Geld moet rollen: auto's voor superrijken

Gestart door Martin, 28 december 2003 - 14:50:52

« vorige - volgende »

Martin


Eric

Citaat van: Martinhttp://www.ad.nl/artikelen/ConsumentenGeld/1072160545418.html

Leuk artikel, ga maar vast kwijlen.

Ik moet mij eerst inloggen...sorry geen goesting voor :wink:

Martin

Wie alles al heeft, is niet gevoelig voor een goede inruilprijs of extra accessoires. De autoverkoper die de rijken der aarde tot aanschaf wil verleiden, gaat daarom heel anders te werk.



Enzo Ferrari, de grondlegger van het zo kostbare automerk, kijkt altijd mee over de schouder van Jos de Kleer. Het fotoportret hangt levensgroot achter het bureau van de general manager van Ferrari Import Kroymans. En telkens weer als een koper zijn handtekening heeft gezet onder de bestelling van zo'n bloedstollende sportwagen, heeft De Kleer het gevoel dat hij in de geest van Enzo heeft gehandeld. Het gaat om pure emotie, precies dat waarmee het merk zo beroemd is geworden.

,,Anders dan de verkopers van Opel, Mercedes of BMW, is hier vrijwel nooit sprake van een zakelijke aanschaf. Het kopen van een Ferrari is zó emotioneel, dat de prijsonderhandeling nauwelijks een rol speelt.''

Maar al vinden zijn klanten dan dat geld moet rollen, echt gemakkelijk is het ook weer niet om auto's aan de superrijken te verkopen. ,, Onze klanten zijn veel gewend en ze zijn mondig. Ze overnachten in de beste hotels, eten in de duurste restaurants. Dus verwachten ze altijd het allerhoogste niveau van service en kwaliteit. Daar moet je als verkoper mee om weten te gaan. Eén verkeerde opmerking en je hebt het verbruid. Al moet je je natuurlijk nooit laten imponeren door iemands status. Je toont respect, en dat is niet meer dan normaal.''

Discussies over de inruilprijs, gezeur over kortingen, Jos de Kleer maakt het zelden of nooit mee. ,,Onze klanten zijn voor heel andere dingen gevoelig. Iemand die zo veel geld heeft dat hij een auto van 250.000 euro kan kopen, zit niet te wachten op een korting van 5000 euro. Wat maakt dat nou uit op zo'n bedrag?''

De Kleer weet inmiddels waar zijn klanten wél gevoelig voor zijn. ,,Een rijvaardigheidscursus bij de fabriek in Italië, daarmee doe ik een klant veel meer plezier dan een bepaalde korting.''

Is de koop eenmaal beklonken, dan wordt in de showroom van Kroymans al gauw de champagne ontkurkt. ,,Of we geven een fles champagne mee naar huis, om het daar nog eens te vieren.''

Wie eenmaal een Ferrari heeft gekocht, belandt bij Kroymans in het klantenbestand. En dat betekent jarenlang persoonlijke aandacht, uiteraard in de hoop dat je er gauw weer één koopt. ,,We nodigen onze klanten regelmatig uit voor bijzondere evenementen. De vip-avond van de AutoRai, zelf rijden op het circuit van Zandvoort of het bezoek aan een Formule 1-wedstrijd.''

Jos de Kleer wil zijn klanten voortdurend laten merken hoe belangrijk ze voor hem zijn. En soms is dat verdomd lastig, geeft hij toe. ,,Ons huidige topmodel, de Ferrari Enzo met een prijs van 910.000 euro, wordt slechts in een beperkt aantal van 399 exemplaren gebouwd. Voor de Nederlanse importeur zijn hooguit zes exemplaren beschikbaar en dan blijkt dat veel meer klanten die auto willen kopen. Dat is niet leuk. We moeten bij zo'n auto onder onze trouwe klanten een selectie maken en uiteindelijk stellen we meer mensen teleur dan we er gelukkig maken.''

Dat luxeprobleem heeft Robert Scheerboom van Maybach nog niet. Weliswaar heeft de luxe Duitse limousine zich binnen een jaar ontpopt als aartsrivaal van Rolls-Royce, het is nog niet zo dat de vraag het aanbod overstijgt.



De prijs vanaf €507.000 was voor een tiental Nederlanders sowieso geen probleem. Naar verluidt heeft afvalkoning Wim Zegwaard er één en ook Joop van den Ende zou er één besteld hebben, maar Robert Scheerboom hult zich in stilzwijgen over zijn klanten: ,,Privacy is bij ons gewaarborgd.''

Scheerboom noemt zich geen autoverkoper, maar Personal Liaison Manager (PLM). Verwacht Scheerboom dan ook niet in een showroom, nee, meestal komt hij bij de mensen thuis. Of waar ze zich dan ook bevinden, bijvoorbeeld in Monaco. ,,Veel van onze klanten hebben een boot in de Middellandse Zee liggen. Dus gaan wij daar naartoe. We zijn er bij op de jaarlijkse botenshow en we gaan met ze op bezoek bij botenbouwers aan de Côte d'Azur.''

Scheerboom heeft een duidelijk profiel van zijn (potentiële) klanten: ,,Ze houden van watersport, golf, paarden en kunst. Dus organiseerden we een exclusief bezoek aan het Kröller Möller museum, waarbij de collectie bekeken mocht worden die anders achter slot en grendel blijft.

,,Regelmatig vind je mij ook op Duindigt tussen de paardenliefhebbers. Daar spreek ik dan enkele klanten en die stellen mij weer voor aan hun vrienden en relaties. Zo breid ik mijn netwerk steeds verder uit.''

Wie eenmaal serieuze interesse heeft getoond, stapt met Scheerboom op het vliegtuig naar Stuttgart. Daar wordt in Maybachs Center of Excellence de auto tot in detail uitgekozen. Speciale adviseurs helpen bij het kiezen van de bekledingsstof, lakkleuren en houtsoorten.

,,Een Maybach verkoop je niet, nee, die richt je in, zoals onze klanten ook hun huis of hun boot laten inrichten en aankleden. Een van onze eerste kopers wilde al meteen zijn familiewapen in de bekleding laten stansen. Was geen probleem, natuurlijk. Tegen bijbetaling.

,,Onze klanten hebben overigens niet altijd oud geld of blauw bloed, hoor. Vaak gaat het om mensen die dankzij hard werken veel vermogen bezitten. Ze zijn inmiddels 50, 60 jaar geworden en ze hebben al een tweede of derde huis en een luxe boot. Tja, dan komt toch zo'n auto om de hoek kijken. Die moet dan wel heel bijzonder zijn, want onze klanten hebben gemiddeld al zeven nieuwe auto's voor de deur staan. Een Rolls of Bentley, een Mercedes S-klasse of BMW 7-serie, een luxe terreinwagen, een of meer sportwagens en een leuke cabrio voor de vrouw.''

Van inruil heeft Scheerboom bijna nooit last. ,,De auto's die ze al hebben, willen ze meestal houden. Er is immers geen financiële reden om er afstand van te doen.''

Het is verbazingwekkend hoe snel Maybach het statussymbool der statussymbolen, de Rolls-Royce, wist te evenaren. Binnen een jaar na de introductie worden er al net zoveel Maybachs als Rollsen in Nederland verkocht - gemiddeld één per maand.

Uiteraard heeft Scheerboom wel een verklaring voor het succes: ,,De Maybach rijdt minstens net zo goed als een Rolls, maar je loopt met deze auto niet zo met je rijkdom te koop. Bovendien is de persoonlijke bescherming bij ons beter gewaarborgd. Met de toenemende dreiging van terrorisme en zware criminaliteit, vragen klanten in deze prijsklasse steeds meer naar persoonlijke veiligheid. De Maybach is leverbaar met 7/7-bepantsering. Dat is zwaarder dan welke auto ook. Hij is bestand tegen granaatinslagen, en dan niet alleen de bodem, maar ook het dak. Standaard heeft elke Maybach sowieso glas dat tegen bijvoorbeeld hamerslagen is bestand.

,,Bovendien zit zowel voor- als achterin een noodknop. Wie het slachtoffer dreigt te worden van een ontvoering of achtervolging, drukt op de rode knop en de rest gaat vanzelf. De alarmcentrale van Mondial in Amsterdam ziet dankzij de GPS-satellietplaatsbepaling precies waar de auto zich bevindt en weet ook meteen wie de eigenaar is. Zo kan er onmiddellijk politie naar de auto worden gestuurd.''

McChouffe

Ik zal er mij direct is eentje gaan bestellen  :D
Een bepantserde Maybach zie ik wel zitten  :lol:

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Eric

Citaat van: WebMachineIk zal er mij direct is eentje gaan bestellen  :D
Een bepantserde Maybach zie ik wel zitten  :lol:
Doe mij meteen ook maar eentje... :lol:

Bjorn

Ik denk dat ik dit weekend in Keulen naast een Mercedes Maybeach heb gestaan. Geen ster als logo maar een dubbele M. Heeft er iemand een wagen van deze? Schitterend om te zien met vooraan zelfs de mogelijkheid vlaggekes te hangen. Het interieur was ook...euhm... duur!!  :D
De Mens: In Het Gras![/color]

JVA

De meeste eigenaars van dit soort wagens voelt op hun rekening niets bij de aankoop van hun wagen.  :?  :?

En ik vind het maar niets. Geef mij dan maar een B... Of nee, toch maar niet dank u.  :lol:  :lol:  :lol:

Bjorn

Citaat van: BjornIk denk dat ik dit weekend in Keulen naast een Mercedes Maybeach heb gestaan. Geen ster als logo maar een dubbele M. Heeft er iemand een wagen van deze? Schitterend om te zien met vooraan zelfs de mogelijkheid vlaggekes te hangen. Het interieur was ook...euhm... duur!!  :D
Ok zie aan foto Martin. Ik stond dus naast een Maybeach  8)  Spijtig dat ik de sleutel niet had.  :wink:
De Mens: In Het Gras![/color]

Martin

Citaat van: Bjorn
Citaat van: BjornIk denk dat ik dit weekend in Keulen naast een Mercedes Maybeach heb gestaan. Geen ster als logo maar een dubbele M. Heeft er iemand een wagen van deze? Schitterend om te zien met vooraan zelfs de mogelijkheid vlaggekes te hangen. Het interieur was ook...euhm... duur!!  :D
Ok zie aan foto Martin. Ik stond dus naast een Maybeach  8)  Spijtig dat ik de sleutel niet had.  :wink:

Uhm, Björn, die wagen heeft geen sleutel  :lol:  :lol:  :lol:

Wutputt

Idd just put the card in your pocket ;)

Naar het schijnt zijn er in België al 11 Maybachs verkocht geweest.
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn't exist.

Raikkie

Ik wil er wel eentje  :P  dan kan ik daarmee leren rijden hé  :D

Maar is da nie te groot om mee te leren parkeren  :? ?

McChouffe

Citaat van: RaikkieIk wil er wel eentje  :P  dan kan ik daarmee leren rijden hé  :D

Maar is da nie te groot om mee te leren parkeren  :? ?

In een Maybach rijdt ge toch niet. Daar laat ge u in rijden  8)
En het lijkt me idd niet gemakkelijk om daarmee te parkeren, maar zo'n ding parkeert ge toch ni gewoon op straat.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Raikkie

Citaat van: WebMachine
Citaat van: RaikkieIk wil er wel eentje  :P  dan kan ik daarmee leren rijden hé  :D

Maar is da nie te groot om mee te leren parkeren  :? ?

In een Maybach rijdt ge toch niet. Daar laat ge u in rijden  8)
En het lijkt me idd niet gemakkelijk om daarmee te parkeren, maar zo'n ding parkeert ge toch ni gewoon op straat.

Ja maar als ge u examen moet gaan doen moet ge toch tussen paaltjes enzo parkeren hé  :wink: dat zie ik mij niet doen met zo'n auto (eigelijk met geen enkele auto  :oops: )

McChouffe

Citaat van: Raikkie
Citaat van: WebMachine
Citaat van: RaikkieIk wil er wel eentje  :P  dan kan ik daarmee leren rijden hé  :D

Maar is da nie te groot om mee te leren parkeren  :? ?

In een Maybach rijdt ge toch niet. Daar laat ge u in rijden  8)
En het lijkt me idd niet gemakkelijk om daarmee te parkeren, maar zo'n ding parkeert ge toch ni gewoon op straat.

Ja maar als ge u examen moet gaan doen moet ge toch tussen paaltjes enzo parkeren hé  :wink: dat zie ik mij niet doen met zo'n auto (eigelijk met geen enkele auto  :oops: )

Euh ... exaam gaan doen met een Maybach? Daar moet ge pretentie voor hebben  :D

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Raikkie

Citaat van: WebMachine
Citaat van: Raikkie
Citaat van: WebMachine
Citaat van: RaikkieIk wil er wel eentje  :P  dan kan ik daarmee leren rijden hé  :D

Maar is da nie te groot om mee te leren parkeren  :? ?

In een Maybach rijdt ge toch niet. Daar laat ge u in rijden  8)
En het lijkt me idd niet gemakkelijk om daarmee te parkeren, maar zo'n ding parkeert ge toch ni gewoon op straat.

Ja maar als ge u examen moet gaan doen moet ge toch tussen paaltjes enzo parkeren hé  :wink: dat zie ik mij niet doen met zo'n auto (eigelijk met geen enkele auto  :oops: )

Euh ... exaam gaan doen met een Maybach? Daar moet ge pretentie voor hebben  :D

Zouden ze u er dan nie direct doorlaten  :P  :oops:  :?: