Aanloop seizoen 2026

Gestart door Braketest, 22 januari 2026 - 09:52:11

« vorige - volgende »

Braketest

De teams worden langzamerhand weer wakker; zelfs het testseizoen staat voor de deur:
26 t/m 30 januari in Bacelona en 11 t/m 13 februari en 18 t/m 20 februari in Bahrain.

Ik heb begrepen dat dit alles achter gesloten deuren plaatsvindt. Da's voor zo ver ik weet niet eerder in de (recente?) F1 geschiedenis voorgekomen en toch wel een slechte zaak. eigenlijk onbegrijpelijk dat de FIA/FOM dat toelaat. Volgens Windsor om gezichtsverlies te voorkomen.
Maar wat is dat voor onzin? Ja, je hebt altijd teams die hun zaken op orde hebben, en andere niet. Big deal. Nog even en ze gaan ook de uitslagen van de GP's geheimhouden.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Verstappen deed wel even duidelijk van zich horen, eerder deze week. Over dat de auto meer een formule-e dan een F1 wagen is, dat je langzaam moet doen in bochten om op het rechte stuk genoeg laadvermogen te hebben, teveel gemanage in zijn ogen.

Alonso had een paar dagen later een vergelijkbaar verhaal.

Aston Martin lijkt zichzelf op achterstand te hebben gezet met de switch naar Honda, Toto schmiert weer dat het een lieve lust is en Russel doet vrolijk mee, Williams doet gewoon toch weer hetzelfde als voorgaande jaren, teleurstellen, waar blijft de opgaande lijn daar nou?

Cadillac heeft het best tof voor elkaar als nieuwkomer en bij Audi gaat het ook niet zo slecht nog, met die motor.

Geen enorme ploffen, de meeste teams en motoren lijken de zaak momenteel best goed   in de hand te hebben.

Het komt er dus op neer dat er geen ene moer van te zeggen valt tot we de GP van China achter de rug hebben denk ik...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

Vaststaat dat je niets kunt zeggen van de trainingssessies over de potentie van een team. Vast staat ook dat Verstappen de nieuwe configuratie eigenlijk maar niks vindt.

Maar stiekem krijg je wel de indruk dat hij de enige is die meteen snapt hoe deze configuratie optimaal functioneert als je ziet hoe makkelijk hij de snelste tijden produceert.

Wat me het meest verrast is het feit dat RBPT de zaken beter voor elkaar lijkt te hebben dan Honda.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Zijn anticipatievermogen lijkt beduidend beter dan dat van de anderen inderdaad. Maar dat duurt één of twee races voordat ze jet kunstje hebben afgekeken.

In elk geval hoopvol dat Verstappen vooralsnog vooraan meerijdt.👍🏻

Robbert65

Ik ook, maar ik hoop ook dat AM het alsnog voor elkaar bokst en dat Ferrari eindelijk weer voor de winst kan gaan.

Eerlijk gezegd had ik mijn hoop nogal op Aston Martin gevestigd....

Sabai

Ik verbaas mij over Audi die het voor een nieuwkomer in de F1 helemaal niet slecht lijkt te doen. En is Honda door al dat wel of niet doorgaan als laatste gestart met de ontwikkeling van de motor? Of is het de Alonso vloek  :D

Mickey

Wat me opvalt, het lijkt wel of de topteams meer dan ooit elkaar als favoriet bestempelen.

Braketest

Citaat van: Sabai op 23 februari 2026 - 22:55:23Ik verbaas mij over Audi die het voor een nieuwkomer in de F1 helemaal niet slecht lijkt te doen. En is Honda door al dat wel of niet doorgaan als laatste gestart met de ontwikkeling van de motor? Of is het de Alonso vloek  :D
Het is overduidelijk de Lawrence Stroll vloek. Het is gewoon krankzinnig slecht management. Stroll is geen inspirator maar een volgende Vijay Mallya, een soort penose patser, een spijkerbroekenboer zonder visie. Immers:
- De Honda race-afdeling is twee jaar geleden al half leeggeroofd. Heropbouw gaat waarschijnlijk dezelfde lijdensweg opleveren als destijds met McLaren.
En dat exclusieve contract gaat waarschijnlijk ook tegen hen werken, immers weinig feedback van het circuit en geen ander team dat om een Honda motor staat te springen.
- Newey is te laat binnengehaald.
- Geen neus voor racetalent: hardnekkig vasthouden aan een matige, ongeïnspireerde, veel schade veroorzakende tweede rijder en de vergane glorie van een eerste rijder.
- Verkijkt zich op de hoeveel tijd die het tweaken van een windtunnel kost.
- Geen vette inkomsten uit petjes en shirtjes, en dat voor een kledingboer. En dat heeft niet alleen met gebrek aan succes te maken. Er is gewoon geen concept waarmee de fan zich kan identificeren, zelfs niet de fan die het opneemt voor de underdog. Dat had bv Aston Martin als automerk kunnen zijn, maar ook dat is window dressing, zie onder. Het unique selling point van AMR is vooralsnog zwaaien met de geldbuidel (boven een diepe put, dat dan weer wel).

Wat ie wel slim heeft afgekeken van een andere teams is dat ie de toko juridisch heeft losgeweekt van het moederbedrijf. Opdat het makkelijker door te verkopen is en niet wordt meegesleept in een eventueel faillissement. Waarmee het dus nog meer een 'asset van een investeringsbedrijf' wordt. Met een sticker erop.
Dat is vermoedelijk altijd plan 1b geweest. Hij put ongetwijfeld hoop uit de stelling van een of ander blaadje dat F1-teams 2 miljard waard zouden zijn - gemiddeld, dat dan weer wel. Doordat F1 in de lift zit, met dank aan DtS.  Dus hoe zeer hij er ook een potje van maakt, hij is wel op de juiste bus gesprongen. Maar het zou me niet verbazen als AMR over drie jaar BYD racing heet.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond