Einde van de Formule1 in Europa,door de tabakswet?

Gestart door Magic Senna, 14 december 2002 - 18:42:06

« vorige - volgende »

Wat moet de FIA doen?

Tabakswet doorvoeren in 2006?
25 (78.1%)
De tabakswet negeren en uitwijken?
7 (21.9%)

Totaal aantal stemmen: 28

Poll gesloten: 14 december 2002 - 18:42:06

Magic Senna

Nu we zelf ons eigenste Franchorchamps hebben verloren door die belachelijke en hypocriete tabakswet ziet het er ineens voor de rest van Europa ook niet goed meer uit.
Nadat de FIA eerst had beslist om vanaf 2006 geen tabakssponsoring meer toe te laten in de F1 willen ze nu op deze beslissing terugkomen omdat ze inzien dat dit het einde van de F1 zou kunnen betekenen.
Ze willen nu gaan uitwijken naar andere werelddelen waar tabaksreclame nog wel mag en Europese F1 fans zullen uiteindelijk alleen nog op tv hun favoriete sport kunnen zien in de toekomst.
Wat vinden jullie daarvan,moet de FIA de teams verplichten zonder tabakssponsors voort te werken(wat praktisch onmogelijk is) of moet de FIA gewoon de tabakswet negeren en uitwijken naar andere continenten.
Voor mij is de keuze duidelijk en onvermijdelijk,ze moeten en kunnen niet anders dan Europa links te laten liggen en uitwijken om de F1 te laten overleven in zijn huidige vorm.

Eric

Raar, deze week heb ik een feature geschreven en hier op de site geplaatst en ik had het er toen ook over.

Jackie Stewart waarschuwt ook al voor de gevolgen dat dit verbod kan hebben op het F1.
Laat ons hopen dat ze in Europa een beetje met hun verstand beginnen te werken in plaats van een politiek te voeren van "ik ben de baas en ik beslis". :evil:

pablo

tja, ik weet niet goed wat ik ervan moet denken, is het dan echt niet haalbaar om andere sponsors te vinden? ik denk hierbij aan multimedia toestanden of drank. ik zou het spijtig vinden moest de f1 uit europa verdwijnen( zoals de meesten waarschijnlijk ) en vind ook dat de fia hier mee tevens een verkeerd signaal geeft naar de buitenwereld toe, door te wijken omdat er geen tabacsreclame op de bolides mag gezet worden, en dit voor een sport activiteit!?! in de vs mogen toch ook niet alle tabacssponsors deelnemen aan het feestje, waarom zou europa dan in ene keer moeten geschrapt worden uit het lijstje, maar ja, wederem wie ben ikkik om zo iets te zeggen hé   :wink:

F2002

Citaat van: ericRaar, deze week heb ik een feature geschreven en hier op de site geplaatst en ik had het er toen ook over.

Jackie Stewart waarschuwt ook al voor de gevolgen dat dit verbod kan hebben op het F1.
Laat ons hopen dat ze in Europa een beetje met hun verstand beginnen te werken in plaats van een politiek te voeren van "ik ben de baas en ik beslis". :evil:

Kan je niet hetzelfde zeggen van Ecclestone?

FF

voor mij is het simpel : als de F1 uit Europa wijkt ben ik geen fan meer : we hebben hier g*d*e*d*m*e de mooiste circuits en de meeste fans!
wat ik ook niet begrijp is dat men wil uitwijken naar landen als china, turkije,... de grootste afzetmarkt van auto's (en vooral luxe-auto's) is hier in Europa!!!  :x
komaan in china en turkije hebben ik nog niet veel bmw's en mercedessen gezien! natuurlijk wonen er meer mensen maar misschien 1% kan er een deftige auto kopen terwijl er hier (zelfs in het oninteressante belgië voor autoconstructeurs) waarschijnlijk een 20% (minstens) is van de werkende klasse (dus leeftijd 18 tot 60)!

1 woord : BELACHELIJK

dat ze maar doen : de fans zouden moeten weten dat bernie en co NU leven om binnen tien jaar nog rijkker zijn en dat ze nu alleen maar naar hun portefeuille kijken
jarno marno flarno parno itarno barno imarno katamarno jiu-tarno

comfortably dumb : FIA

Doefie

Formule 1 is een uitstervend ras in Europa. De andere landen(=continente) staan te springe voor de F1, terwijl men hier in Europa (België op kop) alles aan doet om de F1 buite te werke. Binnen 10 jaar staan er 10 races op 't programma (Amerika, Azië, Oceanië en weer Afrika) en Europa heel misschien 1, 2. Hoop echt dat men een raceklasse opricht waar men luistert naar supporters, coureurs, teams, ... en niet naar geld. :evil:

Magic Senna

Citaat van: DoefieF1Hoop echt dat men een raceklasse opricht waar men luistert naar supporters, coureurs, teams, ... en niet naar geld. :evil:
Gij weet blijkbaar niet hoe de wereld ineen steekt,alles draait om geld :!: Waar gij over spreekt bestaat alleen in dromenland,dat ze naar iets anders luisteren dan naar hun bankrekenning :wink:

Ferrari 2010

ik heb De tabakswet negeren en uitwijken gekozen, eigenlijk heb ik daar mijn eigen reden voor:
Als in alle Europese races wagens rijden met witte vlakken, vervormde namen(die soms wel mooi zijn) of een hoop vraagtekens, dan hoeft het voor mij niet meer in Europa, ik denk niet dat er zoveel marlboro zijn gaan roken omdat Ferrari ermee rondrijd, ook niet dat er luky strike zijn gaan roken omdat hun favoriete team BAR ermee rondrijd, maar het blijven mooiere wagens MET tabaksreclame en daarom zou ik gewoon zeggen: F1, trek weg uit Europa! Ondanks dat ik later even graag als veel andere europeanen naar een F1 wedstrijd wil gaan kijken.
Maar als het zo zit da ga ik wel naar Amerika, of ergens anders.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Doefie

Citaat van: Magic Senna
Citaat van: DoefieF1Hoop echt dat men een raceklasse opricht waar men luistert naar supporters, coureurs, teams, ... en niet naar geld. :evil:
Gij weet blijkbaar niet hoe de wereld ineen steekt,alles draait om geld :!: Waar gij over spreekt bestaat alleen in dromenland,dat ze naar iets anders luisteren dan naar hun bankrekenning :wink:

hoop doet leve...  :wink:

Sinister -D-

Citaat van: Schumi 2002ik heb De tabakswet negeren en uitwijken gekozen, eigenlijk heb ik daar mijn eigen reden voor:
Als in alle Europese races wagens rijden met witte vlakken, vervormde namen(die soms wel mooi zijn) of een hoop vraagtekens, dan hoeft het voor mij niet meer in Europa, ik denk niet dat er zoveel marlboro zijn gaan roken omdat Ferrari ermee rondrijd, ook niet dat er luky strike zijn gaan roken omdat hun favoriete team BAR ermee rondrijd, maar het blijven mooiere wagens MET tabaksreclame en daarom zou ik gewoon zeggen: F1, trek weg uit Europa! Ondanks dat ik later even graag als veel andere europeanen naar een F1 wedstrijd wil gaan kijken.
Maar als het zo zit da ga ik wel naar Amerika, of ergens anders.
Ik denk niet dat de sponsoring van sigaretten ermee door zou gaan als die reclame op de wagen geen nut zou hebben. Want anders moet je mij eens vertellen, waarom zou je zoveel geld in reclame steken in de F1, als je d'r bijna tot geen geld via verkoop van dat merk zou terug krijgen  :?:

Fastone

Citaat van: Sinister
Citaat van: Schumi 2002ik heb De tabakswet negeren en uitwijken gekozen, eigenlijk heb ik daar mijn eigen reden voor:
Als in alle Europese races wagens rijden met witte vlakken, vervormde namen(die soms wel mooi zijn) of een hoop vraagtekens, dan hoeft het voor mij niet meer in Europa, ik denk niet dat er zoveel marlboro zijn gaan roken omdat Ferrari ermee rondrijd, ook niet dat er luky strike zijn gaan roken omdat hun favoriete team BAR ermee rondrijd, maar het blijven mooiere wagens MET tabaksreclame en daarom zou ik gewoon zeggen: F1, trek weg uit Europa! Ondanks dat ik later even graag als veel andere europeanen naar een F1 wedstrijd wil gaan kijken.
Maar als het zo zit da ga ik wel naar Amerika, of ergens anders.
Ik denk niet dat de sponsoring van sigaretten ermee door zou gaan als die reclame op de wagen geen nut zou hebben. Want anders moet je mij eens vertellen, waarom zou je zoveel geld in reclame steken in de F1, als je d'r bijna tot geen geld via verkoop van dat merk zou terug krijgen  :?:

Er zullen wel mensen zijn die Marlboro zijn gaan roken hierdoor maar het merendeel van deze mensen zal hiervoor al wel gerookt hebben en is gewoon van merk verandert. Het zijn bijna geen nieuwe rokers.
I have a need for speed ... but speed is relative
Intel Inside - It's not a marketing gimmick, It's a warning

Sinister -D-

Citaat van: Fastone
Citaat van: Sinister
Citaat van: Schumi 2002ik heb De tabakswet negeren en uitwijken gekozen, eigenlijk heb ik daar mijn eigen reden voor:
Als in alle Europese races wagens rijden met witte vlakken, vervormde namen(die soms wel mooi zijn) of een hoop vraagtekens, dan hoeft het voor mij niet meer in Europa, ik denk niet dat er zoveel marlboro zijn gaan roken omdat Ferrari ermee rondrijd, ook niet dat er luky strike zijn gaan roken omdat hun favoriete team BAR ermee rondrijd, maar het blijven mooiere wagens MET tabaksreclame en daarom zou ik gewoon zeggen: F1, trek weg uit Europa! Ondanks dat ik later even graag als veel andere europeanen naar een F1 wedstrijd wil gaan kijken.
Maar als het zo zit da ga ik wel naar Amerika, of ergens anders.
Ik denk niet dat de sponsoring van sigaretten ermee door zou gaan als die reclame op de wagen geen nut zou hebben. Want anders moet je mij eens vertellen, waarom zou je zoveel geld in reclame steken in de F1, als je d'r bijna tot geen geld via verkoop van dat merk zou terug krijgen  :?:

Er zullen wel mensen zijn die Marlboro zijn gaan roken hierdoor maar het merendeel van deze mensen zal hiervoor al wel gerookt hebben en is gewoon van merk verandert. Het zijn bijna geen nieuwe rokers.
Ik heb voorheen Gauloises gerookt, maar ik ben overgestapt naar Marlboro. En dat is echt niet dgekomen omdat Gauloises gestopt is met de sponsoring van Prost toendertijd, en ook niet omdat Ferrari toendertijd het beste team was. Maar d'r zal vast en zeker wel een reden voor zijn dat sigaretten-merken teams sponsoren.

Maar nog zo iets.... waarom wil een topsport eigenlijk iets te maken hebben met een slechte eigenschap zoals roken. Ik heb nog nooit een topsporter zien roken.
Het is eigenlijk net zo iets vreemds als Veltins op de Williams, maar je gaat toch niet drinken en dan achter het stuur zitten.

Flupke

Een fabrikant van tabak zal wel weten waarom hij investeert in autosport, het zal wel ergens opbrengen.
Maar toch even benadrukken dat de F1 niet enkel door tabakproducenten gesponsord wordt.
Ik kan mij niet voorstellen dat de formule 1 buiten Europa kan overleven. Alleen al de autofabrikanten kunnen niet zonder Europa denk ik, om nog maar te zwijgen van een hoop andere (kleinere) sponsors die in China ook niets te zoeken hebben.

Verbeter mij als ik mis ben, maar volgens mij rijden er in China en omstreken niet zoveel BMW's, Mercedessen, Ferrari's,... als in Europa.
Als men uitwijkt denk ik dat de europese fans toch afhaken, alleen al omdat men de wedstrijd dan niet meer life kan volgen.

unknown

Citaat van: FlupkeEen fabrikant van tabak zal wel weten waarom hij investeert in autosport, het zal wel ergens opbrengen.
Maar toch even benadrukken dat de F1 niet enkel door tabakproducenten gesponsord wordt.
Ik kan mij niet voorstellen dat de formule 1 buiten Europa kan overleven. Alleen al de autofabrikanten kunnen niet zonder Europa denk ik, om nog maar te zwijgen van een hoop andere (kleinere) sponsors die in China ook niets te zoeken hebben.

Verbeter mij als ik mis ben, maar volgens mij rijden er in China en omstreken niet zoveel BMW's, Mercedessen, Ferrari's,... als in Europa.
Als men uitwijkt denk ik dat de europese fans toch afhaken, alleen al omdat men de wedstrijd dan niet meer life kan volgen.
Toeval of nie, we hebben da derstrak in de les gezien, het merendeel van de Chinezen heeft nie eens ne auto, jaarlijkse verkoop van ongeveer 1mio personenwagens met een bevolking van 1.2 milliard, en de meeste verkochte auto's zijn Volkswagens. BMW, ferrari's, mercedessen rijden daar bijna niet rond.

Magic Senna

Citaat van: unknown
Citaat van: FlupkeEen fabrikant van tabak zal wel weten waarom hij investeert in autosport, het zal wel ergens opbrengen.
Maar toch even benadrukken dat de F1 niet enkel door tabakproducenten gesponsord wordt.
Ik kan mij niet voorstellen dat de formule 1 buiten Europa kan overleven. Alleen al de autofabrikanten kunnen niet zonder Europa denk ik, om nog maar te zwijgen van een hoop andere (kleinere) sponsors die in China ook niets te zoeken hebben.

Verbeter mij als ik mis ben, maar volgens mij rijden er in China en omstreken niet zoveel BMW's, Mercedessen, Ferrari's,... als in Europa.
Als men uitwijkt denk ik dat de europese fans toch afhaken, alleen al omdat men de wedstrijd dan niet meer life kan volgen.
Toeval of nie, we hebben da derstrak in de les gezien, het merendeel van de Chinezen heeft nie eens ne auto, jaarlijkse verkoop van ongeveer 1mio personenwagens met een bevolking van 1.2 milliard, en de meeste verkochte auto's zijn Volkswagens. BMW, ferrari's, mercedessen rijden daar bijna niet rond.

Maar de Chinezen geven Mosley en Ecclestone waarschijnlijk wel een pak geld onder tafel en wie weet wat nog allemaal.Dat van die wagenverkoop zullen die maffialeden zich niet veel aantrekken die zien enkel naar hun eigen. :roll: