Amerikaan met Duits bloed.

Gestart door Martin, 11 juli 2003 - 14:30:12

« vorige - volgende »

Martin

Slechts 24 maanden kostte het Chrysler om van het in Detroit 2001 geshowde Crossfire-prototype een serierijp product te maken. De snel ogende sportcoupe wordt inmiddels op de Amerikaanse thuismarkt verkocht en zal dit najaar ook op de Europese wegen rijden. Twee jaar, da's niet veel, maar het Crossfire-dna was dan ook al bepaald. De wagen is grotendeels gebaseerd op de SLK van DaimlerChrysler-concerngenoot Mercedes. Het is qua ontwerp een echte Chrysler, maar met veel Duits bloed.


De Chrysler Crossfire heeft een imposante lijn, met een lange neus en bolle achterkant.

Wanneer je achter het stuur van de Crossfire stapt, vallen de overeenkomsten met de SLK ook subiet op. Je ziet Mercedes-schakelaars, een typische Mercedes-stuurverstelling en zelfs het vierkante lange asbakje is hetzelfde als in de SLK. Zo origineel als de buitenkant is, zo weinig werk is feitelijk van het interieur gemaakt. Alles ziet er wel netjes uit en het instrumentarium staat ook goed gegroepeerd, maar de materialen zijn hard en de binnenruimte is maar matig. Tot 1,80 meter zul je prinsheerlijk kunnen rondtoeren, maar wanneer je onverhoopt wat langer bent, wordt het (vooral wanneer je passagier bent) allemaal wat lastiger. De stoelen kunnen net niet ver genoeg naar achteren en je bent genoodzaakt om (wanneer de ledematen echt gevoelloos dreigen te worden) om je benen zo nu en dan in een wat vreemde krul bovenop het dashboard te leggen. Dat alles laat onverlet dat je met iets heel speciaals op stap bent. Bekijks volop met en voor de Crossfire, waar je ook bent. De 4,06 meter lange wagen (wielbasis 2,4 meter) is met zijn lange neus en smalle bolle achterkantje dan ook een markante verschijning. Designer Glenn Abbott legde uit dat er is getracht om zo min mogelijk van het in Detroit getoonde concept af te wijken. Dat was de auto die de mensen wilden en die zullen ze dan ook krijgen. De koplampen zijn alleen iets anders geworden en geven met hun dubbele design aan hoe Chrysler die ogen in de toekomst ook bij de andere modellen wil zien.


Het interieur ziet er netjes,
maar niet erg fantasievol uit,
veel stamt van de Mercedes SLK.


De Crossfire moet het gaan opnemen tegen auto's als de Audi TT, Porsche Boxster en de nieuwe Nissan 350 Z, zodat hij natuurlijk wel wat in z'n mars moet hebben.
Aan de uitrusting zal dat niet liggen, want Chrysler levert hem slechts in één uiterst complete versie. Maar zónder automatische airco, da's dan weer jammer. De standaard geluidsinstallatie is met z'n zes Infinity-luidsprekers erg indrukwekkend. In Amerika gaat-ie momenteel voor zo'n 35.000 dollar en wie dan de kale nettoprijs van 32.000 ziet die Europees geldt, zal denken dat alles nog best meevalt. In Duitsland wordt dat met belastingen echter al ongeveer 38.000 euro en wie onze BPM-gesel kent, kan zo uitrekenen dat de Nederlandse importeur hem onmogelijk onder de 50 mille zal kunnen houden.

[img]http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/images/11507.1.gen.jpg[/im

Dat zal volgens de importeur ongeveer 350 Nederlanders er niet van weerhouden om er dit en volgend jaar eentje aan te schaffen. De wagen zal in oktober leverbaar worden, dit jaar komen er uit Osnabrück nog 80 exemplaren naar Nederland. In totaal zal Karmann er jaarlijks overigens 20.000 uitbraken, waarvan 85% naar de States zal worden verscheept.