Winterstop 23/24, wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 29 november 2023 - 23:10:56

« vorige - volgende »

Robbert65

Na een mooi maar niet zo heel spannend jaar -Verstappen was magistraal, dominant en vooral briljant, veruit de beste, de snelste- lijken alle rijders, alle stoeltjes wel vast te staan.

Toch is er speculatie over Perez, over Sargeant, men roept voor de camera dat Alonso de tweede stoel bij RBR moet krijgen, enzovoort.

Hier een vrijplaats voor fantasieën,  wensdromen, laatste nieuws, roddels, slap geouwehoer en doorwrochte theorieën over de zetelverdeling van de startgrid komend jaar. Leef je uit!
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

En we moeten nog even checken wat er van onze voorspellingen is uitgekomen...
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Inmiddels is Sergeant ook definitief bevestigd door Williams en lijkt er geen sprake van een carrousel deze winter.

Wel is er weer een verhaal over een clausule in het contract van Riccardo, waarin zou staan dat hij Perez vervangt na een beperkte periode in 2024 in het geval dat Perez zou onderpresteren.

Ik vind het allemaal nogal vergezocht. Maar ik ben ook dat ventje dat er niks van geloofde toen er geroepen werd dat Kvyat zou worden vervangen door ene Verstappen...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

Wel jammer dat er geen doorstroom is van nieuw talent.
De F2 kampioenen van de afgelopen twee jaren stromen nu niet door.
Drugovich en Pourchaire. Nu vind ik Pourchaire ook wel een van de minste F2 kampioen van de afgelopen jaren. Won dit jaar ook maar één race, maar was dus wel constant.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Breaktest

Citaat van: gloudiesaurus op 19 december 2023 - 10:34:37Wel jammer dat er geen doorstroom is van nieuw talent.
De F2 kampioenen van de afgelopen twee jaren stromen nu niet door.
Drugovich en Pourchaire. Nu vind ik Pourchaire ook wel een van de minste F2 kampioen van de afgelopen jaren. Won dit jaar ook maar één race, maar was dus wel constant.
En dan heb je ook nog Lawson. F1 lijkt steeds meer een sigaarrokende ouwe-herenclub.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Wat betreft doorstroming van nieuw talent zijn de de afgelopen jaren natuurlijk wel heel erg verwend ten opzichte van een lange periode daarvoor... ik zal 's wat cijfers opdiepen daarover... Wordt vervolgd!
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

Citaat van: Breaktest op 19 december 2023 - 16:40:30
Citaat van: gloudiesaurus op 19 december 2023 - 10:34:37Wel jammer dat er geen doorstroom is van nieuw talent.
De F2 kampioenen van de afgelopen twee jaren stromen nu niet door.
Drugovich en Pourchaire. Nu vind ik Pourchaire ook wel een van de minste F2 kampioen van de afgelopen jaren. Won dit jaar ook maar één race, maar was dus wel constant.
En dan heb je ook nog Lawson. F1 lijkt steeds meer een sigaarrokende ouwe-herenclub.

Ja Lawson verdiend wel een plekje, althans een kans.
Drugovich ook.

En Sargeant en Stroll horen dan weer niet thuis in de Formule 1 vind ik  :)

Wat wel is, dat ik de laatste twee jaar geen talenten zie zoals Max Verstappen, Charles Leclerc, of Lando Norris in Formule 2. Vooral in de jaren van Noris/ Albon/ Russell was er ineens een kweekvijver van talent.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Breaktest

#7
Arme Günter, maar ook: arme domme Haas. Hij moet natuurlijk wat, maar Steiner is het probleem niet. Een flinke kapitaal-injectie ten behoeve van de ontwerpafdeling lijkt zinvoller, maar daar heeft Haas geen oren meer naar - en ook dat geeft natuurlijk garantie tot de deur.

Het is duidelijk dat F1 niet langer een speeltje is voor de verveelde multimiljonair - je kunt beter kunt spreken van een geurig riekende valkuil. De pech van Gene Haas is dat ie als (domme) Amerikaanse buitenstaander nooit de essentie van F1 heeft begrepen. Die is anno nu anders dan pakweg 20 jaar terug en veel vileiner dan menigeen denkt. In één zin: hij wordt genaaid door de FIA en die wordt weer genaaid door de gezamenlijke teams.

Mijn punt is dit: je hebt grofweg twee soorten nieuwkomers: zij die bestaande inboedel overnemen (bv Mercedes, Aston Martin, Red Bull) en zij die 'from scatch' beginnen. De laatste categorie heeft het een stuk moeilijker, zelfs bij gelijke budgetten. Als binnenkomen al moeilijk is, de realiteit leert dat het ook niet lukt zich op termijn te handhaven. De statistieken spreken voor zich.  Als we de norm op 10 jaar zetten, moeten we zelfs terug tot 1991 voor we een team vinden dat daarin slaagde - zijnde Jordan. Alle latere 'echte instappers' zijn sindsdien alweer van het toneel verdwenen: HRT, Caterham, Marussia, maar ook  Toyota - toch niet de minste, en Super Auguri. Hoe groot de ambities ook zijn, onderaan bungelen a la Minardi is bijna altijd het voorportaal. De lijst is echter zo lang dat je dit niet domweg kunt afdoen als amateurisme hunnerzijds. Er moet meer aan de hand zijn.
Ik denk dat het een combinatie is van onrealistische verwachtingen (zowel inzake baten en kosten, als de taak die hen staat te wachten), maar het is vooral ook een gebrek aan diepe historische kennis die hen op achterstand zet. En dan doel ik niet alleen op kennis over hoe een F1-team te runnen en welke valkuilen te vermijden, maar vooral ook tientallen jaren circuit-data die van onschatbare waarde zijn bij het ontwerpen van de perfecte auto.
De FIA zou zich hiervan best rekenschap mogen geven, in plaats van steeds meer hobbels opwerpen. Eigenlijk is het een van de verborgen schandalen van F1. Het zou overigens ook een waarschuwing voor Andretti moeten zijn - als het ooit wordt toegelaten. Als ze slim zijn nemen ze de restanten van Haas over; dat is tenminste iets.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Het door jou geschetste sentiment deel ik niet Break, ik pik er wel een paar dingetjes uit, op inhoud waar ik op wil reageren.

First; In mijn optiek onderschat je de kwaliteiten van Gene Haas schromelijk. Iemand die zo'n business opbouwt en überhaupt in de lucht weet te houden is van absoluut topniveau.

Hoe speciaal we F1 ook vinden hier, het is werkelijk niets anders dan een business. Natuurlijk een business waarbij het helpt als je weet hoe de hazen lopen, maar feitelijk niet anders dan andere soorten. Feitelijk verkopen ze vermaak. Grof gezegd, hoe beter je het doet, hoe meer airplay en de te meer inkomsten kan je genereren.

Net als in elk ander bedrijf heb je een lange adem en diepe zakken nodig om succesvol te zijn. Een winnend team bouwen kost los van de investeringen járen. Onderliggend heb je in die tijd natuurlijk te maken met opdrogende en wisselende bronnen van inkomsten want door hoe het veld verdeeld is pak je eigenlijk alleen relatief kleine sponsors. Een top- of subtopcoureur is kostbaar en komt niet als je slechts een perenkist kan bieden. Nog daargelaten normale externe omstandigheden zoals mensen die onderweg afhaken door bijvoorbeeld ontbrekende motivatie of ontbrekend perspectief. Zo is dit cirkeltje redelijk rond denk ik. Zaak is vooral goede investeerders te vinden met diepe zakken en een lange adem en daar vervolgens niets meer of minder dan een topmanager op te zetten. Kijk naar hoe een Red Bull dat gelukt is. Ik ben het wel volledig met je eens dat een boedel overnemen een beter vertrekpunt is dan from scratch te beginnen.


CitaatEen belangrijke reden is dat zij diepe historische kennis missen, niet alleen over hoe een F1-team te runnen en wat de valkuilen zijn, maar vooral ook tientallen jaren circuit-data die goud waard zijn bij het ontwerpen van de perfecte auto.

Dit is volgens mij niet meer van dezelfde waarde als jaren geleden. Kijk eens naar de eindeloze sim-mogelijkheden die er nu zijn en op welk extreem hoog niveau dat ligt.


CitaatEn als je me niet gelooft, kijk gewoon naar de eindeloze rij 'recente nieuwkomers' (HRT, Caterham en Marussia maar ook  Toyota - toch niet de minste, en Super Auguri) die er na korte tijd de brui aan gaven. De lijst is zo lang dat je dit domweg niet kunt afdoen als amateurisme

Bij de kleintjes ontbraken de eerder genoemde diepe zakken en lange adem, bij de grote jongens is er absoluut kennis, maar zijn er verschillende economische omstandigheden geweest die rond die tijden gespeeld hebben. Ook, of beter gezegd júist bij een Toyota, is alles strak gebudgetteerd. Lever je niet voldoende en niet op tijd, dan gaat gewoon de stekker eruit.

Mickey

Met de nivellering van de budgetten en hypermoderne technologieën van nu, denk ik overigens dat het gesternte waaronder je een nieuw team zou beginnen, misschien juist wel gunstiger is dan ooit.

Kanttekening die je daar dan weer bij kan plaatsen is dat fossiele brandstoffen de hel zijn en niet toekomstbestendig.

Breaktest

Hier het verhaal van "Der Günther" zelf.

Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey


Breaktest

@mickey
Ik geloof wel degelijk dat historisch opgebouwde kennis significant voordeel kan opleveren, ook voor de auto van nu. Natuurlijk kunnen ook nieuwe teams simulaties doen, maar altijd ten aanzien van de eigen data. Oudere teams hebben hoe dan ook meer data en dus meer mogelijkheden tot 'data mining'. In eerste instantie zullen alle teams op zoek zijn naar wat wel en niet werkt. Maar wie veel data heeft, kan een level verder zoals bestaande data betrouwbaarder maken, of op zoek gaan naar onderliggende principes waarom iets wel of niet werkt. Die kennis helpt wellicht bepaalde onderzoeksvalkuilen te vermijden.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Spreek ik niet tegen hoor. Maar de verschillen zijn echt niet meer zo groot als vroeger, toen alles op ervaring berustte. In elk geval niet meer van dusdanig belemmerende omvang om daarom af te zien van het opstarten van een nieuw team, wat hier het onderwerp van gesprek is.

Breaktest

Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond