Ultieme Mercedessen: CL/S 65 AMG

Gestart door MS Fan, 20 augustus 2003 - 12:18:51

« vorige - volgende »

MS Fan



Mercedes kondigde in Genève al de komst aan van de CL 65 AMG, die met zijn V12 ruim 600 pk in huis heeft. Samen met de S 65 AMG staat hij nu klaar voor zijn marktintroductie.

De nieuwe CL 65 AMG en S 65 AMG zijn de snelste modellen die Mercedes-AMG heeft geproduceerd sinds zijn oprichting in 1968. Beide modellen zijn uitgerust met de nieuwe zesliter V12, die met een dubbele turbo een enorm vermogen en een machtig koppel levert. De nieuwe AMG-motor is gebaseerd op de 12-cilinder uit de S-klasse, waarvan de cilinderinhoud is vergroot van 5513 tot 5980 cc en er verder tal van andere wijzigingen zijn toegepast, zoals het vergroten van de cilinderboring en het verlengen van de slag van de krukas, en het verhogen
van de druk van de turbo's tot 1,5 bar. Met 612 pk en een maximum koppel van 1000 Nm bij 2000-4000 tpm accelereren beide versies in 4,4 s naar 100 km/h en bereiken ze een (afgeregelde) topsnelheid van 250 km/h. De kilometerteller gaat tot 350 km/h!
De motor is in zowel de CL als in de S gekoppeld aan de AMG Speedshift vijftraps automatische transmissie met handmatige bediening op het stuur. Om te zorgen dat de transmissie al die kracht nog aankan, is het maximum koppel elektronisch begrensd op 1000 Nm, maar als dat niet het geval was, zou het op 1200 Nm liggen. Ook de aandrijfassen en wiellagers zijn berekend op het hoge vermogen en koppel.



De beide AMG-versies zijn standaard uitgerust met Active Body Control (ABC) wielophanging en speciale AMG-veren en straffere dempers. ABS, Brake Assist, ASR en ESP completeren het geheel. Om te zorgen dat de snelle jongens ook vlot tot staan gebracht kunnen worden, zijn ze uitgerust met nieuwe high performance remsysteem van composietmateriaal met 8 zuigers per remklauw. AMG 19-inch
wielen met 245/50 ZR 19 banden vóór en 275/35 ZR 19 banden achter zorgen voor het contact tussen auto en weg.
Het exterieur van de CL 65 AMG en de S 65 AMG heeft de typische AMG-styling, met zijskirts en bumperspoilers vóór en achter. Een verchroomd ´V12 Bi-turbo´ embleem op de voorschermen verraden de potentie van deze auto´s, terwijl de twee verchroomde uitlaateindstukken de achterkant een extra sportief tintje geven.
Het interieur is afgewerkt met hout en exclusief, deel geperforeerd, nappaleer, dat in drie kleuren beschikbaar is. AMG sportstoelen met biezen zijn elektrisch verstelbaar en verwarmbaar en bieden optimale steun.
De CL 65 AMG is te bestellen vanaf december, de S volgt begin 2004. Prijzen zijn nog niet bekend.



Kwijl ... kwijl ... kwijl ... kwijl ... kwijl ... kwijl ...
A sick mind is a true delight ...

Mikacouli

Onbetaalbaar.Prachtige wagen.kwijl,kwijl,kwijl,.. :P

Kimi

Ik zou mij direct enen bestellen, maar ik mis nog een onbelangrijk ding...
Het geld  :roll:  :D

Racegirl

Ik ben een die-hard Mercedes-fan, maar toch vind ik de achterkant niet chique genoeg... maar ben er wel van overtuigd dat het er plezier moet zijn om er mee te rijden!!!
You shoot me in a dream, you better wake up and apologize.

JVA

De velgen trekken op degene die ik nu heb.

De wagen zou ik .... niet moeten hebben.

Wutputt

Het grappige is dat Brabus een weekje eerder zijn V12 biturbo versies van de S en de SL heeft voorgesteld. Ongeveer het zelfde vermogen en koppel (op een meer prutsje na). Enkel zijn deze versies niet begrensd op de gebruikelijke 'gentleman's agreed' 250km/u maar op respectievelijk 320 km/u en 310 km/u :shock:
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn't exist.

Lender

Zoals ik al gewend, wederom een prachtige wagen, maet wss weer een stevig prijskaartje :evil:
www.gamequarter.be -> Help de commnunity en registreer (je kan je account voor de site ook gebruiken voor het forum)