Hamilton is niet zo superieur als zijn palmares doet vermoeden!

Gestart door Wings, 05 juni 2022 - 11:43:01

« vorige - volgende »

Wings

Het zijn ook twee jonge honden die op zoek zijn naar een eerste wereldkampioenschap. Met een Max Verstappen in een competitieve auto heb je ieder punt keihard nodig. Twee rijders in één team die elkaar punten afsnoepen kan fataal zijn voor het kampioenschap. Tenzij Mercedes opnieuw een dominante auto bouwt. Maar zover is het nog niet.

Breaktest

Ik denk dat Hamilton een half procentje beter is dan Alonso. Dat kun je eigenlijk uit hun jaar bij McLaren al concluderen, maar dat minimale verschil is ook uit hun prestaties tegenover teamgenoten af te lezen.
Ook kun je wat redelijk solide statistieken tussen Vettel en Alonso loslaten, en dat eindigt exact in een gelijkspel (als je Vettels laatste gedemoraliseerde jaar bij Ferrari niet meerekent). Uit de cijfers blijkt ook dat Alonso in een moeilijker periode bij Ferrari zat dan Vettel.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Wings

Citaat van: Breaktest op 24 april 2023 - 20:35:42Ik denk dat Hamilton een half procentje beter is dan Alonso.

Dat denk ik niet. Kijk maar eens hoe beiden zich verhielden tegen Button. Button en Hamilton waren aan elkaar gewaagd, Alonso was een ander verhaal. Dan te bedenken dat Button in het nadeel was toen hij naast Hamilton plaatsnam bij McLaren en Alonso in het nadeel was toen hij naast Button plaatsnam bij McLaren. Datzelfde geldt ook voor hoe Alonso zich tegen Massa en Kimi verhield. Massa was in de tweede helft van 2006 meer gewaagd aan Schumacher dan hij ooit was tegen Alonso. De afstand naar Alonso was voor de Fin groter dan de afstand naar Vettel. Statistisch heeft Alonso het altijd geweldig gedaan, Alonso is alleen onfortuinlijk geweest in zijn keuzes.

Ook dit jaar staat er geen maat op de Spanjaard. Stroll zat toch redelijk in de buurt van Perez en toch ook wel van Vettel, kijk eens wat Alonso nu doet. Dat is echt van een compleet ander level.

CitaatDat kun je eigenlijk uit hun jaar bij McLaren al concluderen, maar dat minimale verschil is ook uit hun prestaties tegenover teamgenoten af te lezen.

Zijn McLaren jaar moet je niet meerekenen. Alonso leefde op voet van oorlog en al vrij vroeg werd duidelijk dat het eerste jaar geen vervolg zou krijgen ondanks de contractuele verplichtingen. McLaren sloot Alonso buiten en heeft volledig ingezet op Hamilton. Alonso was doodongelukkig bij McLaren. Dat gedoe heeft hem ook niet sneller gemaakt.

Breaktest

Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Wings

U probeert zo een discussie te winnen begrijp ik?

Met dit soort labels kan ik verder weinig. Mijn argumenten, of je het eens bent of niet, zijn legitiem en op basis van feiten. Misschien overtuigt het anderen niet dat Alonso beter is dan Hamilton, wat ook niet hoeft, maar om te doen alsof ze uit de lucht gegrepen zijn vind ik onnet. Zeker niet wanneer argumenten hout snijden. 

Robbert65

Misschien werd hier juist bedoeld dat wij allemaal met open mond aanschouwen hoe Alonso magistraal is dit seizoen en ook zijn toch bepaald niet ongetalenteerde teamgenoot het nakijken geeft.

Zijn wij niet allen Alonso's fan?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Tuurlijk ben ik ook Alonso fan. Veel meer dan Hamilton fan. Maar daar gaat de discussie niet over.
Verder probeer ik geen enkele discussie te winnen. Ik proef alleen een hoop suggestie in Wings verhaal, maar geen bewijsvoering. Nou dat mag, zo verloopt bijna elke discussie, maar dan blijft het wel een meningenkwestie.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Wings

Tussen de regels door claim je een monopolie op de waarheid en verwijt je mij suggestiviteit. Ik betreur dit soort wendingen in discussies. De suggestiviteit die jij ervaart zie ik juist als perspectief. Lewis wordt vaak geprezen om zijn wereldkampioenschappen en áán die wereldkampioenschappen kleven labels. De aanleiding om dat naar een discussieplatform toe te halen is dat in mijn optiek wordt gekeken naar de successen en het context hierbij ontbreekt. Over de bewijsvoering valt te twisten; hoe Lewis zich verhoudt met zijn teamgenoten heeft niets met een mening te maken. Net zo min als hoe goed Lewis presteert in een auto die niet dominant is.

Wings

Citaat van: Robbert65 op 17 mei 2023 - 11:20:12Misschien werd hier juist bedoeld dat wij allemaal met open mond aanschouwen hoe Alonso magistraal is dit seizoen en ook zijn toch bepaald niet ongetalenteerde teamgenoot het nakijken geeft.

Zijn wij niet allen Alonso's fan?

Het is niet relevant en geen argument.

Wings

Overigens ligt de focus nu op Alonso, maar hij verloor ook over een seizoen van Button en Rosberg. En moet nu regelmatig Russell voor zich dulden. Waar de buitencategorie juist verschil maakt bij een auto die niet dominant is zie ik Hamilton juist naar die middenlijn toegaan in prestaties. Het verschil naar zijn teamgenoot wordt dan juist kleiner waar je andersom verwacht.

En voordat ik verkeerd begrepen wordt, ik wil niets afdoen aan de wereldkampioenschappen van Lewis maar ik vind hem minder bijzonder dan zijn wereldkampioenschappen doen vermoeden. In mijn beleving maakt het materiaal bij Lewis meer verschil dan dat het deed bij Schumacher, Senna en Verstappen. Dit zijn gasten die ook met inferieur materiaal bijzondere dingen laten zien.

Mickey

https://www.gpfans.com/nl/f1-nieuws/109293/jack-plooij-claimt-dat-mercedes-spoedig-met-witte-rook-hamilton-komt-silverstone/

Als dit dus waar is hè. Ik snap werkelijk niet waarom Mercedes bereid is zó diep in de buidel te tasten, voor een coureur die eenvoudigweg het verschil niet meer gaat maken.

Er zijn ook geen kampioensinkomsten meer, zeg maar.

Zeeuw

Of hij zijn salaris waard is kun je over debatteren, maar welke beschikbare rijder zou je liever bij Mercedes zien? Denk dat hij nog steeds zeer dicht bij zijn top presteert eerlijk gezegd. Alternatieven die haalbaar zijn zie ik niet direct.

Mickey

Je hebt terecht punt vind ik, waar je zegt dat er geen echt alternatief is nu. Dat Hamilton nog dicht bij zijn top bresteert daar ben ik het niet mee eens. Nu misschien, bij een auto die het incidenteel lekker doet, maar als je ziet hoe hij het hoofd liet hangen nadat hij verslagen werd, mwah. Vooral hoe lang dat sentiment aanhield ook. Niet kampioenswaardig imo.

Maar misschien een haalbaar vergezicht: Ik zou zeggen probeer zo'n Norris bijvoorbeeld voor de helft van het geld binnen te halen met de belofte van gouden bergen bij succes. Zo'n overstap zal die jongen tot het bot motiveren om te presteren. Dan wil ik wel eens zien of het resultaat niet minstens hetzelfde zou kunnen zijn als met de Hamilton van nu.

Sabai

Ik denk dat Norris ook geen absolute topper is. Hij kan leuk rijden maar als ik zie hoe een rookie het nu naast hem doet vind ik hem geen buitencategorie coureur. Hij past meer in het rijtje van Leclerc en Sainz. Ik denk ook als je Norris naast Russel zet dat Russel hem om de oren rijd. Dan is Hamilton een betere keuze ook op het gebied van marketing. En Hamilton kan het echt nog wel. Geef hem een goede auto en hij zit er weer bij.

Mickey

CitaatGeef hem een goede auto en hij zit er weer bij.

Dat is dus precies het punt. Die goede auto is er niet en er is ook geen zicht op wanneer die er wel is.  De vraag die dan volgens mij resteert is: "Wil je vijftig miljoen betalen om in het beste geval tweede te worden in het rijderskampioenschap en hoe dan ook maximaal tweede bij de constructeurs, als dit resultaat waarschijnlijk ook voor de helft van het geld mogelijk is?"

Mijn conclusie op basis van de laatste twee jaren en Hamiltons performance daarin, is dat hij nog best kan autorijden, voorál als de omstandigheden hem gunstig gezind zijn, maar dat hij hoe dan ook zijn beste periode toch echt wel achter zich heeft liggen. En de uitdagers hebben juist wél nog wat ruimte om te groeien. Het lijkt mij daarom niet de juiste beslissing om hem weer voor een langere periode te binden, voor zóveel geld.