Komkommerquiz

Gestart door Breaktest, 03 december 2023 - 11:53:33

« vorige - volgende »

Breaktest

Misschien is het leuk een quiz te beginnen, om de komkommertijd te overbruggen. Bij deze de spelregels:

1. Iedere forummer kan hier op enig moment een vraag plaatsen (dat mag ook een plaatje zijn: Wie, wat, waar?).
Tip: maak de vraag vetgedrukt en voorzie deze van een code, bestaande uit je initialen en een vraagnummer (voor mij zou dat BT01 zijn).
2. De looptijd van een vraag is in principe onbepaald. Maar als het antwoord na een week uitblijft, kan de vraagsteller zelf het antwoord geven (waarop ie een nieuwe vraag mag plaatsen).
3. Een vraag moet dusdanig zijn geformuleerd dat maar 1 antwoord mogelijk is. Als gaandeweg het inzicht ontstaat dat meerdere antwoorden mogelijk zijn - dus foutje van de vraagsteller - moet ie zijn vraag bijwerken of aanvullende informatie geven opdat het 1 antwoord-principe wordt hersteld.
4. De vraagsteller is tevens jurylid - naar believen kan hij aanvullende hints geven. Echter, alleen een volledig en correct antwoord mag worden goedgekeurd.
5. Als meerdere kandidaten bijdragen aan het antwoord, is de winnaar degene die het laatste puzzelstukje aanlevert.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Leuk!

We beginnen met een makkelijke:

R65-01

Wanneer, hoe en waarom debuteerde Michael Schumacher? Wie verving hij bij welk team en wat was de reden dat die rijder vervangen werd? Hoe verliep zijn debuut?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Dan zet ik ook vast een vraag neer, een moeilijke.
Iedere coureur krijgt wel eens een boete. Maar bij sommigen duurt het jaren, anderen lopen wat sneller tegen de lamp.
BT-01 Welke F1 coureur heeft het record voor de snelst uitgedeelde boete, waarvoor kreeg ie die en hoe lang was zijn carriere al gaande (10% afwijking mag).
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Citaat van: Robbert65 op 03 december 2023 - 12:33:01Leuk!

We beginnen met een makkelijke:

R65-01

Wanneer, hoe en waarom debuteerde Michael Schumacher? Wie verving hij bij welk team en wat was de reden dat die rijder vervangen werd? Hoe verliep zijn debuut?
Ik kan het natuurlijk opzoeken, maar probeer het uit mijn hoofd: Ik denk dat het tijdens de GP van Belgie was in 1990.
Hij verving Bertrand Gachot bij Jordan omdat ie een nacht in de cel moest doorbrengen, ik meen omdat ie iemand zou hebben geslagen - misschien wel een agent, maar dat weet ik niet zeker. Ik twijfel tussen 6e en 9e. Meteen daarna pikte Benetton hem weg bij Jordan, dus laat ik gokken op 6e.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

#4
De te vervangen rijder klopt, de grand prix van België  klopt. De rest is helaas fout... Jordan klopt wel, maar dat werd niet expliciet gevraagd.
Gachot moest wel de cel in, maar waarom? Welk jaar debuteerde Schumi?
Hoe kwalificeerde hij, wat was het race resultaat?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

#5
Citaat van: Robbert65 op 04 december 2023 - 21:46:59De te vervangen rijder klopt, de grand prix van België  klopt. De rest is helaas fout... Jordan klopt wel, maar dat werd niet expliciet gevraagd.
Gachot moest wel de cel in, maar waarom? Welk jaar debuteerde Schumi?
Hoe kwalificeerde hij, wat was het race resultaat?
Toch maar het een en ander opgezocht.
Het Gachot-incident vond plaats in Londen, 10 december 1990, maar de rechtszaak en veroordeling was enkele maanden later, dus in '91, vlak voor de GP van België. Het incident betrof een lichte aanrijding met een taxichauffeur, wat leidde tot een klein handgemeen waarop Gachot de chauffeur met traangas bespoot. Het werd niet zomaar een nachtje brommen (wat ik dacht) maar enkele maanden cel. NL wikipedia spreekt van 6 maanden, de Engelse van 18 (nogal een verschil), en ChatGPT van 9 (waarvan hij er maar 2 uitzat wegens goed gedrag).
Schumacher debuteert (niet alleen in F1 maar ook op het circuit) en kwalificeert als 7e met de Jordan 191 (een evenaring van het beste resultaat van Jordan; teamgenoot De Cesaris is 11e en 0,7 sec langzamer). In de race zelf valt ie kort na de start uit met een versnellingsbakprobleem.

Met dat korte optreden weet ie de ogen op zich gericht. Er vindt een rijderswissel plaats met Benetton. Terwijl Jordan 'verguld' is met de komst van Roberto Moreno, rijdt Schumacher zijn eerstvolgende race (Monza) naar de 5e plaats.
Leuk detail: Gachot klinkt als cachot en dat betekent gevangenis.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

#7
Citaat van: Breaktest op 04 december 2023 - 19:24:57Dan zet ik ook vast een vraag neer, een moeilijke.
Iedere coureur krijgt wel eens een boete. Maar bij sommigen duurt het jaren, anderen lopen wat sneller tegen de lamp.
BT-01 Welke F1 coureur heeft het record voor de snelst uitgedeelde boete, waarvoor kreeg ie die en hoe lang was zijn carriere al gaande (10% afwijking mag).
We zijn al weer ene week verder, dus tijd voor de oplossing:
Sebastian Vettel; zijn F1-carriere was op dat moment welgeteld 9 seconden gaande.
Tijdens de GP van Istanbul 2006 mocht ie namens BMW-Sauber voor het eerst achter een F1-stuur kruipen om aan de eerste vrije training deel te nemen. Maar hij reed te snel de pitstraat uit en kreeg aldus na 9 seconden een boete van 1000 dollar aan zijn broek.
Aangezien alleen debutanten in staat zijn dit record te verbeteren denk ik dat dit record nog wel een tijdje blijft staan.

Misschien ook leuk om te vermelden dat ie een verdienstelijke 8e tijd reed, direct achter teamgenoot Nick Heidfeld, - waarop ie ook de 2e training voor zijn rekening mocht nemen, nu in de auto van Kubica - waarop Vettel de snelste tijd reed.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Het leeft niet echt, maar zodra ik een vraag weet zet ik 'm toch maar neer. een iets makkelijker:
BT-02: Een team onder eigen naam hebben doen er niet zo veel. Wie is de meest recente F1-coureur die dat flikte?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai


Breaktest

Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

Prost is dan de laatste geweest.

Breaktest

#12
Citaat van: Sabai op 14 december 2023 - 20:40:45Prost is dan de laatste geweest.
Dat is inderdaad de juiste (1997-2001). Overigens ook Jackie Stewart had ik goed gerekend.
Maak niet deel uit van de vraag, maar enig idee wie hun voorganger was?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

BT-03: Gijsbertus Gerrit, over welke coureur hebben we het?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

gloudiesaurus

Citaat van: Breaktest op 17 december 2023 - 16:35:02
Citaat van: Sabai op 14 december 2023 - 20:40:45Prost is dan de laatste geweest.
Dat is inderdaad de juiste (1997-2001). Overigens ook Jackie Stewart had ik goed gerekend.
Maak niet deel uit van de vraag, maar enig idee wie hun voorganger was?

Brabham? Fittipaldi?
GPPits.net: als Formule 1 een passie is