Vreemd nieuws.

Gestart door Martin, 22 juni 2003 - 10:40:10

« vorige - volgende »

Martin

Concert nazi-muziekgroep afgelast

Het concert van de Kroatische muziekgroep Thompson, dat zaterdagavond in de Docklandshal op het NSDM-terrein in Amsterdam-Noord zou plaatsvinden, is afgelast. De Stichting Kynetisch Noord heeft dit besloten, omdat de groep nazi-sympathieën aanhangt. Zo heeft zanger Marko Perkovic Thompson tijdens eerdere concerten de Hitlergroet gebracht.

De organisatie rekende op 2000 tot 4000 mensen die het concert zouden bijwonen. In de voorverkoop zijn ongeveer vijfhonderd kaarten verkocht. Uiteindelijk kwamen honderden mensen voor niets naar het NSDM-terrein. Uit voorzorg was de politie op het terrein aanwezig om het verkeer en de groep teleurgestelde mensen in goede banen te leiden. Veel fans kwamen met bussen uit België en Duitsland en konden niet tijdig worden ingelicht. Er gaan geruchten dat het optreden zondag in Rotterdam alsnog gaat plaatsvinden.

Martin

Lange celstraffen dringen illegale cd's en dvd's terug

Bendes brengen steeds minder illegale cd's en dvd's in omloop. Dat is het gevolg van lange celstraffen die de rechter oplegt. Dat zegt de Stichting Brein, die zich bezighoudt met de juridische aanpak van illegale cd's en dvd's. Brein is daarom verheugd met de veroordeling van een negenkoppige criminele bende door de Utrechtse rechtbank.

De rechtbank legde deze week celstraffen op tot dertig maanden en boetes tot 50.000 euro voor de productie van ruim 400.000 illegale schijfjes.

Het openbaar ministerie wil ook dat de drie hoofddaders tienduizenden euro's criminele winst afdragen aan de staat. Directeur T.Kuik van Stichting Brein: ,,Er zijn sinds 1998 80 procent minder illegale schijfjes op de markt gezet door de georganiseerde misdaad. Dat komt echt doordat ze vaker worden gepakt en de straffen aanzienlijk zijn.''

De negenkoppige bende uit onder meer Soest en Soesterberg is volgens Kuik een 'grote vis'. De mannen produceerden onder meer de bekende illegale software-verzamelcd's Crazy Bites en Twilight.

Officier van justitie H. Rutgers overweegt nog om tegen de straffen van de bendeleden in hoger beroep te gaan. De opgelegde celstraffen zijn anderhalf jaar lager dan geëist.

Martin

Mogelijk voogdij-zaak tegen Jackson

De ophef rond de Amerikaanse zanger Michael Jackson lijkt over te slaan op zijn drie kinderen. Een bekende advocaat in Los Angeles gaf vrijdag te kennen dat ze de kinderbescherming wil inschakelen om Jackson uit de ouderlijke macht te laten zetten.

"De uithuisplaatsing van de kinderen van de heer Jackson hoeft niet of zou niet plaats moeten hebben pas nadat er uitspraak is gedaan in de strafrechtelijke zaak", aldus Gloria Allred. "De autoriteiten hebben het recht en de plicht kinderen die substantieel gevaar lopen te beschermen, zelfs voordat iemand strafrechtelijk is veroordeeld of vrijgesproken", meent de juriste

De kinderen van drie, vijf en zes jaar oud zouden meteen elders ondergebracht moeten worden, vindt Allred. Het Openbaar Ministerie heeft laten weten dat alleen de kinderrechter in dergelijke zaken beslissingen kan nemen over de ouderlijke macht en uithuisplaatsing.

Om aan alle aandacht te ontsnappen vertrok Jackson donderdag al weer uit Californië met bestemming Las Vegas in de staat Nevada. Hij heeft zich daar bij familieleden gevoegd.

Martin

Elizabeth furieus op vernielal Bush

De Britse koningin Elizabeth is furieus op de Amerikaanse president Bush omdat hij en zijn gevolg het zorgvuldig onderhouden gazon van Buckingham Palace hebben beschadigd. Dat meldde de Sunday Mirror. De zondagskrant citeert anonieme bedienden die zeggen dat ze de koningin "nog nooit zo kwaad hebben gezien".

Bush en zijn vrouw brachten vorige week een staatsbezoek aan Groot-Brittannië. Het paar logeerde op Buckingham Palace in Londen. Na afloop van het vierdaagse bezoek bleek dat de presidentiële helikopter en twee begeleidende helikopters h-vormige afdrukken hebben achtergelaten in het gras.

Verder zouden bomen en struiken zijn vernield door de enorme luchtverplaatsing van de rotorbladen. Leden van de Secret Service, de veiligheidsdienst rond Bush, zouden zonder uit te kijken door de koninklijke tuin zijn gebanjerd en talloze zeldzame planten hebben vertrapt.

Uit voorzorg had Elizabeth haar koninklijke flamingo's tijdelijk elders laten onderbrengen. Maar door de plaatsverwisseling zouden de grote steltpotige waadvogels een ernstig trauma hebben opgelopen.

De Britse koningin is overigens niet van plan de kosten voor de geleden schade op Bush zelf te verhalen. Ze zou een pittige rekening naar de Britse premier Blair hebben gestuurd.

Martin

Eerste gen-huisdier

In de Verenigde Staten is vanaf januari voor het eerst een genetisch gemanipuleerd huisdier te koop, een lichtgevende vis. Dit heeft de krant Los Angeles Times zaterdag gemeld.

De zogeheten GloFish is een zebravis waarbij koralengenen zijn ingeplant. Al bij zwakke lichtinval moet GloFish felrood gaan oplichten, aldus producent Yorktown Technologies.

De firma wil de vis niet buiten de VS verkopen. De gezondheid van de zebravis zou niet lijden onder de genetische manipulatie.

Martin

Paus bezorgd over Belgische kerk

De paus is bezorgd over de katholieke kerk in België. De kerk verliest in het land veel leden en er zijn steeds minder priesters. Bovendien is de leider van de katholieke kerk niet te spreken over de Belgische wetten die euthanasie en homohuwelijken toestaan.

Dat heeft de paus zaterdag gezegd tegen een bezoekende delegatie van de Belgische bisschoppen, onder leiding van aartsbisschop Danneels. De aartsbisschop erkent dat zijn kerk betere tijden heeft gekend en dat er een tekort is aan priesters.

Wat betreft de pauselijke kritiek op de wetten, vindt Danneels dat de kerkleider zich niet mengt in de Belgische politiek. "De paus mag tegen mij zeggen wat hij vindt", aldus Danneels. "Ik ben niet de regering of het parlement, gelukkig niet."

Martin

Strip

Een strip hoort in een 'Raar Nieuws' rubriek.
Net als in de krant.
Dus (bijna) dagelijks een leuke strip van Hermanus.


Martin

Misdaad in Utrecht kan 30 procent omlaag

De misdaad in de provincie Utrecht kan in vier jaar tijd met 30 procent omlaag als Utrecht de veiligheidsaanpak uit de Noord-Engelse stad Newcastle upon Tyne overneemt. Dat zegt hoofdcommissaris Vogelzang van het politiekorps van de regio Utrecht.

Hij begeleidde deze week een zestigkoppige Utrechtse delegatie van burgemeesters, politie en openbaar ministerie op werkbezoek naar de Noord-Engelse voorbeeldstad Newcastle upon Tyne.

In Engeland moeten politie, gemeente, scholen en welzijnswerk samenwerken aan veiligheid in de buurt. Dat is vastgelegd in een wet. Wie zich er niet aan houdt, kanworden gekort op subsidies of desnoods voor de rechter worden gesleept.

Newcastle gaat een stap verder. Daar hebben ook woningcorporaties, bedrijven en buurtbewoners hun aandeel in het veilighouden van de stad. Zo betalen winkeliers in het centrum contributie voor camera's en portofoons in hun zaak. Die hebben een directe verbinding met de politie.

En bijvoorbeeld een vrouwenbelangengroep moet 180 vrouwen een zelfverdedigingscursus laten volgen. Ook in Newcastle geldt: wie zijn verantwoordelijkheid niet neemt, verliest een deel van z'n budget of wordt vervolgd.

Vogelzang wil dat ook in de provincie Utrecht alle betrokkenen harde afspraken maken over een gezamenlijke veiligheidsaanpak. Burgemeester Brouwer van Utrecht, tevens korpsbeheerder van de regiopolitie Utrecht: ,,In Engeland is niet de vraag óf je samenwerkt, maar hóe je samenwerkt. Hier is dat te vrijblijvend.'' Ook het openbaar ministerie steunt de Engelse aanpak.

Martin

Weer seriemoordenaar in China opgepakt

In China is opnieuw een vermeende seriemoordenaar gearresteerd. De 29-jarige man zou zeventien tieners hebben vermoord. Het is de derde keer deze week dat een seriemoordenaar is opgepakt.

De man zou sinds september 2001 zeventien tieners hebben opgepikt in gokhallen en internetcafés. Hij beloofde ze thuis leuke trucjes te kunnen bijbrengen. Maar eenmaal in zijn huis vermoordde hij de kinderen.

Eerder deze week is een Chinees opgepakt die uit liefdesverdriet 65 mensen had neergestoken. Ook werd bekend dat een andere man 25 tieners had vermoord.

Martin

Herdenking veertigste sterfdag John F. Kennedy

Veel Amerikaanse televisiezenders willen zaterdag groots uitpakken met de veertigste sterfdag van president John F. Kennedy. De Amerikaanse overheden doen daarentegen weinig aan de herdenking van de moord op de president op 22 november 1963 in Dallas.

President Bush liet vrijdagavond laat een communiqué uitgaan waarin hij stelde dat ,,het gevoel van verlies de tand des tijds heeft doorstaan''. De nagedachtenis aan John F. Kennedy zorgt nog steeds voor gevoelens van trots in de Verenigde Staten, aldus de president. ,,We herinneren ons met veel affectie en respect de charmante en waardige handelswijze'' van Kennedy.

Martin

Zwarte Pieten plegen overval in Amsterdam

Dit keer was het geen speelgoedtuig dat als cadeau uit de zak kwam, maar een echt vuurwapen waarmee zaterdagmiddag twee mannen als zwarte Piet verkleed, een postkantoor in Amsterdam-West wilden overvallen.

Een politiewoordvoerder zei dat de twee pieten het postkantoor aan de Reinier Engelmanstraat zonder buit hebben verlaten. Het is volgens de woordvoerder nog onduidelijk waardoor de overval mislukte.

Martin

Rijles naar 40 euro

Rijles kost met ingang van het nieuwe jaar rond de 40 euro per uur. Over de afgelopen acht jaar is er sprake van een prijsstijging van pakweg 50 procent.

Volgens K. Wijdooge van het vakblad Rij-instructie is 40 euro een eerlijke prijs voor een uur lessen, als bedrijven uit de kosten willen komen en er nog iets over willen houden. Wijdooge vindt dat het uit moet zijn met 'flauwekulprijzen'. ,,Rijschoolhouders moeten wel worden betaald voor het werk dat ze leveren. Met een bodemprijs kan geen kwaliteit worden geleverd.''

Brancheorganisaties als de Bovag durven zich traditioneel niet over lesprijzen uit te spreken, omdat ze bang zijn voor de Nederlandse Mededingingsautoriteit. Een prijsoordeel zou deze instelling immers kunnen zien als een manier van kartelvorming.

PS. Mijn rijlessen koste Fl. 12.50 per uur. (+/- 5 Euro)
Maar dat was 30 jaar geleden.

sledge

Citaat van: MartinRijles naar 40 euro

Rijles kost met ingang van het nieuwe jaar rond de 40 euro per uur. Over de afgelopen acht jaar is er sprake van een prijsstijging van pakweg 50 procent.

Volgens K. Wijdooge van het vakblad Rij-instructie is 40 euro een eerlijke prijs voor een uur lessen, als bedrijven uit de kosten willen komen en er nog iets over willen houden. Wijdooge vindt dat het uit moet zijn met 'flauwekulprijzen'. ,,Rijschoolhouders moeten wel worden betaald voor het werk dat ze leveren. Met een bodemprijs kan geen kwaliteit worden geleverd.''

Brancheorganisaties als de Bovag durven zich traditioneel niet over lesprijzen uit te spreken, omdat ze bang zijn voor de Nederlandse Mededingingsautoriteit. Een prijsoordeel zou deze instelling immers kunnen zien als een manier van kartelvorming.

PS. Mijn rijlessen koste Fl. 12.50 per uur. (+/- 5 Euro)
Maar dat was 30 jaar geleden.

Ik heb €955 voor 20 uur betaald....  :roll:
Ik leef ook nog (een (heel klein) beetje)

McChouffe

Citaat van: sledge
Ik heb €955 voor 20 uur betaald....  :roll:

Ik heb niks betaald. Alles geleerd met mijn pa. En er dan nog van den eerste keer door ook  8)

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

sledge

Citaat van: WebMachine
Citaat van: sledge
Ik heb €955 voor 20 uur betaald....  :roll:

Ik heb niks betaald. Alles geleerd met mijn pa. En er dan nog van den eerste keer door ook  8)

Wanneer was dat? Je moet toch minstens enkele lessen volgen? Of ben ik mis?
Anyway, ik moest snel alleen kunnen rijden, dus was dit de enige oplossing
Ik leef ook nog (een (heel klein) beetje)