F1 Allerlei

Gestart door Breaktest, 20 maart 2021 - 11:21:15

« vorige - volgende »

Robbert65

Yup! Wat Mickey zegt!
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

https://www.telegraaf.nl/c/27489118/

Kyalami zou wel mooi zijn. De wereld is dan overal wel even aangeraakt. Wel graag ruilen tegen een zandbakrace, van Spa moeten ze afblijven.

Sabai

Citaat van: Mickey op 14 april 2023 - 23:57:13https://www.telegraaf.nl/c/27489118/

Kyalami zou wel mooi zijn. De wereld is dan overal wel even aangeraakt. Wel graag ruilen tegen een zandbakrace, van Spa moeten ze afblijven.

Spa willen ze juist vanaf heb ik het idee. Net als Monaco , althans dat idee heb ik.

Ik ben echt benieuwd hoe de sport zich de komende jaren gaat ontwikkelen.

Persoonlijk vind ik het er op lijken dat het steeds meer een show word en sensatie. Dat zag je bijvoorbeeld heel goed in Melbourne waar ze een rode vlag geven voor een band op de baan die in 1 of 2 rondjes opgeruimd kon worden wat voorheen ook gebeurde.

Nee nu word een race om zeep geholpen door sensatie te zoeken in een sprintrace van 1 ronde.

Breaktest

Citaat van: Sabai op 15 april 2023 - 11:38:56
Citaat van: Mickey op 14 april 2023 - 23:57:13https://www.telegraaf.nl/c/27489118/

Kyalami zou wel mooi zijn. De wereld is dan overal wel even aangeraakt. Wel graag ruilen tegen een zandbakrace, van Spa moeten ze afblijven.

Spa willen ze juist vanaf heb ik het idee. Net als Monaco , althans dat idee heb ik.

Ik ben echt benieuwd hoe de sport zich de komende jaren gaat ontwikkelen.

Persoonlijk vind ik het er op lijken dat het steeds meer een show word en sensatie. Dat zag je bijvoorbeeld heel goed in Melbourne waar ze een rode vlag geven voor een band op de baan die in 1 of 2 rondjes opgeruimd kon worden wat voorheen ook gebeurde.

Nee nu word een race om zeep geholpen door sensatie te zoeken in een sprintrace van 1 ronde.
Ik weet niet of sensatiezucht nu het motief was - ik vond het deels de consequentie van racen op stratencircuits en deels onkunde.
voorts, wat Spa betreft: Ik heb er al vele malen voor gepleit, Europese circuits moeten samen een vuist vormen. F1 is een monopolist - daar moet je een monopolist tegenover zetten. Gezamenlijk hebben ze een pakket waar F1 niet omheen kan, dan worden ze ook niet tegen elkaar uitgespeeld en kunnen ze zelf eventueel een rouleersysteem bedenken.
Ik ben sowieso niet voor dat "Jullie hebben de eer ons te mogen ontvangen"systeem. Een gewoon circus dat neerstrijkt moet ook huur en pacht betalen. Circuits hebben infrastructuur en faciliteiten - daar mogen ze voor betaald worden. In zekere zin is het scheef dat de continuïteit van F1 gewaarborgd is maar dat van circuits niet. Het beeld dat nu overheerst is dat van een sprinkhanenplaag dat neerstrijkt waar iets te vreten valt.

Waarom lijdzaam toezien dat steeds meer Europese circuits buiten de boot vallen? Ik zou als groep een eigen serie beginnen - je kunt bv zo de Japanse Super Formula in licentie overnemen. Als het daar een succes is, moet het in Europa al helemaal geen probleem zijn. Ook niet voor Autofabrikanten voor wie F1 eigenlijk te duur is (Porsche, Alfa Romeo, enz).
De crux is hoe het aan de man te brengen. Het mooie aan F1 is dat je niet het wiel opnieuw hoeft uit te vinden maar een schitterend voorbeeld hebt hoe het wel moet. Dus: uitzendrechten in eigen hand houden, mediasterren kweken, enzovoort. Geef bezoekers aan een gewone GP een bon met 40% korting, en de tribunes zitten vol.
Het echte probleem lijkt mij gebrek aan visie en daadkracht. Circuits zitten vol spruitjesmanagement. 
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Wings

Citaat van: Sabai op 15 april 2023 - 11:38:56
Citaat van: Mickey op 14 april 2023 - 23:57:13https://www.telegraaf.nl/c/27489118/

Kyalami zou wel mooi zijn. De wereld is dan overal wel even aangeraakt. Wel graag ruilen tegen een zandbakrace, van Spa moeten ze afblijven.

Spa willen ze juist vanaf heb ik het idee. Net als Monaco , althans dat idee heb ik.

Ik ben echt benieuwd hoe de sport zich de komende jaren gaat ontwikkelen.

Persoonlijk vind ik het er op lijken dat het steeds meer een show word en sensatie. Dat zag je bijvoorbeeld heel goed in Melbourne waar ze een rode vlag geven voor een band op de baan die in 1 of 2 rondjes opgeruimd kon worden wat voorheen ook gebeurde.

Nee nu word een race om zeep geholpen door sensatie te zoeken in een sprintrace van 1 ronde.

Zonder rode vlag was de race afgevlagd. Nu wordt gekozen om te racen. Indien een bandenstapel aan gort is vind ik het prima dat de race wordt onderbroken. In het verleden zag je de rijders +10 rondes rijden achter de SC. Ook geen bal aan.

Wings

Citaat van: Breaktest op 27 februari 2023 - 10:34:38Ik weet niet of 't aan mij ligt maar vind al die F1-sites per dag waardelozer worden, in die zin dat het plaatsen van waardeloze geruchten (die een paar dagen later weer worden afgeserveerd) epidemische vormen begint te krijgen.
Een paar voorbeelden:
-De Vries (zonder nog een meter voor AT geraced te hebben) in de hotseat om naar Red Bull door te stomen. > afgeserveerd
-Vettel zou plaats van geblesseerde Stroll innemen > afgeserveerd
-Teams willen toelatingsfee tot 600 mln verhogen om Andretti buiten de deur te houden (bereikt spoedig NL sites)
Eigen voorspelling (als Ham na een paar races achter op Russell staat): "Hamilton overweegt helm aan de wilgen te hangen".

update:
Ik heb dit bericht nog niet gepost of nieuwe onzin vliegt je om de oren, ook afkomstig van Nederlandse 'anaalisten':
Hamilton heeft 8e titel al weer uit het hoofd gezet (Vd Garde)
Aston Martin wordt 3e (Bleekemolen/Kalff)
Ze willen van Marko af (Albers)
Alpha Tauri wordt verkocht > inmiddels ook weer afgeserveerd
Zelfs mijn voorspelling over het Hamilton/Helm/Wilg-gerucht is bijna al een feit, zie
https://www.f1maximaal.nl/formule-1/afwachtende-hamilton-met-tekenen-mercedes-contract-moet-door-de-autoproblemen-komen


Ik lees geen nieuwssites meer. Er is een overschot aan F1-nieuws. Op de laptop van de zaak heb ik een MSN-nieuwsfeed, daar passeren per dag ik weet niet hoeveel berichten over wie wat heeft gezegd in de F1. En vaak wordt gedaan aan clickbaits, denk aan berichten 'Max Verstappen naar Ferrari' en dan in de tekst 'in 2028, denkt Tom Coronel'. En dat soort onzin. Ik ben gestopt om het te lezen. F1-sites hebben de boel aan gort geholpen met hun overdaad aan berichten. Ik lees alleen nog F1.com en zelfs dat zeer zelden.

Wings

Citaat van: Mickey op 14 april 2023 - 23:57:13https://www.telegraaf.nl/c/27489118/

Kyalami zou wel mooi zijn. De wereld is dan overal wel even aangeraakt. Wel graag ruilen tegen een zandbakrace, van Spa moeten ze afblijven.

Doodzonde! En waarom, vraag ik af? Omdat op ieder content geracet moet worden? Het vergroenen van de F1 is tot op heden een farce. Kijk alleen al eens naar de raceplanning en wat het logistiek allemaal meebrengt. Daar konden zij wel wat slimmer mee omspringen om reisafstanden minimaliseren.

Mickey

Omdat het eenmaal een mondiale sport is. Omdat je Afrika alleen al moreel gezien niet links kan laten liggen als enige continent. En omdat Kyalami vanuit historisch perspectief ook gewoon plaats heeft.


Efficiënte verplaatsingen in de Formule1 gaan op mondiale schaal helemaal nul komma niets bijdragen aan vergroening en een voorbeeldfunctie kan je ze onmogelijk toedichten. Dus waarom zouden ze.

Maar Spa moet blijven, dat sowieso.

Wings

Ik dicht hen niets toe, zij willen zelf iets uitdragen. Verder betekent een mondiale sport niet per sé dat je op ieder continent moet racen.

Breaktest

Citaat van: Wings op 18 april 2023 - 09:35:37Ik dicht hen niets toe, zij willen zelf iets uitdragen. Verder betekent een mondiale sport niet per sé dat je op ieder continent moet racen.
Klopt. Ooit speelde F1 zich vrijwel geheel in Europa af (plus Indiana). Zuid-afrika werd toegevoegd om het een wereldkampioenschap te noemen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

C.G. de Beaufort


Mickey

Citaat van: Breaktest op 19 april 2023 - 12:19:39
Citaat van: Wings op 18 april 2023 - 09:35:37Ik dicht hen niets toe, zij willen zelf iets uitdragen. Verder betekent een mondiale sport niet per sé dat je op ieder continent moet racen.
Klopt. Ooit speelde F1 zich vrijwel geheel in Europa af (plus Indiana). Zuid-afrika werd toegevoegd om het een wereldkampioenschap te noemen.

We zijn enkele decennia verder en het behoeft nauwelijks betoog dat de wereld er nu wel anders uitziet en bovendien ander (voorbeeld)gedrag verwacht van bijvoorbeeld grootmachten, NGO's, publieke figuren en mondiale sporten en sporters. Zuid Afrika past prima in de bredere progressieve consensus van dit tijdsgewricht.

Fietser

#117
Dit 'Afrikaanse' onderwerp lezende, dacht ik: was er ooit niet een GP van Marokko? Even opgezocht en jawel, in 1958 en die telde ook nog eens mee voor het WK! Winnaar was goeie ouwe Stirling Moss. En ach ja, Kyalami. Daar debuteerden nog toekomstig wereldkampioenen Stewart en Rindt. En werd arme Tom Pryce zo ongeveer onthoofd door een (overstekende) brandblusser. Waarmee ik - op een vreemde manier - maar wil zeggen dat een GP op het continent waar de mensheid gestalte kreeg, best (weer) op de F1-agenda mag.

Breaktest

Als we de criteria iets verruimen (non-championship races), dan noteer ik zelfs een Tunesische GP, een Algerijnse en een Rhodesische. 
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Fietser

#119
Nu we toch 'F1-gericht geopolitiek' aan het klootviolen zijn, wou ik ook eventjes Scandinavië benoemen. Opvallend dat in dit welvarende, gestructureerde, weldenkende, vreedzame en hi-tech-succesvolle deel van de wereld zo weinig GP's zijn verreden. (Ik herinner me slechts een paar keer Andersdorp.) Dit terwijl die regio zoveel goede coureurs voortbracht, waaronder polesitters, winnaars en wereldkampioenen. Komt het door de noordse focus op rally's? Of ligt er, naast nuchterheid, ook slimheid aan ten grondslag? Zo ja, dan geeft dat te denken.  ;)