GP van Abu Dhabi, 2021

Gestart door C.G. de Beaufort, 11 december 2021 - 00:20:22

« vorige - volgende »

C.G. de Beaufort



Tsunoda heeft in deze race met een opgevoerde Honda in de vrije training gereden. Hij finishte boven Gasly. Dat is iets waar ik enige tijd geleden reeds over verteld heb.

Kortom, ze durven het aan bij RB.

Groet,

C.G. de Beaufort

Mickey

Mooie tow van Perez. Maar Max ook de laatste ronde zonder tow snel onderweg. Best mogelijke perspectief voor morgen.

Dacht tot vanmorgen nog 70-30 kans voor Hamilton, nu weer 50-50.

Niet te voorspellen allemaal. Benieuwd ook of de Mercedessen voor een éénstopper gaan.

Breaktest

Nu maar hopen dat zijn bandenstrategie de juiste is.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Citaat van: Breaktest op 11 december 2021 - 17:01:18
Nu maar hopen dat zijn bandenstrategie de juiste is.

Als het voor iedereen een tweestopper is, heb ik daar wel vertrouwen in. Zijn longruns op soft zagen er goed uit.

Even wensdenken; Perez ook sneller in het begin en pakt Hamilton in ronde 3 met DRS. Max bouwt mede daardoor een vrije stop op. Dan uitrijden en winnen. Hebben we een leuk feestje. Heb min of meer toevallig sowieso een vrije dag maandag. :)

Breaktest

De dag die je wist dat zou komen...
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Dit verzin je niet. Wat een ontknoping.

Gaat ook nóóit meer overtroffen worden.

En nu ben ik weer even stil.

Breaktest

#6
Wat een thriller - en wat een rollercoaster aan emoties. Eerst plukken haar uit mijn kop getrokken bij de start. Toen op de bank staan springen bij die cleane inhaal manoeuvre van Max nog diezelfde ronde. Toen weer moord en brand geschreeuwd toen de stewards Hamiltons illegale koppositie ongemoeid lieten. Toen weer staan springen bij fantastische verdedigende acties van Perez en Max tot op 1,3 sec kwam, maar toen weer teleurstelling toen Hamilton opnieuw vrij superieur wegreed. Toen de bandenwissel, die een sprankje valse hoop bracht, maar ook niet meer dan dat. Toen wat virtual safety hope, wat ook niet echt soelaas bracht. En toen deed Latifi een Timo Glock.
Maar dat wisten we nog niet - een Timo Glock doen - dat werkwoord was nog niet ingeburgerd. Het bleef ook lang duister wat dat nu precies betekende. Ja, Max ging naar binnen, maar waar kwam ie terecht? En rood - daarmee lukte het eerder toch ook niet? En die vervelende achterblijvers, gingen die nu opzij of niet? Die Mol met zijn honderdvijftig jaar ervaring lulde ook maar wat. En de rondeteller telde en telde. En toen opeens waren daar Hamilton de prooi.... en Max de jager, met ik weet niet hoeveel gram in zijn lijf.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Fietser

Ook hier veel ongeloof. Een saaie optocht (6-), met uitzondering van de openingsronde en de fraaie Perez-actie. En dan, met behoorlijk wat geluk, een paar rondjes voor het einde de plotselinge omslag naar een heksenketel (10+ voor de Max-aanhang). 

Hamilton/Mercedes was ook in Abu Dhabi weer eens duidelijk de snelste, maar al met al toch een dikverdiend kampioenschap voor Verstappen. De RB-Honda was m.i. alleen in Baku en Mexico-city echt superieur en op een paar andere circuits min of meer gelijkwaardig (althans in handen van de Limburger). Maar wat hij daarnaast het hele jaar en overal ter wereld liet zien was groots, indrukwekkend, gewaagd, meeslepend, gedurfd, behoorlijk fout (ja, ook dat), lefgozerig, bloedstollend spannend en van extreem hoog niveau. Verstappen was met grote voorsprong DE smaakmaker van dit seizoen, ondanks de pech die zeker ook hem ten deel viel. Uiteindelijk maakte hij het Mercedes gewoon iets te moeilijk - voor het eerst in 8 jaar. Ik denk dat niemand het hem zou hebben nagedaan. Terecht kampioen!

gloudiesaurus

Fantastisch! Gisteren natuurlijk veel geluk met de crash van Latifi. Maar als je naar het hele seizoen kijkt, en denkt aan Silverstone, Bakoe, en Hongarije, terecht! Ongelofelijk knap dat Max er in de Red Bull erin is geslaagd om de hegemonie van Mercedes te verslaan!

Dit gaan we nooit meer vergeten!!
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

Echt niet te geloven dat Michael Masi even on the spot een nieuw protocol kan uitvinden om de titel aan Verstappen te geven. Ik hoop dat die man nooit meer iets met de FIA te maken mag hebben. Meer nog, die man moesten ze voor de rechter slepen. In Brazilië en Jeddah kon je het nog het voordeel van de twijfel geven, maar wat er in Abu Dhabi gebeurd is slaat gewoon echt alles. Sorry dat ik het zeg maar we hebben niet de terechte kampioen gekregen dit jaar.

Breaktest

Citaat van: Jozef op 13 december 2021 - 19:14:20
Echt niet te geloven dat Michael Masi even on the spot een nieuw protocol kan uitvinden om de titel aan Verstappen te geven. Ik hoop dat die man nooit meer iets met de FIA te maken mag hebben. Meer nog, die man moesten ze voor de rechter slepen. In Brazilië en Jeddah kon je het nog het voordeel van de twijfel geven, maar wat er in Abu Dhabi gebeurd is slaat gewoon echt alles. Sorry dat ik het zeg maar we hebben niet de terechte kampioen gekregen dit jaar.
Als iedereen maar boos is op Masi, van Red Bull (zie bijvoorbeeld openingsronden) tot Mercedes, dan doet ie ook vast iets goed.
En oh ja, een kampioenschap win je of verlies je niet met 1 race.  Dus terechte kampioen, dat staat voor mij buiten kijf. Of heeft Hamilton along the way aan de leiding liggend ook een klapband meegemaakt?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

#11
Nee, maar Hamilton is in Monza wel moedwillig van de baan gereden toen hij op weg was naar een waarschijnlijke overwinning. En heeft punten moeten toegeven voor een race die nooit heeft plaatsgevonden in Spa - ook al door een artificiële en ter plekke uitgevonden ingreep van Masi. En had bijna zijn overwinning verloren in Jeddah door een SC die toch maar een rode vlag werd, ook al door Masi.

Je hoeft het niet alleen van mij aan te horen trouwens, de hele paddock heeft het erover hoe die beslissing voor het beëindigen van de SC onuitgegeven was en artificieel, en duidelijk bedoeld om kijkcijfers te genereren in plaats van om een veilige en eerlijke sport te organiseren.

Mickey

Je had alleen liever een safety car finish gezien zodat Verstappen geen kampioen zou zijn geworden. Goed verpakt wel, in gezochte argumenten.

Zonder alle controverse is Verstappen ook gewoon terecht kampioen. Deal with it. Of blijf voor mijn part in je kussen stompen. Heerlijk deze reacties.

Jozef

#13
Tja, je mag best kinderachtig doen, dat is normaal in de situatie. Het is geen gezocht argument - dat Masi ter plekke nieuwe regels heeft uitgevonden puur met het oog op spektakel staat niet eens ter discussie - Masi heeft het zelf op tv gezegd. Maar ik begrijp dat het niet gemakkelijk is om dat toe te geven. In de psychologie heet dat cognitieve dissonantie.

Mickey

Het zijn geen nieuwe regels, ze zijn eenvoudigweg niet eerder gebruikt omdat zo'n situatie nooit eerder is voorgekomen.

Hij mócht dit besluiten. En in drivers briefings is het scenario van achter een safety car finishen schijnbaar besproken en ongewenst geacht. Dus in dat opzicht heeft hij gewoon het juiste besluit genomen.