Column van Luc

Gestart door Eric, 12 november 2003 - 20:35:24

« vorige - volgende »

Terugkeer van Luc zijn column?

ja
36 (85.7%)
nee
6 (14.3%)

Totaal aantal stemmen: 34

Poll gesloten: 12 november 2003 - 20:35:24

razzle_dazzle

Laat maar komen, een beetje vuur op een forum is altijd leuk :) . Al hoop ik wel dat het niet constant anti-ferrari of anti-schumi columns gaan zijn :wink:

nancy

ach Eric,het is het niet waard om telkens op elkaars nek te zitten.Ik heb de goede jaren van Hakkinen samen met Luc doorgebracht,en kwamen elkaar meestal wel tegen op de Mclaren testdag in Silverstone.De laatste 2 jaar heb ik hem daar niet meer gezien,maar het kan zijn dat hij een andere dag is geweest dan ik.En bij mij zit het in het gezin,mijn dochter Ina is helemaal weg van Kimi,dus mocht DC stoppen bij Mclaren zal ik steeds nog lid blijven van Teammclaren,want Ina heeft de smaak ook te pakken en ze wil zeker elk jaar de testdag niet missen.Een band zal ze nooit hebben met Kimi zoals ik met David.Die band met David is zo tof dat hij me tussen 200 mensen haalt en even komt babbelen.Vooral ook om zijn dooske pralines,dat heeft mij al heel wat opgebracht.Ik heb foto's van mij en David,als je ze ziet lig je dubbel van het lachen,Martin van de redactie heeft er een paar gezien,de testdag was altijd onze dag,lachen en
blijven lachen.Ik denk niet dat er veel piloten zo zijn als David,maar de manier waarop we elkaar zo'n 10 jaar geleden hebben leren kennen was oook niet normaal.Maar het is prettig en plezant als we elkaar zien.
Mclaren for ever.

Mikacouli

Zet hier dan eens een paar foto's.Wil ik wel eens zien. :P

Luc

Het wijst op een zeker masochisme op de site als de meerderheid terug de ergernis van mijn columns wil.
En ik heb lang getwijfeld. Voor de mensen, voor de (ex-)collega's, voor het plezier...ik zou het zo terug doen. Zelfs voor de discussies.

Maar....
F1 wekt op het moment geen passie meer op bij mij.
Hoe komt dit nu?
Wel, ik vind, en daar ben ik heel ernstig in dat wij, als fans, meer moeten zijn dan een kleurtje om de tribune op te fleuren.
Ik heb me dit jaar 7 maal dood geërgerd op vrijdag, op zaterdag en op zondag. Er was eigenlijk niks te zien.
De vrijdag training is een rush rush gebeuren om een auto een beetje klaar te krijgen. De vrijdag kwalificatie was niks.
Zaterdag ochtend trainingen, leuk. Echter de one lap kwalificatie, ik vond het niks. Ik herinner me de spanning van de laatste minuten. Ik zette stevast (niet stevaert hé!) mijn klok tot op de seconde juist met de wedstrijdklok om te zien wie er weer in slaagde om als allerlaatste de ronde in te gaan.
Kwalificatie was iets apathisch dit jaar. We hadden het gissen naar de kilogrammen benzine aan boord. Vroeger stond de snelste op pole, nu wisten we het niet.
Zondagochtend was helemaal een drama. Uitslapen, ik doe het thuis al niet, gebeurde nu op het circuit want voor 1:30 was er niks te beleven.

OK, we zagen mooie races. Maar of die nu te wijten waren aan de nieuwe reglementen, ik denk het niet. Eerder aan de kwaliteit van het werk van de tegenstand en de flater(tjes) van Ferrari.

Vervolgens zag ik het corporate gebeuren helemaal de overhand krijgen.
Wij, de fans, waren niet meer dan een vlekje met een kleurtje als versiering van de grauwe tribunes.
In Indy bijvoorbeeld, ik vertelde het misschien al, was de paddock verstopt achter dubbele geblindeerde hekkens. Alsof er wat te zien zou zijn geweest...ja, de achterkant van garageboxen op een parkeerplaats, maar zelfs dat werd weggestopt.
Als zoethoudertje kreeg je dan, omdat je een kaartje had gekocht, de week voor de Grand Prix te horen dat je op donderdagochtend (wat is er nu in godsnaam te zien op donderdag ochtend?!) een pitwalk kon maken.
Toch trapten er tienduizenden in en er was dus....niks te zien!

Een negatief gevoel dus.

En nog een reden dat ik niet toehap is dat ik eigenlijk mijn contacten kwijt ben.
Er waren de Ilmor mensen, beiden terug gekeerd naar de fabriek. Er was James, nu al weer drie jaar weg uit F1.
Ja, er zijn pa en ma, maar die weten niks en willen niks weten om niks mis te kunnen doen. Een nobele gedachte in hun positie.
Dus, ik moet me beperken tot lezen en ik kan niks meer 'aandikken'.

Er zijn verder goede, erg goede!, krachten aan het werk op de site die probleemloos de rol kunnen overnemen. Ik moedig ze hier mee aan.
Go for it, jongens!

Oh, ja, nog iets. Eén derde van de stoeltjes is bezet door jongens die betalen om te mogen rijden. Waar is de tijd dat F1 enkel plaats bood aan de toprijders?
Frentzen, Villeneuve, Heidfeld, Wurz staan werkeloos aan de kant.
Klien? Wilson? Verstappen (en die geef ik nog enig krediet want die zou eigenlijk wel een plaatsje verdienen)...hebben wel een stoeltje. Mits ze een dikke samsonite met Euro's mee brengen.
Geruchten over 600 miljoen oude belgische franken om het tweede stoeltje bij Jaguar te krijgen. Komaan hé, jongens, Jaguar-Ford? En die zoeken een pay-driver? Waar gaan we naar toe?
Ferrari dropt Masa terug bij Sauber, te nemen of te laten want anders prut prut motortje terug sturen? En ook hier weer een plaatsje weg voor talent. Echt talent (wat ik wil Masa niet in het rijtje met Villeneuve en Wurz te zien! Ik kan natuurlijk mis zijn.)

En dan, de teams zijn totaal de voeling met de fan kwijt. Er is natuurlijk Stoddart. Er is Jordan. Maar de mensen die bij McLaren werken? Glamour.
Er was die totaal uitgedoste McLaren fan die kwijlend over de pitmuur hing in Magny Cours, na de race. Naast hem een nieuwsgierige fan met Ferrari petje. De McLaren mensen breken de pitwall af en er staat nog een onaangeroerd flesje water in het tentje. Geeft die druil van een tentafbreker dat flesje toch niet aan die Ferrari pet zeker.
Ik wil maar zeggen, als je als gelukzak die in de F1 mag werken niet meer ziet wie er nu voor of tegen je is, dan heb je te veel carbonstof in je ogen!

Die mensen weten niet meer wat een fan moet doormaken om kleur te mogen zijn naast het circuit.  Sparen, vakantie opnemen, ruzie thuis,uren in de file....en dan ja, het is zo, genegeerd worden. Maar ze weten het niet meer.
De racers zijn met de tijd uit de teams verdwenen. Bob, Peter, Jo...mensen die in de F1 werkten omdat ze gek waren van races zijn vervangen door mensen die glamour en geld zien. Arrogantie, ja.

Dus, jongens, met dusdanig veel negatieve gevoelens kan ik geen goede column meer schrijven. Jammer maar de harde realiteit.

En om af te sluiten, Nancy, ik ga niet meer naar die testdagen. Ik was ongelooflijk blij dat ik dit jaar niet in die val ben getrapt.
Wat was het, 70 pond of zo om naar de 'McLaren'-testdag op Silverstone te 'mogen'? En euhhhh, waar was McLaren aan het testen? Oh ja, in Barcelona.
Natuurlijk stond er een showcar. Maar die stond ook in de Hugo Boss winkel in New York. En daar mocht ik gratis binnen.
Ik bedoel, hoe kan je je eigen fans zo belazeren? Uitdnodigen voor een testdag en zelf niet gaan!
Begrijp me niet verkeerd. Ik blijf McLaren loyaal. Maar ik heb mijn grieven al de wereld in gestuurd.
Kijken of er wat van blijft hangen?

Shoot!
mijn gedacht op www.eze.be

FerrariMan

Over die kwalificaties ben ik het zeker eens.

Op het begin van het seizoen liet ik al weten dat dit een loterij zou zijn waarmee veel spanning van het weekend zou verdwijnen.

Ik kreeg toen veel commentaar à la "bang dat Ferrari gaat verliezen ?".
Toch blijkt later dat deze personen (en ik heb het dus niet op Luc) naar het einde van het seizoen toe dezelfde mening delen.

Terug met die kwalificaties! En snel. Ik snap niet hoe ze met al die belachelijke regels meer fans naar het circuit gaan lokken.

Maar kom, ik ga ook niet hypocriet doen want ik ga dit jaar zelf naar Spa.
Als is het maar om het nog eens mee te maken want één keer in een leven is niet genoeg.

Toch, de F1 is een beetje 'verkracht', belachelijke kwali's, belachelijke puntentellingen...akkoord, P7 en P8 krijgen er punten bij. Met de nadruk op krijgen want wat zijn die punten waard voor die teams als je beseft dat ze er zijn door een domme regel. Ook al heeft MS of KR of JPM er ook gebruik van gemaakt.

Enkel voor de kleine teams maakt het 'verschil'.
Ik zie wel geen verschil want al die verzamelde punten voor die kleine teams zijn gekregen...

Kort samengevat, weg met die kwali's en de oude puntentelling terug.

Bruno

Misschien raar te horen uit mijn mond maar ik ben het best eens met de 2 (jawel de 2) voorgaande postings.

Ik vrees er enkel voor dat de heren die aan het roer van de FIA en andere organisaties staan geen oor hebben naar onze verzuchtingen.

Ik vond het trouwens niet mooi wat ze bij MCLaren met hun fans geflikt hebben die dag.

Mensen als Nancy die er echt alles voor over hebben om hun idolen te zien zo een loer draaien.

Ze moeten in ieder geval vanwege mij dit keer niet op de nodige chocolade rekenen.  :evil:

-----<
O O
-(_)-Ooo--- Bruno

Mikacouli

Citaat van: Luc

Oh, ja, nog iets. Eén derde van de stoeltjes is bezet door jongens die betalen om te mogen rijden. Waar is de tijd dat F1 enkel plaats bood aan de toprijders?
Frentzen, Villeneuve, Heidfeld, Wurz staan werkeloos aan de kant.
Klien? Wilson? Verstappen (en die geef ik nog enig krediet want die zou eigenlijk wel een plaatsje verdienen)...hebben wel een stoeltje. Mits ze een dikke samsonite met Euro's mee brengen.
Geruchten over 600 miljoen oude belgische franken om het tweede stoeltje bij Jaguar te krijgen. Komaan hé, jongens, Jaguar-Ford? En die zoeken een pay-driver? Waar gaan we naar toe?
Ferrari dropt Masa terug bij Sauber, te nemen of te laten want anders prut prut motortje terug sturen? En ook hier weer een plaatsje weg voor talent. Echt talent (wat ik wil Masa niet in het rijtje met Villeneuve en Wurz te zien! Ik kan natuurlijk mis zijn.)


Geef ik je volledig gelijk in.Het is pas echt begonnen indertijd met Yoong en zal nu wel zo blijven.Jammer genoeg. :?

Eric

@ Luc, je bent en blijft een rare vogel eigenlijk...het bericht dat je hier geplaatst hebt is eigenlijk zo goed als een column-schrijfsel.

Maar ik ben het met je eens...de echte fan vergeten ze :(

nancy

Luc,het was 86£ voor de testdag,wij hadden al ons vliegtuig 1 maand voordien geboekt om de ticketten te kunnen afgeven als cadeau aan Ina.Ik had beloofd dat ik met haar dit jaar naar de testdag in Silverstone zou gaan.Er waren op de dag dat wij gegaan zijn 5 teams aan het testen.Dus Ina was al blij dat ze weer eens een F1 auto zag rijden,het was voor haar ook al weer 4 jaar geleden.Bovendien moest ik voor haar niet betalen van Mark Midgley.Nu,zij is een grote fan van Kimi,dus volgend jaar zitten we weer in Silverstone.Als er een Mclaren test tenminste,ik betaal voortaan mijn inkom in Silverstone,dit jaar heb ik daar iets heel leuk meegemaakt,maar dat ga ik hier niet zeggen.Ik heb liever dat iedereen hier het niet weet.En denk nu niet direct dat het iets met 6 (engels uitgesproken) want we logeerdden zoals altijd bij mijn vriendin in Wembley.Maar het was een echte schande dat er geen 1 auto van Mclaren reed,ze hebben testrijders genoeg zodat ze op zijn minst toch 1 auto zouden laten rijden.Verder ben ik het volledig met je eens dat de goede jaren voorbij zijn.Ik heb nog altijd wel mijn contacten bijMclaren en met DC.
Mclaren for ever.

Mikacouli

Citaat van: nancyLuc,het was 86£ voor de testdag,wij hadden al ons vliegtuig 1 maand voordien geboekt om de ticketten te kunnen afgeven als cadeau aan Ina.Ik had beloofd dat ik met haar dit jaar naar de testdag in Silverstone zou gaan.Er waren op de dag dat wij gegaan zijn 5 teams aan het testen.Dus Ina was al blij dat ze weer eens een F1 auto zag rijden,het was voor haar ook al weer 4 jaar geleden.Bovendien moest ik voor haar niet betalen van Mark Midgley.Nu,zij is een grote fan van Kimi,dus volgend jaar zitten we weer in Silverstone.Als er een Mclaren test tenminste,ik betaal voortaan mijn inkom in Silverstone,dit jaar heb ik daar iets heel leuk meegemaakt,maar dat ga ik hier niet zeggen.Ik heb liever dat iedereen hier het niet weet.En denk nu niet direct dat het iets met 6 (engels uitgesproken) want we logeerdden zoals altijd bij mijn vriendin in Wembley.Maar het was een echte schande dat er geen 1 auto van Mclaren reed,ze hebben testrijders genoeg zodat ze op zijn minst toch 1 auto zouden laten rijden.Verder ben ik het volledig met je eens dat de goede jaren voorbij zijn.Ik heb nog altijd wel mijn contacten bijMclaren en met DC.

Six,begrijp ik niet hoor. :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol: hmmmmm... :wink:

Luc

Pas op, hé Nancy, ik verwijt die mensen van 'team McLaren' niks hoor.
Zij zijn net zo een grote slachtoffers als wij.
(Eric, ik weet het maar het blijft een forum bericht, niet meer;))

Ik ga heel even een tijdje terug in de geschiedenis.
Jaren geleden was 'team McLaren' een groepje fanclubleden, Nancy, Sari, Luc, Alex, Tom, .... 't Is niet dat we ze allemaal kenden maar toch, het was een paar duizend man groot.
Het idee van dat 'team' kwam van Dennis en co. Of hij het nu zelf was of één of andere brainstormer, ik weet het niet.
Er waren de zo befaamde pittours. Zo leerden we met zijn allen McLaren kennen, de racers (Bob, Peter, Jo...) waren degenen die uitgelote fans rondleidden in de paddock, op vrijdag of zaterdag.
Een  uniek gegeven en zo ongelooflijk wel gesmaakt door éénieder.
Er was de testdag, de fabriekstoer....

En geleidelijk aan ontdekte de marketing afdeling de kracht van het medium team McLaren. Ieder corporate guest van één of andere sponsor, je weet wel, die mensen die eigenlijk niet echt geïnteresseerd zijn maar allé...., werd voor een jaar lid van Team McLaren.
Iedere race had Schuco, Boss, ....wel een paar honderd corporate guests (meestal rondgesleept in de paddock club!) op het circuit.
Dat maakte dat in no time dat hele Team McLaren werd een megaonderneming. De mensen, Stephanie en de anderen, hadden totaal geen zicht meer op het hele gebeuren. Eigenlijk waren ze een beetje misbruikt, ja, misbruikt door het hele corporate gebeuren.
Je las het ook in het magazine, iedere keer weer stond er een verhaal over hoe goed de profielen van Schuco wel niet waren of zo in. Om de sponsors te 'pleasen'.

Toen werden ook de pittours afgelast want de mensen van marketing hadden nog nauwelijks tijd voor dat onderonsje met echte fans. Bob hielp die fan nog wel eens op zondagavond (hé  Erwin, Nurburgring 98 of zo iets ;)) maar meer kon hij niet meer doen.

En voor de zoveelste maal waren we afgetroefd door het hele corporate gebeuren.
Dat gaat nu al jaar na jaar door dat die gasten van sponsors hun gat afgeveegd wordt (bij wijze van spreken) en dat wij als geïnteresseerde fans die hun laatste centje uit hun zak toveren worden genegeerd.
Die tendens is ook merkbaar in de 'fanclub' wat nu is verworden tot een machtig wapen van de marketing afdeling.

Dus zo ook de test in Silverstone dit jaar.
Ik vond dat ze jullie allemaal je geld moesten terug geven. Heel eerlijk.
Ik vond echt dat dat het toppunt van schande was wat betreft fan-behandeling.
Het heeft mij zelfs doen twijfelen of ik wel lid wilde blijven van zo een 'club'.
Maar de loyaliteit tegenover Stephanie, vooral tegenover haar, heeft me toch weer een jaartje over de brug gehaald.

Waar ging dit nu over.

Wel nogmaals, de fanbehandeling op het circuit is nul. Nul komma nul.
En Nancy en Ina waren daar de dupe van deze zomer.
Natuurlijk was het tof om weer eens F1 autos te zien.
Maar de echte, hele echte reden, dat Nancy en Ina een vliegtuigticket boekten, 87 pond naar Engeland stuurden...was om Kimi, David, Alex of zelfs Pedro te zien. Zoals het vroeger was hé, Nancy?!
Maar niks, zelfs geen recente auto maar een showcar. Waarschijnlijk dezelfde die in New York stond (;)). Meer niet.
Oh ja, en natuurlijk dat winkeltje met hun fanspullen.
Meer niet.

Zoals je al zegt, Nancy, volgend jaar betaal je gewoon de inkom in Silverstone (zoals de meeste Engelse vrienden van mij doen). Dan ben je er vanaf met een paar pond en de rest regel je gewoon ter plekke.
Risicoloos en betaalbaar.

Wij zijn niet meer dan een hulpmiddel in het hele corporate gebeuren wat de F1 geworden is.
Niet meer dan een vlekje, liefst allemaal in verschillende kleuren, op de grauwe tribunes.
Een stuk decor.
En ik wil niet als decor door het leven gaan. Zeker niet als ik dan ook nog veel, heel veel geld moet betalen om decor te mogen zijn.

F1, time to react.

PS. De Kimi fanclub heeft dit al na één jaar ingezien en is aan het kijken of ze iets kunnen doen.
Dat bedoel ik dus met voeling met de fans houden.
Trouwens, Nancy, is Ina geen lid?!
mijn gedacht op www.eze.be

Martin

Ik begrijp dat je niet terugkeert bij de F1Pits.net.
Je standpunt kan ik goed begrijpen.
Jammer Luc, maar ik respecteer je mening.
Mocht het weer eens gaan kriebelen, aarzel niet.

Moet ik dit item sluiten Luc?

Luc

Sorry Martin (en alle fans ;)) ik kan (of wil) me niet engageren zoals in het verleden.
Maar ik kan wel sporadisch, als de dingen kriebelen, via het forum mijn mening de wereld in spugen.

Deze topic, je mag doen wat je wil. Maar hij mag wat mij betreft blijven leven. Heel stillekes dan.

Toch bedankt, allen. Ik hoop dat ik je niet al te erg teleurstel? :oops:
mijn gedacht op www.eze.be

Mikacouli

Citaat van: LucSorry Martin (en alle fans ;)) ik kan (of wil) me niet engageren zoals in het verleden.
Maar ik kan wel sporadisch, als de dingen kriebelen, via het forum mijn mening de wereld in spugen.

Deze topic, je mag doen wat je wil. Maar hij mag wat mij betreft blijven leven. Heel stillekes dan.

Toch bedankt, allen. Ik hoop dat ik je niet al te erg teleurstel? :oops:

Een beetje wel maar ik begrijp je beslissing volkomen. :wink: