De Golf GTI komt terug!

Gestart door MisterY, 09 september 2003 - 01:56:27

« vorige - volgende »

MisterY






CitaatEr is over de nieuwe Golf al heel wat geschreven, nog vóór hij in Frankfurt op het podium staat. Maar VW laat er geen gras over groeien en geeft aan dat er ook weer een GTI op komst is aan de hand van een studiemodel, dat óók op de IAA te zien is.

De eerste Golf GTI kwam al weer bijna 30 jaar geleden op de markt, in 1975. Hij was de oervader van alle GTI's van andere merken. Geen wonder natuurlijk dat Volkswagen ook van de Golf V weer een GTI-versie gaat uitbrengen. De voorloper van die nieuwe versie laat VW nu zien in de vorm van een ontwerpstudie. Daarbij is de geschiedenis niet vergeten en is de concept car gespoten in dezelfde kleur rood als de eerste GTI. Daarom ook heeft hij een zwarte grille met een rode rand en is hij duidelijk te onderscheiden van de andere versies van de Golf V. Net als destijds heeft hij zwarte bumpers en spatbordverbreders, zwarte strepen op de zijkanten,  en een zwarte omranding van de achterruit, en een sterk geaccentueerde dakspoiler en verchroomde uitlaateindstukken.
Net als bij de concept R die op 1 september werd onthuld, heeft de GTI een voorpartij met een duidelijke v-vorm. Grote luchtinlaten in de bumper moeten zorgen voor de luchttoevoer naar de nieuwe FSI-Turbomotor.
In deze ontwerpstudie heeft VW ook het interieur van de nodige retro-GTI-trekjes voorzien. Zo zijn de sportstoelen bekleed met zwarte stof met gekleurde strepen, heeft het sportstuur drie dubbele spaken en heeft de knop van de schakelpook de vorm van een golfbal.
De dorpellijsten, pedalen en voetensteun zijn van geborsteld aluminium. GTI-logo's ontbreken in dit showmodel evenmin. Ze zijn verwerkt in de hoofdsteunen en in de verticale spaken van het net leer beklede stuur.
Welke krachtbron Volkswagen precies voor ogen heeft om in de GTI te bouwen, is nog niet bekend. Wél zegt VW dat het een FSI-turbomotor is met 200 pk, die is gekoppeld aan de DSG-bak  Hoe groot de kans is dat hij komt? Groot. Volkswagen is bezig met tests en voorbereidingen en hoopt op de Salon in Parijs, volgend jaar september de productieversie te laten zien.
bronnen: www.autoweek.nl en www.autovisie.nl

Wutputt

Deze ziet er een serieus pak beter uit als de standaard Golf (die mijn niet echt kon bekoren). Zeker het interieur met de sportieve toesten en het sportstuur!

Deze zou ik wel willen hebben.
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn't exist.

Racegirl

Ik vind hem helemaal niet mooi, zowel de voor- als achter lijkt op speelgoed!
You shoot me in a dream, you better wake up and apologize.

beffie

Citaat van: RacegirlIk vind hem helemaal niet mooi, zowel de voor- als achter lijkt op speelgoed!

lool speelgoed, wa duur speelgoed dan zelle  :lol:  :lol:
Beffie and it's not my real name

Back in F1REM - G4V
Hattrick - de scoorders IV.29