F1 Allerlei

Gestart door Breaktest, 20 maart 2021 - 11:21:15

« vorige - volgende »

Breaktest

#195
Ik geloof dat mijn voorstel toch zinniger is, al komt 't op hetzelfde neer: Voor sommige GP's (lees: Monaco en eventueel andere stratencircuits) F2 naar het hoofdprogramma promoveren.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Wat alweer een jaar of 10 mis is in F1, is een veel te grote vinger in de pap van autofabrikanten.
Die zitten achter het knotsgekke idee van een hybride motor - daar moet de racerij zich niet mee inlaten.
Jammer, nee tragisch, dat geen instituut zich te weer stelt tegen deze onzin.
Al is het maar met argumenten. Zo is de spin-off naar straatauto's vrijwel nihil. kijk gewoon op straat: op elektrisch gebied zijn het andere merken die de dienst uitmaken.

Is het niet krankzinnig? Men neme een voor de racerij gemankeerd concept en gooien daar nog een berg restricties bovenop. En om de boel op snelheid te houden ontwikkelen de teams duizelingwekkende ondersteunende technologieen tegen duizelingwekkende kosten.
Maar het resultaat is per saldo hetzelfde als wanneer je er een simpele jankende V8 in gooit tegen een tiende van de researchkosten.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Zonder autofabrikanten had je een totaal andere competitie gehad die met privateers nooit zou kunnen voldoen aan de standaarden van nu. Denk alleen al aan ontwikkeling van de motoren.

En autofabrikanten op hun beurt stappen alleen in als er wat te verdienen valt. Dat laatste dan in lijn met geldende maatschappelijke verwachtingen zoals daar is duurzaamheid. Voor de stakeholders van de fabrikanten geldt Formule 1 toch nog steeds als de kraamkamer van nieuwe technologieën. Dat daar veel perceptie bij zit is een feit, maar wel inherent en onlosmakelijk onderdeel van de sport zoals deze nu is.


Breaktest

#198
Maar laten we huidige 'standaarden'- wat dat ook mag betekenen - niet heilig maken. Klinkt als typisch marketingpraat van autofabrikanten zelf, maar wat ik niet hoor, is hoe hun inbreng F1 op het sportieve vlak geholpen zou hebben. Die is er niet; ik denk eerder dat hun bijdrage daar haaks op staat.

Voorts, ik denk dat je 'die geldende maatschappelijke verwachtingen' niet moet zoeken onder autosportfans. Dus wie zijn die krachten dan precies die green washing van F1 eisen? En zou een instantie als de FIA zich daar niet met behulp van common sense zich daar te weer tegen moeten stellen? Maatschappelijke voorbeelden van dwaallichten zat - denk aan de extreem vervuilende bruinkoolwinning in Duitsland omdat bepaalde krachten kernenergie niet zag zitten.

Daarnaast, 'Veel perceptie'? Zelfs dat is een understatement. Noem mij 1 ding uit 30 jaar recente F1-geschiedenis dat zijn weg naar gewone straatauto's (geen supercars) heeft gevonden. Zelfs die paar dingetjes uit een nog verder verleden, zoals altijd maar weer die schijfremmen, of de her en der alweer uitgespuugde stuurflippers, waren ook wel zonder F1 uitgevonden.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Hi Break,

Je dwingt me tot veel corporate bullshit. 😉

Citaat van: BreaktestMaar laten we huidige 'standaarden'- wat dat ook mag betekenen - niet heilig maken. Klinkt als typisch marketingpraat van autofabrikanten zelf, maar wat ik niet hoor, is hoe hun inbreng F1 op het sportieve vlak geholpen zou hebben. Die is er niet; ik denk eerder dat hun bijdrage daar haaks op staat.

Wat veel romantici lijkt te ontgaan is dat sport en business inmiddels wel steeds verder uit elkaar komen te staan. Maar ik doe een gooi.

Zoals de ""Sport"" er nu uitziet, is een gevolg van het geld dat de fabrikanten er met name het laatste decennium ingepompt hebben. "Wij betalen verdomd veel geld zodat jullie je coureurs teveel kunnen betalen, je tien keer over the top hospitality units met overvloedige drank en kaviaar de wereld over kunt zeulen, op elke plek belangrijke potentiële nieuwe geldschieters kunnen fêteren en vooral ónze logo's en merken in beeld kunt brengen." Het is gewoon een bizar groot commercieel meesterwerk geworden inmiddels. Wij hier zijn de nerds, maar buiten kijken de noobs hun ogen uit naar alle pracht en praal waarmee dit wereldje vergeven is. Voor wie dit echt onaanvaardbaar is, hen verwijs ik naar meer pure -sponsorarme- autosport.

Citaat van: BreaktestVoorts, ik denk dat je 'die geldende maatschappelijke verwachtingen' niet moet zoeken onder autosportfans. Dus wie zijn die krachten dan precies die green washing van F1 eisen? En zou een instantie als de FIA zich daar niet met behulp van common sense zich daar te weer tegen moeten stellen? Maatschappelijke voorbeelden van dwaallichten zat - denk aan de extreem vervuilende bruinkoolwinning in Duitsland omdat bepaalde krachten kernenergie niet zag zitten.

Autosportfans betalen de huur niet, klanten van sponsors wel.

Ik ben zelf vanuit mijn professie regelmatig met hele grote corporate players -nota bene zelfs met twee partijen die bij de teams prominent op de wagens staan, maar dit leeft overal- in gesprek en CO footprint reduction is iets wat is omgebogen naar een verdienmodel. Echt waar. Wat zij eisen van business partners is dat die voorop lopen in de hele energietransitie en alles in het werk stellen om ESG compliant te zijn of liever nog, daarin een leider of zelfs game changer te zijn. De FIA gaat hier eenvoudigweg niet over. Die gaat over de sport. De commercie is verkocht, het zij zo. Het is zo gegroeid en dat is echt niet terug te draaien.

Hier mijn persoonlijke noot: ik sta aan jouw kant. Ik vind dit oprecht de grootst mogelijke dwaling van de laatste jaren. Maar met deze boodschap is voorlopig ironisch genoeg gewoon geld te verdienen. Er staat een gebrainwashte generatie op die denkt dat we de wereld redden met windmolens en zonnepanelen. Die kopen alleen jouw product, of nemen alleen jouw diensten af, als je het beste voor hebt met de planeet. Wel nu, we gaan de wereld niet redden met windmolens en zonnepanelen. Onlang gelukkig ook een invloedrijke key note speaker van McKinsey mogen aanhoren die wonderwel een bijzonder genuanceerd en positief verhaal had; alleen kernenergie gaat ons kunnen redden en dat zit er gewoon ook aan te komen. McKinsey kennende, weten ze ook dat de komende jaren wel te vermarkten, hèhèhè.

Citaat van: BreaktestDaarnaast, 'Veel perceptie'? Zelfs dat is een understatement. Noem mij 1 ding uit 30 jaar recente F1-geschiedenis dat zijn weg naar gewone straatauto's (geen supercars) heeft gevonden. Zelfs die paar dingetjes uit een nog verder verleden, zoals altijd maar weer die schijfremmen, of de her en der alweer uitgespuugde stuurflippers, waren ook wel zonder F1 uitgevonden.

Je noemt er een paar en daar heb ik niet veel aan toe te voegen, maar de leugen regeert.

Maar nu mijn vragen.

Als je dit allemaal terugdraait, allemaal uitkleedt, back tot basics. Ga je dan de beste coureurs vinden, die zeggen: "Wow, die V8 is vet, daar wil in rijden. Dat ik daar drie keer modaal kan verdienen en bij een F1 team 300x modaal, dat maakt mij niet uit."

Gaat zo'n klasse zichzelf kunnen bedruipen of gaan we dan 20 jaar terug in de tijd met motoren?

Is het net zo aantrekkelijk om te zien als de huidige F1, met de complete entourage?

Zien we dezelfde circuits?

Is het plaatje visueel net zo aantrekkelijk?

Nee hè?

Dat gezegd hebbende. Zelf veer ik prima mee. Het irriteert me niet. Ik geniet elk weekend. In Zandvoort weer live over een paar maanden. Met alle hospitality die erbij hoort. Ik denk dat ik ook gehersenspoeld ben. 😉



Breaktest

Citaat van: Mickey op 21 juni 2024 - 17:23:07Maar nu mijn vragen.

Als je dit allemaal terugdraait, allemaal uitkleedt, back tot basics. Ga je dan de beste coureurs vinden, die zeggen: "Wow, die V8 is vet, daar wil in rijden. Dat ik daar drie keer modaal kan verdienen en bij een F1 team 300x modaal, dat maakt mij niet uit."
Gaat zo'n klasse zichzelf kunnen bedruipen of gaan we dan 20 jaar terug in de tijd met motoren?
Is het net zo aantrekkelijk om te zien als de huidige F1, met de complete entourage?
Zien we dezelfde circuits?
Is het plaatje visueel net zo aantrekkelijk?
Nee hè?

Dat gezegd hebbende. Zelf veer ik prima mee. Het irriteert me niet. Ik geniet elk weekend. In Zandvoort weer live over een paar maanden. Met alle hospitality die erbij hoort. Ik denk dat ik ook gehersenspoeld ben. 😉
Op de eerste plaats, lekker leesvoer.

Als je het zo zwartwit stelt- èn coureurs hebben de keuze, dan nee, dan ga je niet de beste coureurs voor je klasse krijgen. Maar 'beste' is natuurlijk ook een kwestie van perceptie, en per saldo niet zo heel relevant (het haat meer om bekendste).  Het wordt bovendien een stuk lastiger om nee te zeggen als je het een vervangt door het ander. Anyway er is vast wel een middenweg mogelijk.
 
En ja, de kalender zal er vast iets anders uitzien. Maar dat kan ook een verbetering ten goede zijn - minder stratencircuits, minder zandbakraces, en wellicht dat zelfs de pitspoezen kunnen terugkeren  8) ) als we, laten we zeggen, veel Arabisch geld wegstrepen.

Ik bespeur overigens een lichte vertroebeling van de discussie: hebben we het over de richting waar F1 heen moet, of over een alternatieve klasse die die richting op zich neemt?
Als we uitgaan van het laatste, ik geloof best in de levensvatbaarheid daarvan, maar dan moet je het wel goed aanpakken.

Les 1: leer zo veel mogelijk van het huidige F1, want ze doen bijna alles goed, ware het niet dat hun product zo verdomde megalomaan is. Zo kun je die hele marketingmachine vrijwel 1 op 1 overnemen - met name de kracht van regelmaat en herhaling is een absolute must. Een slimme truc bv is een vergelijkbaar format en op hetzelfde tijdstip uitzenden in de weekenden dat er geen GP is. 

Les 2: zorg voor een aantrekkelijker eigen product. Dwz een product dat even snel oogt, maar goedkoper is en/of meer spektakel biedt. Dat kan, F1 heeft immers een waterhoofd plus een chronisch te klein startveld.
Je moet het in ieder geval technisch en organisatorisch zo inrichten dat er substantieel meer duels en inhaalacties zijn dan in F1. Linksom of rechtsom. Als dat in bepaalde gevallen een zekere kunstmatigheid vraagt, dan moet dat maar (denk aan een deels omgekeerde startvolgorde op circuits als Monaco).

Zo'n klasse kan een opportunity zijn voor coureurs die net bij F1 buiten de boot vallen, en hun bekendheid (en enthousiasme) kan een uithangbord betekenen. Gestoei met auto's die 150 kg lichter zijn en het jankende geluid moet de rest doen. Er valt ook winst te behalen op het gebied van algemene mentaliteit. Ook die kun je met actief beleid sturen. Denk aan een verbod op kleinzieligheid: geen onderling gekanker over de boordradio, minder geneuzel door race stewards, minder gezwaai met geel en rood, een rationeel maar geen overtrokken veiligheidsbeleid.

Les 3: lange adem. Het publiek is een gewoontedier; die trek je niet zomaar van bestaande kijkpatronen weg. Maar zoals gemeld, daar kun je ook je voordeel mee doen. Het is in ieder geval goed te onderzoeken waarom eerdere alternatieven (Champ Car, A1GP, Superleague Formula e.d.) zijn gestrand.

Tot slot, ik denk niet dat het visuele plaatje er veel onder hoeft te leiden. Gelukkig een van de geneugten van de moderne tijd is dat tegenwoordig alles veel beter in beeld wordt gebracht. Daar kan elke klasse van profiteren, niet alleen F1.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

#202
Citaat van: Mickey op 27 juni 2024 - 08:23:52Leuk staatje:

https://nl.motorsport.com/f1/news/dit-is-paceverschil-na-tien-races-paceverschil-tussen-f1-teamgenoten/10627606/
Die prestaties van Perez zijn toch wel stuitend: dit is slechter dan Albon en Gasly, eigen kweek, - ik wrijf het nog maar eens in - ooit geweest zijn.
 
Dat argument van rust creëren (waar ik eerst nog wel enig begrip voor had) blijkt gewoon aperte onzin, en is waarschijnlijk ook nooit van enigerlei betekenis geweest.  Het wordt vooral door coureurs zelf aangehangen wanneer ze slecht presteren (met name Bottas was om opportunistische redenen groot pleitbezorger van de theorie).  Die twee kiftende RB muppets hebben daar gewoon hun oren naar laten hangen.
De afweging had natuurlijk heel anders moeten zijn. Voor teambazen is het slechts interessant je coureur snel (en voor lang) te laten tekenen indien er kapers op de kust zijn èn er geen alternatief voor handen is. (dus voor een geval Norris of Verstappen is het dan logisch), maar van geen van beide was hier sprake.  Wat houden we dan over? Dat de tegeltjeswijsheid  Rust creëren haaks staat op Nieuw bloed, nieuw elan.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Citaat van: Breaktest op 27 juni 2024 - 11:43:43
Citaat van: Mickey op 21 juni 2024 - 17:23:07Maar nu mijn vragen.

Als je dit allemaal terugdraait, allemaal uitkleedt, back tot basics. Ga je dan de beste coureurs vinden, die zeggen: "Wow, die V8 is vet, daar wil in rijden. Dat ik daar drie keer modaal kan verdienen en bij een F1 team 300x modaal, dat maakt mij niet uit."
Gaat zo'n klasse zichzelf kunnen bedruipen of gaan we dan 20 jaar terug in de tijd met motoren?
Is het net zo aantrekkelijk om te zien als de huidige F1, met de complete entourage?
Zien we dezelfde circuits?
Is het plaatje visueel net zo aantrekkelijk?
Nee hè?

Dat gezegd hebbende. Zelf veer ik prima mee. Het irriteert me niet. Ik geniet elk weekend. In Zandvoort weer live over een paar maanden. Met alle hospitality die erbij hoort. Ik denk dat ik ook gehersenspoeld ben. 😉
Op de eerste plaats, lekker leesvoer.

...

Thanks Break. Die post was voor mij even stoom afblazen tijdens een vrijmibo, wel wat slordig dus hier en daar. :)

Ik ga nog antwoorden op jouw reactie maar daar moet ik ook even voor gaan zitten.👍🏻

Breaktest

Hier een treurig staatje over Perez. Die is dit jaar in de kwalificatie nog langzamer dan Albon en Gasly destijds. En die waren nota bene eigen kweek.
Ik heb nog even naar hun race-uitslagen gekeken en dat is eigenlijk van hetzelfde laken een pak. Gasly eindigde steevast ongeveer 4,5 plaatsen achter Max, en Perez momenteel 4.
Daarom kun je dit staatje vooral lezen als bewijs dat de Red Bull leiding haar edge aan het verliezen is.
Vroeger, als Marko vond dat de koffiedame sneller was dan Albon, dan ging zij het kuipje in en Albon werd de koffiedame. Waarom geldt die ijzeren wet niet meer?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Naar het schijnt, heeft Marko geen reedt meer te vertellen en speelt Horner de baas. Vandaar dat Verstappen volgend seizoen naar Mercedes vertrekt...

Zeggen ze dan hè...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Citaat van: Robbert65 op 03 juli 2024 - 12:34:54Naar het schijnt, heeft Marko geen reedt meer te vertellen en speelt Horner de baas. Vandaar dat Verstappen volgend seizoen naar Mercedes vertrekt...

Zeggen ze dan hè...
Ik hoop, dat als Verstappen Red Bull verlaat, het eerder Mclaren wordt dan Mercedes. Er is geen mooier statement denkbaar dan klantenteams die hun fabrieksteam verslaan (zoals u weet, ik vind dat autofabrikanten moeten ophoepelen).
 
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Moet Ferrari echt weg Breaktest?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Citaat van: Robbert65 op 04 juli 2024 - 14:11:10Moet Ferrari echt weg Breaktest?
Uitzondering op de regel (en Renault heeft zich altijd ook behoorlijk gedragen).
Natuurlijk mogen autofabrikanten meedoen, maar het moet volstrekt duidelijk zijn dat ze een speelveld van onafhankelijke privéteams betreden en zij zich ook moeten 'verlagen' tot hun mogelijkheden. De regelgeving moet zo zijn dichtgetimmerd dat hun fabrikant-zijn op geen enkele manier voordeel biedt. Slechts dan, en dan alleen wil ik een oogje toeknijpen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Nu RBR zijn eigen motor bouwt, privateer met ambities of fabrikant met privileges?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel