F1 + Corona-virus

Gestart door C.G. de Beaufort, 12 maart 2020 - 10:36:24

« vorige - volgende »

Breaktest

Ter info: vraag gepost
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

België verbiedt alle massaevenementen tot en met 31 augusts; de GP van België kun je dus ook al schrappen.

Breaktest

Citaat van: Jozef op 15 april 2020 - 21:50:05
België verbiedt alle massaevenementen tot en met 31 augusts; de GP van België kun je dus ook al schrappen.
België heeft de bestrijding van het virus minder goed onder controle dan Nederland; dat breek hen nu op.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

#93
Ik weet niet waar je dat idee haalt, het tegendeel is waar. België was er net veel eerder bij om maatregelen te nemen terwijl de Nederlandse regering nog deed alsof er niets aan de hand was. Het zou me niet verbazen als de Nederlandse regering ook al weet dat ze zulk verbod gaan uitspreken, maar dat ze het gewoon nog niet publiekelijk aankondigen.

Tuesday

beetje flauw om er een wedstrijdje NL-België van te maken (breaktest). Zoveel dingen die een rol spelen, bv Carnaval, schoolvakanties (voor sommigen ski vakanties)... in het Noorden (van NL) is (waarschijnlijk) daardoor de uitbraak vrij beperkt gebleven. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer factoren waardoor verschillende aanpakken lastig te vergelijken zijn.

Breaktest

Citaat van: Tuesday op 16 april 2020 - 15:06:40
beetje flauw om er een wedstrijdje NL-België van te maken (breaktest). Zoveel dingen die een rol spelen, bv Carnaval, schoolvakanties (voor sommigen ski vakanties)... in het Noorden (van NL) is (waarschijnlijk) daardoor de uitbraak vrij beperkt gebleven. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer factoren waardoor verschillende aanpakken lastig te vergelijken zijn.
Ik maak er helemaal geen wedstrijd van, maar constateer iets op basis van feiten.
Feit is dat het virus ongeveer gelijktijdig in NL en België arriveerde en we dus in dezelfde fase zitten. Feit is dat leeftijdsopbouw, bevolkingsdichtheid en gezondheidszorg min of meer op hetzelfde niveau zijn. Daarom is een vergelijking tussen deze landen best verdedigbaar. Feit is dat het aantal besmettingen (35.000 om 29.000) en doden doden (4.800 om 3.300) zowel in absolute aantallen maar al helemaal per mln inwoners in België substantieel hoger is.
Ik beweer niet dat de Belgische overheid (regering hebben ze niet, geloof ik) niet tijdig maatregelen heeft gekomen, maar het moet wel door de bevolking opgepikt worden. Persoonlijk denk ik dat daar de schoen wringt. Dus ik weet eigenlijk niet wat ik nu voor raars zeg.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 16 april 2020 - 15:55:22
Citaat van: Tuesday op 16 april 2020 - 15:06:40
beetje flauw om er een wedstrijdje NL-België van te maken (breaktest). Zoveel dingen die een rol spelen, bv Carnaval, schoolvakanties (voor sommigen ski vakanties)... in het Noorden (van NL) is (waarschijnlijk) daardoor de uitbraak vrij beperkt gebleven. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer factoren waardoor verschillende aanpakken lastig te vergelijken zijn.
Ik maak er helemaal geen wedstrijd van, maar constateer iets op basis van feiten.
Feit is dat het virus ongeveer gelijktijdig in NL en België arriveerde en we dus in dezelfde fase zitten. Feit is dat leeftijdsopbouw, bevolkingsdichtheid en gezondheidszorg min of meer op hetzelfde niveau zijn. Daarom is een vergelijking tussen deze landen best verdedigbaar. Feit is dat het aantal besmettingen (35.000 om 29.000) en doden doden (4.800 om 3.300) zowel in absolute aantallen maar al helemaal per mln inwoners in België substantieel hoger is.
Ik beweer niet dat de Belgische overheid (regering hebben ze niet, geloof ik) niet tijdig maatregelen heeft gekomen, maar het moet wel door de bevolking opgepikt worden. Persoonlijk denk ik dat daar de schoen wringt. Dus ik weet eigenlijk niet wat ik nu voor raars zeg.
lijkt me niet. Met iets als een virus is het ook vooral van belang waar je mee begint. In België was het in het begin meer aanwezig (relatief gezien) dan in NL, dan wordt het ook moeilijker om te beheersen (20 maart stonden ze beiden op 500, waarbij België dus een kleinere bevolking heeft). Verder moet je sowieso voorzichtig zijn omdat de cijfers ook nog eens vertekend kunnen zijn (in NL wordt bv amper getest). En zoals gezegd is er ook een groot verschil tussen boven en onder de grote rivieren en ook nog enigzins tussen (Noord)Oost en West.. wat betreft het aantal doden, maar wellicht ook voor vastgestelde gevallen en ziekenhuisopnamen speelt demografie ook nog eens een rol. Maar dat heb je vast allemaal meegenomen in je berekeningen..
Volgens mij heeft België juist een veel strengere lockdown dan wij hier in NL. Economisch is dat misschien minder wenselijk, maar qua verspreiding zou dat toch echt in hun voordeel moeten werken. Het lijkt me dan ook onwaarschijnlijk dat NL het op dat vlak 'wint' van België.

Jozef

#97
Citaat van: Breaktest op 16 april 2020 - 15:55:22
Citaat van: Tuesday op 16 april 2020 - 15:06:40beetje flauw om er een wedstrijdje NL-België van te maken (breaktest). Zoveel dingen die een rol spelen, bv Carnaval, schoolvakanties (voor sommigen ski vakanties)... in het Noorden (van NL) is (waarschijnlijk) daardoor de uitbraak vrij beperkt gebleven. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer factoren waardoor verschillende aanpakken lastig te vergelijken zijn.
Ik maak er helemaal geen wedstrijd van, maar constateer iets op basis van feiten.
Feit is dat het virus ongeveer gelijktijdig in NL en België arriveerde en we dus in dezelfde fase zitten. Feit is dat leeftijdsopbouw, bevolkingsdichtheid en gezondheidszorg min of meer op hetzelfde niveau zijn. Daarom is een vergelijking tussen deze landen best verdedigbaar. Feit is dat het aantal besmettingen (35.000 om 29.000) en doden doden (4.800 om 3.300) zowel in absolute aantallen maar al helemaal per mln inwoners in België substantieel hoger is.
Ik beweer niet dat de Belgische overheid (regering hebben ze niet, geloof ik) niet tijdig maatregelen heeft gekomen, maar het moet wel door de bevolking opgepikt worden. Persoonlijk denk ik dat daar de schoen wringt. Dus ik weet eigenlijk niet wat ik nu voor raars zeg.

Nederland rapporteert geen cijfers van overlijdens in woonzorgcentra of gewoon thuis. België rapporteert al die gevallen wel, ook wanneer er enkel een vermoeden bestaat dat het om corona gaat, zonder dat er een test is afgenomen. Als je enkel de ziekenhuiscijfers meeneemt, zoals Nederland doet, dan zit België aan 2379 overlijdens. Of omgekeerd zijn er in Nederland ongetwijfeld een paar duizend coronadoden die eenvoudigweg niet gemeld zijn. Dus het is bijna onmogelijk om zinvolle vergelijkingen te maken. In het beste geval kun je dat een paar maanden nadat de epidemie voorbij is, door dan te gaan kijken hoeveel meer mensen er in deze periode zijn gestorven dan gewoonlijk.

Over het aantal besmettingen zullen we maar zwijgen, dat hangt al helemaal af van het beleid (hoeveel testen voer je uit, wanneer wordt iemand getest?).

Dus het lijkt me een beetje voorbarig om victorie te kraaien omdat ze nu in België een maatregel afkondigen die Nederland nog niet afgekondigd heeft. Alle maatregelen die de Nederlandse regering al genomen heeft, nam de Belgische een week eerder. Deze zou zomaar ook kunnen volgen.

Matthijs

Ik weet niet welke regel jullie bedoelen maar in Nederland zijn toch gewoon ook alle massaevenementen verboden? Het enige verschil is de datum die er aan hangt, maar ik denk toch dat niemand hier verwacht dat we voor de zomer nog een massaevenement in Nederland gaan houden?

Je zal maar Felipe Massa zijn, ben je overal verboden... ;)

Breaktest

België heeft inmiddels ruim twee keer zo veel coronadoden per mln inwoners als NL, staat wereldwijd bovenaan (na San Marino, dat te marginaal is om mee te tellen) en gaat wellicht alleen nog door de VS ingehaald worden.  Dat kan toch niet uit verschil in registratie e.d. verklaard worden?  WTF is daar aan de hand?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

#100
Citaat van: Breaktest op 20 april 2020 - 12:55:11België heeft inmiddels ruim twee keer zo veel coronadoden per mln inwoners als NL, staat wereldwijd bovenaan (na San Marino, dat te marginaal is om mee te tellen) en gaat wellicht alleen nog door de VS ingehaald worden. Dat kan toch niet uit verschil in registratie e.d. verklaard worden?

Waarom kan dat niet? Ik heb het drie posts hierboven pas uitgelegd... In Nederland geven ze cijfers van overlijdens van patiënten die getest zijn. Duizenden overlijdens van patiënten die niet getest zijn, maar waarschijnlijk wel overleden zijn aan de gevolgen van het coronavirus, zitten niet in de officiële cijfers.

In België de cijfers zoals vanmorgen gepubliceerd:

Sterfgevallen 5828 (waarschijnlijk het cijfer waar jij je op baseert)
- Waarvan bevestigde gevallen in ziekenhuizen: 2716
- Waarvan bevestigde gevallen in woonzorgcentra: 122
- Waarvan vermoedelijke gevallen in woonzorgcentra: 2906

In Nederland staat de teller op 3751, maar om enigszins een zinnige vergelijking te maken met België, moet je dat cijfer naast de Belgische 2838 leggen (2716+122), niet naast de 5828.

Ziekenhuisopnames liggen in België nog steeds hoger (boven de 200 per dag) maar ook hier kun je je afvragen of er geen verschil in manier van werken is (grotere ziekenhuiscapaciteit, patiënten worden sneller naar het ziekenhuis gestuurd?).

Breaktest

#101
Helder. Blijft lastig dat het ene land 'vermoedde' gevallen meerekent en het andere niet.
Per saldo geeft misschien nog de meest betrouwbare meting het sterftecijfer per maand, vergeleken met die van vorig jaar.
Update:
het 'werkelijke' aantal blijkt ook wel her en der te vinden, bijvoorbeeld hier: https://www.nporadio1.nl/achtergrond/23164-argos-flattenthecurve-hoe-dodelijk-is-covid-19-echt. In absolute aantallen is dat dus vergelijkbaar met België (maar in relatieve zin niet).
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

Ook daar opletten geblazen, want dat artikel lijkt cijfers te gebruiken tot 12 april. Die moet je dan weer niet naast een Belgisch dodental de dato 20 april gaan leggen.

De New York Times maakte dezelfde som als het artikel dat jij hierboven plaatste, maar dan voor verschillende landen: https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html

Er zijn niet heel veel landen waar zulke volledige cijfers (uit bevolkingsregisters of wat dan ook) zo snel beschikbaar zijn, maar in Nederland en België is dat wel het geval, althans toch al voor de periode van 9 maart tot 5 april. Ik denk dat dit de eerste keer is dat ik een 'eerlijke' vergelijking tussen landen zie, en hier is in Nederland sprake van 4000 meer doden dan gebruikelijk; in België 2300. Per miljoen inwoners is dit nagenoeg gelijk (Nederland iets hoger, maar wellicht is de foutenmarge op deze data groter dan het verschil tussen beide landen).

BMW.WilliamsF1

Vandaag een hoop nieuws over de 2020 kalender. De F1 heeft zelf nieuws naar buiten gebracht. Hopelijk kunnen we in juli eindelijk los in Oostenrijk. In het begin sowieso races zonder publiek. Silverstone heeft vandaag ook aangekondigd dat de race op 19 juli door zou moeten gaan zonder publiek.

Nog ff afwachten dus, maar hopelijk vanaf juli weer F1  :)

Breaktest

Als je de corona grafieken bekijkt, is Oostenrijk een van de landen waarin de daling van besmette gevallen al een tijdje is ingezet. Ik neem aan dat dat een belangrijke leidraad is bij het samenstellen van de kalender. (interessant om te speculeren hoe dat kan: die stekker uit de wintersport trekken was natuurlijk een schot in de roos. Maar er spelen vast meer aspecten mee.)
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond