale oplage bedraagt 999 stuks, waarvan 15 voor de Nederlandse markt. De uiterst exclusieve uitvoering zal niet op de Amerikaanse markt worden uitgeleverd. Hij beschikt over een vermogen van 480 pk, waarmee hij liefst 30 pk meer onder de kap heeft. Om het speciale karakter van de Plus-uitmonstering te onderstrepen heeft Audi de topsnelheid begrensd op 280 km/h.

De Duitse autobouwers hebben met uitzondering van Porsche jaren geleden onderling afgesproken de topsnelheid van hun modellen op maximaal 250 km/h af te regelen. BMW voerde de regel als eerste door, eind jaren tachtig, door de 7-serie met een snelheidsbegrenzer uit te rusten. De limousine reed officieel geen meter harder dan 250 km/h. In 2003 kwam BMW zelf de overeenkomst niet na door de topsnelheid van de M3 CSL te begrenzen op 280 km/h indien de koper een racelicentie kon tonen. Op dit moment kunnen diverse modellen van hun snelheidsbegrenzer ontdaan worden.

Audi S4: geen opgave
Audi RS6: 303 km/h
Audi A8 4.2: geen opgave

BMW M3 coupé: geen opgave
BMW 760i: geen opgave
BMW X5 4.6i: geen opgave
BMW Z8: geen opgave

Maybach 57: 300 km/h.
Mercedes-Benz SL55 AMG: 325 km/h.
Mercedes-Benz E55 AMG: 335 km/h.
Mercedes-Benz CL 65 AMG: 335 km/h.
Mercedes-Benz S55 AMG: 325 km/h.
Mercedes-Benz S600 V12: 325 km/h.

Volkswagen Phaeton W12: 300 km/h.

Bjorn

Ik vraag me dan af, wat ben je met die snelheid? Je kan ze nergens gebruiken, tenzij op een circuit of als je geld teveel hebt, wat misschien meestal het geval is.
De Mens: In Het Gras![/color]

Ruud

Citaat van: BjornIk vraag me dan af, wat ben je met die snelheid? Je kan ze nergens gebruiken, tenzij op een circuit of als je geld teveel hebt, wat misschien meestal het geval is.

Ik zou er toch geen probleem mee hebben hoor... :twisted:

Eric

Tegenwoordig lijkt het erop dat de constructeurs zich vooral concentreren op snelheid, ik betrap er mijzelf op dat ik die hoge snelheden niet meer echt opzoek.

Ik durf nog eens op het gas te duwen...maar het is toch minder geworden.

Voor mij hoeven deze wagens niet, ik heb er geen nood aan.

Roughneck

Hier in deze landen is die snelheid onbruikbaar. Maar eens in Duitsland is het een totaal andere wereld...

Stel je dat eens voor, een autostrade die 150 km lang is, zo vlak als een biljarttafel en die alleen maar rechtdoor loopt? Zo zijn er veel in Duitsland, maar om een voorbeeldje te geven, de A31 richting LEER.

Toen ik een maandje geleden richting Leer reed, 's avonds, dacht ik, hmm, cruise control op 150 en laat maar rustig bollen. Bleek dat eventjes traag. Dan dacht ik, hm, cruise control op 200 en laat maar gaan (iets meer als 4000 tpm). Dan rij je met het verkeer mee en occasioneel steken ze je zelfs nog voorbij.

Dan zijn die snelheden wel van belang, als je op een autostrade die voor 150 km rechtdoor loopt, zonder enige bocht?

Als ik eind deze week naar Zwitserland vertrek door Duitsland zal het wel weer van hetzelfde zijn :D
Roughneck