GP VAN SHANGHAI, CHINA 2025, wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 17 maart 2025 - 11:01:02

« vorige - volgende »

Robbert65

Back to back naar China, Shanghai schijnt een geweldige stad te zijn, ik ben er nooit geweest en ga er ook nooit komen. Ik ben meer van Schiermonnikoog, de Achterhoek en ik moet delen van Groningen en Drenthe, de kop van Noord-Holland en Zeeuws-Vlaanderen nog ontdekken.

Het wordt wel bal daar want het is sprintraceweekend. Dat houdt in dat vrijdagochtend de boel al losbarst met een sprintkwalificatie om 8:30!

We gaan racen op een circuit dat door Hermann Tilke werd ontworpen en al op de kalender te vinden is sinds 2004. De eerste winnaar was Rubens Baricello, ons aller knuffelbraziliaan, de snelste ronde is van Michael Schumacher en de laatste winnaar was in 2024 Max Verstappen.

We gaan het zien!!

De tijden:

Vrijdag 4.30-5.30 uur:
Vrije training

Vrijdag 8.30-9.14 uur:
Sprintkwalificatie

Zaterdag 4.00-5.00 uur:
Sprintrace

Zaterdag 8.00-9.00 uur:
Racekwalificatie

Zondag 8.00 uur: Race
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

Morgen de sprintrace maar aanzetten na de kwalificatie. Dit zijn toch geen tijden.... sprintkwalificatie tijdens de ochtenspits! Stond stil, naar een brandende vrachtwagen te kijken toen die bezig was. Bernie plande alles zo dat je in Europa, waar zijn grootste doelgroep zat, op een normale tijd de boel kon volgen. Maar goed, das war Einmahl...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

Ik zag de uitslag van de quali voor de sprintrace en ik kreeg heimwee naar Perez.

Mickey

Die Lawson moet hier geen gewoonte van maken. Hij kan zich dit weekend nog revancheren, maar doe dit nog een keer en voor je het weet zit je in het stoeltje van Tsunoda.

Braketest

Ik was sowieso voorstander van Tsunoda. Het is gewoon de zoveelste managementsblunder van Red Bull. Verstappen werd na 23 races gepromoveerd, en dan Lawson na 11? Ze zijn niet goed bij hun hoofd. Dat krijg je als je politieke redenen laat meewegen.
Potverdorie - dit jaar heb ik me voort het eerst niet aan voorspellingen gewaagd terwijl juist nu mijn eigenwijze meninkjes enige ondersteuning krijgen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Of het echt een blunder is moet nog blijken, maar het lijkt wel die kant op te gaan.

Tsunoda is nogal heetgebakerd en past misschien niet lekker in het team, maar ik denk niet dat hij nerveus zou worden in een Red Bull. Dat is een factor die voor Lawson zwaar onderschat lijkt te zijn. En door deze hele situatie wordt het als je niet oplet voor een volgende coureur nog spannender.

Mickey

Overigens, als blijkt dat Lawson gelijk heeft over dat hele kleine operating window, dan is gewoon goed kunnen racen niet goed genoeg. En het is dan maar de vraag of Tsunoda die Red Bull dan wel aan de praat krijgt.

Braketest

Ik vermoed dat de combinatie Snelle, moeilijk te besturen auto / Beginnend coureur die aan zijn zelfvertrouwen moet werken gewoon niet werkt, of in ieder geval uiterst tricky is.

Dat kan ik van een afstandje misschien makkelijk zeggen, maar het is toch juist het werk van die twee duurbetaalde managers omdat goed in te schatten? Ik heb de indruk dat dat nooit een overweging is geweest. In plaats daarvan: een vluchtige blik over een magere set data, een sausje politiek, en that's it. En verder maar hopen dat het goed komt.
Er wordt nu al gesproken om hem te vervangen - wat een soap zeg, en wat een ramp voor die jongen zelf.

Natuurlijk was/is de kans op mislukking bij Tsunoda ook aanwezig, maar dan kun je tenminste zeggen: kans gehad, te licht bevonden eigen schuld, dikke bult. Bij Lawson heb ik daar meer moeite mee. Maar wat me al helemaal niet zint is hoe Marko zichzelf aan alles onttrekt. je kunt geen spoor van brokstukken achterlaten en alsmaar mooi weer blijven spelen.

Mickey

Ik deel je zienswijze. Uiterst ongelukkig voor Lawson en in plaats van zorgen voor de juiste coaching, gooit opa Marko geen olie, maar benzine op het vuur. Al was het om hun eigen ongelukkige keuze te vergoelijken.

Mickey

Onder het voorbehoud dat die auto alleen door een professor te besturen is.

Robbert65

Lawson moet gewoon een eerlijke kans krijgen. Motorsport.com meldt zojuist dat Red Bull al bezig is Tsunoda te swappen, als dat waar is zijn ze getikt. Die auto is al 2 jaar een hondenhok waar Verstappen wonderen in verricht.

Iemand moet nu olie op de golven gooien en die achterlijke onderbuikstrategie van Marko tegengaan.

Tegen Lawson moet je zeggen dat hij 100 punten moet halen voor het einde augustus. Gewoon een eerlijk, haalbaar target zetten en steun en hulp bieden.

Mickey

Daar ben ik het niet zomaar mee eens. Je kan dit grote gat niet maar opnieuw laten bestaan tot de zomer. Dan verlies je met 100% zekerheid het constructeurskampioenschap. Het is zeker geen sjieke oplossing, maar nu er toch al gegokt en geblunderd is, zou ik deze trial and error gewoon voortzetten. Toch Tsunoda maar proberen dan. En als dán blijkt dat dat apparaat echt onbestuurbaar is, lijdt Lawson ook geen gezichtsverlies.

Robbert65

Braketest

Als fatsoen de leidraad was, heeft Robbert65 gelijk, maar ja, kom daar maar eens om in F1. Ik vind wel dat Lawson nog minimaal 1 kans moet krijgen. Klein voordeel zou kunnen zijn dat ie op Suzuka eerder heeft gereden. Als het beeld dan nog niet verandert, dan moet dat cut losses maar.
Voorts, dat sentiment van Tsunoda in Japan in een Red Bull is misschien leuk voor 't publiek maar vanuit oogpunt van Red Bull natuurlijk van nul en generlei waarde.