Vreemd nieuws.

Gestart door Martin, 22 juni 2003 - 10:40:10

« vorige - volgende »

Martin

Turk 145.024 jaar in cel om verduistering

Turkse aanklagers hebben celstraffen van tienduizenden jaren geëist tegen de hoofdverdachten in een van de grootste bankschandalen in Turkije.

De langste straffen, tussen de 87.010 en 145.024 jaar, zijn bedoeld voor twee telgen uit de zakenfamilie Uzan, een van de rijkste families van Turkije.

De eis van de aanklagers volgde op een maandenlang onderzoek naar verduistering en andere malversaties bij de Imar Bank. De bank is eigendom van de familie Uzan.Volgens de Turkse justitie heeft de Imar Bank een tekort van 5,2 miljard euro.

De bank zou ongeregistreerde rekeningen hebben lopen en valse schatkistcertificaten hebben verkocht. De Imar Bank moest afgelopen juli dicht.

Martin

Levenslang voor moord op Tom en Sonja

Twee mannen die in maart een Duitse broer en zus vermoordden, zijn maandag in Aken tot levenslange gevangenisstraf veroordeeld. De rechter achtte de twee mannen schuldig aan de ontvoering van en moord op de 11-jarige Tom en zijn 9-jarige zusje Sonja en aan seksueel misbruik van het meisje.

De veroordeelden (28 en 33 jaar oud) komen net als de kinderen uit Eschweiler, vlak over de grens met Limburg. Zij spraken in maart verkleed als politieagent de spelende kinderen aan en boeiden hen. Omdat ze Sonja wilden misbruiken en Tom daarbij stoorde, doodden ze hem. Zijn lichaam werd in een bos vlakbij Eschweiler gevonden. Sonja's lijkje werd een week later ongeveer 100 kilometer verderop gevonden.

Ze is vermoedelijk langdurig seksueel misbruikt. De daders hebben bekend dat ze daarna uiterst langzaam is gewurgd. De twee mannen zijn in april in Zwitserland aangehouden na tips van automobilisten, die hun auto herkenden van politieberichten. Ze legden snel daarna een volledige bekentenis af.

Ramses

Brugge: vader wildplasser trekt alarmpistool tegen restaurantuitbater

Een restaurantuitbater die tussenkwam toen een wildplasser vrijdagavond op het Simon Stevinplein in Brugge werd betrapt, kreeg van de vader van de wildplasser een pistool tegen het hoofd gedrukt. De man kon worden ingerekend. Hij zal zich voor de rechtbank moeten verantwoorden wegens bedreigingen. Het bleek wel om een alarmpistool te gaan.

De feiten vonden plaats toen de uitbaatster van een oliebollenkraam een wildplasser betrapte. De jongen deed alsof zijn neus bloedde waarop de uitbaatster een waterslang op de vervuiler richtte. Daarop kwam de vader van de wildplasser langs. Er ontstond wat tumult waarop ook andere restaurantuitbaters naar buiten kwamen. Eén van hen kreeg van de vader een pistool tegen het hoofd.

Uiteindelijk liepen hij en zijn zoon weg. Ze konden na een achtervolging in de aanpalende straten worden opgepakt door de politie. De vader had intussen zijn pistool weggegooid. Een toerist bracht het binnen in een restaurant. Het gaat om een alarmpistool.

Martin

België maakt huwelijk met Oranjes mogelijk

België grijpt de geboorte van de dochter van kroonprins Willem-Alexander en Máxima aan om een eeuwenoude wet af te schaffen. Daardoor wordt het mogelijk dat het nieuwe Oranje-prinsesje in het huwelijk treedt met een lid van het Belgische koningshuis.

"Ik zal dat morgen voorstellen bij een hoorzitting van de bevoegde parlementscommissie", zei de Belgische staatssecretaris Van Quickenborne maandag telefonisch. "Ik kan me niet voorstellen dat veel mensen daar bezwaar tegen hebben."

Daarmee moet een einde komen aan een decreet uit 1830 waarin elke band tussen de koningshuizen van Nederland en België werd verboden. In dat jaar verklaarde België zich onafhankelijk van Nederland. Het 'nationaal congres' was bang dat de prille zelfstandigheid verloren zou kunnen gaan met een koninklijk huwelijk. In de 19e eeuw waren huwelijken tussen leden van verschillende koningshuizen niet ongebruikelijk.

"Nu is het klimaat veel beter dan in 1830", vindt Van Quickenborne. Hij moet als staatssecretaris van Administratieve vereenvoudiging allerlei overbodige wetten afschaffen en het eeuwenoude decreet is er één van.

De Belgische kroonprins Filip kreeg afgelopen augustus een zoon: Gabriel.

Martin

Máxima weer slank in Madame Tussaud's

Prinses Máxima staat maandag weer als slanke vrouw in het wassenbeeldenmuseum Madame Tussaud's in Amsterdam. Direct na het bekend worden van de geboorte van de baby is de prinses 'ontzwangerd' en staat ze weer in de oorspronkelijke Frans Molenaar-creatie, aldus een woordvoerster.

Tot en met zondagmiddag stond er nog een zwangere Máxima is het wassenbeeldenmuseum. In de loop der tijd was ze stukje bij beetje aangedikt. Het is nog onzeker of er een beeld komt van het net geboren prinsesje.

Volgende week organiseert het wassenbeeldenmuseum allerlei activiteiten rondom het koningshuis. Er komt een nieuw beeld van koningin Beatrix. " De koningin heeft daarvoor recent een keer geposeerd in Paleis Huis ten Bosch ", zei de woordvoerster. Ook heeft zij zelf suggesties aangedragen voor de outfit.

Vanaf maandag kunnen bezoekers hun felicitaties achterlaten bij het beeld van Máxima. Ook in het Koninklijk Paleis op de Dam naast Madame Tussaud's kunnen mensen een felicitatieregister tekenen. Het paleis is daarvoor geopend van 13 tot 17 uur.

MS Fan

Twee Duitsers en een Ier ontvoerd in Iran

In Zuidoost-Iran zijn twee Duitsers en een Ier ontvoerd. Dat heeft de Iraanse politie bekendgemaakt. De drie toeristen waren naar verluidt met de fiets onder weg van Bam naar Zahedan in de Iraanse provincie Sistan-Baluchestan, vlakbij de grens met Pakistan, toen zij werden ontvoerd. De politie gaf verder geen details maar zei dat de zaak wordt onderzocht.
A sick mind is a true delight ...

MS Fan

Brits koppel staakt wereldreis voor vermiste kat

Mandy Lewis en Adam Fumagalli hebben hun wereldreis opgegeven voor de zoektocht naar hun kat. Het koppel gaf hun job op voor een wereldtrip maar daar, kwam een einde aan in Sydney. Na een telefoon naar het thuisfront en de boodschap dat de kat verdwenen is, keerden ze onmiddellijk terug naar het Engelse Herefordshire.
Molly maakte zo een abrupt einde aan de droom van haar baasjes. Het koppel stopte met werken om de wereld te verkennen. Toen ze aankwamen in het Australische Sydney, belde Mandy naar haar moeder. Zij vertelde haar dochter dat Molly gaan lopen was. Haar broer moest op de kat letten maar dat lukte niet en voor Mandy zat er maar één ding op: het eerste vliegtuig huiswaarts nemen. Ook de zoektocht naar een kat kan best spannend zijn.
A sick mind is a true delight ...

MS Fan

Roemeense slaapt al acht jaar niet meer

Maria Stelica (54) heeft nu al acht jaar geen oog meer dicht gedaan. De Roemeense kan de slaap niet meer vatten sinds het overlijden van haar moeder.

«Ik durfde eerst niet slapen omdat ik niet over mijn moeder dromen wilde», aldus Stelica.De dokters in Budeasa staan voor een raadsel. Ze kunnen het niet vatten dat Stelica al acht jaar niet meer geslapen heeft. De wakkere vrouw reikt zelf de verklaring voor haar slapeloosheid aan. «Ook al was ik in het begin doodmoe, ik kon maar niet slapen. Ik wilde ook niet omdat ik schrik had voor nachtmerries over mijn overleden moeder. Toen ik die angst overwonnen had, kon niets nog helpen. Ook slaappillen niet», aldus Stelica. Dokters onderzochten de vrouw en bevestigen haar verhaal maar ze vinden geen verklaring voor het fenomeen.
A sick mind is a true delight ...

MS Fan

Duitse prostituee wordt euromiljonair en wint recordbedrag

Claudia Drexelius (40) heeft in Duitsland «Word Euromiljonair» gewonnen met een recordbedrag. De Duitse won 469. 582 euro met de televisiequiz, maar haar geluk was van korte duur. Kijkers reageerden omdat ze haar kenden, ze waren klanten van Drexelius.

«Dankzij de quiz kan ik nu een einde maken aan mijn bestaan als prostituee», aldus Drexelius. Tien miljoen kijkers zagen hoe Drexelius het recordbedrag in de wacht sleepte. Het duurde niet lang voor de eerste reacties bij RTL binnen liepen. De bellers waren klanten van Drexelius. Ze belden met info en speelde de makers het internetadres van de prostituee door.

Claudia Drexelius bekende en maakte meteen duidelijk dat het winnen van de show haar een nieuw bestaan verzekerde. «Ik ben er niet fier op dat ik als hoer mijn kost verdienen moest, maar ik had geen keuze. Mijn vriend verliet me toen ik dertig was. Ik had geen opleiding en geen inkomen meer, enkel schulden. Zo kwam ik in de business terecht. Nu ik gewonnen heb, hoef ik niet meer te werken», besluit Drexelius.
A sick mind is a true delight ...

MS Fan

Vijf agenten gewond na vechtpartij in Amsterdam

Bij een arrestatie in een woning aan de Pelikaanstraat in Amsterdam zijn maandag vijf agenten gewondgeraakt. Ze probeerden een 30-jarige man op te pakken, na aangifte van huiselijk geweld. Maar de man liet zich niet zomaar pakken en beet flink van zich af. Ook zijn moeder en twee broers kwamen hem helpen.

De man wilde eerst uit het raam springen, waarna een raam sneuvelde en de scherven in het rond vlogen. Daarop ontstond er een vechtpartij tussen de agenten en familieleden en werd er met het interieur van de woning gegooid. De agenten konden de vier uiteindelijk met veel moeite en met behulp van pepperspray oppakken.

De agenten zijn aan diverse verwondingen in een ziekenhuis behandeld.
A sick mind is a true delight ...

MS Fan

Dodelijke steekpartij na opmerking over fietser

De man uit Rotterdam die op 23 november overleed aan de gevolgen van een steekpartij, is waarschijnlijk neergestoken vanwege enkele opmerkingen die hij maakte tegen de dader. Dit meldde de politie, die de zaak onderzoekt, vandaag.

Uit onderzoek bleek dat het slachtoffer naar huis liep na een avondje stappen. Onder het lopen belde hij een vriendin met zijn mobiele telefoon. Zij hoorde dat de man praatte met een passerende fietser. De man zei: "jee, die is behoorlijk van het paadje af". Toen de vrouw aan de telefoon vroeg of hij een bekende tegenkwam, zei hij: "nee joh, er fietst hier een gek". Ze hoorde hem tegen de fietser zeggen: "kijk uit man, dadelijk val je nog".

Aan geluiden door de telefoon hoorde ze dat er gevochten werd. Na een gesmoorde kreet werd de verbinding verbroken. Even na zes uur werd het slachtoffer gevonden door voorbijgangers. Hij was ter plaatse overleden aan meerdere steekwonden en beroofd van zijn telefoon en portemonnee.
A sick mind is a true delight ...

MS Fan

Varkens veroorzaken brand in Cambodja

In Cambodja is een 37-jarige man om het leven gekomen, nadat varkens een brand in zijn huis hadden veroorzaakt. Zijn 32-jarige vrouw werd met brandwonden opgenomen in het ziekenhuis. De drie kinderen van het echtpaar waren op het moment van de brand niet thuis.

De varkens hadden schijnbaar honger en trokken op zoek naar voedsel de keuken van het huis in. De man en vrouw waren vergeten het hok af te sluiten. De varkens gooiden daarbij een vat met stookolie om dat vlam vatte, waarna het huis binnen luttele ogenblikken in lichterlaaie stond.
A sick mind is a true delight ...

MS Fan

Porsche in gebruik als brandweerauto

Bietigheim-Bissingen, een plaats in Duitsland die goed te vergelijken is met bijvoorbeeld Wassenaar in Nederland, heeft sinds maandag een nieuwe brandweerauto in gebruik genomen: een vuurrode Porsche Cayenne. De auto, die in de goedkoopste uitvoering zelfs in Duitsland nog bijna 50.000 euro kost, is bedoeld voor verplaatsing van de brandweercommandant.

Deze mobiele versterking geeft de vrijwillige brandweer van het Zuid-Duitse plaatsje nu de mogelijkheid met ruim 210 kilometer per uur uitrukken, zo meldde de Duitse televisie. De speciaal voor z'n taak uitgeruste Porsche zal ongetwijfeld enige jaloerse blikken trekken bij de brandweercommandanten in andere, meer armlastigere Duitse gemeenten. Zo moet de brandweercommandant van de Noord-Duitse stad Hamburg het bijvoorbeeld doen met de veel goedkopere Smart.
A sick mind is a true delight ...

MS Fan

25 Mensen onwel in Rotterdamse discotheek

In een discotheek in Rotterdam zijn maandagavond 25 mensen op de dansvloer onwel geworden. De politie vermoedt dat ze door een mankement aan de verwarming koolmonoxyde hebben ingeademd. De brandweer en de GGD waren snel ter plaatse in de disco aan de Schiehaven, maar geen van de aanwezigen raakte buiten kennis. De discogangers hebben inmiddels het pand verlaten.
A sick mind is a true delight ...

MS Fan

Osbourne zwaargewond

Ozzy Osbourne is maandag zwaargewond geraakt na een botsing in een terreinwagen op zijn landgoed in Buckinghamshire. Hij heeft een spoedoperatie ondergaan en is inmiddels buiten levensgevaar, zo heeft zijn publiciteitsagent Cindy Guagenti laten weten.

Volgens Guagenti heeft de Britse rocker een sleutelbeen, zes ribben en een wervel in zijn nek gebroken. Hij moest met spoed worden geopereerd omdat het gebroken sleutelbeen de bloedtoevoer naar zijn arm afsneed. Ook hebben de behandelende artsen een bloeding in een van zijn longen gestelpt.

Het concert van de hardrocker op 17 januari in Ahoy' in Rotterdam lijkt nu van de baan. Het concert was al twee keer uitgesteld omdat Osbourne al twee jaar last heeft van een zenuwtrek.

Ozzy Osbourne, die vorige week 55 jaar werd, staat bekend om zijn vroegere uitbundige en vooral ongezonde levensstijl van alcohol en drugs. Hij en zijn gezin zijn wereldberoemd geworden door de reality-serie The Osbournes (MTV).
A sick mind is a true delight ...