AZERBEIDZJAN, wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 11 april 2023 - 13:07:34

« vorige - volgende »

Robbert65

30 april 2023, dan pas....

Toen de eerste beelden van dit stratencircuit bekend werden in 2016 -met die witte toren, de kasteelmuren, de krappe, scherpe bocht- dacht ik: oooh, dat kan wel eens een feest worden.
De eerste race viel misschien nog een beetje tegen maar we hebben toch wel aan de buis gekluisterd gezeten af en toe. Die keer dat Leclerc zijn Ferrari in zijdelings de muur inkwakte, precies daar waar ik in 2016 al van dacht: oeps, dat wordt een nieuwe Wall of Champions. Of Verstappen die er achterlangs inklapte bij Ricciardo...
Mja, de schrijvers van Wikipedia zijn helaas niet echt geinspireerd geraakt: https://nl.wikipedia.org/wiki/Grand_Prix_Formule_1_van_Azerbeidzjan

Persoonlijk vind ik Azerbeidzjan als race wel een aanwinst.
Alleen begrijp ik niet zo goed waarom we op dit soort stratencircuits moeten rijden terwijl bijvoorbeeld Hockenheim, dat geweldige ding in Turkije, Magny Cours, Zolder, van mijn part Brno allemaal werkloos toe moeten zien terwijl in zo'n land, waar je toch eigenlijk liever wegblijft een hele berg werk wordt verstouwd, geld wordt uitgegeven...

Nou ja. Azerbeidzjan dus....
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Mooi samengevat. Het antwoord is natuurlijk ook duidelijk, het "Follow the money" dat in het DNA van F1 verankerd ligt (persoonlijk noem ik dit verloedering, maar dat roept meestal de nodige weerstand op). Zo is ook Sepang voorgoed afgevoerd sinds de regering het miljonairsfeestje niet langer wil sponsoren.
Maar toegegeven, op vermaakniveau heeft Azerbeidjan de smakeloze 1e editie al lang weggespoeld.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

gloudiesaurus

Goed verwoord Robbert65.

Azerbeidzjan zal dankzij het oliegeld een blijvertje zijn. Maar het circuit is voor mij toch stukken beter dan bijvoorbeeld Miami of Bahrein.

Safety car blijft altijd een grote rol spelen. Dus wie weet een verrassing dit jaar?
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

https://onestopstrategy.com/alpha-tauri-top-speed-terrible-tsunoda/

Van Alpha Tauri hoeven we volgens Tsunoda niet al te veel te verwachten in Bakoe.
Top snelheid is het probleem.
339.9 km/ per uur van Perez vs. 314.2 km/ per uur van Tsunoda in Melbourne is wel een enorm verschil.
Zit hem dan helemaal in de auto, ze rijden allebei met Honda.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Wings

Lange tussenpauze. Ik snap ook niet waarom Max steen en been klaagt over teveel races. Zoveel vrij als de coureurs hebben, heb ik niet.

Breaktest

Citaat van: Wings op 16 april 2023 - 14:32:43Lange tussenpauze. Ik snap ook niet waarom Max steen en been klaagt over teveel races. Zoveel vrij als de coureurs hebben, heb ik niet.
Een understatement. Hoewel ik het een prima gozer vind, kan ie het beeld van de volgevreten miljonair met een iets te grote bek en zijn hoofd in een compleet andere wereld dan het publiek dat hem volgt, hier niet van zich af schudden. (Met dit soort teksten moet je natuurlijk niet op de Max-hooliganforums aan komen).
Als ik dit al moet duiden is het: F1 heeft haar eigen monsters gebaard.
Ooit gingen coureurs racen uit passie - en de hoop aan het eind van hun carriere financieel onafhankelijk te zijn. Dat laatste wordt tegenwoordig vaak al aan het begin van hun carriere gerealiseerd, en dat geeft ruimte voor praatjes. Meer is het niet.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Sorry voor mijn Frans, maar ik vind het een beetje azijnpisserij wat ik hierboven lees.

Breaktest

Citaat van: Mickey op 16 april 2023 - 16:38:13Sorry voor mijn Frans, maar ik vind het een beetje azijnpisserij wat ik hierboven lees.
Ik zie het als nuchter, blijmoedig realisme. Sorry voor mijn Swahili, ik gun ieder zijn naiviteit, maar als een stelling of idee onjuist mocht blijken, hoor ik het graag.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Ik lees geen stelling of idee, maar het zoveelste meninkje over Verstappen. En dan van een dusdanig zure calvinistische aard dat ik bedank voor een dialoogje.

Breaktest

Citaat van: Mickey op 16 april 2023 - 18:24:56Ik lees geen stelling of idee, maar het zoveelste meninkje over Verstappen. En dan van een dusdanig zure calvinistische aard dat ik bedank voor een dialoogje.
Ik snap eigenlijk niet waarom je op de man probeert te spelen - persoonlijk vind ik dat juist getuigen van kleingeestigheid. Het prettige aan GP Pits juist is dat we elkaar niet de maat proberen te nemen. Dus bij deze de oproep, hou je daar aub aan.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Hoe is dat op de man spelen? Ik bekritiseer je mening, niet jou als persoon. Nu noem jij mij kleingeestig? Goed hoor. Het zal wel maandagochtend zijn. Neem een kop koffie. :)

gloudiesaurus

Kop koffie altijd lekker  ;)

Maar de pauze is nu in het seizoen wel erg lang.
Eigenlijk zouden we in China racen.

Maar goed ik snap Max Verstappen wel. Vroeger in Schumacher waren er 16 Grand-Prix. Nu zitten we al ruim boven de 20 en het einde is nog niet in zicht. Als je ziet hoeveel de coureurs reizen, en het teampersoneel. Dat is eindig en fors.

En ook voor mij als kijker, ik kijk graag alle GP's. Maar ik wil niet het hele jaar elke zondagmiddag voor de buis zitten. Ook zit een grens aan.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Robbert65

Citaat van: Breaktest op 16 april 2023 - 15:09:47
Citaat van: Wings op 16 april 2023 - 14:32:43Lange tussenpauze. Ik snap ook niet waarom Max steen en been klaagt over teveel races. Zoveel vrij als de coureurs hebben, heb ik niet.
Een understatement. Hoewel ik het een prima gozer vind, kan ie het beeld van de volgevreten miljonair met een iets te grote bek en zijn hoofd in een compleet andere wereld dan het publiek dat hem volgt, hier niet van zich af schudden. (Met dit soort teksten moet je natuurlijk niet op de Max-hooliganforums aan komen).
Als ik dit al moet duiden is het: F1 heeft haar eigen monsters gebaard.
Ooit gingen coureurs racen uit passie - en de hoop aan het eind van hun carriere financieel onafhankelijk te zijn. Dat laatste wordt tegenwoordig vaak al aan het begin van hun carriere gerealiseerd, en dat geeft ruimte voor praatjes. Meer is het niet.

Je bent net 24 en ze zeggen tegen je, jij bent zo goed, jij krijgt voortaan zeven ton per dag van ons en we doen dat gewoon lekker tot je 31 jaar bent.

ja, dat is niet normaal en dan wordt je ook een niet-normaal mens. Max Verstappen is geen gewoon mens, maar een ultrarijke jongeman die zich over niets aards meer zorgen hoeft te maken.
Gezondheid, familie, dat zijn nog twee dingen die hem stress kunnen bezorgen.

Verder focust hij zich volledig op resultaatracen. Records breken. (Verstappen ontkent altijd daarmee bezig te zijn, maar geloof me, dat is juist zijn drijfveer, records verbreken. Allemaal, ook dat van Michael Schumacher)
Verstappen rijdt al twee jaar bijna foutloos, neemt wat gas terug als de risico's te hoog worden om dan later het resultaat alsnog te maximaliseren. Dan maar tweede worden. Zijn auto is top, past hem als een handschoen, behalve op stratencircuits. Perez gaat zondag winnen, en ook Monaco gaat weer naar de nummer 11 van het startveld.

De rest gaat Verstappen pakken, tenzij er iets mis gaat in de strategie of met de auto. Aan hem gaat het niet liggen.

Dus laten we bidden en hopen dat hij niet teveel vragen te verstouwen krijgt die niet over racen specifiek gaan, want zodra het over personen of regels gaat praat hij vanuit de gedachte: Alles is voor Bassie (Maxxie).
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

Je hebt gelijk Robbert65.

Heb gisteren de docu op ViaPlay gekeken. Daarin zie je een kleine Max Verstappen die de vraag krijgt wat hij later wil bereiken. Daar zegt hij al dat hij als kleine dat hijrecords wil breken in de Formule 1. Hoeveel wereldtitels krijgt hij als vraag. Hij antwoord volgens mij is het record zeven keer, dus meer dan dat.

Dus dat zit er gewoon in  ;)

Ik denk ook niet dat Verstappen zal stoppen zolang hij een winnende auto heeft.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Breaktest

In theorie kan Max aan het eind van zijn contract er 8 hebben, maar ik geloof niet dat dat gaat gebeuren; er zal vast een of twee jaar tussen zitten waarin alles tegenzit.
Toch denk ik dat ie daarna stopt. Maar wel met route 'Alonso' in zijn achterhoofd. Dat wordt dus twee of drie jaartjes 'leuke dingen' doen, waaronder het WEC-kampioenschap pakken, en dit helpt hem ook om emotioneel los te komen van Red Bull.
Daarna keert ie terug bij... Ferrari. De comeback doet F1 op zijn grondvesten schudden. Het is tevens een dikke vinger naar Mercedes dat ook naar zijn diensten viste en de inmiddels gestopte Hamilton die de kans zelf heeft laten liggen. De comeback is degelijk voorbereid, o.a. door een paar cruciale figuren uit zijn Red Bull-tijd (wellicht Horner) los te weken. Ook heeft ie het contractmatig zo geregeld dat het aantal vervelende plichtplegingen tot een minimum beperkt blijft. We zien een ontspannen en gedreven Max. De hoogbejaarde Hill haalt zijn verwijt uit de Toro Rosso tijd van stal: "Hij doet alsof het maar een spelletje is". Lang verhaal kort: Max slaagt in zijn missie hoewel Ferrari niet altijd de beste auto blijkt. Het is uiteindelijk consistentie en zijn klasse dat de doorslag geeft.
Zijn kroning tijdens de inaugurele GP van Iran, met schuin oog door Hamilton op tv gevolgd in een hotelkamer langs een stapel onverkoopbare bontjassen, wordt wereldwijd uitgezonden. Max ontvangt een gouden beeld in de vorm van een geitje. Zijn legende krijgt definitief beslag als de Italiaanse pers kopt: Geen coureur is groter dan het team. "Max is not a man, he is THE man."
Het jaar daarop doet ie een poging het record op 9 te zetten, maar dat mislukt met de haven in zicht, waarna hij definitief afscheid neemt en met Kelly 18 kinderen krijgt. Net 1 meer dan Mick Jagger.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond