GP van Brazilië 2023, wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 30 oktober 2023 - 17:21:09

« vorige - volgende »

Robbert65

Jaaaah, Brazilië. Legendarische baan in Sao Paulo.

In november 2016 schreven we een preview (linkje:) voor de grand prix in Brazilië dat jaar waarin de baan als volgt werd beschreven:

Citaatde baan
De race start zondag aan de Tribunas, het rechte stuk met de langste pitstraat uit de kalender, die de teams dwingt twee keer na te denken alvorens een pitstop te plannen.

Aan het eind van het rechte stuk is het meteen vol erop, na een lichte knik aan het eind van de baan, die gevolgd wordt door een vijfenzestig-gradenbocht, die ook de uitgang van de pitstraat vormt: de Senna S, waaraan vervolgens vast zit: bocht nummer 3, de Curva del Sol. Deze drie vormen een behoorlijke uitdaging doordat ze volkomen verschillend zijn van elkaar. Niet alleen het camber is tegengesteld aan de rijrichting in bocht 2, maar radius en gripniveau verschillen ook behoorlijk. Er is weinig ruimte en nu en dan zal de uitgang van de pitstraat hier ook parten spelen.

Vanuit de derde bocht knallen we via het rechte stuk achterop het circuit (Reta Oposta) naar Des Cida do Lago (4-5) eerst omlaag dan steil (Bocht 6, Fero Dura) omhoog naar de achterkant van de pitstraat.

Dan verder in de binnenkant van het circuit, bochtig (7-8) en listig. Pinheirinho (9-10) en Mergulho (12) zijn zeer uitdagende bochten met hoge G-waarden en werkelijk bandenvretertjes.
Wie hier geen volkomen controle over zijn auto heeft en niet met Fingerspitzengefühl zijn auto over het asfalt kan gidsen, die verliest. Keihard.


Dan volgen twee doordraaiers achter elkaar (13, Juncao, een opgaande knik, geeft een schop in de rug, gevolgd door Arquibancadas, naar bocht 14) die weer een berg G-krachten op het rijderslijf afgeven, nu van de andere kant.
Dan wordt het volgas vanaf het clipping point in 14 tot aan einde rechte stuk, waarbij ongeveer in het midden nog een ferme knik genomen moet worden, Subida dos Boxes, bocht 15.

Het is geen sinecure, dat circuit in São Paulo.

Enfin, ik kan wel een heel nieuw verhaal gaan ophangen, maar waar het op neer komt: Ik heb er zin an!

Alle kampioenschappen vergeven, prima, dit is gewoon de Grote Prijs van Brazilië, en die heet terecht zo, hier winnen is een ster op je borst, een opzichzelfstaande topper van een race die niet te versmaden is.

Voor de zekerheid:

Tijdschema GP Brazilië (Nederlandse tijden)
Vrijdag 3 november, 15.30-16.30 uur: Vrije training
Vrijdag 3 november, 19.00-20.00 uur: Kwalificatie
Zaterdag 4 november, 15.00-15.44 uur: Sprintkwalificatie
Zaterdag 4 november, 19.30-20.30 uur: Sprintrace
Zondag 5 november, 18.00 uur: Race

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

Leuke old school baan! Kort rondje ook.
En een mooie preview destijds Robbert65!

Hamilton is hier altijd sterk.
Maar vergeet ook Verstappen niet  ;)  En die ene race in 2016 die deed denken aan Ayrton Senna.

GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Breaktest

#2
Als ik Ricciardo dit seizoen aan het werk zie, schiet mij steeds het volgend zinnetje te binnen: "Eigenlijk ben ik een heel ondeugend meisje".
Dat is zo'n pavlov-reactie dat ik vaak zelf vergeet wat ik precies bedoel. Maar toch heb ik het idee dat het hout snijdt...
Ik denk ik dit bedoel: Ricciardo is een man van twee gezichten. Het ene moment rijdt ie als een krant en kan ie met pensioen, en het volgende de sterren van de hemel. Wat ie van de week liet zien was indrukwekkend, maar daarmee zijn zijn gênante jaren bij Mclaren echt niet uitgewist. En ben je als coureur wel een knip voor de neus waard als je maar met 1 type auto overweg kunt? Dus wie is nu de echte Ricciardo?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Bij McLaren speelde denk ik een motivatieprobleem. Daar was hij nog zijn verdriet aan het verwerken van de mislukte vrijage met Alpine. Bij Red Bull lijkt er weer wat te halen en het momentum is nu.

Bij Hamilton zag en zie je precies hetzelfde.

Robbert65

Wat is de werkelijke waarde van je leven als je je laat leiden door de omstandigheden?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Wat een diepzinnige vraag. :)

Is het niet zo dat iedereen zich laat leiden door omstandigheden?

gloudiesaurus

Wat diepzinnig!

De AlphaTauri ging in Mexico gewoon erg goed, ben benieuwd hoe dit in Brazilië is..
En Ricciardo reed heel volwassen, zoals je mag verwachten. Tsunoda zat er helemaal niet ver achter en was ook snel, alleen hij gooide alles weg met een onnodige ongeduldige actie.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Mickey


Breaktest

Citaat van: gloudiesaurus op 31 oktober 2023 - 20:43:56Wat diepzinnig!

De AlphaTauri ging in Mexico gewoon erg goed, ben benieuwd hoe dit in Brazilië is..
En Ricciardo reed heel volwassen, zoals je mag verwachten. Tsunoda zat er helemaal niet ver achter en was ook snel, alleen hij gooide alles weg met een onnodige ongeduldige actie.
Ik ben ook geneigd tot deze zienswijze. Tsunoda startte 15 plaatsen lager en zat toch op een gegeven moment aan de staart van Ricciardo. Ergo: die AT's gingen wonder boven wonder erg goed, en Ric moet nog steeds met overtuigende bewijzen komen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

#9
Citaat van: Mickey op 31 oktober 2023 - 16:30:03Wat een diepzinnige vraag. :)

Is het niet zo dat iedereen zich laat leiden door omstandigheden?

Ik mag hopen van niet.

Als je dat doet zwalk je, bepalen externe factoren niet alleen de kwaliteit van je leven, maar ook de kwaliteit van je doen en laten, van je prestaties. Je laten leiden door de omstandigheden verpest je leiderschapskwaliteiten en vooral je vermogen de doelen die je nastreeft te bereiken. Een mens met een plan, een doel, een stip op de horizon of hoe je dat maar noemen wil laat zich niet afleiden door omstandigheden maar kiest de kortst haalbare weg naar dat doel. Ergo: wie doelloos door het leven gaat laat zich steeds afleiden door de omstandigheden, wie weet waar hij heen moet niet.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

#10
Citaat van: Breaktest op 01 november 2023 - 01:24:33
Citaat van: gloudiesaurus op 31 oktober 2023 - 20:43:56Wat diepzinnig!

De AlphaTauri ging in Mexico gewoon erg goed, ben benieuwd hoe dit in Brazilië is..
En Ricciardo reed heel volwassen, zoals je mag verwachten. Tsunoda zat er helemaal niet ver achter en was ook snel, alleen hij gooide alles weg met een onnodige ongeduldige actie.
Ik ben ook geneigd tot deze zienswijze. Tsunoda startte 15 plaatsen lager en zat toch op een gegeven moment aan de staart van Ricciardo. Ergo: die AT's gingen wonder boven wonder erg goed, en Ric moet nog steeds met overtuigende bewijzen komen.


Als ik naar de situatie kijk zeg ik: Ricciardo is een sympathieke kerel, lekker laten rijden zo, en Lawson huppakee naast Verstappen zetten zodra dat contract van Perez afloopt.

Ricciardo is het type dat zich teveel laat afleiden ;)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Citaat van: Robbert65 op 01 november 2023 - 10:07:44
Citaat van: Mickey op 31 oktober 2023 - 16:30:03Wat een diepzinnige vraag. :)

Is het niet zo dat iedereen zich laat leiden door omstandigheden?

Ik mag hopen van niet.

Als je dat doet zwalk je, bepalen externe factoren niet alleen de kwaliteit van je leven, maar ook de kwaliteit van je doen en laten, van je prestaties. Je laten leiden door de omstandigheden verpest je leiderschapskwaliteiten en vooral je vermogen de doelen die je nastreeft te bereiken. Een mens met een plan, een doel, een stip op de horizon of hoe je dat maar noemen wil laat zich niet afleiden door omstandigheden maar kiest de kortst haalbare weg naar dat doel. Ergo: wie doelloos door het leven gaat laat zich steeds afleiden door de omstandigheden, wie weet waar hij heen moet niet.

Covey?

90% van de mensen is geen leider. Ook niet van zichzelf.

Robbert65

Ik weet wie dat is  ;D  Maar het was gewoon Robbert65 hoor  ;)

Levenslessen uit de harde praktijk... Je weettog, het leven is geen lolletje.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Ocon: "Nee hoor, ik maakte geen stuurfout."

You cannot view this attachment.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey