FORMULE 1 voor de gewone weg

Gestart door Martin, 12 december 2003 - 18:57:15

« vorige - volgende »

Martin

Waanzinnig! Dat is het eerste en enige woord dat er over mijn lippen komt na een eerste rij-indruk te hebben opgedaan met Mercedes' nieuwe formule 1-bolide voor de gewone weg, de SLR McLaren. Mijn hart bonst tijdens de rit met ongekende felheid en de adrenaline spuit met de kracht van een gesprongen waterleiding door de aderen. Nooit eerder heb ik in zo'n extreem snelle, exclusieve tweezitter gereden.



Lang is er over het exacte vermogen van deze supersportwagen, die samen door Mercedes-Benz en het McLaren Technology Center in het Engelse Woking is ontworpen, uiterst geheimzinnig gedaan. De officiële introductie van de SLR werd zelfs zes maanden uitgesteld om het aantal paardenkrachten van de 5,5 liter metende Mercedes AMG V8-compressormotor nog wat verder op te jutten. Uiteindelijk is het aantal opgevoerd van 557 naar 626 pk. Maar nu, na ruim vier jaar ontwikkeling en een investering van bijna 300 miljoen euro is de felst schijnende 'ster' van Mercedes helemaal gereed om te gaan schitteren. De komende zeven jaar worden er maximaal 3500 exemplaren van de SLR McLaren gebouwd, allereerst louter in de kleuren zilver of zwart. Pas vanaf 2005 kan de klant in spe ook voor een andere kleur kiezen.



De kostbare Mercedes SLR (€614.000, €645.000 wanneer wordt gekozen voor 'turbine' wielen en speciaal rood leer) werd in een prachtige Zuid-Afrikaanse omgeving aan de wereldpers voorgesteld. Bij schitterende fotolocaties rond Kaap de Goede Hoop, de walvisplaats Hermanus en het wijngebied Franschhoek. Maar óók nog in Kyalami, vlakbij Johannesburg. Op dat prachtige, voormalige Grand Prix-circuit kon de SLR McLaren uitgebreid aan de tand worden gevoeld.

De 4,66 meter lange en maar 1,26 meter hoge SLR McLaren is in tegenstelling tot de andere producten van Mercedes niet op 250 km/u begrensd. De 1768 kg zware tweezitter heeft namelijk een heuse top van 334 (!) kilometers per uur en dat is zelfs nog enkele kilometers méér dan de onlangs geïntroduceerde Porsche Carrera GT. Die doet 'slechts' 330 km/u. Tijd om te gaan zitten. Het schuin naar boven scharnierende portier wordt geopend en met wat atletische bewegingen kruip ik in de kuipstoel, opgebouwd uit carbon (koolstofvezels) en de fijnste leersoorten.



De zit is behoorlijk hard, maar dat hoort nu eenmaal in een supersportwagen die zowel voor de gewone weg als voor serieus racen op een circuit is gebouwd. De ruimte binnenin houdt niet echt over, maar met mijn 1,74 meter kom ik niets tekort. Op de middenconsole springen de grote verchroomde letters 'SLR' direct in het oog. De cockpit komt zeker niet te druk over, eerder wat eenvoudig. Wat opvalt, is dat de hefboom van de handrem wat onhandig aan de rechterkant van de tunnelbak zit. Waarom geen moderne elektrisch werkende handrem? Om de V8-motor aan het draaien te krijgen, moet eerst de sleutel in het contact en dient vervolgens een klepje op de transmissiepook omhoog te worden geklapt. Door de daaronder geplaatste startknop in te drukken komt de achtcilinder tot leven. Een diepe, indrukwekkende roffel stijgt op en bereikt de oren. Auto en bestuurder zijn gereed om gelanceerd te worden. Zo moet een astronaut zich voelen als hij wordt afgeschoten, flitst het door mijn hoofd als ik het gaspedaal in één keer tot op de bodem trap. De versnelling die wordt ervaren, is zo verpletterend dat ik zelfs even vergeet adem te halen. De speciaal door Michelin ontwikkelde Pilot Sport 2 banden, 245/40ZR18 vóór en 295/35ZR18 achter, zuigen zich als een omgevallen pot lijm aan het wegdek vast. Wie de tractiecontrole uitschakelt, kan vrijwel onmiddellijk naar de dealer voor een setje nieuwe achterbanden.



Toch probeer ik het een keer en als de rook is opgetrokken, blijven lange zwarte rubberstrepen als stille getuigen op het wegdek achter. De rechtuit-stabiliteit is fenomenaal en ook in de bochten is de SLR dankzij het Electronic Stability Program (ESP) perfect onder controle te houden. Na 3,8 seconden passeert de wijzer van de snelheidsmeter al 100 km/u (de cijfers springen van 90 naar 120) en 200 km/u wordt in 10,6 seconden gehaald. Ook daarboven blijft de tweezitter werkelijk als een waanzinnige versnellen. Volgens Mercedes is het mogelijk om vanuit stilstand in 28,8 seconden de 300 km/u-grens te passeren, mínder dan een halve minuut!



Opmerkelijk is dat de SLR McLaren slechts over een vijftraps automaat beschikt en niet over de gloednieuwe hightech zeventraps bak. Volgens Harold Dermott van McLaren is de vijftraps automaat uit de SL55 sterk genoeg om het maximum koppel van 780 Nm moeiteloos aan te kunnen. Bovendien is er al een gigantische berg trekkracht (koppel) bij lage toeren (600 Nm/1500 tpm) zodat een zevenbak totaal overbodig is. Naast de stand 'automaat' kan ook met drukknoppen achterop het stuur én met de transmissiehendel worden geschakeld.



In de 'manual'-variant kan de bestuurder kiezen uit drie schakelprogramma's: sport (I), supersport (II) en race (III). Opvallend is de enorm stijf aanvoelende carrosserie van de SLR. Te danken aan de samenwerking met F1-compagnon McLaren. De auto is geheel van koolstofvezelcomposietmateriaal gemaakt en de monocoque is zo sterk als die van een Formule 1-wagen. Mercedes claimt dat de SLR bovendien de eerste in serie geproduceerde auto ter wereld is met een kreukelzone vóór, die uitsluitend van dit supersterke lichtgewicht materiaal is gemaakt. De passagierskooi is liefst viermaal stijver dan de beste andere Mercedes. De remschijven zijn van keramisch materiaal, versterkt met vezels, en geven de supersportwagen een vertraging van 1,3 g. Enkele malen druk ik vól op het rempedaal en het lijkt wel of ik tegen een betonnen muur rijd. Op de achterklep schiet bovendien een spoiler omhoog, die ook nog voor een remmende werking (luchtrem) moet zorgen. Toch moet eerlijk gezegd wel behoorlijk worden gewend aan de remmen van de SLR, pas na een tijdje gaat doseren wat soepeler. De wegligging is van absolute topklasse. De aluminium wielophanging is zowel vóór als achter van het multilink-type, met vier draagarmen per wiel.



De V8-motor is zodanig geplaatst dat de gewichtsverdeling over de twee assen 49% voor, 51% achter is. Pas bij extreem hoge snelheden begint de neus van de SLR McLaren wat lichter aan te voelen. Overigens heeft de supersportwagen een compleet gladde onderkant en is er alleen onder de achterbumper een zeskanaals lucht-diffusor (verdeler) aangebracht. De Nederlandse importeur verwacht rond april de eerste SLR af te kunnen leveren. De koper (die anoniem wenst te blijven) krijgt net als bij Maybach de beschikking over een Personal Liaison Manager, die hem persoonlijk begeleidt. Belangstelling? Reken op een levertijd van twee jaar.


Racegirl

You shoot me in a dream, you better wake up and apologize.

Kimi

Wat een prachtkar  :shock:  :shock:  :shock:

Ramses

De eerste drie die naar mij een PB sturen mogen samen met mij een proefritje maken 8)

Schumi nr1

Idd, een prachtauto, morgen eens kijken of er genoeg p mijn rekening staat :)

Lender

idd, chique wagen, maar waarom altijd zo duur????? :cry:  :cry:  :cry:
www.gamequarter.be -> Help de commnunity en registreer (je kan je account voor de site ook gebruiken voor het forum)

Mikacouli

Citaat van: Lenderidd, chique wagen, maar waarom altijd zo duur????? :cry:  :cry:  :cry:

Yep,hij kost 20000000 BEF.

hij heeft een topsnelheid van 334 KM/h.
Hij moet maar 2 tienden van een seconde toegeven op de Ferrari Enzo tot aan 100 KM/u.Hij is sneller dan de Carrera GT. :shock:

Hij heeft maar liefst 626 PK en  heeft een koppel van 780Nm. :shock:

Lender

Citaat van: Mikacouli
Citaat van: Lenderidd, chique wagen, maar waarom altijd zo duur????? :cry:  :cry:  :cry:

Yep,hij kost 20000000 BEF.

hij heeft een topsnelheid van 334 KM/h.
Hij moet maar 2 tienden van een seconde toegeven op de Ferrari Enzo tot aan 100 KM/u.Hij is sneller dan de Carrera GT. :shock:

Hij heeft maar liefst 626 PK en  heeft een koppel van 780Nm. :shock:

wie betaalt er nu 20 miljoen voor nen auto, buiten rijke mensen dan.
www.gamequarter.be -> Help de commnunity en registreer (je kan je account voor de site ook gebruiken voor het forum)

MX

WHOOOEEEEIIII! Van 0 naar 300 in ruim 28 seconden! ZIEK! Enne, hij kost maar 644.000 euri hoor.. Jullie denken toch niet in Franken zeker?

F1REM Ghost - Matt Herben - G2c

Martin

Meer foto's onder mijn bericht van het AD.
Echt mooi.

McChouffe

Het is binnenkort kerstmis  :D

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Martin

Citaat van: WebMachineHet is binnenkort kerstmis  :D

Dat klopt. :lol:  :lol:
Jij weet ook alles he. 8)  8)

Eric

Ron Dennis zal ongetwijfeld weer twee van die prachtexemplaren in huis hebben...dat was ook zo het geval met de McLaren...mijnheer moest er direct twee hebben. :?

Wutputt

Lekker machien. :o

Heeft ook zijdelingse uitlaten. Een beetje vreemd want ik dacht dat bij de invoering van de Dodge Viper naar Europa men omwille van de wetgeving de zijdelingse uitlaten moest vervangen door 'gewone' exemplaren achteraan. Of had dit dan weer te maken met het feit dat ze de katalysatoren niet geplaatst kregen met de zijdelingse uitlaten zonder te grote kosten??
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn't exist.

Mikacouli

Citaat van: WutputtLekker machien. :o

Heeft ook zijdelingse uitlaten. Een beetje vreemd want ik dacht dat bij de invoering van de Dodge Viper naar Europa men omwille van de wetgeving de zijdelingse uitlaten moest vervangen door 'gewone' exemplaren achteraan. Of had dit dan weer te maken met het feit dat ze de katalysatoren niet geplaatst kregen met de zijdelingse uitlaten zonder te grote kosten??

Tjah,naar de kosten hebben ze hier in elk geval niet gekeken. :wink: