De nieuwe Citroën C2.

Gestart door Martin, 07 mei 2003 - 19:15:24

« vorige - volgende »

Martin

Met de presentatie van de C2, zoals die hier voor de eerste maal wordt getoond, completeert Citroën haar modellenoffensief in de compacte klasse, dat alweer een jaar geleden werd gestart met de C3. De derde telg, want ook de C3 Pluriel dient tot het aanvalstrio te worden gerekend, staat op hetzelfde platform als de C3, maar beschikt over een ingekorte wielbasis, afgenomen wagenlengte en diverse exclusieve carrosseriedelen voor een geheel eigen gezicht.


De C2 is 19 cm korter dan de vijfdeurs C3.

Met de C3 is Citroën de strijd aangegaan met modellen als de Volkswagen Polo, Renault Clio en Peugeot 206, maar de nieuwkomer C2 zal ook kopers uit de weinig succesvolle Volkswagen Lupo en Seat Arosa, alsmede de bejaarde maar nog altijd populaire Renault Twingo moeten halen. Daartoe heeft de fabrikant niet gekozen om van de C3 eenvoudigweg twee deuren weg te nemen, maar de C2 deels als een zelfstandig model te ontwikkelen. Daarbij werd overigens hoofdzakelijk alleen de ontwerpafdeling ingeschakeld. Op technisch vlak leunt hij gewoon op de C3.


Het ontwerp is compleet anders dan dat van de C3.


Citroën biedt verschillende frisse en opvallende kleuren voor de bekleding.

Leuke en opmerkelijke stylingdetails zijn de deels gesloten grille, de breed uitgeklopte wielkasten, en de onderste lijn van het achterruit.
Ook is extra aandacht besteed aan de achterklep. Die opent in twee delen. Het deel met achterruit scharniert naar boven, het onderste naar beneden. Citroën claimt dat het paneel een gewicht van 100 kg kan dragen. Overigens bevat het omlaag klappende deel extra opbergruimte, terwijl met het ruitdeel de hoedenplank mee omhoog scharniert.


De achterklep opent in twee delen, waarvan het onderste deel naar beneden opent. Het bevat tevens een opbergvak.

Voor de aandrijving wordt keuze uit drie benzinemotoren en één zelfontbrander. Laatstgenoemde krachtbron is de bekende 1,4 liter HDi met 70 pk. Het aanbod benzinemotoren bestaat uit de 61 pk sterke 1.1, de 1.4 met 75 pk en de 110 pk sterke 1.6 16V. Het definitieve leveringsgamma maakt Citroën op een later tijdstip bekend. De prijzen volgen ook later. Wij denken dat er met minimaal 10.500 tot 11.000 euro rekening gehouden dient te worden voor de instapversie. Omstreeks november zullen we het zeker weten.


Een opvallende pook van de SensoDrive-versnellingsbak.

MS Fan

Ik weet niet, maar ik vind die achterkant wel wat Mercedes A-class hebben. Het lijkt me in ieder geval wel een tof stadswagentje.
A sick mind is a true delight ...