Andretti in de Formule 1?

Gestart door gloudiesaurus, 27 oktober 2023 - 15:27:49

« vorige - volgende »

Andretti in F1?

Ja
2 (50%)
Nee
2 (50%)

Totaal aantal stemmen: 4

gloudiesaurus

Er is heel veel over te doen, een van de hotste topics in de Formule 1 nu.
Komt Andretti in 2026 in de Formule 1?
Ze willen graag en de FIA heeft al goedkeuring gegeven.

De FOM moet nog goed keuring geven. En daar wringt de schoen, de huidige teams moeten toestemming geven. En hoe meer deelnemers, over hoe meer potjes het TV-geld verdeeld zal worden. Met de komst van Andretti krijgen de andere teams in beginsel dus minder.

Daarnaast zal Haas, als enige Amerikaanse F1-team, ook niet staan te springen omdat ze meer concurrentie krijgen uit eigen land.

Hoe denken jullie erover? Zijn jullie voor of tegen?

Ik ben voor. Andretti is een echte racefamilie. Ze hebben ook steun van General Motors (al willen zij zelf geen F1-motor bouwen). En hoe meer serieuze teams, hoe beter voor de sport op langere termijn. Daarnaast is er in mijn ogen nog wel plek voor een extra team en 2 extra coureurs  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Breaktest


Ik vind het een no-brainer. Alle instanties en opgeworpen drempels die afgelopen 10 jaar hebben voorkomen dat er géén 24 auto's aan de start stonden, juist die moeten worden aangepakt.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Wings

Snap je de argumenten van teams wel? Verder kunnen ze proberen een team over te nemen.

Mickey

Citaat van: Breaktest op 27 oktober 2023 - 19:13:29Ik vind het een no-brainer. Alle instanties en opgeworpen drempels die afgelopen 10 jaar hebben voorkomen dat er géén 24 auto's aan de start stonden, juist die moeten worden aangepakt.

Dat is makkelijk gezegd. Het gaat gewoon om de centjes en de inkomsten nemen niet per se toe. Dus wordt hetzelfde geld over meer teams verdeeld.

Stel je voor dat je werkgever zegt dat er een collega bijkomt, maar hij heeft een potje voor salaris en daar moeten jullie allemaal van betaald worden. Dus je krijgt gewoon wat minder.

Ik ben niet per se voor of tegen overigens.

Robbert65

Reglement is reglement. Als Andretti daaraan voldoet kan niemand hem tegenhouden zolang er nog geen 12 teams ingeschreven zijn. Dus de tegenstand vsn Horner en anderen is kansloos...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Is er nu wel of niet instemming van FOM nodig?

gloudiesaurus

Citaat van: Mickey op 04 november 2023 - 15:55:54Is er nu wel of niet instemming van FOM nodig?

Toestemming van de FOM is nodig.

De FOM maakt nu een soort van kosten/ baten - analyse. Verwachting is dat er voor het begin van komend seizoen een beslissing komt. Dit zou dan gaan om deelname vanaf 2025.

Wat nog kansen biedt, als de FOM geen toestemming geeft, is dat de huidige concorde overeenkomst eind 2025 afloopt. Dus wellicht dat Andretti wil in de nieuwe concorde-overeenkomst kan meedoen, vanaf 2026 dus.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

Citaat van: Mickey op 04 november 2023 - 12:42:20
Citaat van: Breaktest op 27 oktober 2023 - 19:13:29Ik vind het een no-brainer. Alle instanties en opgeworpen drempels die afgelopen 10 jaar hebben voorkomen dat er géén 24 auto's aan de start stonden, juist die moeten worden aangepakt.

Dat is makkelijk gezegd. Het gaat gewoon om de centjes en de inkomsten nemen niet per se toe. Dus wordt hetzelfde geld over meer teams verdeeld.

Stel je voor dat je werkgever zegt dat er een collega bijkomt, maar hij heeft een potje voor salaris en daar moeten jullie allemaal van betaald worden. Dus je krijgt gewoon wat minder.

Ik ben niet per se voor of tegen overigens.

Precies de hele prijzenpot gaat door 10 of door 11.
Daarnaast ziet bijvoorbeeld Haas een concurrent uit eigen land verschijnen. Ik snap dat zij vanuit hun perspectief niet meteen staan te springen. Maar wat nu als de gehele taart door de deelname van Andretti op de langere termijn groter wordt?
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

En ondertussen heeft General Motors bekend zich al motorfabrikant te hebben ingeschreven voor Andretti.
Een bedrijf met een beurswaarde van 40 miljard. Dat is toch serieus. De FIA is er blij mee.

Maar nu de FOM?
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Breaktest

Die argumenten van de teams zijn te zot voor woorden. "Het moet wel meerwaarde bieden".
wat is dat, meerwaarde? En welke meerwaarde biedt bv Alfa Romeo? Of opleidingsteam Toro Rosso met opa Ricciardo?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

gloudiesaurus

Zo Andretti maakt er werk van.
Auto al in de windtunnel en 120 medewerkers in dienst: https://www.gpfans.com/nl/f1-nieuws/1012171/andretti-heeft-auto-al-in-windtunnel-staan-heeft-120-werknemers-van-mercedes-red-bull/

Vraag is of dit wel allemaal klopt als je het mij vraagt. Ze zullen best voorbereidingen treffen want 2026 is al dichtbij als je vanaf 0 begint. Maar misschien worden dit soort berichten door Andretti de wereld ingeholpen om het een ander te bespoedigen...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

BMW.WilliamsF1

Nou die 120 mensen kunnen ze weer ontslaan en die auto kan alweer uit de windtunnel.

De FOM vindt de komst van Andretti geen toegevoegde waarde voor de F1.

Ik vind al die stratencircuits geen toegevoegde waarde voor de F1, maar een extra team wel.

Breaktest

Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 31 januari 2024 - 23:09:29Nou die 120 mensen kunnen ze weer ontslaan en die auto kan alweer uit de windtunnel.

De FOM vindt de komst van Andretti geen toegevoegde waarde voor de F1.

Ik vind al die stratencircuits geen toegevoegde waarde voor de F1, maar een extra team wel.
Het argument is dus: Ach, als we jullie toelaten rij je waarschijnlijk toch achteraan. Wat natuurlijk een niet te bewijzen en villein argument is. Een team met meer veronderstelde potentie vormt natuurlijk helemaal een bedreiging en zal derhalve evenmin worden toegelaten.

De meeste toeschouwers zagen het wel zitten, is mijn indruk. Wie bepaalt eigenlijk wat goed is voor F1? Het ziet er naar uit dat het antwoord Wij van WC-eend is. Maar met een gezag van niks.
Bij voetbal kun je tenminste nog degraderen en promoveren. F1 daarentegen heeft zich helemaal tegen de buitenwereld dichtgetimmerd. Ik zou graag zien dat een of andere anti-kartelcommissie hier eens naar gaat kijken.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

BMW.WilliamsF1

De huidige teams wilden het niet. Heeft alles met geld te maken. Verdeling van de TV inkomsten enz enz. Die pot moet dan door 11 i.p.v. door 10.

Ze willen het eventueel wel vanaf 2028 als ze met een eigen motorleverancier komen, maar dat is nog maar de vraag of dat dan wel doorgaat.

Sabai

Ik zag er ook geen toegevoegde waarde in behalve dat hij wil mee liften op het succes van de F1.