Saab 9-7X

Gestart door Wutputt, 07 april 2004 - 13:10:21

« vorige - volgende »

Wutputt

Saab heeft op de autoshow in New York, die deze week begint, het doek van de nieuwe 9-7X getrokken. Deze spiksplinternieuwe SUV is exclusief voor Amerika ontwikkeld én vervaardigd. Naar Europa komt hij niet. Sterker nog, buiten het naamplaatje heeft de Sports Utility Vehicle niets van doen met het Europese merk, net als de 9-2X. In feite is het een Amerikaanse Oldsmobile Bravada en dus gebaseerd op het Chevrolet Trailblazer platform.

De nieuwe 9-7X is Saabs antwoord op de schreeuw om SUV-modellen in de Verenigde Staten. Het segment van de luxueuze terreinauto's is sterk groeiende en Saab ziet momenteel veel klanten vertrekken.

Een optelsommetje op de burelen van moederconcern General Motors resulteerde in de Saab SUV. Om ontwikkelingskosten en –tijd te besparen heeft het concern een Chevrolet TrailBlazer (en identieke GMC Envoy genomen en aangepast. Zo beschikt het model over het Saab-gezicht en is naar verluidt het dashboard in 'cockpit'-stijl uitgevoerd. Verder is het General Motors wat de klok slaat. Niet verwonderlijk, want de bouw van de 4x4 heeft ook plaats in een GM-fabriek, die in Ohio.

General Motors gaat de Saab 9-7X in twee motorvarianten bouwen. De basisuitvoering krijgt een zes-in-lijn-motor onder de kap.

Deze 4,2 liter zespitter is goed voor 275 pk. Daarnaast komt een V8-versie in het programma. Deze krachtbron meet 5,3 liter en levert 300 pk. Beide motoren zijn gekoppeld aan een viertrapsautomaat en zetten hun peekaas met hulp van vierwielaandrijving op het asfalt.
De eerste 9-7X gaat in januari 2005 in productie. De levering start kort daarna.

bron: autotelegraaf.nl


















bron: www.isaab.net
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn't exist.

Wutputt

Ik vind het wel erg wat GM met Saab doet, gewoon een andere badge plakken en hier en daar een lichte wijziging aan de look is het enige dat die laatste 2 nieuwe Saabs (voor de Amerikaanse makrt) onderscheiden van hun broers. Zo gaat de filosofie van het merk samen met z'n identiteit en imago verloren. Zeker in het geval van Saab dat steeds anders dan anders was.

Met de 9-7X is het minder gesteld als met de 9-2X waar enkel een andere neus en andere badge en prijs hem onderscheidt van de Impreza Plus. Hier heeft men dan toch ook de middenconsole wat aangepast Saab-luchtroosters gemonteerd en het contact tussen de voorzetels gezet. Maar buiten anders afgestelde ophanging is er geen verschil met de Oldsmobile Bravada. Zelfs de wijzeplaten, het stuur en de zetels zijn gewoon overgenomen. Daar gaat die alombekende Saab rijhouding en dito zetels. Gelukkig is er toch aan de veiligheid van de wagen gesleutelt, zodat Saab, die veiligheid hoog in het vaandel draagt hier geen afgang zou maken.

En dan kijk ik even naar de motoren: van de slurpende Amerikaanse grote blokken een 4.2 6-in-lijn en een 5.3 V8. Daar gaat Saabs traditie van kleine krachtige turbomotoren en LPT's.


Ik hoop dat GM 'ns gaat inzien dat ze Saab zo de ondergrond aan het induwen zijn.
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn't exist.

Sonny

Wutputt,

U slaat de nagel recht op de kop. Ik ben het volledig met u eens en ik deel ook al geruime tijd uw frustratie met het merk Saab. Het is gewoon triestig hoe weinig innoverend in dit zieke broertje geïnvesteerd wordt, en hoe het merk totaal vaal wordt door het inbrengen van GM producten (van motoren, deurklinken, knoppen tot platformen of zelfs ganse wagens??) en er een Saab badge op te plakken.
Het ergert me dat het merk zich dan nog exclusief wil noemen wanneer het gewoon opgewarmde koude  (en oude) koffie is van een wereldmerk dat zelf moet vechten om technologische mee te kunnen met de groten. Daarom dat ik ook moet meewarig glimlachen als ik mensen zie pochen met hun exclusieve saab dat zo geen "massaproduct" is, terwijl sommige onderdelen ervan tegelijk in tien andere modellen zitten! Van massaproduct gesproken!

Ik had al zo een raar vermoeden dat die, eigenlijk toch wel mooie saab-SUV, misschien niet uit de Saab stal moet komen, maar ergens uit de GM stal werd opgevist.

Dank voor uw interessante en onderbouwde bijdrage ook, meestal lees ik hier enkel puberaal en zelfbevestiging-snakkend commentaar als "ik vind em mooi" of "ik vind em lelijk".



Citaat van: WutputtIk vind het wel erg wat GM met Saab doet, gewoon een andere badge plakken en hier en daar een lichte wijziging aan de look is het enige dat die laatste 2 nieuwe Saabs (voor de Amerikaanse makrt) onderscheiden van hun broers. Zo gaat de filosofie van het merk samen met z'n identiteit en imago verloren. Zeker in het geval van Saab dat steeds anders dan anders was.

Met de 9-7X is het minder gesteld als met de 9-2X waar enkel een andere neus en andere badge en prijs hem onderscheidt van de Impreza Plus. Hier heeft men dan toch ook de middenconsole wat aangepast Saab-luchtroosters gemonteerd en het contact tussen de voorzetels gezet. Maar buiten anders afgestelde ophanging is er geen verschil met de Oldsmobile Bravada. Zelfs de wijzeplaten, het stuur en de zetels zijn gewoon overgenomen. Daar gaat die alombekende Saab rijhouding en dito zetels. Gelukkig is er toch aan de veiligheid van de wagen gesleutelt, zodat Saab, die veiligheid hoog in het vaandel draagt hier geen afgang zou maken.

En dan kijk ik even naar de motoren: van de slurpende Amerikaanse grote blokken een 4.2 6-in-lijn en een 5.3 V8. Daar gaat Saabs traditie van kleine krachtige turbomotoren en LPT's.


Ik hoop dat GM 'ns gaat inzien dat ze Saab zo de ondergrond aan het induwen zijn.

Eric

ik begrijp jullie wel, maar is dit niet het geval met het merendeel van de automerken?
Meeste merken werken samen om kosten te besparen...zo schitterend vlot verloopt de koop van nieuwe auto´s niet.

Er zijn nog weinig merken die "puur" zijn.

Sonny

Citaat van: ericik begrijp jullie wel, maar is dit niet het geval met het merendeel van de automerken?
Meeste merken werken samen om kosten te besparen...zo schitterend vlot verloopt de koop van nieuwe auto´s niet.

Er zijn nog weinig merken die "puur" zijn.


Jij hebt het over synergie en het gemeenschappelijk gebruiken van dezelfde productie-elementen om de schaal te vergroten en dus de kosten te kunnen drukken. Daar heb ik op zich geen probleem mee. Zo graait Audi ongetwijfeld veel uit de gemeenschappelijke VW-kast, en da's ok omdat het eindproduct geen veredelde golf (in geval van de A3) of veredelde passat (in geval van A6): telkens gaat het om producten die aangepast zijn en vervolmaakt om zich te tonen op het niveau waar ze bedoelde zijn: in het geval van Audi is dat het niveau van Mercedes en BMW met een gelijkwaardige onberispelijke afwerking en gelijkwaardige hoogstaande wegligging.

In het geval van SAAB echter hebben we gewoon te maken met puur klantenbedrog. Dit merk wordt door de marketing graag op het hoogste schavotje geplaatst als zogezegd alternatief voor de klassieke luxewagens BMW en Mercedes, terwijl SAAB gewoon niet kan tippen aan dit niveau:

1) de afwerking is misschien ietsje hoger dan Opel, maar zeker niet hoger dan wat GM als hoog beschouwt, en op zich al lager ligt dan de Duitse klassemerken.

2) Men neemt zomaar onderdelen (of nu zelfs modellen) over ergens anders zonder hieruit een volwaardig, en vooral hoogwaardig product van te maken, wat men ook beweert. Ook qua electronica kan Saab niet mee met de waslijst die de échte luxemerken kunnen aanbieden.

3)de wegligging tipt gewoon niet aan wat de norm is van de klasse waarin Saab pretendeert zich te bevinden.


En dan zwijg ik nog maar over hoe deze operatie het vroeger sterke merk SAAB aan het verkloten is en iedere eigenheid uit dit merk aan het wringen als ware het een citroen. Nee, het wordt tijd dat men Saab opnieuw als een écht alternatief lanceert en de moed heeft de investeringen hieraan te koppelen die een dergelijke lancering met zich mee brengen: dwz meer investeringen in SAAB's eigen technologie en design.

Eric

Het is nu niet omdat ik zelf met een Saab toer dat ik het daarvoor ga opnemen voor het merk, maar wil toch effe reageren op de punten die je aanhaalt met de so called klassemerken.

1/ Mercedes en BMW hebben nu ook niet meteen de meest betrouwbare wagens in hun wagenpark...onlangs het artikel gelezen over twee mensen die  met een Mercedes rijden van meer dan 100.000 euro, ondertussen hebben ze al 60 keer, op twee jaar tijd, in de garage gestaan vanwege heel wat gebreken aan de wagen.
En dit zijn geen alleenstaande feiten, er rijden nog wat Mercedes eigenaars rond die af te rekenen krijgen met mankementen.
De electronica van Mercedes is niet meteen van hoogstaande kwaliteit.

2/ BMW een goede wegligging, twee vrienden van mij hebben onlangs hun Beemer weggedaan omdat de wagen een slechte wegligging had.
Een nonkel van mij had ook een BMW en heeft hem ook van de hand gedaan, omdat hij na twee jaar meer moest vervangen aan zijn wagen dan wat anders.

3/ Eén van de twee vrienden die met een BMW reed heeft zich toen de Volvo C70 aangeschaft, de man is hier uiterst tevreden over en deze wagen rijd volgens tien keer beter dan zijn BMW.

Kijk anders maar eens na wat de lijst is van meest betrouwbare wagens, de eerste vier zijn Jappen en op nummer vijf kan je Saab terugvinden.

Pas op, ik wil zeker niet zeggen dat GM een goede invloed zou hebben op Saab, maar je moet Saab toch niet als de mindere voorstellen van de "klassemerken".  :wink:

Bjorn

En toch zullen de rijken eerst naar Mercedes en BMW gaan informeren.... Het is nu éénmaal de naam 'en de zogezegde klasse' die er aan samenhangt. Saab en Volvo volgen maar zijn daarom zeker niet minderwaardig!!
De Mens: In Het Gras![/color]

Wutputt

Het probleem is vooral dat GM Saab als een badge ziet, waar een imago aan vasthangt. En GM denk die bagde overal op te kunnen plakken om dan een hoge prijs ervoor te vragen. Dit is echter niet de manier waarop het werkt, want zo verliest die badge z'n imago.

Wat GM wel zou moeten doen is door gebruik te maken van onderdelen uit de GM-bank waar de klant niets van merkt of ziet, of door belangrijke onderdelen uit de GM-garage op te waarderenn, een Saab te bouwen zonder astronomisch hoge kosten. Algemeen gezien zou men dus vertrekken van een modern GM-platform waarop de Saab-ingenieurs dan kunnen beginnen te bouwen en dingen kunnen aanpassen (zoals bvb een specifieke ophanging bouwen enz.)
Nu zoiets kost geld. Op deze wijze zou Saab enkele jaren aan een stuk verlies draaien, maar op de lange termijn er winst uit halen omdat hun imago en identiteit dan behouden blijven. Spijtig dat de kortetermijnpolitiek van GM dit niet inziet. GM wil snel geld zien en dan wilt men niet van horen langetermijnpolitiek, zeker niet omdat Saab nogal veel geld gekost heeft.
Zo heeft Saab z'n eigen motormanagementsysteem en eigen GPS-module ontwikkeld, daar waar andere constructeurs dit uitbesteden of doen in samenwerking met hun toeleveranciers. Ook zijn de Saab-ingenieurs nogal koppig en doen ze hun eigen zegje, willen ze niet goed luisteren naar wat GM hen oplegt. Dit is soms wel goed, want zou naar verluid zou de 9³ SS zo goed als een volledige Opel Vectra moeten zijn geweest (buiten dan koets en interieur). Daar dachten de Saab ingenieurs even anders over en zo ontwierpen ze bvb een specifieke achterophaning en gebruiken ze minder GM-onderdelen als wat GM oplegde. Nadeel was natuurlijk dat de ontwikkeling en de productie meer geld kosten.
Maar wat men met de 9-2X en de 9-7X aanvangt is dus helemaal de foute kant opgaan in mijn ogen.

Dan om op de drie bovenvermelde puntjes te komen. Saab heeft idd een minder goede afwerking als de Duitsers, en ook wat minder als Volvo.
Qua elektronica uitrustingsmogelijkheden vind ik dat een Saab, toch zeker de 9³SS, zijn mannetje kan staan. Hij heeft wel niet van al die prullaria en gadgets die je toch niet gebruikt. Het enige nuttige dat ik me nu kan inbeelden dat een Saab niet heeft zijn die meedraaiende lichten.
Dan over de wegligging heb ik persoonlijk niet te klagen, toch zeker met sportonderstel (heb in feite bijna enkel maar met Saabs met sportonderstel gereden). Ze rijden natuurlijk niet zoals een achterwielaangedreven wagen, logisch want het zijn voorwieltrekkers. En de wagens zijn afgesteld op veilig, m.a.w. onderstuurd en de achetrkant is moeilijk te doen uitbreken.
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn't exist.

Roughneck

Citaat van: eric1/ Mercedes en BMW hebben nu ook niet meteen de meest betrouwbare wagens in hun wagenpark...onlangs het artikel gelezen over twee mensen die  met een Mercedes rijden van meer dan 100.000 euro, ondertussen hebben ze al 60 keer, op twee jaar tijd, in de garage gestaan vanwege heel wat gebreken aan de wagen.
En dit zijn geen alleenstaande feiten, er rijden nog wat Mercedes eigenaars rond die af te rekenen krijgen met mankementen.
De electronica van Mercedes is niet meteen van hoogstaande kwaliteit.

@ Eric, ik denk dat je eventjes moet nuanceren.

Alle grote merken (Mercedes; Audi; BMW; Volkswagen, ...) kampen tegenwoordig met enorm veel electronische problemen. Mercedes heeft er niet meer of niet minder als BMW/VW/... Immers, alle chips die in een BMW zitten of in een Audi, die komen toch allemaal van Bosch? De motormanagementsystemen toch ook? Veel van deze electronische onderdelen zijn gemeenschappelijk in een BMW als in een Mercedes als in een Audi. Het probleem dat Mercedes heeft is dat hoge bomen veel wind vangen. Maar niet meer of niet minder als anderen.

Het probleem zit 'm hierin. De wereld van computerchips veranderd razendsnel. Autoconstructeurs kunnen het niet bijhouden, immers, telkens als een nieuwe wagen uitkomt zijn er ook weer andere chips. Hoe kan men dan electronische systemen grondig en uitgebreid testen? Bijvoorbeeld, toen de E-klasse uitkwam had die enorm veel last van kinderzoektes. Evenzo met de BMW 7, 1 op 4 werd zelfs geleverd met problemen.

Dat is allemaal een spijtige zaak als je zoveel geld voor een dergelijke wagen neertelt.

Tot zover de offtopic.

Maar ik moet zeggen, knappe auto's die 9-7X. Hij doet me alleen een beetje teveel aan een amerikaan en een verhoogde Saab denken. Ik had meer agressiviteit in het model verwacht.
Roughneck

McChouffe

Citaat van: RoughneckEvenzo met de BMW 7, 1 op 4 werd zelfs geleverd met problemen.

Dat heb je als je Windows gaat gebruiken in BMW's  :lol:
(ik heb mij laten wijsmaken dat de electronica van de 7-reeks werkt(e) op WindowsCE)

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Eric

Citaat van: Roughneck
Citaat van: eric1/ Mercedes en BMW hebben nu ook niet meteen de meest betrouwbare wagens in hun wagenpark...onlangs het artikel gelezen over twee mensen die  met een Mercedes rijden van meer dan 100.000 euro, ondertussen hebben ze al 60 keer, op twee jaar tijd, in de garage gestaan vanwege heel wat gebreken aan de wagen.
En dit zijn geen alleenstaande feiten, er rijden nog wat Mercedes eigenaars rond die af te rekenen krijgen met mankementen.
De electronica van Mercedes is niet meteen van hoogstaande kwaliteit.

@ Eric, ik denk dat je eventjes moet nuanceren.

Alle grote merken (Mercedes; Audi; BMW; Volkswagen, ...) kampen tegenwoordig met enorm veel electronische problemen. Mercedes heeft er niet meer of niet minder als BMW/VW/... Immers, alle chips die in een BMW zitten of in een Audi, die komen toch allemaal van Bosch? De motormanagementsystemen toch ook? Veel van deze electronische onderdelen zijn gemeenschappelijk in een BMW als in een Mercedes als in een Audi. Het probleem dat Mercedes heeft is dat hoge bomen veel wind vangen. Maar niet meer of niet minder als anderen.

Het probleem zit 'm hierin. De wereld van computerchips veranderd razendsnel. Autoconstructeurs kunnen het niet bijhouden, immers, telkens als een nieuwe wagen uitkomt zijn er ook weer andere chips. Hoe kan men dan electronische systemen grondig en uitgebreid testen? Bijvoorbeeld, toen de E-klasse uitkwam had die enorm veel last van kinderzoektes. Evenzo met de BMW 7, 1 op 4 werd zelfs geleverd met problemen.

Dat is allemaal een spijtige zaak als je zoveel geld voor een dergelijke wagen neertelt.

Tot zover de offtopic.

Maar ik moet zeggen, knappe auto's die 9-7X. Hij doet me alleen een beetje teveel aan een amerikaan en een verhoogde Saab denken. Ik had meer agressiviteit in het model verwacht.

het was gewoon om aan te tonen dat ook de "klassewagens" niet altijd betrouwbaar zijn...omdat Sonny aanhaalde dat de afwerking stukken hoger ligt dan Saab.
Volgens mij komen de 2 van de 3 grote Duitse merken niet eens in de top 10 van meest betrouwbare wagens. :wink:

Het komt voor mij een beetje hetzelfde over als mensen die de Japanse wagens constant liggen af te breken. :wink:

eppie

In het blad Auto, motor und sport stond een een artikel met de meeste betrouwbare wagens.Op de eerste 7 plaatsen stonden allemaal Japaners,Toyota 1 en 2,mazda op 4 en de eerste Mercedes stond op de 16de plaats en er was zelfs een Mercedes die op de 114 plaats stond.In hetzelfde blad stond ook een artikel waarvan de gebreken van de duurste modellen van zowel BMW als Mercedes,respectievelijk de 745i (of zoiets) en de SL500AMG,aan het licht werden gebracht.Beide hadden een waslijst van zo'n vijfentwintigtal problemen,en niet enkel met de elektronica maar ook kleppen en aandrijfriemen die de geest gaven.