Grandioze Grand Tourer van Bentley.

Gestart door Martin, 18 juli 2003 - 11:26:32

« vorige - volgende »

Martin



Bentley is back! Dat was de conclusie na de recente overwinning van het Engelse merk in de 24-uursrace van Le Mans. Eén van de twee doelstellingen die Frans-Josef Paefgen, in vroeger tijd Audi-baas maar nu de scepter zwaaiend over Bentley Motors, voor dit jaar had. De andere?

Is Bentley nog wel een Engels merk? Een vraag waar je bij de introductie van deze nieuwe Continental G(rand) T(ourer) niet omheen kunt. Hij wordt weliswaar geheel in Crewe geassembleerd, maar de carrosserieën komen kant en klaar gespoten uit Mosel in Duitsland. Vlak bij Zwickau, waar vroeger (kan het markanter?) Trabantjes in elkaar werden gezet. En de W12 motor is echt dezelfde krachtbron die onder meer ook in de superluxueuze Volkswagen Phaeton wordt gebruikt. Weliswaar wordt ook die twaalfcilinder geheel in Engeland gemonteerd en heeft-ie dankzij twee KKK-turbocompressors en tussenkoelers nu een veel hoger vermogen van 411 kW/560 pk, bij een maximum koppel van maar liefst 650 Nm, maar de basis is wel degelijk door Duitse ontwikkelaars bedacht. Ook de werkelijk perfect schakelende zestraps automatische transmissie van ZF kennen we uit andere VW-producten, terwijl het gebruikte vierwielaandrijvingssysteem van de nieuwe Continental GT (permanent met middelste Torsensperdifferentieel) evenmin als een fonkelnieuwe techniek kan worden gezien.

MisterY

Ik heb die al live gezien op het autosalon van Parijs, echt een prachtige wagen :!:  :D  Maar wat wil je, hij is dan ook ontworpen door onze landgenoot (alé, voor de Belgen toch) Dirk Van Braeckel! :)  :wink: