JEDDAH, SAOUDI ARABIË, wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 17 maart 2023 - 13:58:42

« vorige - volgende »

Robbert65

Sorry mannen, ik was ziek deze week. Vandaar zo laat.

Deze spectaculair snelle baan met veel rechtdoor is wel wat veranderd. Er is voor beter zicht en iets minder topsnelheid gezorgd.

Het wordt vast weer een enerverende racen en er zal in de VT's en de quali ook wel wat te bekijken zijn, we gaan het zien!
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Fijn dat je weer beter bent!

Ziet er vooralsnog heel goed uit voor Red Bull. En Aston Martin lijkt nog duidelijk het tweede team te zijn.

C.G. de Beaufort

Citaat van: Robbert65 op 17 maart 2023 - 13:58:42Sorry mannen, ik was ziek deze week. Vandaar zo laat.

Deze spectaculair snelle baan met veel rechtdoor is wel wat veranderd. Er is voor beter zicht en iets minder topsnelheid gezorgd.

Het wordt vast weer een enerverende racen en er zal in de VT's en de quali ook wel wat te bekijken zijn, we gaan het zien!

Het is een Saoedische race, géén Saoudische. Ik denk dat het komt omdat je ziek was.


Breaktest

Communicatie is a bitch. Vroeger hadden coureurs propjes in de oren en mochten ze het zelf uitzoeken.
Nu heeft iedere coureur een persoonlijke souffleur bij zich - en dat gaat komende race tekenen, is mijn voorspelling.
Max start van plek 15, en normaal gesproken zou 't een flinke kluif moeten zijn om naar 't podium te rijden.
Immers, voor de mindere goden die voor hem staan is dit een schaars moment of fame: laat maar zien hoeveel ronden je het tegen de kampioen volhoudt, maak je breed en verkoop je huid zo duur mogelijk.
Tot zo ver de romantiek. Deze wordt vermoedelijk snel de nek omgedraaid door gefluister in het oortje:  "It's not our fight".
Hell, yes it is!!!  >:( 
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Over souffleurs gesproken. Hamiltons schaduw stopt met directe ingang. Wat zou daar achter zitten?

Soort van ontsnappingsclausule in haar contract? Als in; Indien na afloop van de eerste race van seizoen 2023 LH niet in een auto rijdt waarmee het kampioenschap te veroveren is, dan mag souffleur de Overeenkomst met directe ingang beëindigen.

Breaktest

Gezien zijn terugtrekkende haarlijn viel er niet meer zo veel in die helm te proppen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Fietser

Ik zag een mooie, spannende race met een sterke winnaar: een acht. Wel zit ik met twee prangende vragen:
1. Waarom moest het tot na de prijsuitreiking duren voordat Alonso bestraft werd? (De bestrafte pitsstop vond reeds in ronde 19 plaats...)
2. Stroll parkeerde zijn kreupele AM zorgvuldig en keurig vrijwel achter de vangrails. Waarom dan toch een SC terwijl (hooguit) een Virtual SC hier meer voor de hand lag?
Iemand verklaringen?

Breaktest

Citaat van: Fietser op 19 maart 2023 - 21:51:53Ik zag een mooie, spannende race met een sterke winnaar: een acht. Wel zit ik met twee prangende vragen:
1. Waarom moest het tot na de prijsuitreiking duren voordat Alonso bestraft werd? (De bestrafte pitsstop vond reeds in ronde 19 plaats...)
2. Stroll parkeerde zijn kreupele AM zorgvuldig en keurig vrijwel achter de vangrails. Waarom dan toch een SC terwijl (hooguit) een Virtual SC hier meer voor de hand lag?
Iemand verklaringen?
Onkunde lijkt me de meest voor de hand liggende verklaring. Maar dat kun je ook van mij zeggen - ik heb geen idee wie er tegenwoordig achter de knoppen zit.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Fietser

Nog een paar zaken die me opvielen, maar dan achterin:
Debutant Sargeant maakte opnieuw een prima indruk.
Aan die andere debutant - Piastri - lijkt Norris nu al zijn handen vol te hebben. De Australiër is serieus veelbelovend.
Zhou was ook sterk, daarentegen beleefde teamgenoot Bottas een van zijn bleekste weekenden ooit.
Hulkenberg lijkt ineens een one lap wonder, want in de race presteert hij minder (dan Magnussen).
Van Tsunoda geniet ik altijd. Vorig jaar nog afgedroogd door Gasly, is hij nu het mannetje bij AT. Voor de tweede maal op rij streed hij furieus om dat laatste wedstrijdpuntje - helaas weer zonder succes. Even voor de ouderen onder ons: met zijn hysterische geschreeuw doet hij mij een beetje denken aan Cato, de assistent van inspecteur Clouseau uit de hilarische Pink Panther-serie.
Ten slotte De Vries: nog steeds wennen en leren?

Breaktest

Beetje bij beetje begint zich af te tekenen dat Hamilton het niet meer kan behappen. Wel luidkeels roepen dat ie nog minstens 5 jaar in zich heeft, en als marketinginstrument is ie vast ook nog goud waard, maar op de baan begint het geleidelijk dof koper te worden.
Als we Russell inschatten als 'kampioen in wording' (à la Leclerc en wellicht Norris en Piastri, dus geen groot kampioen à la Max), lijkt de Hamilton anno nu daar net een treetje onder. Laten we zeggen potentieel meervoudig GP winnaar - maar wel op de payroll als 7-voudig kampioen. Dat moet een dilemma voor Mercedes zijn...
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Citaat van: Fietser op 19 maart 2023 - 21:51:53Ik zag een mooie, spannende race met een sterke winnaar: een acht. Wel zit ik met twee prangende vragen:
1. Waarom moest het tot na de prijsuitreiking duren voordat Alonso bestraft werd? (De bestrafte pitsstop vond reeds in ronde 19 plaats...)
2. Stroll parkeerde zijn kreupele AM zorgvuldig en keurig vrijwel achter de vangrails. Waarom dan toch een SC terwijl (hooguit) een Virtual SC hier meer voor de hand lag?
Iemand verklaringen?

1; "Laten we er nog eens goed naar kijken na afloop." Zoiets zal het geweest zijn. Overigens werd dat besluit later op de avond na protest door AM teruggedraaid.

2; De GPS-tracker gaf de melding dat het voertuig zich op het circuit bevond. Daarmee nemen ze kennelijk geen enkel risico.

Breaktest

De toestand van Alonso en Hamilton lijken een interessante puzzelstukjes in het ontrafelen van ouderdomsslijtage. Wie je daarover zeker niet aan het woord moet laten, zijn de coureurs zelf. Iets met wc-eend. Dus luister naar mij ;).
Hoewel Alonso tegenwoordig schittert, ben ik ervan overtuigd dat ook hij niet meer de snelheid heeft van in zijn twenties. Dat kunnen we bv aflezen aan zijn geringe overwicht op Stroll, maar ook aan diverse rare concentratiefoutjes (die we ook bij de oudere Schumacher zagen).
Toch lijkt de Spanjaard een langere houdbaarheid te hebben dan Hamilton, en het keyword is... motivatie. Over Alonso kunnen we kort zijn - da's een hongerige wolf met een buit voor zijn neus. Maar bij Hamilton kunnen we wat vraagtekens zetten. Na vele jaren effortless dominantie, lijkt ie wat van zijn flexibiliteit verloren (of was hij altijd al een rijder met een 'beperkt palet'?). En je hebt echt wel stevige motivatie nodig om daar opnieuw naar te zoeken en te graven.
Heeft ie die ook? De Hamilton anno nu lijkt vooral bezig met 't vastleggen van zijn legacy. Daar horen goede prestaties absoluut bij, maar het is wel een accentverschil. Zo hoor je soms geluidjes doorsijpelen die je kunt interpreteren als "Er wordt nooit naar mij geluisterd" (terwijl mijn achteraf voorspellingen bijna altijd correct zijn) en "Ik, de Grote Hamilton, zal Mercedes in goede handen achterlaten."
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Citaat van: Fietser op 19 maart 2023 - 21:51:53Ik zag een mooie, spannende race met een sterke winnaar: een acht. Wel zit ik met twee prangende vragen:
1. Waarom moest het tot na de prijsuitreiking duren voordat Alonso bestraft werd? (De bestrafte pitsstop vond reeds in ronde 19 plaats...)
2. Stroll parkeerde zijn kreupele AM zorgvuldig en keurig vrijwel achter de vangrails. Waarom dan toch een SC terwijl (hooguit) een Virtual SC hier meer voor de hand lag?
Iemand verklaringen?
Wij verbaasden ons daar ook hooglijk over. Buitengewoon apart ook dat die SC zo lang duurde, dat je per vergissing en in verband met onbekendheid van de exacte whereabouts van Stroll dit besluit neemt, maar als je dan -net als wij- direct daarna die auto veilig ziet staan trek je toch die SC meteen weer binnen?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Iets anders wat bij mij boven komt drijven. Normaalgesproken zou Perez in de verste verte geen bedreiging vormen voor Verstappen. Nu de Red Bull met afstand de sterkste auto van het veld is, is het welhaast zijn enige bedreiging.

Zolang ze allebei vooraan rijden, heeft Perez niemand om achter 'vast te zitten' en kan Verstappen zich eigenlijk geen fout of technisch malheur veroorloven.


Breaktest

Citaat van: Mickey op 20 maart 2023 - 11:16:03Iets anders wat bij mij boven komt drijven. Normaalgesproken zou Perez in de verste verte geen bedreiging vormen voor Verstappen. Nu de Red Bull met afstand de sterkste auto van het veld is, is het welhaast zijn enige bedreiging.

Zolang ze allebei vooraan rijden, heeft Perez niemand om achter 'vast te zitten' en kan Verstappen zich eigenlijk geen fout of technisch malheur veroorloven.
Waarmee de associatie met het Hamilton-Rosberg tijperk snel is gemaakt, mede omdat Perez zich best lekker in de auto voelt. Ik verwacht overigens niet dat het tot een clash komt. Daar is (vooralsnog) te weinig animositeit voor. Perez heeft wel de ingrediënten in huis (qua durf en karakter en zijn nu-of-nooit positie), maar net niet genoeg verongelijkte argumenten om dat door te zetten. Bovendien verwacht ik dat Max vrij snel afstand gaat nemen, zowel op de baan als in het kampioenschap.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond