GP van SAUDI-ARABIË 2024. Wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 05 maart 2024 - 11:11:03

« vorige - volgende »

Robbert65

We maken ons op voor Jeddah, andermaal een race op zaterdag, er wordt daar zondag niet geraced!

(Die jongens in hun witte jurken zouden zich dezer dagen hier in de Biblebelt uitstekend thuisvoelen lijkt me. Tradwives en zondagsrust...)

Enfin, je kunt er hele verhalen over schrijven, over journalisten die er ineens niet meer waren en andere mensenrechtenzaken, feit is ook dat dat rare stratencircuit, daar in Jeddah zo mooi aan de kust gelegen, spectaculaire en boeiende races opleverde tot nu toe.

Een hogesnelheidsbaan zonder uitloopstroken.

Doen jullie wel voorzichtig jongens?


Donderdag 14.30-15.30 uur:
eerste vrije training

Donderdag 18.00-19.00 uur:
tweede vrije training

Vrijdag 14.30-15.30 uur:
derde vrije training

Vrijdag 18.00-19.00 uur:
kwalificatie

Zaterdag 18.00-20.00 uur:
race
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

De nieuwe rel die gisteren naar buiten kwam gaat over de grote baas zelf.

Nu.nl quote de BBC:

Ben Sulayem zou zich hebben bemoeid met een veelbesproken tijdstraf voor Fernando Alonso tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië van een jaar geleden. Dat zou een klokkenluider hebben verteld aan de FIA.

Alonso kreeg na afloop van de race een tijdstraf van tien seconden. Dat leverde veel tumult op. De Spanjaard verloor daardoor zijn derde plaats, terwijl hij vlak daarvoor tijdens de podiumceremonie de bokaal voor de derde plek had ontvangen.

Volgens de BBC zou Ben Sulayem hebben gebeld naar de stewards om te vertellen dat hij "verwacht" dat de tijdstraf van tien seconden "ongedaan wordt gemaakt". Dat zou ook staan in een rapport dat na het gesprek met de klokkenluider is gemaakt.

Nog op dezelfde avond werd de tijdstraf van Alonso teruggedraaid. Daardoor werd de tweevoudig wereldkampioen alsnog derde in Jeddah, achter winnaar Sergio Pérez en nummer twee Max Verstappen
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Fietser

Sommigen, misschien zelfs velen, zullen de GP van Jeddah saai hebben gevonden. Ik behoor daar niet toe.
Neem alleen al de tiener Oliver Bearman. Als niet-F2-volger kwam hij bij mij keihard binnen. Op je 18de zo sterk debuteren en sommige zeer grote namen voorblijven. Is hij het volgende wereldwonder of zegt dit iets over de huidige F1? En overkwam iets dergelijks vorig jaar Liam Lawson ook al niet? En als er zoveel jonge talenten aan de boom schudden, wat betekenen een Hamilton, Alonso, Perez, Hulkenberg, Ricciardo en Bottas dan nog? Tsja.
Piastri werd een jaar geleden bij zijn debuut gezien als DE toekomstige grootheid in de F1. En zeer veel belovend en snel is hij zeker. Maar het lukt hem nog steeds niet zijn teamgenoot achter zich te houden. Of blijkt Norris dan toch - al enkele jaren actief op dit niveau - een superheld die met het juiste materiaal de allerbeste te zijn? Vragen, vragen, die dit wereldje zo interessant maken. Kennelijk gaat het verschil tussen talent en talent nog steeds om die laatste paar honderdste seconden, een oude wijsheid.
En wat is die Magnussen soms toch een bruut. Hoe hij de aanvallen afsloeg van snelle jongens als Tsunoda en Albon. Mede door de Deen kon Hulkenberg een puntje voor Haas scoren. Ik weet het: ik ga nu even alle kanten op. Mijn punt: Jeddah was interessant en liet ons veel te overdenken.

Breaktest

Het feit dat er zo veel debutanten zijn die in een goede auto (laten we dat niet vergeten) meteen meedraaien, wijst erop dat er nog een hele pool aan dat soort coureurs is. Van wie we het nooit zullen weten.
En dat is precies wat mij chronisch niet zint aan F1 - veel te weinig onderlinge competitie. Het bereiken van het walhalla vraagt meer strijd dan handhaving in het walhalla zelf.
En dat betekent weer dat al die aandacht en al dat bejubel van het setje uitverkorenen misschien ook een tikje over the top is.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Ik kon het eigenlijk ook alleen maar saai vinden.

Over Verstappen hoeven we het niet te hebben. Verder:

Perez eindelijk gewoon goed, voor zijn doen heel goed.

Bearman, prima debuut. Maar 'kan iedere ervaren coureur dit niet?' is een terechte vraag. Zie De Vries toen hij inviel.

Hamilton in zijn neerwaartse spiraal zoals we hem kennen als het hem niet voor de wind gaat.

Ricciardo, zijn prestaties halen het allang niet meer bij zijn eeuwige grijns. Wat inmiddels detoneert.

Breaktest

Citaat van: Robbert65 op 05 maart 2024 - 11:14:06De nieuwe rel die gisteren naar buiten kwam gaat over de grote baas zelf.

Nu.nl quote de BBC:

Ben Sulayem zou zich hebben bemoeid met een veelbesproken tijdstraf voor Fernando Alonso tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië van een jaar geleden. Dat zou een klokkenluider hebben verteld aan de FIA.

Alonso kreeg na afloop van de race een tijdstraf van tien seconden. Dat leverde veel tumult op. De Spanjaard verloor daardoor zijn derde plaats, terwijl hij vlak daarvoor tijdens de podiumceremonie de bokaal voor de derde plek had ontvangen.

Volgens de BBC zou Ben Sulayem hebben gebeld naar de stewards om te vertellen dat hij "verwacht" dat de tijdstraf van tien seconden "ongedaan wordt gemaakt". Dat zou ook staan in een rapport dat na het gesprek met de klokkenluider is gemaakt.

Nog op dezelfde avond werd de tijdstraf van Alonso teruggedraaid. Daardoor werd de tweevoudig wereldkampioen alsnog derde in Jeddah, achter winnaar Sergio Pérez en nummer twee Max Verstappen

Ik heb 't nog even opgezocht - het was ook een hele zure straf. Maar vergelijkbaar met die belachelijke boete toen Max de achtervleugel van Hamilton aanraakte. En als je als FIA zegt: nul gesjoemel, moet je wel consequent zijn.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

En weer laat Verstappen een moment voorbij gaan om een mespuntje grootsheid te tonen.
Op de baan is ie perfect, maar kijk na afloop eens om je heen. Informeer hoe debutant Bearman het heeft gedaan en feliciteer hem. Kleine moeite, groot gebaar.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

Citaat van: Breaktest op 12 maart 2024 - 20:58:01En weer laat Verstappen een moment voorbij gaan om een mespuntje grootsheid te tonen.
Op de baan is ie perfect, maar kijk na afloop eens om je heen. Informeer hoe debutant Bearman het heeft gedaan en feliciteer hem. Kleine moeite, groot gebaar.

Hoe weet je dat hij dat niet heeft gedaan ? Was je erbij   :D

Mickey

Dat heeft 'ie ook gedaan, werd uitgezonden! Misschien toch maar een abonnementje nemen op F1TV, Break?

Robbert65

Ja, hij was heel enthousiast over Bearman hoor. En spontaan ook, zonder dat hij ernaar gevraagd werd. Bij F1TV.  :)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Okee, okee, ik zit al stil want word geschoren.
Oprecht blij om te zien dat ik het mis had (durf nu ook niet meer te beweren dat ie wel bij Lawson had verzaakt).
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

BMW.WilliamsF1

Kijk, de beelden:

https://twitter.com/viaplaysportnl/status/1766548004121534935

Max ging eerst naar Bearman toe om hem te feliciteren met zijn race en ging daarna pas bij Viaplee buurten.

Dus eerst kijken, dan kweiken zeggen we hier in Brabant altijd :D

Wat ie over Lawson heeft gezegd weet ik niet na Zandvoort, maar zal ook wel met hem gesproken hebben. Hij had m toen sowieso voor de race wat advies gegeven weet ik nog wel. En ook niet alles komt voor de camera he, wil niet zeggen dat Max hem ook niet heeft gecomplimenteerd met zijn race na afloop. Sowieso praten die Red Bull gasten onderling wel veel met elkaar.

Toen ie in Singapore uit Q3 werd geknikkerd door Lawson kwam Max ook naar hem toe:

https://www.reddit.com/r/formula1/comments/16kt8xd/max_congratulating_liam_in_the_media_pen_post/?utm_source=embedv2&utm_medium=post_embed&utm_content=post_title&embed_host_url=https://www.sportvideos.tv/video-nice-moment-between-max-verstappen-liam-lawson-after-qualifying/

Dus Max doet echt wel zijn best om iedereen te feliciteren die het verdient ;)

Breaktest

#13
Mooi mooi mooi. Zo hoort het ook, zo wil ik het ook zien. Ik kijk nooit voor- en nabeschouwing, tja en dan mis je wel eens wat.  :-[
Omdat van iedere Verstappen ademzucht een nieuwsbericht wordt gemaakt, had ik verwacht dat het wel op een andere manier tot mij was gekomen.
Kortom, tik op de vingers, en doorr!
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel