MONACO, wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 24 mei 2023 - 17:19:44

« vorige - volgende »

Robbert65

De hele vorige week werd er barslecht weer voorspeld voor het komende weekend in Monte Carlo.

Nu lijkt het allemaal gewoon droog te blijven en gaan we hopelijk clean racen zien.

Ieders held, Ayrton Senna won hier 6 maal in zijn veel te korte carrière. Verstappen wist van de 7 deelnames er tot nu toe eentje te winnen.

Dat is iets waar ik toen wel even bij slikken moest, want Monaco winnen is wel even iets. Die Grand Prix is er een die zwaarder telt, zoals Indy 500 en Le Mans 24 hrs ook zwaar tellen.
Monaco winnen is nooit makkelijk, op die ene van Panis na dan, alhoewel hij 'm ook echt verdiende toch?

Ik hoop -net als jullie denk ik- dat we een mooie race krijgen.

Denkend natuurlijk, nog steeds, aan al die mensen die geëvacueerd werden in Romandië, al die ellende daar, willen we toch ook weer racen.

Monaco, wat gaat dat worden?

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

FolkertE

Waar is mijn bericht gebleven? Ik had een gok de pole tijd gepost van 1.11.333.
Vanochtend. Die is nu verdwenen.

BMW.WilliamsF1

Iemand heeft het topic gesplit in 2 topics, maar nu klopt er helemaal niks meer van :D

gloudiesaurus

Ik heb ze weer samen gevoegd. Hopelijk is het dan weer helder allemaal  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Mickey

Tot dusver is Monaco het Waterloo van de kampioenschapsaspiraties van onze Mexicaanse vriend.

Wat een topkwalificatie was dat verder zeg. Q3 was superspannend en tot het laatste moment onvoorspelbaar.

Breaktest

Citaat van: FolkertE op 26 mei 2023 - 14:17:22Waar is mijn bericht gebleven? Ik had een gok de pole tijd gepost van 1.11.333.
Vanochtend. Die is nu verdwenen.
Ach die tijden van jou zijn toch maar een slag in de lucht... ;)
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Nou ja!!!! Breaktest!  >:(  :(  :o
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

#7
Citaat van: Robbert65 op 28 mei 2023 - 11:29:01Nou ja!!!! Breaktest!  >:(  :(  :o
Dat was natuurlijk een kwinkslag. Folkert heeft al een paar keer vrijwel in de roos geschoten.
En om nog even de ironie te benadrukken, zelf ben ik deze ronde laatste geworden.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

https://nl.motorsport.com/f1/news/mercedes-red-bull-zal-fotos-vloer-grondeffect-f1-vervelender-gp-monaco/10474658/

Moest hier gisteren ook gelijk aan denken. Sergio zal zijn team niet blij gemaakt hebben.

Overigens was het eigenlijk best een vreemde crash. Hij leek zo achterlijk hard die bocht in te duiken dat het alleen nog maar fout kón gaan.


Mickey

Dat was een leuke pot.

Niet alleen was Verstappen superieur, zijn team was dat strategisch eveneens. Tijdens de dreiging van regen het hoofd koel gehouden, terwijl Verstappen nieuwe normen bepaalde voor bandenmanagement. Je ziet dat andere teams daar waar het gaat om het nemen van de juiste beslissingen ook nog wel wat te winnen hebben.


Robbert65

Citaat van: Breaktest op 28 mei 2023 - 11:38:21
Citaat van: Robbert65 op 28 mei 2023 - 11:29:01Nou ja!!!! Breaktest!  >:(  :(  :o
Dat was natuurlijk een kwinkslag. Folkert heeft al een paar keer vrijwel in de roos geschoten.
En om nog even de ironie te benadrukken, zelf ben ik deze ronde laatste geworden.
;)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

Citaat van: Mickey op 29 mei 2023 - 10:19:00Dat was een leuke pot.

Niet alleen was Verstappen superieur, zijn team was dat strategisch eveneens. Tijdens de dreiging van regen het hoofd koel gehouden, terwijl Verstappen nieuwe normen bepaalde voor bandenmanagement. Je ziet dat andere teams daar waar het gaat om het nemen van de juiste beslissingen ook nog wel wat te winnen hebben.


Op www.racefans.net wordt erg gedetailleerd en helder uitgelegd hoe aston Martin tot het besluit kwam om Alonso op geel te laten rijden toen de regen al viel.

Dat het verkeerd uitpakte is evident, maar de redenatie klopte wel. Alonso hakte de knoop niet door, hij zei: of we naar inters gaan of naar geel hangt af van de "forcast". Daarmee legde hij de bal bij de engineer en de strateeg.

Vervolgens hadden die info dat het kort en weinig zou regenen. Hun metobron had het faliekant fout en zo kwam het van een tot twee pitstops in 3 minuten.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Dat weten we achteraf inderdaad. Maar het blijft een strategische keuze om ofwel 'te gokken' op het weerbericht, ofwel te vertrouwen op de deskundigheid van de coureur. Het is niet dat Alonso tegen een klapband aan zat of zo en AM had evengoed kunnen wachten op de regenbui. Ze reden niet onder wezenlijk andere omstandigheden ook, met een seconde of tien? ertussen.

Robbert65

Nou, Alonso vroeg al een aantal ronden om "fresh rubber". Dus hij vond dat er sowieso gewisseld moest worden. Liet de keus tussen inters en geel over aan t team.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Ja, maar Verstappen zat ook in ronde 25 al tegen graining aan te kijken. Ze zochten echt het maximale van de mogelijkheden van die banden op bij Red Bull. En dat hadden ze nou met Alonso ook moeten doen. Ze hadden 'm toch echt moeten vragen om even op zijn tanden te bijten, aangezien een dubbele pitstop best een substantieel risico was op dat moment.

Lood om oud ijzer achteraf, maar een betere kans om Verstappen aan te vallen zouden ze niet krijgen.

Daarop voortbordurend, ze zijn het als team bij AM ook gewoon nog niet gewend om de grote uitdager te zijn. Er is dan al (teveel) tevredenheid over een mogelijke p2 finish. Slechts mijn observatie hè.

En met die Stroll gaan ze ook nooit kampioen worden, zoveel is ook wel duidelijk.