GP VAN MIAMI 2025, wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 28 april 2025 - 11:43:39

« vorige - volgende »

Robbert65

We gaan komend weekend genieten van onze vrije tijd. De grand prix met sprintrace is zo gepland dat je de hele dag gewoon kunt doen wat moet en toch niks hoeft te missen. Lando won zijn eerste hier vorig jaar, dat was het begin van een uiterst vermakelijke achtervolging op Verstappen. Lando had wel mazzel op Miami, dat met die safetycar, hij pakte een kleine 5 seconden op Verstappen toen.

We gaan zien welke kant dit kwartje opvalt, Piastri, Norris, Verstappen, Russel? De RBR heeft veel testrondjes nodig steeds om de configuratie op orde te krijgen. Er is maar 1 vrije training dit weekend....

De tijden:

Vrijdag 18.30-19.30 uur:
Eerste vrije training

Vrijdag 22.30-23.14 uur: Sprintkwalificatie

Zaterdag 18.00-19.00 uur:
Sprintrace

Zaterdag 22.00-23.00 uur:
Kwalificatie

Zondag 22.00 uur: Race
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Braketest

Nou dat was een spectaculaire race, geloof ik (want: alleen samenvatting gekeken).
Het vaderschap werpt Max inderdaad tienden van seconden achteruit zoals de urban legend wil, maar nauwkeuriger bekeken zijn het niet de raceskills maar de loyaliteit die vaderschap met zich meebrengt die hem in de weg zit. Aan zijn werkgever wel te verstaan.

Deze race had eigenlijk voor Norris moeten zijn, maar weer zat zijn mentale toestand hem in de weg. Zijn probleem tegenwoordig is dat ie wil laten zien even tough te zijn als Max - maar dat kostte hem dus vier plaatsen bij de start. Dat is nu net het verschil tussen hem en Max: die 'wil' niks laten zien, Max IS gewoon his royal toughness.  Als Norris even geduld had geoefend, was de beker hem vanzelf in de schoot geworpen. Inmiddels ziet ie zelfs het kopmanschap door zijn vingers glippen. Want we zien nog een oude waarheid voor onze ogen ontrollen: de eerste twee jaar zijn speelkwartier:; het derde jaar moet je je full potential tonen. Oscar Piastri doet het. Die Urban Legends zijn zo gek nog niet.
Ik denk dat het dit jaar niet meer goed gaat komen met een vijfde titel - wat natuurlijk voor F1 best welkom nieuws is. En wat ik zo hoor is dat Red Bull behoorlijk met de handen in het haar zit. vooralsnog de enige oplossing: Rob Marshall terugkopen.

Voorts zagen we dit weekend een nieuwe aflevering van de teloorgang van de oudjes. Hamilton doet het in de race best aardig maar kan alleen nog voor Leclerc eindigen als die uitvalt. En tussen Alonso en Stroll zat maar weinig licht. Het zal dit jaar vast een close call worden qua humeurigheid.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Als Piastri de volgende weer wint en Verstappen wordt weer 3e of 4e dan gaat het wel hard de verkeerde kant op inderdaad. Al kan het ook wel een lange lijdensweg worden als Norris en Piastri elkaar blijven bevechten en McLaren geen kleur bekent.

Ben zelf bij de race in slaap gevallen -wat is dat ook voor tijdstip- maar voor zover ik uit de samenvatting op kon maken, leek Norris mij uiteindelijk de snellere t.o.v. Piastri.

Benieuwd wat Hamilton doet als dit zo doorgaat. Zit nog weinig liefde in dat huwelijk.

Alonso kan dit als ze niets veranderen natuurlijk tot eind 2026 wel volhouden zo. Best roemloos allemaal.

Braketest

Het is overigens leuk te zien dat Antonelli de Piastri van twee jaar geleden is - met ogenschijnlijk een nog sterkere leercurve. Dus die meldt zich spoedig ook wel aan het front. Ja Max, time flies.

Mickey

Ja is wel een belofte die knul. Guitig kereltje ook en spreekt trouwens heel goed Engels voor zijn leeftijd en Italiaanse afkomst.

Braketest

Als ie maar weg van Ferrari blijft. Het was nauwelijks in de samenvatting te zien, maar ik heb begrepen dat die weer aardig hun glazen hebben ingegooid.

Uit het radioverkeer en het lamlendige beslissingsproces, kun je opmaken dat Leclerc duidelijk als kopman wordt gezien (off the record dan, maar dat is om de ouwe niet boos te maken). Dat betekent ook dat zij moeite hebben rationele beslissingen te nemen die tegen het kopmanschap ingaan.
Misschien was 't niet Ferrari's intentie aan het begin van het seizoen, maar met zijn slechte seizoenstart heeft Lewis zijn eigen glazen ingegooid, zich verkijkend op Ferrari patronen. Ze hebben nu eenmaal een andere kijk op kopmanschap dan bv Mclaren.
Dat zal echt een bittere pil voor Hamilton zijn. Van huis uit is ie een team player, maar die rol is nu eenmaal makkelijker te vervullen als je zelf kopman bent. Nu ie niet langer die status geniet, voelt ie aan den lijve wat dat betekent. Schumacher had er destijds geen moeite mee, maar dat kwam vast ook door een breuk in de tijd. Bij Hamilton is het een geleidelijk proces, waardoor zijn realiteitszin een beetje achter de feiten aanhobbelt.

Mickey

Yep, spot on. Ik durf ook al te roepen dat deze cyclus van Hammie nogal slecht afstraalt op zijn status van een van de grootste allertijden. Zet dingen toch in perspectief dit.

Robbert65

Al dat helemaal waar, zeker, absoluut,  maar dan:

WILLIAMS.

In de einduitslag ALB 5, SAI 9de. Redelijk toch? Maar het hele weekend (ik heb alles live gezien door de gunstige tijden) strijdt Williams met Ferrari en RBR om de derde plek. Ze pakten 4 punten meer dan Ferrari en 1 punt meer dan RBR.

Persoonlijk vind ik het fantastisch om die revival te zien. Ik houd van Aston Martin omdat ik van Britse auto's en automerken houd. Maar daar gaat een miljardair hard op weg naar miljonairschap.

Nee, dan de worsteling van die lieve, prachtige Claire voor de toekomst van haar vaders erfgoed. Vaak dacht ik het mooie lied van Brel: voir un ami pleurer (Er is niets erger dan een vriend te zien die huilt).

Ik zag haar pijn, ze kon het niet.

Dan komt Vowles, nerd, geek pur sang. Straalt altijd vastberaden vertrouwen uit, vanaf dag 1. Stuurt, vecht, bidt, racet en verwondert. Wat een held! En stap voor stap, soms met een ferme terugval, worstelt Williams zich naar boven.

Vol bewondering kijk ik daarnaar, ik zie de opgang en de toekomst al een paar jaar komen. Er is een goede kans op podium voor Albon en/of Sainz al dit seizoen, op zo'n zondagmiddag dat alles meezit, vraag maar aan Olivier Panis, of aan Philipe Massa, of aan Lewis Hamilton.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Mooi geschreven! Van een echte revival is imho nog niet echt sprake, maar het staat zeker goed in de steigers!

Sabai

Ik moet zeggen dat ik het tot nu toe een vermakelijk seizoen is. Ik moet alleen geen f1 nieuws lezen en het sky commentaar uitzetten want het nieuws is totaal niet objectief evenals het commentaar van sky.

Robbert65

Ja, vermakelijk is het zeker. Geweldig wat Piastri doet, en daardoor moeten anderen weer op hun tenen lopen. Nou was Norris dat al gewend, maar Verstappen moet weer serieus aan de bak. En zo nog een paar. Hamilton is ook geen halfgod meer nu eerst Russel en nu Leclerc zijn meerderen lijlen te zijn...

Alonso heeft het opgegeven, zo lijkt het, daar komt een stoeltje vrij.   

Braketest

Ook opmerkelijk bij Williams is dat Albon voorlopig de bovenliggende partij lijkt. Ik heb ze altijd gelijk ingeschat; in die zin lijkt het een mooi 'experiment' dat iets zegt over hoe lang de gewenningsperiode in een onbekende auto duurt. Sainz moet er op een gegeven moment natuurlijk wel staan. Maar als dat, laten we zeggen na 10 races, wel zo uitpakt, is dat toch een interessant stukje informatie. Iets waar coureurs die na korte tijd de wacht werd aangezegd misschien nog enige troost uit kunnen putten.

Braketest

Overigens, wat een slappe uitleg van Vasseur:
"De kwestie is niet het wisselen en terugwisselen als je de coureur voor je niet kunt pakken. Het gaat erom te begrijpen of de auto erachter sneller is dan degene ervoor, of dat het slechts het DRS-effect is."

Mijn god! Is die man bekend met de term the proof is in the pudding? Ofwel gewoon wisselen en kijken hoe het zich in de  praktijk ontrolt. alles is toch beter dan kamergeleerde spelen en drie ronden lang met je laboratoriumassistent proberen uit te dokteren wat die cijfers precies betekenen? "Ja we zijn eruit! Een swap is toch beter. Eh... was..."

Maar niet volgens Vasseur dus. Want nee, stel je voor, de swap loopt op niets uit, en je moet nog een keer een swap doen, dan..., dan, dan, dan, eh dat zou toch zonde van dat geswap zijn. Dan begrijpen de mensen het niets meer en staan wij als Ferrari met onze toch al belachelijke livery er niet goed op.

Robbert65

Het wordt hoog tijd dat de bezem er daar doorheen gaat. Vasseur moet geen zachte heelmeester zijn.

Sabai

Ze hebben ook gewoon twee zwakke coureurs. Leclerc word bijvoorbeeld gezien als eentje van de buitencategorie maar was gelijk aan Sainz die niet eens Albon aan kan. En je auto in de opwarmronde in de muur parkeren na al die jaren ervaring  ::)  En Hamilton tsja wat moet je daar nog over zeggen. Het is toch wel duidelijk dat zijn hoogtepunt in 2021 was en het sindsdien bergafwaarts is gegaan. Wellicht kan hij samen met Alonso beter met pensioen gaan. Ze gaan I.m.o. te lang door wat afbreuk doet aan hun carrière. En zo hebben we er nog een paar rondrijden. Norris is bijvoorbeeld de nieuwe Ricciardo/Webber/Barichello . En dan nog Stroll/Ocon/Hulkenberg . Ik zou willen zeggen geef nieuw talent een kans. Kijk bijvoorbeeld naar Antonelli een Piastri en Hadjar alle drie coureurs voor de toekomst.