GP VAN SUZUKA, JAPAN 2025, wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 31 maart 2025 - 10:30:21

« vorige - volgende »

Robbert65

Het circuit in Azië waar we allemaal wel op zitten te wachten.

Kijk, er worden leuke banen gebouwd hoor, Jeddah is lekker snel, Bahrein, Abu Dhabi, Qatar, allemaal niet slecht, China gaat tegenwoordig prima, maar deze is een parel. 

Suzuka, thuiscircuit van Honda, vandaar wat marketinggedoe bij Red Bull met een witte livery en idem bedrijfskleding, waardoor je de RB's niet van de RBR's kunt onderscheiden komend weekend.

Voorzover een weersvoorspelling voorspellende waarde heeft 5, 6 dagen van te voren: zaterdag kans op regen, zondag een klein kansje op regen.

De tijden:

Vrijdag 4.30-5.30 uur:
Eerste vrije training

Vrijdag 8.00-9.00 uur:
Tweede vrije training

Zaterdag 4.30-5.30 uur:
Derde vrije training

Zaterdag 8.00-9.00 uur:
Kwalificatie

Zondag 7.00 uur: Race
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Zin in! :) Yuki gaat voor het podium in een auto die naar verluidt uitstekend te besturen is!

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Braketest

Ik geef het toe, ik heb een persoonlijke aversie tegen Jan Lammers. Niet alleen omdat ik 'm een oeverloze babbelkont vind, maar ook de belichaming van het gezegde Hoe onbetekenender de coureur, hoe groter ie zichzelf maakt.
Voorbeeld. Nu de GP van Japan voor de deur staat, werd gisteren op Ziggo nog even zijn rentree uit 1992 aangehaald - waarop Jan tussen neus en lippen door mompelde dat ie op enig moment tijdens de vrije trainingen 6e stond.
Ik kan het niet controleren. Wat ik wel kan controleren is dat ie als 23e kwalificeerde met een achterstand van 6,7 sec op de top. Misschien bedoelde ie dat. Iedere keer als kleine jan wordt uitgenodigd schreeuwt dat programma om een Johan Derksen die kleine jan weer even op zijn plaats helpt zetten.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Hij bedoelde natuurlijk dat hij eventjes zesde stond, toen hij als zesde de baan op kwam en zijn eerste rondetijd neerzette. ;D

Braketest

Heb alleen de uitslag samenvatting gezien, maar op grond daarvan een paar gedachten:

1 Een fraai circuit staat niet altijd garant voor een boeiende wedstrijd (en andersom). Jammer dat de verwachte regen uitbleef.

2 Op strategie laat McLaren nog steeds punten liggen. Misschien had het geen reet uitgemaakt, maar toch hadden ze een position swap moeten doen. Met als opdracht: je mag het vijf ronden proberen, en als het mislukt, terug naar oude posities. Daar moet niet eens discussie over zijn, dat moet gewoon tot de 'Plan B' vocabulaire van het team behoren. Iedere kleine kans op meer moet je aangrijpen, daar ben gvd je namelijk topteam voor.

3 Gaat Tsunoda ook na twee races vervangen worden? En zo ja door wie? Hadjar? En wie mag het na Hadjar dan proberen?
Wat ontbreekt in die Red Bull/Racing Bulls saga (maar enorm wordt gemist) is dat Max een aantal rondjes in die Racing Bulls rijdt. Deels om de rangorde van dat tweede garnituur beter te bepalen, maar vooral ook om uit te vogelen of ie daarmee niet allang aan de leiding van het kampioenschap had gestaan. Dat had al tijdens de testdagen gekund, desnoods of tijdens vrije trainingen, of laat het viertal een week tegen elkaar simtesten.  Desperate times need desperate measures. Kortom, bullebak One-eyed Jack slaat niet alleen de plank mis maar laat ook belangrijke beslissingen na. Herman van Veen, roep nog eens wat.

4 Hamilton is nu echt aan het uitbuiken - zoals voorspeld, wil ik er wel met enig genoegen aan toevoegen. Wat was het plan ook al weer, dat ie tot zijn 46e zou doorrijden? Dan heb ik een mooie nieuwe nickname voor hem: Sir Graham Hill the Second. Het zal mij benieuwen wanneer de tifosi zich beginnen te roeren.
Het beeld schuurt nog meer doordat zijn opvolger, Antonelli, boven hem eindigde. Die nam zelfs twee triviale records van Max over, de jongste coureur ooit die aan kop lag tijdens een F1-wedstrijd, en jongste rijder met snelste ronde.

5 Aston Martin komt nooit een steek verder als ze niet iets snel aan dat rijdersduo doen. Patser Lawrence zou midden in zijn smoel uitgelachen moeten worden. Door iedere fan, door iedere journalist.

6 Een laatste veeg uit de pan heb ik voor de FIA (en al die slappe journalisten). Dat gebrek aan actie komt volledig op hun conto. Drie jaar geleden stelden ze nieuwe regels op voor de achtervleugel die minder vuile lucht mocht opwerpen (teneinde het achtervolgen te vergemakkelijken). Dat gaf aanvankelijk een geringe verbetering maar al in het eerste jaar werd er door teams aan gemorreld. Sindsdien is nooit meer op de effectiviteit van die maatregel gemonitord. En die hijgerige slappe hap die zich journalisten noemen laat het ook maar op zijn beloop.

Robbert65

Nou Braketest, je was in ieder geval lekker uitgeslapen😄

De suggestie om Verstappen in de Visa Cash app Torro Rosso Minardi Honda te laten testen wordt in de weg gestaan door regels, je mag niet testen met de auto's buiten de vrije trainingen. Dat een rijder van een ander team tijdens een FP test is ongehoord. Ik ken het regelboek onvoldoende om de mogelijkheid met zekerheid uit te sluiten, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat het überhaupt kan?

Mickey

Mooie analyse Braketest! +1 met vrijwel alles. 👍🏻

Braketest

Nog even over de teloorgang van Hamilton, met Leclerc als een interessant referentiepunt: 4e in Japan, net als vorig jaar. Dus laten we stellen dat Ferrari per saldo stil is blijven staan. Dus hoe zit het met de 2e rijder? Hamilton werd dus nu 7e... terwijl Sainz er vorig jaar een 3e plek uit perste.

Misschien is dit het probleem: Hamilton hecht grote waarde aan de kleur van zijn overall, terwijl Max bij uitstek in Japan demonstreerde dat de kleur van je overall geen f*ck uitmaakt.

Robbert65

Citaat van: Braketest op 07 april 2025 - 11:01:16Nog even over de teloorgang van Hamilton, met Leclerc als een interessant referentiepunt: 4e in Japan, net als vorig jaar. Dus laten we stellen dat Ferrari per saldo stil is blijven staan. Dus hoe zit het met de 2e rijder? Hamilton werd dus nu 7e... terwijl Sainz er vorig jaar een 3e plek uit perste.

Misschien is dit het probleem: Hamilton hecht grote waarde aan de kleur van zijn overall, terwijl Max bij uitstek in Japan demonstreerde dat de kleur van je overall geen f*ck uitmaakt.
;D

Sabai

En hoe doet Sainz het tegenover Albon dan  ::)

Braketest

Citaat van: Sabai op 07 april 2025 - 16:12:59En hoe doet Sainz het tegenover Albon dan  ::)
Geen lastige vragen stellen he, daar zijn we niet van. ;)