GP VAN SPANJE 2025, wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 27 mei 2025 - 17:41:59

« vorige - volgende »

Robbert65

Dames en heren! Voor de allerallerlaatste keer in dit theater: Barcelona!
Want vanaf volgend jaar worden de Spaanse Grands Prix in Madrid verreden.
Het is wel een dingetje: schijnbaar eeuwenlang werden de wintertrainingen op Barcelona verreden. Het is het circuit waar Hollands glorie materialiseerde en voor een Limburgse Belg het Wilhelmus voor de allereerste keer klonk ná de race. Het is, zogezegd, voor velen heilige grond, een stukje van dat asfalt op de schoorsteenmantel te hebben een natte droom voor dezulken.

Nu terug naar de actualiteit: dringend gerucht: RBR komt met de moeder aller updates. Dus: place your bets in Gok de Pole en Gok de Top!

De tijden:

Vrijdag 13.30-14.30 uur:
Eerste vrije training

Vrijdag 17.00-18.00 uur:
Tweede vrije training

Zaterdag 12.30-13.30 uur:
Derde vrije training

Zaterdag 16.00-17.00 uur:
Kwalificatie

Zondag 15.00 uur: Race
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Tussen q2 en q3 nu ik dit schrijf.

Er zit slechts een tiende tussen Verstappen en Hadjar. Een rookie driver in een b-spec auto vs viervoudig wk en goat in een auto die tot de top zou moeten behoren.

Zo veelzeggend mijns inziens.

Mickey

Poeh. Hier kan je wel wat over roepen.

Wat een schijtstrategie van Red Bull. Ze hadden de race kunnen winnen als Stappie buiten was gebleven.

Knuppel in het hoenderhok:

Het internet vindt dat Verstappen Russell een beuk geeft. Daar ben ik het niet mee eens. True, hij mist op ongebruikelijke wijze, vast met voorbedachte rade de apex met een metertje, maar het is Russell die nogal optimistisch en als vanzelfsprekend instuurt. Niet om de fout bij hem te leggen, maar hij had de keuze, de plek was hem immers toebedeeld.

En Verstappen driver of the day, dat dan weer wel. :P

49 Punten verschil maar ik heb het gevoel dat het nog lang niet gedaan is.

Mickey

Moment vijf keer teruggekeken, ik zie het niet, echt niet. Verstappen rijdt niet op Russell in. Wat ik wel zie is dat hij vrij opportunistisch zijn apex ruim mist, maar meer ook niet.

Weet je wie ook zijn apex miste? Rosberg op Hamilton in Oostenrijk 2016. Daar kwam dit niet eens bij in de buurt. Maar ja, Verstappen hè.

Fietser

Mooiste moment in Spanje was voor mij toen een Saubercoureur een dik betaalde, ex-wereldkampioen in een Ferrari passeerde in de een na laatste ronde.
Lelijkste moment in mijn optiek was toen een briljante, maar aanstaande ex-wereldkampioen op hem inmiddels bekende wijze compleet zijn zinnen verloor - en daarmee zijn glans.

gloudiesaurus

Wat een fouten weer bij Red Bull. De strategie was goed.

Maar Verstappen had nooit op die witte, harde band moeten rijden achter de safety car. Er zit toch een heel team constant te rekenen op de fabriek in Engeland? Ze hadden hem beter kunnen laten zitten zodat hij de leiding had.
Waarschijnlijk had hem dan nog niet gewonnen maar beter dan dit...

Vervolgens had hij de positie niet hoeven terug geven aan Russell. Ook een fout van het team.
Maar Verstappen had hier als viervoudig wereldkampioen ook gewoon boven moeten staan. Had die positie terug gegeven op een tactisch punt en had dan geprobeerd om nog 4e te worden. Nu ben je 10e en is het kampioenschap zowat als bekeken.

Horner zei nog wel voor dit weekend dat in Spanje het speelveld eindelijk gelijk was dankzij het verbod op de doorbuigende vleugels. Nou het antwoord hebben we, ook met dit verbod is McLaren gewoon verreweg het snelst.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Mickey

Ik kan er niet bij dat dit Verstappen wordt aangerekend ware het een Schumacher op Hill-actie.

Hoe hij zijn glans verliest?? Come on?!

Haters gonna hate. Kennelijk. Wordt zwaar overdreven dit. Ook door mensen met heel veel kijkervaring, maar met kennelijk weinig objectiveringsvermogen.

gloudiesaurus

Citaat van: Mickey op 01 juni 2025 - 21:17:05Ik kan er niet bij dat dit Verstappen wordt aangerekend ware het een Schumacher op Hill-actie.

Hoe hij zijn glans verliest?? Come on?!

Haters gonna hate. Kennelijk. Wordt zwaar overdreven dit. Ook door mensen met heel veel kijkervaring, maar met kennelijk weinig objectiveringsvermogen.

Je ziet toch dat Verstappen eerst vertraagd en Russell voorbij laat? En vervolgens weer versneld en zo tegen Russell aan rijdt? Russell zat er ook nog eens helemaal voor...

Ik snap het niet, Verstappen heeft dit soort acties helemaal niet nodig. En dan dat interview achteraf, waarin hij zegt dat de botsing met Russell ontlopen had kunnen worden. Hij kan toch ook gewoon zeggen: sorry, mijn fout. Te veel frustratie, had dit niet moeten doen.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Mickey

Kan allemaal zijn, maar hij rijdt niet op Russell in. Hij neemt, inderdaad gedreven door frustratie, zijn bocht behoorlijk te ruim. Maar Russell is daar evenwel vrij ambitieus door de bocht buitenom te claimen, niet wetende wat Verstappen van plan was. Helemaal nu achteraf bleek dat hij geeneens recht had op die plek.

Robbert65

Verstappen zat duidelijk hoog in de emotie door Leclercs (it is I) beuk nadat zijn inhaalactie dreigde te mislukken. Verstappen wijkt uit terwojl hij op de radio zit en mist door de afleiding zijn apex en krijgt op hetzelfde moment te horen dat hij Russel voorbij moet lasten gaan. Hij protesteert heftig maar stuurt even later toch uit en dan komt hij verkeerd uit door teveel gas/ onderstuur en tikt wiel op wiel aan. Dat hij vervolgens 10 seconden aan zijn broek krijgt is zijn eigen schuld.

Maar waar ligt de oorzaak vsn dit alles? Verstappen had onder de safetycar buiten moeten blijven. Dan was hij in het ergste geval derde geworden.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Fietser

Citaat van: Mickey op 01 juni 2025 - 21:17:05Hoe hij zijn glans verliest?? Come on?!

Glans na Imola. Dezelfde glans na Barcelona? Come on?!
En wat bedoel je met de laatste zin? Is dat algemeen bedoeld of verbloemd op de man gespeeld?

Mickey

Ik vind 'm niets aan glans verliezen. En ik vind dat het allemaal zwaar overdreven wordt door een groot deel van de goegemeente die zich uitspreekt, alsof hij erop uit was Russell uit het leven te rijden.

Mijn laatste zin was ook een observatie na het lezen van alle meningen van gisteren. (Na een paar biertjes ook  ;)
) Ik adresseerde jou impliciet Fietser, maar dat was bij nader inzien niet zo netjes en niet juist van mij. Excuses.

Braketest

Peter Windsor, ooit redelijk objectief maar tegenwoordig devoot Max-idolaat schreef, geheel tegen de stroom in, een begripvol verslag vanuit het perspectief van Max. Dat lezend krijg ik ook begrip voor Max' handelen. Maar de fundamentele fout is: waarom zou ik Max perspectief kiezen? Ik wil niemands perspectief kiezen; voor mij zijn het namelijk allemaal vervelende manipulerende jengelende mannetjes die mij iets op de mouw willen spelden. En dat speelt ook bij de actie op Russell: het is bijna onmogelijk een oordeel te vellen zonder vooraf - bewust of onbewust - een perspectief te hebben ingenomen.
Maar als ik daar toch een poging toe doe, zie ik noch opzet, noch 'oeps, foutje'. Ik zie namelijk opzettelijke onverschilligheid, voortkomend uit frustratie, en dat zint me eveneens niks. 

Eigenlijk mijn probleem met Max is dat ie nog steeds die laatste stap niet zet, en misschien wel nooit zal doen, nl die van (meervoudig) kampioen naar Groot Kampioen. Daar horen extra ongeschreven kwaliteiten bij, zoals leven en laten leven, je frustratie richten op wie het betreft of de leiding nemen wanneer niemand het verwacht. Bv, je krijgt gvd zoveel betaald, moet je dan zelf niet voorafgaand aan de race precies weten welke banden je nog hebt liggen? En als de keuze lastig is - ook wat wel of niet pitten betreft - moet je dan niet zelf je stem laten horen? Of vaar je nog steeds blind op een team waarvan duidelijk is dat ze lang niet meer de kwaliteiten hebben als in hun hoogtijdagen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Fietser

Citaat van: Mickey op 02 juni 2025 - 09:19:12Mijn laatste zin was ook een observatie na het lezen van alle meningen van gisteren. (Na een paar biertjes ook  ;)
) Ik adresseerde jou impliciet Fietser, maar dat was bij nader inzien niet zo netjes en niet juist van mij. Excuses.
Top! Biertjes zijn lekker en ook ik ga er soms goed los op ;)

Mickey