ABU DHABI 2023, wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 20 november 2023 - 20:13:30

« vorige - volgende »

Robbert65

Legendarisch. Door de volkomen onmogelijke realiteit, de werkelijkheid als gescripte avonturenfilm die nooit meer overtroffen wordt, het wonder van 2021 dat nooit je onderbuik verlaten zal, bij grote kerels tranen wekt en in de verre toekomst als verhaal niet geloofd zal worden. Dát. Alleen daarom is Abu Dhabi voortaan een serieuze Grand Prix. We kunnen er niet langer omheen, Abu Dhabi doet ertoe.

De tijden:
26 NOV
Race: 14:00

25 NOV
Qualifying: 15:00 - 16:00

25 NOV
Practice 3: 11:30 - 12:30

24 NOV
Practice 2: 14:00 - 15:00

24 NOV
Practice 1: 10:30 - 11:30
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Nu de 3e plek ook is vergeven, wordt de strijd verlegd naar 'Beste Spanjaard'. Sainz en Alonso staan allebei op 200 ptn.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Grappig!

Doet mij een blik op de stand werpen. Je mag ook wel concluderen dat Russell flink billenkoek heeft gekregen van Hamilton. Daar zit met nog een race te gaan toch 72 punten tussen.

Alonso vs Stroll, helemaal bizar.

Robbert65

En dan hebben we het niet eens over het verschil tussen de nummer 1 en nummer 2 van dit jaar.

Horner is wel in zijn nopjes met Perez nu hij tweede werd, want Red Bull scoorde nog nooit een 1-2 in het kampioenschap...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Die vrijheid om in te halen in de pitlane-uitloop is inmiddels weer teruggedraaid.
Best wel een soap. Want hoe zat het ook alweer?
Het begon met irritatie van coureurs die zich geblokkeerd voelden in laatste fases van de kwalificatie. Met name in Mexico leidde dit tot incidenten. Waarop de FIA in Brazilië ingreep middels event notes. Langzame rijders moesten aan de kant om 'werkwilligen' door te laten.
De clou zit 'm in event notes, maatregelen die voor die betreffende GP golden. Maar in Las Vegas gedroegen coureurs (met name Max) zich alsof 't staande praktijk was geworden, en de FIA liet het op zijn beloop.

Dus ja, waar kijken we naar? Zwalkend beleid? Slechte verstaanders die hun eigen regels maken? Slechte communicatie?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Ferrari gooit even met een poepstrategie voor Sainz de tweede plaats in het constructeurskampioenschap in het putje.

Fietser

Ik vind die vijf seconden straf van Perez - waardoor hij het podium miste - onterecht. De Mexicaan remt Norris eruit. De Engelsman lijkt verrast en stuurt daardoor toch in. De twee raken elkaar met hun voorbanden. Race-incident zeg je dan. De straf zou m.i. terecht zijn als Norris ergens in de flank werd geraakt OF als hij geen baanruimte meer had waardoor hij wel moést insturen. Maar ze reden op het contactmoment schouder aan schouder én er bleef voor Norris genoeg ruimte over om wat later in te sturen waarmee een botsing vermeden kon worden. Als iemand hier schuld had, was het Norris. Maar omdat hij direct na het contact uitwaaierde tot ver buiten de baan leek hij daartoe gedwongen en dus slachtoffer. En de jury trapte daarin.

BMW.WilliamsF1

Citaat van: Mickey op 26 november 2023 - 15:42:47Ferrari gooit even met een poepstrategie voor Sainz de tweede plaats in het constructeurskampioenschap in het putje.

Daar snapte ik ook echt helemaal niks van. Zet dan 10 ronden voor het einde die rode band er op en zie dan waar het schip strand, maar nee Ferrari gaat zitten wachten op een safety car  ;D

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Citaat van: Fietser op 26 november 2023 - 19:32:04Ik vind die vijf seconden straf van Perez - waardoor hij het podium miste - onterecht. De Mexicaan remt Norris eruit. De Engelsman lijkt verrast en stuurt daardoor toch in. De twee raken elkaar met hun voorbanden. Race-incident zeg je dan. De straf zou m.i. terecht zijn als Norris ergens in de flank werd geraakt OF als hij geen baanruimte meer had waardoor hij wel moést insturen. Maar ze reden op het contactmoment schouder aan schouder én er bleef voor Norris genoeg ruimte over om wat later in te sturen waarmee een botsing vermeden kon worden. Als iemand hier schuld had, was het Norris. Maar omdat hij direct na het contact uitwaaierde tot ver buiten de baan leek hij daartoe gedwongen en dus slachtoffer. En de jury trapte daarin.
Ik zou ook zeggen: race-incident, maar dat doe ik uit onkunde. Kies ik het perspectief van Perez, dan vind ik Norris de schuldige, en andersom. Als raceliefhebber hoop je op een jury van wijze mannen, maar keer op keer blijkt dat die ook maar wat doet (wat overigens iets anders is dan vooringenomenheid).
Je kunt niet naar een zaak kijken zonder zienswijze. Heb je eenmaal een zienswijze, dan rolt daar meestal vrij logisch wel of geen straf uit. Maar hoe kun je bepalen welk perspectief het beste is? Ik zou geen argument weten om deze knoop te ontwarren. Ik zou hooguit een oplossing weten die slechts tijdelijk werkt.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Fietser

Citaat van: Breaktest op 27 november 2023 - 01:20:52
Citaat van: Fietser op 26 november 2023 - 19:32:04Ik vind die vijf seconden straf van Perez - waardoor hij het podium miste - onterecht. De Mexicaan remt Norris eruit. De Engelsman lijkt verrast en stuurt daardoor toch in. De twee raken elkaar met hun voorbanden. Race-incident zeg je dan. De straf zou m.i. terecht zijn als Norris ergens in de flank werd geraakt OF als hij geen baanruimte meer had waardoor hij wel moést insturen. Maar ze reden op het contactmoment schouder aan schouder én er bleef voor Norris genoeg ruimte over om wat later in te sturen waarmee een botsing vermeden kon worden. Als iemand hier schuld had, was het Norris. Maar omdat hij direct na het contact uitwaaierde tot ver buiten de baan leek hij daartoe gedwongen en dus slachtoffer. En de jury trapte daarin.
Ik zou ook zeggen: race-incident, maar dat doe ik uit onkunde. Kies ik het perspectief van Perez, dan vind ik Norris de schuldige, en andersom. Als raceliefhebber hoop je op een jury van wijze mannen, maar keer op keer blijkt dat die ook maar wat doet (wat overigens iets anders is dan vooringenomenheid).
Je kunt niet naar een zaak kijken zonder zienswijze. Heb je eenmaal een zienswijze, dan rolt daar meestal vrij logisch wel of geen straf uit. Maar hoe kun je bepalen welk perspectief het beste is? Ik zou geen argument weten om deze knoop te ontwarren. Ik zou hooguit een oplossing weten die slechts tijdelijk werkt.
Dat wijze mannen (en vrouwen) ook maar wat aanklooien is bekend (zie de politiek  ;) ). Maar in dit geval kostte het niet alleen Perez' podiumplek, maar mogelijk ook Ferrari's tweede plaats bij de constructeurs wat vele miljoenen zou schelen.

BMW.WilliamsF1

vroegah werden dit soort zaken eigenlijk nooit bestraft, werd het gewoon af gedaan als race incident en kraaide er geen haan meer naar, maar tegenwoordig moet elk tikje bestraft worden. Ik zou ook zeggen race incident. Norris had geen schade en kon gewoon door.