Porsche 911 GT3 RS.

Gestart door Martin, 02 juli 2003 - 23:58:20

« vorige - volgende »

Martin

Na de allereerste RS in 1972 en de tweede in 1984 brengt Porsche in oktober de beruchte letters weer tot leven door een speciale, lichtgewicht uitmonstering van de 911 GT3 uit te brengen. Hij kenmerkt zich door de historische witte koetswerkkleur in combinatie met een rood of blauwe striping op de flank en dito gekleurde velgen.



Slechts 200 exemplaren bouwt Porsche van de kakelverse GT3 RS. Genoeg om de auto volgens de nieuwe GT-reglementen te homologeren als racewagen. Het verklaart direct waarom de RS van de 21e eeuw is uitgerust met een volledige rolkooi. Tegelijkertijd is de civiele racewagen lichter gemaakt, onder meer door de toepassing van een speciaal lichtgewicht achterraam en voor- en achterklep van carbon fibre. De totale gewichtsbesparing bedraagt 50 hele kilogrammen, wat het totaal met een volle 90 liter tank op 1.360 kg brengt.



Motorisch is de RS identiek aan de GT3 die als basis dient. Dus met 3,6 liter zescilinder boxermotor waaruit 381 pk wordt geput. De topsnelheid komt echter door enkele aërodynamische aanpassingen en modificaties aan de versnellingsbak op 306 km/h te liggen en de sprint van stilstand naar 200 km/h voltrekt het civiele witte racemonster in minder dan veertien tellen. Tot 100 km/h duurt slechts 4,4 seconden.


Porsche vraagt voor de 911 GT3 RS een prijs van 104.000 euro exclusief de (on)nodige belastingen. In Nederland kost het apparaat volgens ons meer dan 160.000 euro. Geïnteresseerden dienen snel te reageren, want Porsche gaat de 200 exemplaren op, Amerika en Canada na, al haar exportmarkten aanbieden.


JVA

Mooie wagen. Zou graag met zo een beestje eens een ritje maken.
Ik heb al wat PK onder mijn gat, maar dat moet toch nog wat anders zijn. 8)  8)

Mikacouli

:shock:  :shock:  :shock:  :shock:  :shock:  :shock:  :shock: Gen normale wagen.Echt fantastisch mooi.

Jasper

Sorry, ik ben een dwarsligger. Maar ik vind hem lelijk.

MisterY

Citaat van: JasperSorry, ik ben een dwarsligger. Maar ik vind hem lelijk.

Wat vind je juist lelijk, de Porsche 911 of de kleur? Ik veronderstel het laatste. Ik zie hem ook niet graag in het wit met een rode of blauwe striping en gekleurde velgen. Maar daar is het in deze Porsche niet echt om te doen, hier gaat het puur over de prestaties en het feit dat het de straatversie is van de GT-racewagen. En hij zal wel weer legendarisch worden, de GT3 RS, zoals zijn voorgangers. :wink:

Lender

een prachtige wagen, zoals we wel gewoon zijn van Porsche, Alhoewel ik de Porsche boxter mooier vind. Tis natuurlijk ook 1 van mijn lievelingswagens.
www.gamequarter.be -> Help de commnunity en registreer (je kan je account voor de site ook gebruiken voor het forum)

Mikacouli

Citaat van: Lendereen prachtige wagen, zoals we wel gewoon zijn van Porsche, Alhoewel ik de Porsche boxter mooier vind. Tis natuurlijk ook 1 van mijn lievelingswagens.

de Porche Boxter vin ik de lelijkste Porche.Zo zie je maar dat smaken kunnen verschillen.Hij ziet er volgens mij minder cool uit.En veel lichter.

MisterY

Citaat van: Mikacouli
Citaat van: Lendereen prachtige wagen, zoals we wel gewoon zijn van Porsche, Alhoewel ik de Porsche boxter mooier vind. Tis natuurlijk ook 1 van mijn lievelingswagens.

de Porche Boxter vin ik de lelijkste Porche.Zo zie je maar dat smaken kunnen verschillen.Hij ziet er volgens mij minder cool uit.En veel lichter.

De Porsche Boxster is ook lichter. :wink:  Maar ik kan u verzekeren, het is echt heerlijk om daar eens mee te rijden, alleen al van zijn baanvastheid en wegligging sta je stomverbaasd te kijken!

Eric

Citaat van: JasperSorry, ik ben een dwarsligger. Maar ik vind hem lelijk.

Ik ben het voor een stuk eens met onze jonge knaap hier...veel vernieuwing zie je niet bij Porsche, het ene model is bijna gelijk aan het andere model.
De kleur die ze hier gekozen hebben is echt aartslelijk voor een Porsche. :(

Toch zijn het mooie wagens.