F1 Allerlei

Gestart door Braketest, 20 maart 2021 - 11:21:15

« vorige - volgende »

Robbert65

Waterstofmotoren

Dit is toch typisch iets voor Formule 1? Verbrandingsmotoren op waterstof ontwikkelen, restproduct is water...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Voor waterstof is schaalvergroting heel moeilijk gebleken de afgelopen jaren, dus ik denk dat de meeste fabrikanten er niet warm voor lopen.

Mickey

Kip-ei. Geen fijnmazig tankstationnetwerk, geen fabrikant die grote productielijnen gaat inrichten.

Robbert65

Citaat van: Mickey op 20 december 2024 - 14:15:05Voor waterstof is schaalvergroting heel moeilijk gebleken de afgelopen jaren, dus ik denk dat de meeste fabrikanten er niet warm voor lopen.

Jaja, maar dit gaat niet over brandstofceltechnologie maar over het systeem waar BMW al in de jaren 70 mee begon te ontwikkelen, namelijk een verbrandingsmotor op waterstof.

Als je dat niet duur hoeft te produceren, maar goedkoop kunt winnen is er in een klap een opwarmingsprobleem en een geluidsprobleem opgelost. Motoren klinken weer geweldig, 8, 10 of 12 cilinders kunnen gewoon weer, en geen CO2 uitstoot, geen kernafval, geen aardbevingen in Groningen. Wat wil je nog meer!
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

Je ziet dat Toyota de afgelopen jaren heel nadrukkelijk voor waterstof koos, maar nu ook meer naar elektrisch kijkt. Tegelijkertijd remt de groei van elektrisch rijden af.

Blijft lastig! Maar dat ze in de Formule 1 wat aan het geluid moeten doen blijft een feit  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Braketest

De nieuwste ontwikkeling op dit gebied is het inzicht dat zich in de aardkorst waarschijnlijk veel meer natuurlijk waterstof bevindt (dat dus niet geproduceerd hoeft te worden) dan ooit gedacht.
Aan de andere kant, opslag en transport blijft een probleem - misschien wel een fundamenteel probleem.
Witte waterstof

update
Oh wacht - da's hetzelfde bericht als waar robbert65 op wees.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

gloudiesaurus

Ja het nieuwste van het nieuwste. Las dat het met de huidige technologieën heel moeilijk te vinden is. De vraag is dan ook hoeveel er echt is. Maar interessant is het wel!
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sabai

Het is gewoon de toekomst zeker nu ze kernfusie ook zo goed als onder de knie hebben. Wij gaan het wellicht niet meer meemaken maar onze kinderen wel.

Braketest

Kernfusie ligt toch permanent 20 jaar in de toekomst?

Sabai

Citaat van: Breaktest op 23 december 2024 - 21:11:33Kernfusie ligt toch permanent 20 jaar in de toekomst?

Ik las van de week dat er in de USA nu eentje word gebouwd die ook daadwerkelijk elektrischetijd gaat opwekken.

Braketest

Mickey

Spa voor meerdere jaren verlengd. Top!

BMW.WilliamsF1

Ja, maar wel in roulatiesysteem met een andere race. Dus geen Spa in 2028 en 2030.

Beter flikkeren ze een paar zandbakraces er uit.

Braketest

We weten allemaal dat F1 ooit in Europa is begonnen, met een enkele race in Amerika, Zuid-Afrika of Japan om het een wereldkampioenschap te noemen. Nu zij definitief is uitgevlogen, blijf ik onverminderd hopen dat iemand inziet dat het lege nest kansen biedt. Met als basisidee: F1 heeft een waterhoofd; dat kan 10 keer goedkoper.
Het liefst zie ik de circuits zelf de handen ineen slaan waarbij de steun van een omhooggevallen bitcoin entrepreneur natuurlijk welkom is. Als Japan een eigen serie kan opzetten, moet dat in Europa (half miljard ingezetenen) zeker mogelijk zijn. 
Er zijn natuurlijk al eerder initiatieven in die richting genomen, maar 1 ding hadden ze gemeen: ze hebben zich nooit verdiept waarom F1 zo succesvol is en reden daarom allemaal in hun eigen valkuilen.

Robbert65

Een europese serie naast ELMS en DTM, terwijl die laatste ook al geen doorslaand succes meer is?

Ik weet niet, heeft zoiets werkelijk kans?