GP VAN LAS VEGAS 2024, wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 19 november 2024 - 18:28:34

« vorige - volgende »

Robbert65

Komende vrijdag, zaterdag en zondag gaan we op voor de tweede Grand Prix van Las Vegas. Nou ja, eigenlijk de vierde, in 1981 en '82 was er al de Ceasars Palace Grand Prix en ja, zo beschouwd is er niets nieuws onder de zon, maar de organisatie was wel wat onwennig vorig jaar. Er ging veel mis, communicatief ook.

Het wordt dit weekend ook de eerste Grand Prix voor de nieuwe wedstrijdleider Marques. Hij vervangt Wittich, die simpelweg de laan uit is gestuurd wegens onvoldoende beslisvaardigheid rondom race-incidenten. Wittich wachtte te lang met het doorzetten van zaken naar de Stewards, waardoor beslissingen en straffen te laat kwamen en een onbedoelde invloed op het wedstrijdverloop konden of hadden kunnen hebben. Wittich "gaat iets anders doen binnen Formule 1".

Die Marques is overigens de man die de afgelopen jaren F2 en F3 als wedstrijdleider fungeerde, samen met Claire Dubbelman, die ook regelmatig assisteert tijdens de Formule 1. Marques schijnt de regelboeken van de FIA volledig uit zijn hoofd te kennen. Dat helpt dan natuurlijk wel.

Dan: Max Verstappen zou zo maar wereldkampioen kunnen worden in Las Vegas. Dat is puur een kwestie van finishen voor Norris. Meer is het niet.

De tijden:

Vrijdag 3.30-4.30 uur:
Vrije training 1

7.00-8.00 uur:
Vrije training 2

Zaterdag 3.30-4.30 uur:
Vrije training 3

Zaterdag 7.00-8.00 uur:
Kwalificatie

Zondag 7.00 uur:
Grand Prix Las Vegas
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

Dus, Verstappen 6 tienden te traag want we hebben de verkeerde vleugel ingepakt. Dat is zo'n beetje de samenvatting van hedenochtend. Die Pièrre Waché is wel een duidelijke Fransman he?  We gaan verder met de Franse slag en we zien wel.

Ja, het putje in, lekker om de 8ste plek vechten met Haas volgend jaar.

Ik mis Newey nu al.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

'Oeps. Verkeerde ingepakt. Sorry, we dachten dat dat de beker was.'
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Dit is wel de blunder van het jaar hoor. Je zál je toch het WK laten ontglippen hierdoor. Ok, dat gebeurt niet, maar stel je voor dat dit was gebeurt als Brazilië anders was afgelopen. Dan zou het ontslagwaardig zijn.

Mickey

Achteraf dus allemaal gelul gebleken. De keuze voor deze vleugel was al begin dit jaar bepaald, door de budgetcap.

Loopt nu wel los, maar zonder Brazilië, had ons F1-wereldje er nu beduidend anders uitgezien.

Robbert65

Max Verstappen is voor de vierde maal op rij wereldkampioen geworden.

Ik feliciteer alle Belgen, Nederlanders en F1 liefhebbers ter wereld. Ik feliciteer Jos, de hele familie Kumpen en all mensen van de kartbaan in Genk. Ik feliciteer ons, mezelf, jullie en de buren. De burgemeester van Montfoort: gefeliciteerd!!!!

Want je ziet het gebeuren, je kijkt ernaar en voor je het weet ga je dit gewoon vinden. Maar dit is zo gruwelijk bijzonder, dat je een Nederlands joch in één adem noemt met Fangio, Prost, Vettel, Schumacher en Hamilton, dat hij Stewart, Piquet, Brabham, Senna en Alonso het nakijken geeft en nog lang niet klaar lijkt te zijn...

Hij heeft veel invloed op de sport gehad, hij heeft door zijn rijstijl de weg vrijgemaakt voor een nieuwe generatie en snellere doorstroming van talent. Hij heeft ervoor gezorgd dat bijna iedere race razendspannend werd en dat de tribunes bijna overal het hele weekend volzitten.

Verstappen is een heel grote meneer.

En ik feliciteer hemzelf natuurlijk ook.

En ik ben hem dankbaar dat hij onze sport zo'n geweldige impuls geeft.

Sabai

Ik vind het ook ongelooflijk knap wat hij dit seizoen heeft neergezet. Echt als een Schumacher dat ook deed in 2004.

Mickey

Echt een superprestatie.

De rust lijkt een beetje terug bij Red Bull en ik hoop dat dat nieuwe energie brengt komend jaar. Daarna naar Mercedes. :-*

gloudiesaurus

Citaat van: Mickey op 23 november 2024 - 17:02:30Achteraf dus allemaal gelul gebleken. De keuze voor deze vleugel was al begin dit jaar bepaald, door de budgetcap.

Loopt nu wel los, maar zonder Brazilië, had ons F1-wereldje er nu beduidend anders uitgezien.

Klopt, maar Norris reed dit weekend ook achter Verstappen he. Dus uiteindelijk was het denk ik wel goed gekomen, maar Brazilie was wel een mega stap naar de titel!
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

Citaat van: Robbert65 op 24 november 2024 - 13:27:42Max Verstappen is voor de vierde maal op rij wereldkampioen geworden.

Ik feliciteer alle Belgen, Nederlanders en F1 liefhebbers ter wereld. Ik feliciteer Jos, de hele familie Kumpen en all mensen van de kartbaan in Genk. Ik feliciteer ons, mezelf, jullie en de buren. De burgemeester van Montfoort: gefeliciteerd!!!!

Want je ziet het gebeuren, je kijkt ernaar en voor je het weet ga je dit gewoon vinden. Maar dit is zo gruwelijk bijzonder, dat je een Nederlands joch in één adem noemt met Fangio, Prost, Vettel, Schumacher en Hamilton, dat hij Stewart, Piquet, Brabham, Senna en Alonso het nakijken geeft en nog lang niet klaar lijkt te zijn...

Hij heeft veel invloed op de sport gehad, hij heeft door zijn rijstijl de weg vrijgemaakt voor een nieuwe generatie en snellere doorstroming van talent. Hij heeft ervoor gezorgd dat bijna iedere race razendspannend werd en dat de tribunes bijna overal het hele weekend volzitten.

Verstappen is een heel grote meneer.

En ik feliciteer hemzelf natuurlijk ook.

En ik ben hem dankbaar dat hij onze sport zo'n geweldige impuls geeft.

Het is zeker heel bijzonder! Een Nederlander die vier keer wereldkampioen wordt! En op wat voor manier. Als gewoon de allerbeste coureur in een auto die niet altijd top was.

De race in Brazilië is nu al legendarisch. Zoals alleen de allerbesten reden! (Schumacher/ Spanje '96, Senna/ Donnington '93)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Mickey

Citaat van: gloudiesaurus op 24 november 2024 - 22:43:51
Citaat van: Mickey op 23 november 2024 - 17:02:30Achteraf dus allemaal gelul gebleken. De keuze voor deze vleugel was al begin dit jaar bepaald, door de budgetcap.

Klopt, maar Norris reed dit weekend ook achter Verstappen he. Dus uiteindelijk was het denk ik wel goed gekomen, maar Brazilie was wel een mega stap naar de titel!

Het was denk ik ook goedgekomen, maar met misschien een neuslengte.

Ik denk dat Norris in Brazilië echt geknakt is, wat ook niet aan zijn scherpte en motivatie heeft bijgedragen dit weekend. Had hij nog alle kans gegad, dan had hij er vast meer uitgeperst.

Breaktest

Ik heb vaak het idee, als Max aan het klagen is in FP1 en FP2, dat ze heel goed weten wat ze doen en de ideale setup al lang klaar hebben liggen, maar ze met opzet 'de verkeerde weg' inslaan.
En dat kan om allerlei redenen, bv om te onderzoeken of er misschien toch nog iets verrassends te vinden valt, of om de voorspelbaarheid van de auto te testen. Zoiets kun je ook alleen doen als je team een geoliede machine is.

Mickey

Next level sandbaggen. ;)

Ze zijn inderdaad wel altijd als laatste klaar met hun set up.

Breaktest

Nog even over Colapinto. Per saldo zit ie nog goed, maar de knaap slingert wel tussen hero en zero zeg. Die crash zal 'm best een knauw geven; het is te hopen dat ie daar op de duur weer van herstelt. Het is wel weer een aanwijzing dat debutanten dure jongens zijn. Ik begrijp echt niet dat dit niet binnen F1 wordt aangekaart, want F1 kan duidelijk niet zonder nieuw bloed maar de pijn komt vaak op dezelfde plekken terecht. Zoals ik al eerder opperde kun je denken aan een schadefonds voor young drivers of misschien beter: laat debutanten veel geleidelijker aan het spelletje wennen, bv laat ze eerst een seizoen verplicht aan FP1 deelnemen.

2e opmerking: Misschien valt Williams bij zijn crash ook iets te verwijten. Ik zag dat ie in Las Vegas de hoogste speedtrap had; zelfs 8 km/u sneller dan teamgenoot Albon. Dat lijkt te duiden op een afstelling die veel topspeed maar wellicht ook minder grip geeft. Zo aan het eind van 't spectrum zitten lijkt me voor een debutant niet heel slim (ervan uitgaande dat iedereen zoekende is qua afstelling en bij gebrek aan hard bewijs de waarheid misschien wel in het midden ligt).