GP VAN BRAZILIË 2024, wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 29 oktober 2024 - 20:29:04

« vorige - volgende »

Robbert65

Jajajaja, daaaarrrrrr gaan we, koooooohmt dat zien komt dat beleven dames en heren, de grooootste grote prijs allerrr tijden, de GROTE PRIJS VAN BRRRRRRRASIIIIIIIIL!!!!

<Insert music:"brasil_canzone"\>

Zo. Ja, sorry voor de herrie hoor, maar ik heb zo'n enorme zin in deze baan, dit weekend.

Ik hou van Spa, van Silverstone, van COTA, en Hongarije, én ook van Zeltweg, enzo. Maar hier in Sao Paulo lígt een baan!

Om te beginnen andersom. Bijna all circuits ter wereld gaan met de klok mee, Brazilië niet. En geloof me, dat voelen ze, want al die G-krachten zijn echt anders. Tegenwoordig zijn alle rijders (behalve Bottas, Ocon, Stroll, Tsunoda, Magnussen, Hamilton, Perez en Zhou natuurlijk) topfit, maar vroeger waren er lui die dit onderschatten en prompt de bietenbrug opreden.

Enfin, kom maar op met dat raceweekend, ik ga geen minuut missen!!!

De tijden:
Vrijdag 15.30-16.30 uur:
Vrije training 1

Vrijdag 19.30-20.15 uur:
Sprintkwalificatie

Zaterdag 15.00-16.00 uur:
Sprintrace

Zaterdag 19.00-20.00 uur:
Kwalificatie

Zondag 18.00 uur:
Race

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

De volgende ronde van de titelstrijd!

Deze blijft mooi:
http://www.youtube.com/watch?v=V-nPjHurBgA

Maar ook deze:
http://www.youtube.com/watch?v=a_ty8tST-YY
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sabai

Ik lach mij kapot als straks le clerc er met de titel vandoor gaat net als Kimi in 2007 destijds. Verstappen en Norris zijn zo druk met elkaar dat Leclerc Norris al in de nek hijgt  :D

C.G. de Beaufort

Max krijgt een penalty voor de hoofdrace. Hij moet 5 plaatsen achteruit omdat ze een nieuwe motor er hebben ingezet.

https://www.formula1.com/en/latest/article/verstappen-set-for-sao-paulo-gp-grid-penalty-after-power-unit.1UO38Pf26ToUv6uVqYu7bB

Groet,

C.G. de Beaufort

Breaktest

Ik vind het toch wel bizar wat de FIA doet, dat afgelasten van de kwali.
Natuurlijk trekken ze de veiligheidskaart waarmee, zoals altijd, eventuele kritiek de mond wordt gesnoerd, maar het blijft natuurlijk complete faalhazerij. Vooral vanwege de regenband die slechter is dan intermediates (ofwel: ze hebben gèèn regenband). Dat op zich zou al aanleiding moeten zijn om als bestuur op te stappen. En dan de situatie ter plekke: ze proberen het niet  eens! Er wordt geen F1 auto de baan op gestuurd, de safetycar moet de zaak maar beoordelen. Voorts de opgegeven reden, mogelijk gebrek aan zicht, is nogal lachwekkend. Alsof je dit soort situaties niet kunt uittekenen en je daar op voorhand rekening mee houdt door wat vroeger dan gebruikelijk te plannen. En op de laatste plaats, het is maar een kwalificatie. Coureurs worden betaald en worden geacht om zelf hun risico in te schatten. Dan rem je maar voldoende af op plekken met standing water.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Robbert65

Prachtig zeg, dat gevecht tussen Mildred en Sjekko!
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Deze masterclass gaan we het jaren later nog over hebben. Heerlijk.

Mickey

C.G. de Beaufort

Finale : de Regenmeester. Ocon wordt een tweede op grote afstand.

Groet,

C.G. de Beaufort

Fietser

Verstappen was buitenaards in Sao Paulo. Een magische vertoning die geheid een klassieker wordt in de F1. Ook zeer sterk was Ocon, een rijder die volgens velen niet thuis hoort op dit niveau, maar dit jaar 'vriend' Gasly vaak het nakijken geeft. Een Norris die verzuipt en na afloop zwaar teleurgesteld (in zichzelf?) een paar ongelukkige uitspraken doet. Een Stroll die zichzelf pijnlijk voor schut zet. Een feest voor de kijkers.
Een terzijde: van complottheorieën richting 'de pro-Engelse stewards' (die ik de laatste tijd veel tegenkom) moet ik niets hebben. Toch vind ik de straffen die diverse coureurs opliepen extreem mild. Ik ken de FIA-handboeken niet, maar doodleuk op eigen houtje wegrijden van de grid vind ik nogal wat...

Robbert65

Ja Fietser, de stewards krijgen zo wel de schijn tegen en voeden de discussie over met 2 maten meten. Anderzijds doen ze reglementair niets verkeerd.

Nou ja, Verstappen heeft alles weer rechtgezet!

Breaktest

Over de prestatie van Verstappen hang ik nog steeds in de touwen. Daags ervoor had ik nog gezegd dat we zo'n inhaalrace a la Brazilie 2016 niet meer gaan zien. Mede omdat, met name dit jaar, ook regenraces waren waarin Max niet langer oppermachtig was. Dus ik gokte op zijn best op een top 5. Welnu, dit was de overtreffende trap! Misschien was dit resultaat zelfs mogelijk zonder dat beetje 'geluk' van die McLaren/Mercedes stommiteit, maar dat moeten de rekenmeesters maar uitzoeken.
Update: ik zie elders dat het verschil met Norris 22,9 sec was. Dat moet normaliter voldoende zijn voor een bandenwissel.

Voorts dat Alpine zeg! In een klap van 9 naar 6 in de tussenstand! Verder blijft Perez met steeds dikkere viltstiften zijn doodvonnis onderstrepen (hoewel de jonkies er deze keer ook wel een kermis van maakten).
Wat ik ook wel leuk vind: Russell is Hamilton weer voorbij in de tussenstand. Hoewel de vergelijking een beetje rammelt, zie ik na drie battleseizoenen jong vs oud overeenkomsten met het Verstappen-Ricciardo tijdperk (die hoopte nog een keer in de schijnwerpers te komen staan vanwege dat ene puntje, maar dat blijkt achteraf een opgepoetste cent). Ook Alonso wordt per race zienderogen ouder als het niet loopt. Inspired by Stroll, zullen we maar zeggen. Ik denk niet dat Max dit gaat overkomen; op tijd weg zijn is ook een gave.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

C.G. de Beaufort

Citaat(..)Ook zeer sterk was Ocon, een rijder die volgens velen niet thuis hoort op dit niveau, maar dit jaar 'vriend' Gasly vaak het nakijken geeft.

Nu zijn ze ineens boezemvrienden. :)  Tja.

Groet,

C.G. de Beaufort

BMW.WilliamsF1

Max liet weer ff zien wie de baas is  :)

Aparte straffen uitgedeeld inderdaad na de race. Een reprimande voor een onveilige baan oprijden waar marshals aan het werk zijn om de auto van Stroll weg te halen? Dit had Max eens moeten flikken, dan was de wereld te klein geweest. Dit had minstens een 10 seconden straf in de race moeten zijn of een gridstraf voor de volgende race aangezien ze het pas na de race hebben bekeken.