GP VAN SAUDI ARABIË 2025, wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 14 april 2025 - 13:37:59

« vorige - volgende »

Robbert65

Saudi Arabië, een land met zand en olie, mannen met gewaden en vrouwen achter het aanrecht. Met journalisten in stukjes en een gestaalde ambitie om door sportevenementen een beter imago te creëren.  Zo vernamen we inmiddels dat niet alleen Dakar en F1 vaste partners van de kroonprins zijn, maar dat het WK voetbal er zijn opwachting gaat maken(waarom niet eerst geoefend met het WK Vrouwen?) En dat we de komende winter kunnen skiën in de woestijn. Dat zijn toch mooie, fijne berichten nietwaar?

Enfin, ze hebben er wel een supersnelle, takkenspektaculaire baan neergelegd dus het wordt wel wat natuurlijk. Alvast een fijn raceweekend!!!

De tijden:

Vrijdag 15.30-16.30 uur:
Eerste vrije training

Vrijdag 19.00-20.00 uur:
Tweede vrije training

Zaterdag 15.30-16.30 uur:
Derde vrije training

Zaterdag 19.00-20.00 uur: Kwalificatie
Zondag 19.00 uur: Race
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

Steeds sterker wordende geruchten over een o-verstappen [😬] naar Aston Martin worden steeds nadrukkelijker ontkend door Horner cs. Dat geeft misschien te denken....
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Worden de geruchten sterker, of worden ze gewoon vaker herhaald?

Ik denk ook wel dat hij weggaat maar volgens mij is Aston Martin niet het team dat hem nieuwe kampioenschappen brengt.

Sabai

AM zie ik ook niet gebeuren. Mercedes wellicht een optie. Maar ik zie hem ook zomaar nog blijven

Sabai

Norris bewijst overigens ook weer dat hij never nooit kampioen gaat worden. Ik mag hem graag maar hij is mentaal gewoon niet sterk genoeg.  Piastri dat is de man waar McLaren zich op moet gaan focussen. Hij komt steeds meer in zijn rol en laat zien dat hij wel kan presteren.

Mickey

Het wordt inmiddels wel een ding bij hem ja. Zijn zelfvertrouwen heeft ergens een deuk opgelopen en dat lijkt een sneeuwbal te worden. Moeilijk om te draaien zoiets.

Robbert65

Vooral met Piastri en Verstappen als concurrenten,  die gasten lopen over van daadkracht en zelfvertrouwen.

Mickey

Verstappen ja, maar van Piastri ben ik nog niet overtuigd hoor. Hij staat er vooral goed op nu omdat Norris de faalhaas uithangt. Eens kijken of hij deze prestaties kan consolideren.

Braketest

Met wie het ook niet goed gaat is Hamilton. Tjonge, zijn verval is houdt maar aan. Dit keer na Stroll de slechtste waterdrager van het veld.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Fietser

Niemand hier een mening over ronde 1, bocht 1? Oké: knuppel-hoenderhok. Ik vond de straf voor Verstappen terecht. (Vergelijkingen met andere situaties tijdens andere GP's vind ik altijd moeizaam of zelfs twijfelachtig.) Piastri kwam beter uit de hokken en claimde terecht de beste lijn. Verstappen kon twee dingen doen, van het gas of buiten de lijnen doorjakkeren. Hij ging voor het laatste en behaalde daarmee zelfs 2 wagenlengtes voordeel. Die 5 seconden-penalty kostte hem uiteindelijk de overwinning. Dat hij daarvan baalde is begrijpelijk. Maar dat hij zijn grieven bijv. liet doorwerken in het interview met Coulthard vond ik, afijn, niet heel plezant - een understatement.

Iets anders: ik vind Jeddah echt geweldig (minpuntje: een avondrace). Velen zijn idolaat van Spa, Suzuka of Austin. Persoonlijk vind ik Jeddah veel meer puntje-op-de-stoel.

C.G. de Beaufort

Citaat van: Fietser op 21 april 2025 - 11:07:05Niemand hier een mening over ronde 1, bocht 1? Oké: knuppel-hoenderhok. Ik vond de straf voor Verstappen terecht. (Vergelijkingen met andere situaties tijdens andere GP's vind ik altijd moeizaam of zelfs twijfelachtig.) Piastri kwam beter uit de hokken en claimde terecht de beste lijn. Verstappen kon twee dingen doen, van het gas of buiten de lijnen doorjakkeren. Hij ging voor het laatste en behaalde daarmee zelfs 2 wagenlengtes voordeel. Die 5 seconden-penalty kostte hem uiteindelijk de overwinning. Dat hij daarvan baalde is begrijpelijk. Maar dat hij zijn grieven bijv. liet doorwerken in het interview met Coulthard vond ik, afijn, niet heel plezant - een understatement.

Iets anders: ik vind Jeddah echt geweldig (minpuntje: een avondrace). Velen zijn idolaat van Spa, Suzuka of Austin. Persoonlijk vind ik Jeddah veel meer puntje-op-de-stoel.

Dat vind ik teveel. Bv. in de F2, waar de Mini zijn bolide constant afsneedt en buiten de lijnen kwam, er werd er niets over gezegd, nothing. Dat is de FiA. Trouwens Verschoor was de race winnaar. Hij kwam van de 9e plaats op startgrip en leidt nu het kampioenschap.

Groet,

C.G. de Beaufort

Sabai

Citaat van: Fietser op 21 april 2025 - 11:07:05Niemand hier een mening over ronde 1, bocht 1? Oké: knuppel-hoenderhok. Ik vond de straf voor Verstappen terecht. (Vergelijkingen met andere situaties tijdens andere GP's vind ik altijd moeizaam of zelfs twijfelachtig.) Piastri kwam beter uit de hokken en claimde terecht de beste lijn. Verstappen kon twee dingen doen, van het gas of buiten de lijnen doorjakkeren. Hij ging voor het laatste en behaalde daarmee zelfs 2 wagenlengtes voordeel. Die 5 seconden-penalty kostte hem uiteindelijk de overwinning. Dat hij daarvan baalde is begrijpelijk. Maar dat hij zijn grieven bijv. liet doorwerken in het interview met Coulthard vond ik, afijn, niet heel plezant - een understatement.

Ik vind het een beetje dubbel. In 2021 gebeurde eigenlijk hetzelfde en toen moest Verstappen ineens een auto ruimte houden en dat deed hij niet. Daarom mocht Hamilton die plek wel houden nadat hij buiten de baan ging. En nu is het ineens andersom  ::). Maar aan de andere kant het was zo overduidelijk dat Verstappen dit bewust deed en dat Piastri gewoon de betere start en positie had dat hij I.m.o. recht had op die 1e positie. Dus ik vind dat hij die plek gelijk had moeten terug geven. Dat had hem 5 seconden gescheeld en dan had hij teminste nog een kansje op de overwinning.

Robbert65

Ja, ik denk dat niemand het erover had omdat zo overduidelijk was dat Verstappen volkomen terecht bestraft werd...

Braketest

Ik meen dat wij - 'unbiased F1 liefhebbers' - in een landschap vol gehersenspoelde Max-hooligans het redelijk eens zijn.
Ik zie het vooral als een strategische fout. Het was op voorhand duidelijk dat de strategie om Piastri te 'knijpen' niet werkte, A omdat Max niet snel genoeg van zijn plaats kwam, en B de bocht zich daar minder goed voor leent dan bv die in Japan.
Max reed dus in een knik richting bocht 1 zonder te oogsten en legde zo extra decimeters af die hij vervolgens bij de apex tekort kwam om de bocht met recht te claimen. Het had waarschijnlijk anders gelopen als ie gewoon zijn racelijn had gehouden.
Een tweede misinterpretatie is welke Piastri hij inmiddels naast zich heeft. Nou ja, moet proefondervindelijk vastgesteld worden; nu weet ie het.
En een derde miskleun is natuurlijk de positie niet teruggeven. De straf die overduidelijk boven de markt hing, moet je nl wegstrepen tegen het risico dat zich op enig moment een code geel zou voordoen, waarna de voorsprong volledig zou zijn verdwenen.

Uit de nasleep mag je opmaken dat Max enkel gefocused lijkt om die apex als eerste halen; daarmee meent ie immers de buit binnen te hebben.
Maar we zien steeds vaker dat race stewards ook de afwikkeling van de bocht meenemen. Eerste bij de apex is niet meer voldoende; het gaat er ook om hoe je dat bereikt en wat je ermee doet. Het lijkt me zaak dat Max de nieuwe realiteit onder ogen ziet, in plaats van verongelijkt zitten mekkeren.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

C.G. de Beaufort

Zoals ik eerder heb gezegd, in dit geval Marko:

'Onze strategische expert, een contactpersoon bij de FIA, gaf aan dat soortgelijke incidenten hadden plaatsgevonden in Formule 2, maar dat die incidenten ongestraft bleven. In die gevallen ontvingen de betrokken partijen slechts een formele waarschuwing.

'Luke Browning deed het zelfs twee keer en kwam er zonder een straf mee weg. We zagen het als een race -incident, als iets dat gewoon van tijd tot tijd gebeurt bij een begin.

'De beelden gaven ook niet echt het antwoord. Op de eerste camerabeelden leek het erop dat Piastri duidelijk voorop liep, terwijl Max hem weer voor was in de eigenlijke remzone...

https://racingnews365.com/red-bull-issues-f2-defence-after-max-verstappen-penalty-frustration

Groet,

C.G. de Beaufort