GP van Abu Dhabi, 2021

Gestart door C.G. de Beaufort, 11 december 2021 - 00:20:22

« vorige - volgende »

Jozef

Hij kan ofwel iedereen zich laten ontdubbelen ofwel niemand. Niet iets tussenin. Dat is je reinste competitievervalsing ten opzichte van in dit geval bijvoorbeeld Sainz en Ricciardo. En in tweede lijn ten opzichte van Hamilton.

Mickey

Indien iedereen; dan was in alle waarschijnlijkheid het hele veld voorbij voordat ze start/finish hadden bereikt en had je hetzelfde resultaat gehad.


Breaktest

Citaat van: Jozef op 13 december 2021 - 20:22:23
dat Masi ter plekke nieuwe regels heeft uitgevonden puur met het oog op spektakel staat niet eens ter discussie - Masi heeft het zelf op tv gezegd. Maar ik begrijp dat het niet gemakkelijk is om dat toe te geven. In de psychologie heet dat cognitieve dissonantie.
Nou, dan mag je daar wel even een linkje van sturen. Anders stuitert de cognitieve dissonantie de verkeerde kant op.
In de regels staat namelijk dat vermeden moet worden dat een GP achter de safety car eindigt. Improviserend kwam Masi tot deze oplossing, en daartoe heeft hij ook het mandaat. Dat het de laatste race betrof zal zeker hebben meegespeeld, maar niet wie op dat moment voorop lag. En of het spektakel oplevert is al helemaal bijzaak; dat is meer het belang van Netflix en Liberty Media.   
Maar misschien biedt het enige troost dat Wolff intussen zijn felicitaties aan Max heeft overgebracht.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Vooral grappig aan het voorval was dat Toto bij de herstart aanvankelijk alleen maar liep te ijsberen, en zijn "No Mikey, No No Mikey! No! This was so not right" er pas uitgooide nadat Max langs zij kwam. 
Alsof je bij tennis na een verloren slagenwisseling zegt: "Ja maar de service was uit."
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

#20
Citaat van: Breaktest op 13 december 2021 - 21:12:47
Citaat van: Jozef op 13 december 2021 - 20:22:23
dat Masi ter plekke nieuwe regels heeft uitgevonden puur met het oog op spektakel staat niet eens ter discussie - Masi heeft het zelf op tv gezegd. Maar ik begrijp dat het niet gemakkelijk is om dat toe te geven. In de psychologie heet dat cognitieve dissonantie.
Nou, dan mag je daar wel even een linkje van sturen. Anders stuitert de cognitieve dissonantie de verkeerde kant op.

Het was live tijdens de race. Hij heeft letterlijk via de radio aan Mercedes gezegd dat het een beslissing was in functie van racen.

Citaat van: Breaktest op 13 december 2021 - 21:12:47In de regels staat namelijk dat vermeden moet worden dat een GP achter de safety car eindigt.

Daar wil ik ook wel eens een linkje van.

Citaat van: Breaktest op 13 december 2021 - 21:12:47Maar misschien biedt het enige troost dat Wolff intussen zijn felicitaties aan Max heeft overgebracht.

Natuurlijk heeft hij dat - hij heeft geen andere optie. Hij kan wel naar de WMSC en uiteindelijk naar het TAS stappen, maar het uiterste wat een tribunaal kan uitspreken is het schrappen van de race-uitslag, en dan blijft Verstappen kampioen. Dus in zijn positie kan hij niet anders dan glimlachen voor de camera. Dat betekent niet dat het een correcte uitslag is.

Citaat van: Breaktest op 13 december 2021 - 21:43:27
Vooral grappig aan het voorval was dat Toto bij de herstart aanvankelijk alleen maar liep te ijsberen, en zijn "No Mikey, No No Mikey! No! This was so not right" er pas uitgooide nadat Max langs zij kwam. 
Alsof je bij tennis na een verloren slagenwisseling zegt: "Ja maar de service was uit."

Moeten we echt nog uitleggen dat radioboodschappen altijd met vertraging worden uitgezonden? ???

Sabai

#21
Citaat van: Jozef op 13 december 2021 - 21:45:03
Citaat van: Breaktest op 13 december 2021 - 21:12:47
Citaat van: Jozef op 13 december 2021 - 20:22:23
dat Masi ter plekke nieuwe regels heeft uitgevonden puur met het oog op spektakel staat niet eens ter discussie - Masi heeft het zelf op tv gezegd. Maar ik begrijp dat het niet gemakkelijk is om dat toe te geven. In de psychologie heet dat cognitieve dissonantie.
Nou, dan mag je daar wel even een linkje van sturen. Anders stuitert de cognitieve dissonantie de verkeerde kant op.

Het was live tijdens de race. Hij heeft letterlijk via de radio aan Mercedes gezegd dat het een beslissing was in functie van racen.

Citaat van: Breaktest op 13 december 2021 - 21:12:47In de regels staat namelijk dat vermeden moet worden dat een GP achter de safety car eindigt.

Daar wil ik ook wel eens een linkje van.

Citaat van: Breaktest op 13 december 2021 - 21:12:47Maar misschien biedt het enige troost dat Wolff intussen zijn felicitaties aan Max heeft overgebracht.

Natuurlijk heeft hij dat - hij heeft geen andere optie. Hij kan wel naar de WMSC en uiteindelijk naar het TAS stappen, maar het uiterste wat een tribunaal kan uitspreken is het schrappen van de race-uitslag, en dan blijft Verstappen kampioen. Dus in zijn positie kan hij niet anders dan glimlachen voor de camera. Dat betekent niet dat het een correcte uitslag is.

Citaat van: Breaktest op 13 december 2021 - 21:43:27
Vooral grappig aan het voorval was dat Toto bij de herstart aanvankelijk alleen maar liep te ijsberen, en zijn "No Mikey, No No Mikey! No! This was so not right" er pas uitgooide nadat Max langs zij kwam. 
Alsof je bij tennis na een verloren slagenwisseling zegt: "Ja maar de service was uit."

Moeten we echt nog uitleggen dat radioboodschappen altijd met vertraging worden uitgezonden? ???

Enigszins kan ik je reactie begrijpen.  Maar uiteindelijk is wat er gebeurt is gewoon een onderdeel van F1. En deze keer pakte het goed uit voor Verstappen. Verder ben ik het met je eens dat de beslissingen van de Stewarts en wedstrijdleiding erg wispelturig zijn.Ik vond dit trouwens wel een juiste beslissing.  Wat willen we nog meer een super spannend seizoen beslist in de laatste race in de laatste ronde?. En dan nog over het hele jaar gezien is Verstappen gewoon een verdiend kampioen.

Jozef

#22
Het punt is net dat het géén onderdeel is van F1. Het is een racedirecteur die een gloednieuwe procedure uit zijn duim zuigt die precies zo uitgedacht is om de titel aan Verstappen te schenken. Dat is geen onderdeel van de sport, dat is een onderdeel van een circus. 100% gecreëerd om hogere Netflix-cijfers te halen.

Zaken als opzettelijke crashes zijn helaas wél al langer onderdeel van de F1 (zie 1994) maar dat de organisatie bepaalt wie er moet winnen is nog tien keer erger. De sport ondergraaft zichzelf hiermee en ik betwijfel of ik volgend jaar nog ga kijken. Als de kop van Masi rolt, en die kans acht ik erg groot al kan het best nog een jaartje duren, dan kan het misschien weer wat geloofwaardigheid herwinnen.

En spannend? Het was helemaal niet spannend in de laatste ronde want iedereen wist dat Verstappen op die banden gemakkelijk 3 seconden sneller zou zijn dan Hamilton en dus zonder moeite de overwinning zou pakken...

Sabai

Citaat van: Jozef op 14 december 2021 - 07:52:52
Het punt is net dat het géén onderdeel is van F1. Het is een racedirecteur die een gloednieuwe procedure uit zijn duim zuigt die precies zo uitgedacht is om de titel aan Verstappen te schenken. Dat is geen onderdeel van de sport, dat is een onderdeel van een circus. 100% gecreëerd om hogere Netflix-cijfers te halen.

Zaken als opzettelijke crashes zijn helaas wél al langer onderdeel van de F1 (zie 1994) maar dat de organisatie bepaalt wie er moet winnen is nog tien keer erger. De sport ondergraaft zichzelf hiermee en ik betwijfel of ik volgend jaar nog ga kijken. Als de kop van Masi rolt, en die kans acht ik erg groot al kan het best nog een jaartje duren, dan kan het misschien weer wat geloofwaardigheid herwinnen.

En spannend? Het was helemaal niet spannend in de laatste ronde want iedereen wist dat Verstappen op die banden gemakkelijk 3 seconden sneller zou zijn dan Hamilton en dus zonder moeite de overwinning zou pakken...

Het lijkt erop dat je een slechte verliezer bent. Ik laat het hier maar bij.

Sphinx

Citaat van: Jozef op 14 december 2021 - 07:52:52
Het punt is net dat het géén onderdeel is van F1. Het is een racedirecteur die een gloednieuwe procedure uit zijn duim zuigt die precies zo uitgedacht is om de titel aan Verstappen te schenken. Dat is geen onderdeel van de sport, dat is een onderdeel van een circus. 100% gecreëerd om hogere Netflix-cijfers te halen.

Zaken als opzettelijke crashes zijn helaas wél al langer onderdeel van de F1 (zie 1994) maar dat de organisatie bepaalt wie er moet winnen is nog tien keer erger. De sport ondergraaft zichzelf hiermee en ik betwijfel of ik volgend jaar nog ga kijken. Als de kop van Masi rolt, en die kans acht ik erg groot al kan het best nog een jaartje duren, dan kan het misschien weer wat geloofwaardigheid herwinnen.

En spannend? Het was helemaal niet spannend in de laatste ronde want iedereen wist dat Verstappen op die banden gemakkelijk 3 seconden sneller zou zijn dan Hamilton en dus zonder moeite de overwinning zou pakken...

Voor hij in de poule medewerkers van de F1 terecht kwam is Masi jarenlang wedstrijdleider geweest in de V8 Supercars, een klasse die het midden houdt tussen NASCAR en toerwagenracen. Daar zaten een paar schitterende jaren tussen waarin fabrieks en privé teams van Ford en GM vertegenwoordigd waren. Een heel grappig jaar was 2014 waarin ineens Volvo mee kwam doen



Dit soort gevechten waren daar standaard. En altijd, altijd liet Masi daar racen bij een zwaar incident, ook als het nog maar één ronde was. Soms pakte dat fantastisch uit, soms ook niet overigens ;) zoals die keer dat Scott McClaughlin in zo'n last lap iemand eraf reed en na de race werd bestraft, zodat Craig Lowndes de titel won.

Die instelling van koste wat het kost racen heeft hij nooit laten vallen, ook niet onder alle druk van zeurende teambazen. Kinderspel vergeleken met rauwdouwers als Mark Skaife, Russell Ingall of Marcos Ambrose die een geschil soms met de vuisten oplosten na een race. Mercedes heeft gegokt en heeft verloren. En Hamilton mag ook in de spiegel kijken, manier waarop hij bocht 5 aansneed was waarschijnlijk om meer snelheid mee te nemen. Maar het was ook een blunder omdat hij Max uitnodigde tot een aanval. Voor mij zegt het eigenlijk al genoeg dat Mercedes een advocaat mee naar Arabië had genomen. Ze waren doodsbang dat Max Lewis eraf ging rijden. Over slechte verliezers gesproken
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jozef

#25
Dus als Max Lewis er opzettelijk af had gereden (en dus gewoon ordinair had vals gespeeld) dan zou jij spreken van een slechte verliezer? Dat vind ik een erg gekke gedachtegang.

En je kunt alleen spreken over "gegokt en verloren" als er iets was dat Mercedes anders had kunnen of moeten doen. Maar dat was er niet.

Wat hier gebeurd is, is net van dezelfde categorie en grootte als toen de FISA in 1989 besliste dat Prost de titel moest winnen. In Nederland zal de oranje waas wellicht te dicht zijn om dat te kunnen inzien op dit ogenblik, maar internationaal wordt er absoluut zo over gedacht. Het zal voor altijd een wereldtitel met een dikke zwarte rand blijven. Ik hoop voor Verstappen dat hij er nog meer wint, want dat verdient hij wel.

Mickey

Misschien helpt het je in je acceptatie als je je realiseert dat Verstappen ook wel erg veel pech heeft gehad dit jaar. Op momenten dat het geluk dan precies bij Hamilton terechtkwam. Ook door soms dubieuze beslissingen. Het is eigenlijk een vereffening van geluk en de uitslag doet gewoon precies recht aan de verhoudingen in het seizoen.

Jozef

Ik heb nergens gezegd dat de titel onverdiend is. Alleen is de uitkomst beslist door Michael Masi en door niemand anders. Dat is en blijft een aanfluiting, maakt niet uit wie wanneer hoeveel geluk of pech heeft gehad.

Sphinx

#28
Citaat van: Jozef op 14 december 2021 - 10:58:01
Dus als Max Lewis er opzettelijk af had gereden (en dus gewoon ordinair had vals gespeeld) dan zou jij spreken van een slechte verliezer? Dat vind ik een erg gekke gedachtegang.

En je kunt alleen spreken over "gegokt en verloren" als er iets was dat Mercedes anders had kunnen of moeten doen. Maar dat was er niet.

Wat hier gebeurd is, is net van dezelfde categorie en grootte als toen de FISA in 1989 besliste dat Prost de titel moest winnen. In Nederland zal de oranje waas wellicht te dicht zijn om dat te kunnen inzien op dit ogenblik, maar internationaal wordt er absoluut zo over gedacht. Het zal voor altijd een wereldtitel met een dikke zwarte rand blijven. Ik hoop voor Verstappen dat hij er nog meer wint, want dat verdient hij wel.

Eigenlijk loopt alleen de UK flink te janken, inclusief een paar Hollywood celebrities die een mogelijke F1 film met Lewis in het water zien vallen ( of ze moeten Iwan Rheon uit GoT zo gek krijgen een Max look alike villain te spelen)

En ik weet niet of het je is opgevallen maar Mercedes en de Britse media hebben Max de laatste weken afgeschilderd alsof hij de allerergste schurk in een raceauto is. Enige die daar een beetje tegen in durfde te gaan was Lennie James, die een mooi filmpje opnam voor Channel 4 waarin hij Max vergeleek met Lewis in zijn begin jaren. Het verbaast me dus helemaal niet dat Mercedes de uitslag niet accepteert, ze doen louter mee om te winnen en als ze niet winnen maken ze in Stuttgart misbaar als kinderen zonder speelgoed. Dan is het ineens veel te duur veel te milieu vervuilend en past F1 niet meer in hun straatje. Benieuwd of das Haus zijn aandeel aan die Ineos miljardair verkoopt en er stiekem uitstapt a la Honda

Oh, en Mercedes had wel degelijk iets anders kunnen doen. Hamilton binnenhalen. Hij was het hele weekend sneller dan had hij gewoon max met gelijke wapens geklopt. Maar dat is niet gebeurd omdat toto gokte dat de race niet meer hervat zou worden en hij durfde gewoon niet om Lewis achter max te laten herstarten
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Breaktest

Ik wil mezelf nog even corrigeren aangaande "In de regels staat namelijk dat vermeden moet worden dat een GP achter de safety car eindigt".
Dat had ik van een andere forummer met een zeker gezag die nota bene een betoog hield ten gunste van Wolff. Maar dat lijkt me niet houdbaar.

Ik weet wel dat de keren dàt een race achter een safety car werd beëindigd (zie bv België), dit door alle partijen (FIA, teams, publiek) als zeer onbevredigend werd ervaren, en er - nadrukkelijk ook door de  teams - op werd aangedrongen dit in de toekomst zoveel mogelijk  te vermijden. Het is dus geen regel maar een door velen geuite wens. De regel zelf luidt dat de safetay car van de baan verdwijnt als de condities om te racen het weer toelaten.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond