SPA FRANCORCHAMPS 2023, wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 25 juli 2023 - 12:20:42

« vorige - volgende »

Robbert65

Zo. Hèhè. Eindelijk. Spa. Allemaal leuk, die formule 1, maar het is pas écht echt als het Spa is. Wie heeft dit nog niet gezien: Je rijd langs het circuit en komt aan in het dorp Francorchamps.

Je rijd richting de baan (vroeger was dat openbare weg als er niet geraced werd en kon je dus zelf doorrijden) en plots zie je voor je dat indrukwekkende, steile stuk vanaf La Source via Radillon naar Les Combes. Als je daar ooit stond, of daar eens reed, dan pas weet je waarom rijders, liefhebbers dit circuit als zeer speciaal benoemen. Je moet dat eens gezien hebben vanaf die plek.

Ja, en dan verder, het is een serieuze baan met serieuze hoogteverschillen en bijna een regengarantie, want in de Ardennen en de Eiffel is het 's zomers zelden een hele dag droog.

Wat mij betreft maakt Verstappen de meeste kans, maar let ook op Mercedes. En vermoedelijk zal Alpine wel een beetje revanche willen, want een GP van drie rondjes, da's niet wat ze daar hadden bedacht.

Oké, dus dit weekend is er een om thuis te blijven. Want sprintrace op zaterdag, quali op vrijdag.

Komt ie:
Vrijdag 13.30-14.30 uur: Vrije training
Vrijdag 17.00-18.00 uur: Kwalificatie hoofdrace
Zaterdag 12.00-12.44 uur: Sprint shootout
Zaterdag  16.30-17.30 uur: Sprintrace
Zondag 15.00 uur: Race
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Nou, ik denk dat Ricciardo op het podium komt! Oh wacht.

Verstappen gaat hier met zijn spierballen rollen. Als hij zich niet inhoudt zet hij het hele veld op een ronde, Perez incluis.

Wat Perez betreft, die heeft het simpele geluk dat iedereen om hem heen punten van elkaar afsnoept. Zouden we één echte concurrent hebben, dan had hij nu niet nog steeds tweede gestaan.

Verder verwacht ik weer veel van Norris en nu ook van Piastri. (Nóg een Aussie!)

En Ferrari is natuurlijk gewoon aan vakantie toe.

gloudiesaurus

Als je al zag hoe dominant Max Verstappen hier vorig jaar was, dan kunnen we dat voor dit jaar (nu de Red Bull nog beter is) ook wel verwachten. Vorig jaar reed hij een van z'n sterkte races na die engine penalty.

Spa blijft altijd leuk, een van de mooiste circuits op de kalender!
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Mickey

Als 'ie doorgaat. Sinds het debacle enkele jaren geleden met die regen...De weersvoorspellingen beloven niet veel goeds.

En recent nog een dodelijk ongeluk ook.

Robbert65

#4

Citaat van: Mickey op 25 juli 2023 - 15:03:14Als 'ie doorgaat. Sinds het debacle enkele jaren geleden met die regen...De weersvoorspellingen beloven niet veel goeds.

We zullen dooorgaaan, aahahahaaaaaha  ::)

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Echt een schijthekel aan André van Duin. ;D

Spruitjeshumor.

gloudiesaurus

#6
Citaat van: Mickey op 25 juli 2023 - 15:03:14Als 'ie doorgaat. Sinds het debacle enkele jaren geleden met die regen...De weersvoorspellingen beloven niet veel goeds.

En recent nog een dodelijk ongeluk ook.

Spa en regen horen bij elkaar  ;)
Zeker voor vrijdag en zaterdag veel regen voorspelt.



Herinneren we deze nog?

GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Mickey

CitaatSpa en regen horen bij elkaar

Je hebt gezien hoe overspannen er gehandeld wordt.

Robbert65

Ik kijk enorm uit naar komend weekend. Alle evenementen zijn interessant in zo'n sprintweekend, al is het jammer dat de vrije training en de kwalificatie op vrijdag op een tijdstip worden verreden dat normale mensen daar geen tijd voor hebben omdat ze moeten werken.
Da's wel een beetje dom.

Die VT kun je om 18 uur doen en de kwalificatie om 9 of 10 uur, het is hartje zomer, dat kan best.
En dan kan iedere fan gewoon lekker live kijken.

Want die VT is wel interessant nu, omdat het de enige is.
Dus stop dat niet weg op vrijdagmiddag na de lunch.

Het weer gaat vooral op vrijdag en zaterdag heel veel invloed hebben, er worden buien verwacht en zoals het er nu naar uitziet precies op de momenten dat de heren hun snelle rondes willen rijden en gaan racen.

Ik ga vanavond maar vast een kratje bier en een zak chips halen want er is een hoop bankhangen nodig komen weekend. ;D
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey


Sabai

Citaat van: Mickey op 29 juli 2023 - 19:01:16Piastri. Talentje hoor!

Hij moet het bandenmanagement nog wel wat beter onder de knie krijgen. Je ziet hem namelijk elke race inzakken qua racepace door de banden.

Breaktest

Ik ben even het vorige voorbeeld kwijt, maar is dit niet de tweede blunder van Alonso in korte tijd?
(Van Stroll zijn we dergelijke strapatsen gewend).
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Gaat lekker daar bij Aston Martin sowieso. Wat hadden ze te bewijzen in Q2? Ze hadden Stroll nooit moeten toestaan op mediums te vertrekken. Of Alonso eerst een tijd laten zetten.

gloudiesaurus

Zo Max Verstappen oppermachtig, net zoals vorig jaar!

Goede race van Tsunoda ook. Ricciardo kwam vandaag niet uit de verf.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Fietser

#14
Het was niet handig in La Source, maar Piastri heeft dit weekend (en al eerder) laten zien dat hij echt in da house is. Groot en nuchter talent, en dat met als teamgenoot een van de allersnelste jongetjes van de klas. Wordt een hele grote.
De grootste op dit moment kan er natuurlijk maar één zijn: Verstappen. (iets minder leuk doen over de radio is m.i. wel gewenst.) Hamilton - de statistisch grootste - is overigens ook nog lang niet uitgeraasd, iets wat Russell's belofte stagneert. Ik twijfel overigens een beetje over de schuldvraag bij de Hamilton-Perez-clash in de sprintrace.
Onbetwist hoogtepunt was uiteindelijk het blonde zomerkapsel van Hulkenberg. Staat hem verrassend goed.
En verder wens ik het hele circus een dolfijne vakantie.