De gebeten Honda

Gestart door Braketest, 06 maart 2026 - 10:25:59

« vorige - volgende »

Braketest

Als we Aston Martin op hun blauwe ogen mogen geloven, ligt het allemaal aan Honda - dat verhaal wordt ook flink opgepikt in de media. Dat het iets genuanceerder ligt, is me overigens ook wel duidelijk. Naar verluid kwam Honda zelf in de problemen doordat Newey bepaalde oplossingen ter discussie bleef stellen of het op het laatste moment anders wilde hebben.

Maar ja, wat koop je daarvoor? Een genuanceerde boodschap verkoopt sowieso nooit goed. Bovendien is het nu eenmaal niet de stijl van Japanners om verbaal even hard terug te slaan. Dus, terecht of niet, met de rook grotendeels opgetrokken, ligt bal vooral bij de gebeten Honda.
Wat mij vooral verbaast, is dat we het wel over een gepokt en gemazelde fabrikant hebben. De vraag lijkt mij niet zo zeer waarom ze een slechte motor hebben afgeleverd, maar hoe het komt dat ze zo over zich hebben laten lopen. Ik bedoel, ze hadden natuurlijk ook met de vuist kunnen slaan en zeggen: "Nee, Newey, zo gaan we het doen, anders komt het schip niet op tijd aan."

Anyway, Honda lijkt me best sterk genoeg om de huidige problemen te boven te komen, maar toch vraag ik me af wat dit voor de middellange toekomst betekent. Is hun enthousiasme voor F1 nog wel als voorheen? De vorige bloeiperiode werd dat tenminste nog gevoed door wederzijds respect en vele successen. Maar daarvan zie je voorlopig geen sprankje van terug. De tandem Stroll-AM/Honda lijkt eerder op twee tot elkaar veroordeelden dan een een van jeugdigheid spetterend ensemble. Niet verslagen, maar de tijd tegen zich. Maar ook dat idee van afscheid nemen van F1 en twee jaar later weer op de stoep staan getuigt ook niet van een weidse visie. Die Japanners blijven toch een soort enigma.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond